http://www.diyaudio.com/forums/full-ran ... ost4147196
Project 02: Mission Impossible
Moderator: Beheerdersteam
Re: Project 02: Mission Impossible
Je hebt Bob Brines op DIY op een idee gebracht.
- pappaleo
- Contacteer:
Je bedoelt dat ie dempingsmaterialen gaat uittesten?FR_Aad schreef:Je hebt Bob Brines op DIY op een idee gebracht.![]()
Aan Chris_T de eer hoor !!!
Oh je hoeft helemaal geen sorry te zeggen hoor! Aan mij zal de eer vast ook ook niet besteed zijnFR_Aad schreef:Sorry Chris!!
Dat is een beetje het dilemma ook, bij een gegeven afstemming heb je naar mijn idee eigenlijk alleen de keuze tussen lang & slank (driver op 1/3 van de lijn) of kort & taps (driver aan het begin van de lijn).pappaleo schreef:Het nadeel van mijn eerste constructie is dat er teveel midden uit de pijp komt. Dat heb ik omzeild door erg laag te filteren; wat de unit niet produceert, komt ook niet uit de pijp. Laag filteren heeft ook als voordeel dat de golf waarvan de lengte 5/4 van de pijp is (220Hz), die het TL gat veroorzaakt (uitdoving van de unit output door de poortoutput in tegenfase), al een stukje buiten het werkingsgebied van de woofer ligt.
Bij lang & slank ontkom je er eigenlijk niet aan om 3-weg te filteren.
Aan de andere kant kan je bij een korte & tapse lijn de driver wel aan het begin zetten, maar is nog maar de vraag hoeveel je van het TL karakter overhoud.
Ik heb daar zelf nog geen antwoord op, maar het lijk mij een lastige keuze in ieder geval.
Voor mijn gevoel ga je bij een tapse lijn klankmatig meer richting een bassreflex.
Alhoewel ik moet zeggen dat de wavecor TL waar ik mee bezig ben prachtig open en levensecht klinkt, echt anders dan ik tot nu toe gehoord heb.
Tapsheid ca. 4:1 en So = Sd
Korter kan prima! De transMissionlijn heeft een afstemming van ca. 40Hz. Dat is eigenlijk al best laag voor een 17cm midbasje.pappaleo schreef:Ik zit er dus over te denken om de tweede testkast maar ietsje anders te maken dan de eerste. De pijplengte wordt dan iets korter, maar dat moet volgens mij wel kunnen. De afstemming is nu zo'n 32Hz en dat is eigenlijk best wel laag. Een hogere afstemming heeft ook als gevolg dat de uitdovingsfrequentie stijgt en bij een gelijkblijvende filterfrequentie nog verder buiten het werkingsgebied van de woofer komt te liggen. Ik zal vanavond eens opnieuw een simulatie maken.
- pappaleo
- Contacteer:
Over de klank. Het is moeilijk te omschrijven, maar het klinkt natuurlijk en indrukwekkend tegelijk. Als er geen laag in de opname zit, dan komt er ook niets uit, maar als er een orkest opstaat dan hoor je de gestreken bassen grommen, zo gedefinieerd.Chris_T schreef:Dat is een beetje het dilemma ook, bij een gegeven afstemming heb je naar mijn idee eigenlijk alleen de keuze tussen lang & slank (driver op 1/3 van de lijn) of kort & taps (driver aan het begin van de lijn).pappaleo schreef:Het nadeel van mijn eerste constructie is dat er teveel midden uit de pijp komt. Dat heb ik omzeild door erg laag te filteren; wat de unit niet produceert, komt ook niet uit de pijp. Laag filteren heeft ook als voordeel dat de golf waarvan de lengte 5/4 van de pijp is (220Hz), die het TL gat veroorzaakt (uitdoving van de unit output door de poortoutput in tegenfase), al een stukje buiten het werkingsgebied van de woofer ligt.
Bij lang & slank ontkom je er eigenlijk niet aan om 3-weg te filteren.
Aan de andere kant kan je bij een korte & tapse lijn de driver wel aan het begin zetten, maar is nog maar de vraag hoeveel je van het TL karakter overhoud.
Ik heb daar zelf nog geen antwoord op, maar het lijk mij een lastige keuze in ieder geval.
Voor mijn gevoel ga je bij een tapse lijn klankmatig meer richting een bassreflex.
Alhoewel ik moet zeggen dat de wavecor TL waar ik mee bezig ben prachtig open en levensecht klinkt, echt ander dan ik tot nu toe gehoord heb.
Tapsheid ca. 4:1 en So = Sd
En o, wee als er synthetische klanken geproduceerd worden (Vangelis, Yello). Dat laag is voelbaar, tastbaar, alsof je die geluidsgolf kan beetpakken. Het is dat de tegeltjes in de badkamer goed vastgelijmd zitten. En het mooie is dat je de konus niet eens ziet bewegen. Xmax is nog lang niet in zicht.
Bij de ontwikkeling van mijn midden/hoog filter gebruikte ik om te luisteren een gesloten subwoofer, om toch een volledig geluidsbeeld te krijgen. Dat laag vind ik nu enorm onnatuurlijk klinken, gecomprimeerd en kunstmatig.
Inderdaad, het is onvoorstelbaar dat dit uit dat 17cm speakertje komt. Mijn overweging is echter mede ingegeven door een praktisch probleem wat ik heb. Mijn filter is redelijk omvangrijk, waar laat ik dat? Ik kan er op enig punt de pijp mee verstoppen of het ergens monteren waar je er nooit meer bij kan, maar dat vind ik niks. Ook een extern filter vind ik niet je van het. Ik dacht het laatste horizontale stukje van mijn lijn schuin naar beneden te laten lopen, zodat ik aan de onderzijde achter een (driehoekig) laatje kan maken waar het filter in kan.Chris_T schreef:Korter kan prima! De transMissionlijn heeft een afstemming van ca. 40Hz. Dat is eigenlijk al best laag voor een 17cm midbasje.
De afstemming wordt dan wat hoger, maar ik zit bij sommige metingen toch al op 32Hz hetgeen eigenlijk veel te laag is.
We gaan het gewoon proberen.
- pappaleo
- Contacteer:
Ik had nog een metinkje liggen van de demping met Akotherm. Buiten dat het makkelijk te verwerken is, dempt het ook nog eens beter: De rode lijn is de tot nu toe gunstigst gemeten vulling met 250g schaap en op kritische plaatsen een stukje pritex:pappaleo schreef:Alle schapen zijn er weer uitgehaald en ik heb er nu Akotherm ingestopt. Aangeschaft bij De Akoestiekwinkel. Wordt heel netjes bezorgd, precies passend in een grote doos.
Leuk spul, makkelijk te verwerken.
Ik heb het onder de speaker op alle wanden geplakt (beetje smeltlijm). In de bocht alleen aan de buitenzijde en zijwanden en dan geleidelijk aan verminderend. Op het laatste stuk van het verticale kanaal zit het nog maar op 1 zijwand.
Ik heb de indruk dat het minder heftig dempt dan Pritex (en ik gebruikte de goedkope Gamma variant), maar of dat werkelijk zo is moet een meting uitwijzen.
Vanavond misschien als de televisieterreur weer afgelopen is......![]()
![]()
De groene lijn is de demping met de Akotherm vulling zoals te zien is op de foto in het citaat.
Akotherm wordt het dus wel. De poortafstemming komt daarmee op 30Hz. Best wel laag. Ik bouw nu een variant met een iets kortere lijn, iets meer dan 10cm, dat kan best. Er ontstaat dan gelijk wat meer ruimte voor het filter. De wijziging zit hem voornamelijk in het Y vormige stuk bovenin, de loze ruimte moet voldoende zijn voor het filter.
- pappaleo
- Contacteer:
Even een plaatje tussendoor van het tussenresultaat. De kast zit alleen nog maar geschroefd in elkaar. De kast is 216mm breed (intern 180mm), 300mm diep en 1000mm hoog. Er komt nog een front tegenaan van 22mm dik, wat de totale diepte op 322mm brengt. Dat front moet ik nog frezen.
Bovenin het middencompartiment, dat is aan de frontzijde 130mm hoog en achterin 0mm.
Onder het middencompartiment zit een driehoekige ruimte waarin het filter komt.Dat wordt bereikbaar met een luikje aan de achterzijde.
Bij de uiteindelijke exemplaren gebruik ik als zijwand een plaat van 10 (of 12)mm dik mdf waar ik de interne panelen op vastschroef. Met alleen lijmen krijg ik de panelen nooit op de mm nauwkeurig op hun plaats. Als ik de boel in elkaar lijm, dan werken de schroeven als lijmklem. Als de kast gelijmd is dan gaan de (meeste) schroeven er weer uit en wordt er nog een laag 8mm MDF tegenaan gelijmd. Zo wordt de buitenkant strak zonder schroefgaten.
Onder het middencompartiment zit een driehoekige ruimte waarin het filter komt.Dat wordt bereikbaar met een luikje aan de achterzijde.
Bij de uiteindelijke exemplaren gebruik ik als zijwand een plaat van 10 (of 12)mm dik mdf waar ik de interne panelen op vastschroef. Met alleen lijmen krijg ik de panelen nooit op de mm nauwkeurig op hun plaats. Als ik de boel in elkaar lijm, dan werken de schroeven als lijmklem. Als de kast gelijmd is dan gaan de (meeste) schroeven er weer uit en wordt er nog een laag 8mm MDF tegenaan gelijmd. Zo wordt de buitenkant strak zonder schroefgaten.
Laatst gewijzigd door pappaleo op di 16 dec 2014, 21:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Wordt het niet eens tijd voor vakantie? Je gaat veel te snel voor ons mensachtigen
Heb je al eens gedacht aan laminaatstroken als afwerking? Er zijn tegenwoordig behoorlijk mooie dessins verkrijgbaar, je moet alleen een oplossing verzinnen voor de kopse kanten.
- pappaleo
- Contacteer:
Het front wordt aan de zijkanten afgerond (verticaal) en de bovenzijde een schuin facet. Dan blijft het mogelijk om te fineren.
Ik denk dus dat ik de kasten fineer, ik weet alleen nog niet in welke houtsoort.
Maar ik moet ze eerst nog bouwen. Deze kast is voor metingen en om samen met de eerste testkast eens een stereopaartje te horen spelen.
Dus valt wel mee die snelheid. Walt is geloof ik al klaar.
Ik denk dus dat ik de kasten fineer, ik weet alleen nog niet in welke houtsoort.
Maar ik moet ze eerst nog bouwen. Deze kast is voor metingen en om samen met de eerste testkast eens een stereopaartje te horen spelen.
Dus valt wel mee die snelheid. Walt is geloof ik al klaar.
Nee, de mijne zijn nog niet klaar, het filter zit nog op de testplank maar er is al maanden niet meer naar de kastjes geluisterd.
Groetjes Walter
Groetjes Walter
- pappaleo
- Contacteer:
haha,Walt schreef:Nee, de mijne zijn nog niet klaar, het filter zit nog op de testplank maar er is al maanden niet meer naar de kastjes geluisterd.
Groetjes Walter
moet je die bende op die plankjes van mij zien:
Laatst gewijzigd door pappaleo op do 18 dec 2014, 19:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Prima om te testen toch? Ik heb er zelf krokodil bekjes inzitten zodat het wisselen van componenten binnen een paar seconde is gebeurd, erg handig om te tunen.
Groetjes Walter
Groetjes Walter
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Heel mooi, dan kun je nu verder met het afmaken van de kasten van Ray...... 
- pappaleo
- Contacteer:
Naast een gediplomeerd projectopjager hebben we nu dus ook een werkverdeler.

- pappaleo
- Contacteer:
Doe je bestdre schreef:Nu nog iemand met een kritische blik!
- pappaleo
- Contacteer:
Voor de kerst heb ik testkast 2 nog in elkaar gezet. De resultaten moest ik nog steeds plaatsen.
De verschillen tov kast 1 zijn de diepte. Het front is op de voorkant van de kast geplaatst in plaats van tussen de zijwanden. De totale interne dipete is daardoor met 18mm toegenomen (het front is nu ook 22mm ipv 18mm). De lijn is wat korter gemaakt (scheelt zo'n 12 cm) zodat de driehoekige ruimte achter het middencompartiment zo groot is dat de filters voor hoog en midden daar wel inpassen. Voor het laag heb ik een dikke spoel, die mogelijk toch elders geplaatst moet worden 
Metinkje gemaakt met de CP168 in ongedempte kast om de verschillen tussen de kasten te zien.
Maakt geen fluit uit.
De rode lijnen zijn de meting van de eerste ongedempte kast, poort en unit. De groene lijnen van de tweede kast.
Ik had eerlijk gezegd wat meer verschil verwacht.
Metinkje gemaakt met de CP168 in ongedempte kast om de verschillen tussen de kasten te zien.
Maakt geen fluit uit.
De rode lijnen zijn de meting van de eerste ongedempte kast, poort en unit. De groene lijnen van de tweede kast.
Ik had eerlijk gezegd wat meer verschil verwacht.
- pappaleo
- Contacteer:
Ik heb de kast bekleed met Akotherm op ongeveer dezelfde manier als kast 1:
Metinkje gedaan:
Dat is wel conform de verwachtingen. Wel bijzonder dat de afstemming gewoon op 30Hz blijft liggen.
Ik heb nu eindelijk 2 volledige exemplaren. Daar heb ik eens een poosje naar geluisterd.
Ik heb nu eindelijk 2 volledige exemplaren. Daar heb ik eens een poosje naar geluisterd.
- pappaleo
- Contacteer:
Ik heb nog een probleempje. Ga ik straks wat dieper op in.