Ontwikkeling van EL34-Amp
Moderator: Beheerdersteam
Ontwikkeling van EL34-Amp
Gebaseerd op Moderne HF10/Mengyue Mini 10W push-pull buizenversterker. en "Versterker 15" van Het Vanderveen Project
voeding: prototype versterker: ...
voeding: prototype versterker: ...
Laatst gewijzigd door Willy_61 op wo 17 dec 2014, 15:19, 7 keer totaal gewijzigd.
Re: Ontwikkeling van EL34-Amp
Anne, Ik heb het grootste deel van je opmerkingen verwerkt, enkel de aansturing van de duo-led is ongewijzigd gebleven.
De bedoeling is dat de rode LED brandt vanaf het aanzetten van de versterker. Bij het verstrijken van de inschakelvertraging wordt Q13 hoog waardoor de relais aangestuurd wordt. ik heb bewust gekozen voor dit type relais voor zijn gering verbruik en aantrekken vanaf 3,5V.
Gelijktijdig, ten gevolge van de positieve toestand van Q13 gaat T3 sperren en de rode LED dus uit, terwijl negatieve sturing op T2 er voor zorgt dat de groene LED gaat branden, en aan blijft.
Deze schakeling is reeds vele keren gepubliceerd en door velen op deze manier toegepast. Of had jij iets anders op het oog?
De bedoeling is dat de rode LED brandt vanaf het aanzetten van de versterker. Bij het verstrijken van de inschakelvertraging wordt Q13 hoog waardoor de relais aangestuurd wordt. ik heb bewust gekozen voor dit type relais voor zijn gering verbruik en aantrekken vanaf 3,5V.
Gelijktijdig, ten gevolge van de positieve toestand van Q13 gaat T3 sperren en de rode LED dus uit, terwijl negatieve sturing op T2 er voor zorgt dat de groene LED gaat branden, en aan blijft.
Deze schakeling is reeds vele keren gepubliceerd en door velen op deze manier toegepast. Of had jij iets anders op het oog?
Ik zie dat je de 6,3 door 9V trafo vervangen hebt.Dan gaat 't wel met de IC5 naar 6,2V.
De schakeling LED's+relais zit aan IC3 die eerst ook in heel nauwe schoentjes zat.Gaat de 5V (als die dat al haalde) op en neer naar gelang het verbruik (relais/LED aan-uit), zou de 4060 van in de war kunnen raken.De verandering die ik voorstelde komt z'n voeding zo van de gelijkrichter en doet net 't zelfde als eerst.
Dat springen van 't verbruik geeft altijd een storing op de uitgang van de stabilisator.Daarom ook de 9V bij de voorversterker liever niet uit de spanning voor het audio-IC.
Over 't algemeen heeft 't niet veel zin om dingen die niet zo'n preciese spanning nodig hebben van stabilisatie te voorzien.
Anne
De schakeling LED's+relais zit aan IC3 die eerst ook in heel nauwe schoentjes zat.Gaat de 5V (als die dat al haalde) op en neer naar gelang het verbruik (relais/LED aan-uit), zou de 4060 van in de war kunnen raken.De verandering die ik voorstelde komt z'n voeding zo van de gelijkrichter en doet net 't zelfde als eerst.
Dat springen van 't verbruik geeft altijd een storing op de uitgang van de stabilisator.Daarom ook de 9V bij de voorversterker liever niet uit de spanning voor het audio-IC.
Over 't algemeen heeft 't niet veel zin om dingen die niet zo'n preciese spanning nodig hebben van stabilisatie te voorzien.
Anne
Je zou beter de gloeidraden van de EL34's per kanaal in serie kunnen zetten, zie http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=7&t=20240 om ze te voeden met gelijkspanning met stroombegrenzing, tegen gloeibrom en hoge koudstroom.
Met de 6V3ac aan massa heb je dan meteen een +/-voeding, voor de toonregeling.
Je hebt wel een zwaardere stabilisator nodig dan de 7812, bijv. de low-drop LT1085CT-adj, maar wellicht lukt het ook met een goedkope LM317.
Met de 6V3ac aan massa heb je dan meteen een +/-voeding, voor de toonregeling.
Je hebt wel een zwaardere stabilisator nodig dan de 7812, bijv. de low-drop LT1085CT-adj, maar wellicht lukt het ook met een goedkope LM317.
- SSassen
- Contacteer:
@Willy,
Ziet er netjes uit, maar waarom een toonregeling met zo'n prehistorisch IC met mijns inziens belabberde specificaties?
Ziet er netjes uit, maar waarom een toonregeling met zo'n prehistorisch IC met mijns inziens belabberde specificaties?
Och, in vergelijking met buizen is ie nog gloednieuwSSassen schreef:@Willy,
Anne
Daar keek ik ook al even van op, maar ja ...ieder zijn keuze.SSassen schreef:@Willy,
ben het er wel mee eens dat dat IC het project wel degradeert
Maximaal uitgangssignaal 0,75 V (THD+N = 0,3 %)
dat is wel krap!
Ik weet niet wat je doel is maar als je echt van alle aspecten van een buizengeluid wil genieten zou ik de toonregeling weglaten en voor de voorversterking ook een buizen oplossing kiezen
dat is wel krap!
Ik weet niet wat je doel is maar als je echt van alle aspecten van een buizengeluid wil genieten zou ik de toonregeling weglaten en voor de voorversterking ook een buizen oplossing kiezen
Ik zou ook met een buizen amp toch ook voor een soort van toonregeling toepassen ik vindt het anders in het hoog en het laag erg slecht klinken tenzij je de amp zowat voluit zet
Zijn er betere opties?Mr Tube schreef:Daar keek ik ook al even van op, maar ja ...ieder zijn keuze. ben het er wel mee eens dat dat IC het project wel degradeertSSassen schreef:@Willy,
Een ECC83 als ingangstrap en dan een passieve toonregeling als je die er perse in wil hebben.
Er zijn zat schemas te vinden op het WWW
Ik gebruik een soort van loudness in mijn ecl82 ampje die heb ik voor de volumeknop van de amp gezet en dit werkt perfect
Je hebt dan alleen wel een volume pot nodig die minimaal 350k log is in de vervolg trap
Je hebt dan alleen wel een volume pot nodig die minimaal 350k log is in de vervolg trap
De versterker is voor "huiselijk" gebruik
, het volle vermogen zal zelden worden gebruikt.
De toonregeling biedt me, samen met het vermogen, de mogelijkheid om eender welke opname -ook die met een minder klankbeeld- goed weer te geven. De CTA2.1 in combinatie met UL+CFB geeft al een sublieme weergave maar bij sommige CD's wil je wel het klankbeeld een beetje optimaliseren. Soms volstaat een toonregeling en soms kan een beetje meer vermogen helpen, meer moet dat niet zijn.
Er zijn wellicht 10-tallen mogelijkheden om dit uit te werken maar bij deze versterker wordt gestart met LM1036- toonregeling, waarvoor de print al zo goed als voltooid is. Als het een troost mag zijn: toonregeling, versterker en voeding zijn aparte printen zodat het geen enkel probleem is om voor een andere oplossing te gaan.
De toonregeling biedt me, samen met het vermogen, de mogelijkheid om eender welke opname -ook die met een minder klankbeeld- goed weer te geven. De CTA2.1 in combinatie met UL+CFB geeft al een sublieme weergave maar bij sommige CD's wil je wel het klankbeeld een beetje optimaliseren. Soms volstaat een toonregeling en soms kan een beetje meer vermogen helpen, meer moet dat niet zijn.
Er zijn wellicht 10-tallen mogelijkheden om dit uit te werken maar bij deze versterker wordt gestart met LM1036- toonregeling, waarvoor de print al zo goed als voltooid is. Als het een troost mag zijn: toonregeling, versterker en voeding zijn aparte printen zodat het geen enkel probleem is om voor een andere oplossing te gaan.
- SSassen
- Contacteer:
Die suggestie wilde ik ook maken, een IC in een buizenversterker die de toonregeling verzorgt is wel een beetje vloeken in de kerk in mijn optiek.Mr Tube schreef:Een ECC83 als ingangstrap en dan een passieve toonregeling als je die er perse in wil hebben.
Ik vond zelf ook nog een paar bejaarden.
http://nl3prc.nl/philips/onderdelenpakk ... g_nl-3405/
http://nl3prc.nl/philips/onderdelenpakk ... g_nl-3406/
http://nl3prc.nl/philips/onderdelenpakk ... g_nl-3405/
http://nl3prc.nl/philips/onderdelenpakk ... g_nl-3406/
- Bijlagen
-
- tca730.pdf
- (593.97 KiB) 177 keer gedownload
-
- tca740.pdf
- (398.66 KiB) 176 keer gedownload
Tja, als je l moeilijk doet over een IC in de voorversterker dan ook maar geen CD-speler maar alleen nog maar vinyl draaien.
Een iets minder ouwe is de TDA1524A of als je 'm met een µC wil sturen de TDA7449.
Anne
Een iets minder ouwe is de TDA1524A of als je 'm met een µC wil sturen de TDA7449.
Anne
dacht ik ook al...Tja, als je l moeilijk doet over een IC in de voorversterker dan ook maar geen CD-speler maar alleen nog maar vinyl draaien.
en Anne, al stilaan in de feeststemming
Kreeg dorst van die CAVIAeWilly_61 schreef:dacht ik ook al...Tja, als je l moeilijk doet over een IC in de voorversterker dan ook maar geen CD-speler maar alleen nog maar vinyl draaien.
en Anne, al stilaan in de feeststemming, of nee, 't is CAVA ?
Anne
Neehee, Tapedeck, is veeeel praktischer.Ah!buis schreef:Tja, als je al moeilijk doet over een IC in de voorversterker dan ook maar geen CD-speler maar alleen nog maar vinyl draaien.
Ga je de CD's eerst op band zetten zekerray5150 schreef:Neehee, Tapedeck, is veeeel praktischer.Ah!buis schreef:Tja, als je al moeilijk doet over een IC in de voorversterker dan ook maar geen CD-speler maar alleen nog maar vinyl draaien.
Of zelf muziek maken
Anne
- SSassen
- Contacteer:
Kom op heren, even serieus, dat IC is ontworpen voor een TV of autoradio applicatie en heeft mijns inziens geen plek in een buizenversterker met HiFi aspiraties. Als de insteek is om een versterker te bouwen voor muziekweergave in de breedste zin van het woord dan is het een ander verhaal uiteraard.
Ja, eigenlijk wel 't omgekeerde van een vlag op een modderschuit
.
En, zoals MrTube al opmerkte, de uitgang is wat laag voor een EL34 PP met een ECC81 met lange staart ervoor.
Voor verdere tegenkoppeling naar de ingang is ook helemaal niks over.
Anne
En, zoals MrTube al opmerkte, de uitgang is wat laag voor een EL34 PP met een ECC81 met lange staart ervoor.
Voor verdere tegenkoppeling naar de ingang is ook helemaal niks over.
Anne
Sander heeft wel een punt. een paar knappe stereopotjes, 2 ECC'tjes, handje weerstanden en condensatoren en je hebt een actieve Baxandall. vrij standaard.
Die balanspot kun je er ook uitgooien, die gebruik je toch nooit.
Die balanspot kun je er ook uitgooien, die gebruik je toch nooit.
Moet wel de gloei weer op de schop.Nu 2x 300mA gelijkstroom voor de lange staarten, dan nog 's zoveel voor 2x voorversterker.ray5150 schreef:Sander heeft wel een punt. een paar knappe stereopotjes, 2 ECC'tjes, handje weerstanden en condensatoren en je hebt een actieve Baxandall. vrij standaard.
Anne