Nieuw maar niet helemaal

Nieuw hier? Dan lezen we hier graag wie, wat, waar, waarom, etc.

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
stefan90kauw
Berichten: 6
Lid geworden op: do 27 nov 2014, 2:13

Nieuw maar niet helemaal

Bericht door stefan90kauw »

Hoi!!

Heb inmiddels al een paar berichtjes gepost maar toch even voorstellen.

Ik ben Stefan Kauw, geboren in 1990 en nu 24 jaar.
Al een hele tijd intresse in home audio spul en nu ook aan het nadenken over het bouwen van een eigen kleine 2-weg monitor met eigen kast en filter ontwerp.
Hiervoor ben ik op zoek naar mensen met kennis en ervaring die mij hier doorheen willen en kunnen slepen.
Ook ben ik op zoek naar websites/informaties betreft het bouwen van een speakerkast en het opstellen van een filter.

Wat betreft filters ben ik vooral op zoek naar Impendatie en Fase correctie en naar hoe beide gecombineerd moeten worden in een hele cross-over voor een driver.
Mochten jullie tips en tricks hebben en/of linkjes naar literatuur betreft die onderwerpen ben ik hier erg benieuwd naar en dankbaar voor!

Alvast bedankt!!!
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Nieuw maar niet helemaal

Bericht door ray5150 »

Van harte welkom. Stefan.
Ik denk dat je het beste kunt uitgaan van een ontwerp dat al eerder of meerdere keren gebouwd is.
Dan is ook het reken en meetwerk al verricht, en dat is een heel stuk makkelijker dan vanaf 0 beginnen.
Zo bespaar je jezelf een hoop hoofdbrekens (en geld)

Gewoon een topic starten met daarin duidelijk je wensen, eisen, en budget, en de reacties komen vanzelf wel.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: Nieuw maar niet helemaal

Bericht door Wowly »

Welkom Stefan!!!
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Nieuw maar niet helemaal

Bericht door markbakk »

stefan90kauw schreef:
nu ook aan het nadenken over het bouwen van een eigen kleine 2-weg monitor met eigen kast en filter ontwerp.
Hier zitten zat mensen die je willen en kunnen helpen. Hou rekening met een paar zaken:
  • enige kennis van analoge en evt digitale elektronica is wel handig, net als enig begrip van akoestiek
  • bereidheid om je over te leveren aan een forumgenoot die metingen voor je wil doen óf zelf willen leren meten en de spullen ervoor te regelen is ook wel vrij noodzakelijk
  • enige tijd beschikbaar hebben zie ik ook wel als voorwaarde
Lukken deze zaken niet, dan bouw je beter een bestaand ontwerp. Luidsprekers ontwerp je niet vanaf een tekentafel (hoewel je met Visaton-units en Boxsim een eindje op weg komt).
stefan90kauw
Berichten: 6
Lid geworden op: do 27 nov 2014, 2:13

Re: Nieuw maar niet helemaal

Bericht door stefan90kauw »

markbakk schreef:
stefan90kauw schreef:
nu ook aan het nadenken over het bouwen van een eigen kleine 2-weg monitor met eigen kast en filter ontwerp.
Hier zitten zat mensen die je willen en kunnen helpen. Hou rekening met een paar zaken:
  • enige kennis van analoge en evt digitale elektronica is wel handig, net als enig begrip van akoestiek
  • bereidheid om je over te leveren aan een forumgenoot die metingen voor je wil doen óf zelf willen leren meten en de spullen ervoor te regelen is ook wel vrij noodzakelijk
  • enige tijd beschikbaar hebben zie ik ook wel als voorwaarde
Lukken deze zaken niet, dan bouw je beter een bestaand ontwerp. Luidsprekers ontwerp je niet vanaf een tekentafel (hoewel je met Visaton-units en Boxsim een eindje op weg komt).
Ik geloof er inderdaad heilig in dat je een speaker niet zomaar even bouwt en dat er inderdaad wat voorkennis nodig is.
Ik ben redelijk handig met wiskunde evenals dat ik open sta voor elektronica kennis.
Meetwerk zou ik nooit volledig uit handen kunnen en willen geven.... Ik wil er tenslotte zelf ook wat van willen leren!

In het verleden heb ik een auto subwoofer kist gebouwd en meermalen aangepast omdat het resultaat niet was wat ik zocht.
Meermalen opnieuw berekend met verschillende poort groottes en lengtes net zo lang tot ik had wat ik wou. Het resultaat mocht er zijn. Een 10 inch woofer die zijn -3 db punt ver onder 30hz had in een vrij compacte kist.

Mijn idee is op het moment een compacte 2-weg monitor speaker waarbij ik niet heel veel meer wil uitgeven dan 100 tot 120 euro aan drivers per speaker. Heb even rond gekeken naar verschillende ontwerpen en drivers waarbij het lijkt dat dat wel moet gaan lukken. :)


-----------------------------------------


Overigens moet ik aanvullen dat ik nog even een tijdje ga meelezen en me ga verdiepen in dingen voordat ik werkelijk iets ga bouwen.
Tussentijds zal ik wel met regelmaat het e.e.a. tekenen in SketchUp om toch mijn ideeen een soort van Op Papier te krijgen. :)
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Nieuw maar niet helemaal

Bericht door ray5150 »

En je bent natuurlijk ook welkom om op een luisterdag naar de hier beschreven luidsprekers te kijken en te luisteren.
Plaats reactie