ik wil weer eens wat gaan bouwen, maar weet niet meer hoe ik de impedantie metingen moet maken.
Met een hoge weerstand aan de + meen ik me te herinneren..
Moderator: Beheerdersteam
Hoi Leo, heb je een link voor dat product?pappaleo schreef:Dat zit allemaal in zo'n ding:
Dank je wel Mark, hier kan ik wat mee!markbakk schreef:Je moet de schakeling 3.2 bouwen op pagina 8 van de LIMP-manual. Je kunt die weerstanden aanhouden (maar 8k2 en 820Ω kan ook prima) en je bouwt als je verstandig bent ook de zeners in. Voor de serieweerstand van 27Ω kun je het best een vermogenstype nemen, zo'n inductiearme draadgewonden weerstand van 5-10W is prima. Dan kun je ook impedantiemetingen doen met wat hogere stroomsterktes zonder dat warm wordende weerstanden je meting verpesten.
Dat zijn de pijltjes parallel aan weerstand R2 : http://www.eoo-bv.nl/index.php?_a=viewP ... uctId=6468Siempie schreef:Maar heb ik nog een vraagje, wat zijn de zeners in dit betreffende schema?
Ah, dus parallel aan R2 komt er 1 zener?pappaleo schreef:Dat zijn de pijltjes parallel aan weerstand R2 : http://www.eoo-bv.nl/index.php?_a=viewP ... uctId=6468Siempie schreef:Maar heb ik nog een vraagje, wat zijn de zeners in dit betreffende schema?
Nee, twee stuks. Zenerdiodes zien er vrijwel hetzelfde uit als gewone diodes. Je moet twee exemplaren met de zwarte ring naar elkaar toe aan elkaar solderen en de andere uiteinden parallel aan de weerstand knopen.Siempie schreef:Ah, dus parallel aan R2 komt er 1 zener?pappaleo schreef:Dat zijn de pijltjes parallel aan weerstand R2 : http://www.eoo-bv.nl/index.php?_a=viewP ... uctId=6468Siempie schreef:Maar heb ik nog een vraagje, wat zijn de zeners in dit betreffende schema?
Ja, je moet twee probes (... in totaal vier weerstanden, en optioneel vier zeners, laten we zeggen samen nog geen Euro) bouwen. Het geheel samen met die 27Ω-weerstand en wat chassisdelen (2 tulp/RCA/cinch, 4 instrumentklemmen/banaanchassisdelen, samen zo'n €10,- ) in een behuizing bouwen (ook wel zo'n €2,50). En basta!Siempie schreef:Okee, mijn excuus alvast dat ik niet bijzonder onderbouwd ben, maar vind het schema 3.2 een beetje lastig lezen,
Zoals ik het schema nu lees (met in rood erachter wat ik niet snap:
Via de left out van de geluidskaart gaat er een signaal naar de versterker>
Dan lijkt het signaal zich af te splitsen, t splitsing zeg maar, 1 gaat vanuit de versterker door de 27 Ohm weerstand naar de luidspreker (welke aansluiting? - of +), de ander gaat naar een voltage probe (schema 3.3) (Zijun er nu 2 voltage probes nodig?)
Na de 27 Ohm is er weer een t splitsing met wederom een voltage probe en de ander naar de luidspreker.
na de voltage probe(s) en voor de L en R input op de geluidskaart zie ik nog een teken (2x) Wat zijn dit?
Dank je wel Leopappaleo schreef:Dat is weerstand R2 uit het schema in fig 3.3. Voor de eenvoud zijn de zenerdiodes daar weggelaten.
Het dwarsstreepje waar ze op uitkomen stelt een verbinding naar de signaalmassa voor.
pappaleo schreef:
Edit: Voor de volledigheid: Figuur 3.2 moet je dus zo zien:
Je hoeft je niet steeds te verontschuldigen hoor!Siempie schreef:Alvast sorry als ik er niets van begrijp..
Hoi Coen,CoenvanDongen schreef:Je hoeft je niet steeds te verontschuldigen hoor!Siempie schreef:Alvast sorry als ik er niets van begrijp..
Er bestaan geen domme vragen, daarbij snap ik er ook weinig van, maar doordat ik nu mee lees leer ik ook weer wat dingen
Ik ben altijd heel erg blij met dit soort topics!
Ik reageer toch?Siempie schreef:maar ik ben soms bang dat mensen het maar dom vinden en daarom niet reageren.
Dus dan verontschuldig ik me maar vast..
Dat komt omdat je de betekenis van het massa-symbool blijkbaar niet kent/begrijpt.Siempie schreef:Het klinkt misschien gek maar dat schema 3.2 vind ik dus heel lastig te lezen daar:
De - van de luidspreker zit dus aan massa, dat wil zeggen verbonden mat de zwarte aansluitklem op je meetversterker.Siempie schreef:1 de luidspreker maar met 1 ingang getekend staat ipv met zowel + als -
zie vorig punt. De zwarte aansluitklem van je versterker zit aan 'massa'Siempie schreef:2 de versterker maar met 1 uitgang getekend staat terwijl daar toch ook een + als - zit
Je zegt het zelf. Cold/ground is hetzelfde als wat ik massa noem. Dus je opmerking is correct.Siempie schreef:3 de zeners niet aangesloten staan maar in de lucht zweven, ik neem aan dat deze aan de plug komen van de rca, (cold/ground) en de R1 op de kern (hot)