Lenco verbouwing

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
Gijs

Lenco verbouwing

Bericht door Gijs »

Inmiddels ben ik al aardig opgeschoten, hoog tijd voor een plaatje.

De basis is een Lenco L75, ontdaan van plint en een goed deel van het metalen chassis.
Nieuwe plint gemaakt van een gerecycled mahoniehouten werkblad, opnieuw verlijmd en vlak geschaafd. Ze bestaat uit drie lagen, die onderling verbonden zijn met vier bouten, om wijzigingen in de toekomst mogelijk te maken. Binnenvormen zijn uitgefreest met hulp van een template die op Lencoheaven te vinden is.
Toonarm is een 12" eenpunts gelagerde constructie, zeer licht van gewicht,die maat Barry nog had liggen.

De tafel klinkt nu al erg goed, terwijl er nog zat aan te verbeteren valt. Stukken beter dan ik me herinner van de standaard Lenco die ik ooit had, en ook stukken beter dan de Sansui waar ik afgelopen jaar mee speelde, met een vergelijkbare arm en identiek element.
Jammer genoeg lijkt de arm te licht voor het Audio Technica MC element wat ik voor mezelf als kers op de taart had bedacht.
Bijlagen
20141121_151330.jpg
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Re: Lenco verbouwing

Bericht door Barry2001 »

Erg mooi geworden, complimenten!
carolus
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.

Bericht door carolus »

.. een streling voor het oog .... knap gedaan met edel hout en kunde ...
Muzikale proficiat voor uw diapason ...
Gijs

Bericht door Gijs »

Het is een luxe om weer eens met echt hout te mogen werken, bijna zo groot als de luxe van de deftige houtwerkplaats die ik tot mn beschikking had.

Op Lencoheaven kom ik veel constructies tegen met plinten opgebouwd uit verschillende materialen, om de plint meer te laten dempen. Dat moet mn volgende stap zijn. Of toch een PTP topplaat, waarbij het oude chassis vervangen wordt door een exemplaar in 5 mm dik RVS, en de motor van het lager wordt gescheiden. Ook is er zat te doen om betere lagers, gestapelde plateaus voor nog meer massa, andere matten... En dan is er ook nog zat te bedenken met zelfbouw toonarmen.
De keuze is reuze en het kan niet te gek. Ik heb in ieder geval ondervonden dat de Lenco een mooie basis is om een goed klinkende platendraaier mee te bouwen.
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Heb je foto's gemaakt tijdens de bouw van het chassis?
Ik heb hier ook nog een Lenco waar ik het stalen chassis wel af wil halen, maar ik weet niet precies hoe.
Gijs

Bericht door Gijs »

Nee, jammer genoeg niet.
Het is ook niet zo spannend wat ik gedaan heb. Met een kraspasser een lijn gezet op 5 mm buiten de verdieping van het chassis, en dat eraf gezaagd met decoupeerzaag, en nabewerkt met bandschuurmachine. Vervolgens de bovenkant van de plint 2 mm ingefreesd zodat je niet tegen het metaal aankijkt.

Denk dat ik het een volgende keer anders zou doen, of de topplaat laten bestaan en volplakken met dempingsmateriaal, of nog meer metaal weghalen en alleen het diepste deel van het chassis over houden.
Het idee is dat een goede stijve verbinding tussen chassis en plint een flinke verbetering van het geluid zou geven. Lastige is dat de bodem van het chassis niet vlak is. Bij mij draagt het randje van het chassis op het hout van de plint, en de buitenste rand onderin ook nog wel, maar als ik het midden van het chassis aantrek naar de plint toe gaat het plateau aanlopen.
Ander nadeel is dat het plateau maar een centimeter of twee boven de plint uitsteekt, waardoor je niet veel hoogte hebt voor de toonarm.
sander1238

Bericht door sander1238 »

ziet er goed uit Gijs =D>
ray5150

Bericht door ray5150 »

Ziet er zeker netjes uit. :goedzo:
Mr Tube

Bericht door Mr Tube »

Ziet er fraai uit, ben zelf nu ook een echte Lenco fan geworden en draai alweer een poosje met een verbouwde L78 met SME arm.
PimDriessen

Bericht door PimDriessen »

Hoi Mr Tube,

En zit in de Lenco L78 nog de originele aandrijving?.

Groet,

Pim
Gijs

Bericht door Gijs »

t rare is dat ik ooit een standaard L75 heb gehad die me niet echt kon boeien. In een andere set, een vorig leven, met een element wat ik niet kende..
De Michell Syncro die ik erna kocht vond ik veeel beter. En nu heb ik het gevoel dat deze lenco weer veel beter is dan de Michell... Inbeelding of wat?
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Is al vaker voorbij gekomen, inspelen, een project waar je zelf druk mee bent geweest en veel tijd in gestoken hebt, maken het mischien minder objectief luisteren. Of hij IS natuurlijk gewoon beter door de modificaties :D
Mr Tube

Bericht door Mr Tube »

Bij deze Lenco komen de goede eigenschappen van de aandrijving met het zware plateau veel meer tot zijn recht, het zwakke punt van Lenco is zelfs geel vervangen... de arm. Toch is de arm ook weer niet zo slecht maar vrij zwaar en vaak een slechte match met vele MM elementen, probeer eens DL103 en zet er eens nieuwe V blokken in...
Ook zou de het draaipunt van de arm een leuke basis kunnen zijn voor een zelfbouw arm, een alu armbuis en een headshell 3D printen kan leuke resultaten geven. De lagers zijn in elk geval erg goed, dat kun je aan die Zwitsers wel overlaten.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Anyway, het ziet erg fraai uit! Top Gijs =D>
Gijs

Bericht door Gijs »

Dank voor alle complimenten! Op een of andere manier gaan dit soort mechanische dingen me toch vaak beter af dan de electronica projecten die ik aan pak, dus reken er maar op dat er nog wel eens zoiets voorbij zal komen.

Extra lenco voor onderdelen is inmiddels gevonden :lol:
Plaats reactie