Sanne - KT88 push-pull eindversterker project
Moderator: Beheerdersteam
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Sander's KT88 push-pull eindversterker project
@Anne,
Ik heb van het weekend even zitten rekenen aan de uitgangstrafo en de instelling van de KT88 buizen, ik moet eerlijk zeggen dat ik door de bomen het bos niet meer zie. De één geeft aan dat je beter in triode kan werken, de ander in penthode, maar ook super-triode scoort hoge ogen. Kortom, ik zoek een goed vertrekpunt voor de instelling van de buizen icm. een verstandige keuze wat betreft de primaire impedantie van de UGT.
Hieronder kun je zien dat de Van der Veen trafo nogal wat mogelijkheden biedt wat impedanties betreft, wat is wijsheid? Uiteraard ga ik gebruikmaken van de UL aansluitingen, die zitten er tenslotte niet voor niks op, maar ga ik met 2K5 per buis belasten? Of juist iets meer/minder, en zo ja/nee, waarom wel/niet? Secundair wilde ik 8 of 6 Ohm gaan gebruiken voor aansturing van de luidsprekers.
http://www.mennovanderveen.nl/images/he ... 8us11.html
Graag een reactie die hout snijdt!
Ik heb van het weekend even zitten rekenen aan de uitgangstrafo en de instelling van de KT88 buizen, ik moet eerlijk zeggen dat ik door de bomen het bos niet meer zie. De één geeft aan dat je beter in triode kan werken, de ander in penthode, maar ook super-triode scoort hoge ogen. Kortom, ik zoek een goed vertrekpunt voor de instelling van de buizen icm. een verstandige keuze wat betreft de primaire impedantie van de UGT.
Hieronder kun je zien dat de Van der Veen trafo nogal wat mogelijkheden biedt wat impedanties betreft, wat is wijsheid? Uiteraard ga ik gebruikmaken van de UL aansluitingen, die zitten er tenslotte niet voor niks op, maar ga ik met 2K5 per buis belasten? Of juist iets meer/minder, en zo ja/nee, waarom wel/niet? Secundair wilde ik 8 of 6 Ohm gaan gebruiken voor aansturing van de luidsprekers.
http://www.mennovanderveen.nl/images/he ... 8us11.html
Graag een reactie die hout snijdt!
Re: Sander's KT88 push-pull eindversterker project
Even m'n best gedaan
,en wat vergeleken,getekend.
Deze gegevens voor de KT88 UL gevonden (Genalec) Zo te zien komt de VdV hier in aanmerking Er is ook nog een Raa=8k die "normale" uitgangen geeft, maar niet erg interessant (afgeplatte toppen en minder vermogen).
Geeft dit als belastings(werk)lijn bij een voeding van 430V (zeg 5V verlies UGT) Kathode tegenkoppeling gaat ook, 4 Ω tap aan massa.Om de buis uit te sturen is ong. 50Vt nodig, als daar dan de beschikbare 15Vt uit de secundaire bijkomt is dat 65Vt, niet erg veel.
Anne
Deze gegevens voor de KT88 UL gevonden (Genalec) Zo te zien komt de VdV hier in aanmerking Er is ook nog een Raa=8k die "normale" uitgangen geeft, maar niet erg interessant (afgeplatte toppen en minder vermogen).
Geeft dit als belastings(werk)lijn bij een voeding van 430V (zeg 5V verlies UGT) Kathode tegenkoppeling gaat ook, 4 Ω tap aan massa.Om de buis uit te sturen is ong. 50Vt nodig, als daar dan de beschikbare 15Vt uit de secundaire bijkomt is dat 65Vt, niet erg veel.
Anne
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Sander's KT88 push-pull eindversterker project
Bedankt Anne,
Ik zat zelf te denken aan 5K impedantie met een anodespanning van ca. 500V. Lager kan wel, maar dan zal ik met weerstanden de uitgangsspanning van de trafo moeten gaan reduceren en da's zonde. Onderstaande benadering had ik voor ogen voor de voeding van de KT88 eindbuizen.
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 1#p1712741
Ik zat zelf te denken aan 5K impedantie met een anodespanning van ca. 500V. Lager kan wel, maar dan zal ik met weerstanden de uitgangsspanning van de trafo moeten gaan reduceren en da's zonde. Onderstaande benadering had ik voor ogen voor de voeding van de KT88 eindbuizen.
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 1#p1712741
Re: Sander's KT88 push-pull eindversterker project
'tIs toch wat, de een te hoog, de ander te laag
Voor PP hoeft er niet zo grondig afgevlakt, sommige frabrieks toestellen zetten de + van de eindversterker zo aan de eerste C na de gelijkrichter.
De LC schakeling is wel mooi, trafo kan meer leveren (stroom) en vanaf enige belasting is de =spanning veel stabieler.
Als je nog geen trafo heb zou je deze van AskJan First kunnen nemen Drie wikkelingen in serie 590V geeft iets van 520V over de C na L.(Een 50V overhouden voor neg.V na dubbelen)
Dan zit je redelijk in de buurt voor deze Iets minder maar 't hoeft toch ook geen 100W te worden
Anne
Voor PP hoeft er niet zo grondig afgevlakt, sommige frabrieks toestellen zetten de + van de eindversterker zo aan de eerste C na de gelijkrichter.
De LC schakeling is wel mooi, trafo kan meer leveren (stroom) en vanaf enige belasting is de =spanning veel stabieler.
Als je nog geen trafo heb zou je deze van AskJan First kunnen nemen Drie wikkelingen in serie 590V geeft iets van 520V over de C na L.(Een 50V overhouden voor neg.V na dubbelen)
Dan zit je redelijk in de buurt voor deze Iets minder maar 't hoeft toch ook geen 100W te worden
Anne
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Sander's KT88 push-pull eindversterker project
Bedankt Anne,
Maar ik blijf onder de 500V, simpelweg omdat condensatoren >500V lastig te krijgen en duur zijn. Ik kom, zoals je ziet in de vorige simulatie, uit op circa 460V belast met 150mA. Als ik uitga van iets lagere belasting, 100mA, kom je uit op circa 480V, zie onderstaande simulatie. Ik heb dit vanochtend ook even in de praktijk geverifieerd, spanning zit rond de 485V belast met 100mA.
Maar ik blijf onder de 500V, simpelweg omdat condensatoren >500V lastig te krijgen en duur zijn. Ik kom, zoals je ziet in de vorige simulatie, uit op circa 460V belast met 150mA. Als ik uitga van iets lagere belasting, 100mA, kom je uit op circa 480V, zie onderstaande simulatie. Ik heb dit vanochtend ook even in de praktijk geverifieerd, spanning zit rond de 485V belast met 100mA.
Re: Sander's KT88 push-pull eindversterker project
Even een opmerking met 100 Ma kom je op 480 volt dc maar wat doet hij onbelast want als je net je versterker aan zet heb je ongeveer 5 a 9 secconde geen belasting op die voeding.
Misschien ontkom je er niet aan om toch elco's in serrie te zetten
Misschien ontkom je er niet aan om toch elco's in serrie te zetten
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Sander's KT88 push-pull eindversterker project
Da's eenvoudig, een relais direct achter de gelijkrichtbrug in de voeding, dus eerst de gloeispanning erop en pas na ca. 60 seconden het relais bekrachtigen. Dit in combinatie met een simpele comparator schakeling die bij Vanode >500V dit relais afschakelt. Zo voorkom je dat de condensatoren in de voeding meer dan 500V voor hun kiezen krijgen, elco's in serie schakelen is de handdoek in de ring gooien.nl3prc schreef:Even een opmerking met 100 Ma kom je op 480 volt dc maar wat doet hij onbelast want als je net je versterker aan zet heb je ongeveer 5 a 9 secconde geen belasting op die voeding.
Misschien ontkom je er niet aan om toch elco's in serrie te zetten
Re: Sander's KT88 push-pull eindversterker project
Ik zou dat relais voor de diode brug zetten in verband met je elco's
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Sander's KT88 push-pull eindversterker project
Nou nee, praktisch gezien schakel je met een relais liever DC dan AC, de AC rating is namelijk altijd lager.nl3prc schreef:Ik zou dat relais voor de diode brug zetten in verband met je elco's
Zowieso is een R en een C over het relaiscontact geen overbodige luxe, de R (pakweg een paar honderd kOhm) om de elco's alvast wat lading te geven, anders vormen ze bij inschakelen een virtuele kortsluiting, de C zorgt voor demping van evt. vonken over het relaiscontact, dat bevordert de levensduur. Zowieso zal d'r tussen diodebrug en relais ook een NTC zitten, dit om de piekstroom binnen de perken te houden.
Re: Sander's KT88 push-pull eindversterker project
Dat met de relais, is toch wel omgekeerd
.Kijk wat Omron opgeeft
In de simulatie zie ik 22 Ω als weerstand van de smoorspoel, lijkt me nogal laag.Zal eerder iets tussen 50 en 100 Ω zijn en dan komt er nog de serieweerstand van de trafo bij.Beschikbare spanning zal wel lager uitvallen.
Met een wat hogere voeding (dan de 425V in m'n tekening) wordt de stroom ook wat groter zodat de Raa ongeveer dezelfde blijft.Bij 560V komen ze (Genalex) aan 4k5, zou 't op 4k houden wegens minder voortijdig klippen.Daarbij LS's hebben per slot een verre van vlak impedantie/frequentie verloop, zo nauw komt 't niet.
Anne
Met een wat hogere voeding (dan de 425V in m'n tekening) wordt de stroom ook wat groter zodat de Raa ongeveer dezelfde blijft.Bij 560V komen ze (Genalex) aan 4k5, zou 't op 4k houden wegens minder voortijdig klippen.Daarbij LS's hebben per slot een verre van vlak impedantie/frequentie verloop, zo nauw komt 't niet.
Anne
Re: Sander's KT88 push-pull eindversterker project
Pas op, volgens mij vergis je je hier.SSassen schreef:praktisch gezien schakel je met een relais liever DC dan AC, de AC rating is namelijk altijd lager.
.
Oeps, is al gemeld, excuus
Laatst gewijzigd door Agent327 op di 02 dec 2014, 15:04, 1 keer totaal gewijzigd.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Sander's KT88 push-pull eindversterker project
Verdorie, ik vergis me inderdaad :/Agent327 schreef:Pas op, volgens mij vergis je je hier.SSassen schreef:nl3prc schreef:praktisch gezien schakel je met een relais liever DC dan AC, de AC rating is namelijk altijd lager.
.
Oeps, is al gemeld, excuus
Re: Sander's KT88 push-pull eindversterker project
ik zij namelijk niet dat je liever dc schakelde maar dat je liever ac schakeldAgent327 schreef:Pas op, volgens mij vergis je je hier.SSassen schreef:nl3prc schreef:praktisch gezien schakel je met een relais liever DC dan AC, de AC rating is namelijk altijd lager.
.
Oeps, is al gemeld, excuus
wel de citaten goed intypen graag
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: Sander's KT88 push-pull eindversterker project
SSassen schreef:Verdorie, ik vergis me inderdaad :/
We maker er even een notitie van
Re: Sander's KT88 push-pull eindversterker project
Stukje van de "n" afLeeuwarden schreef:SSassen schreef:Verdorie, ik vergis me inderdaad :/
We maker er even een notitie van
Anne
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: Sander's KT88 push-pull eindversterker project
Nee, gewoon door de griep verkeerde toets ingedrukt.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Sander's KT88 push-pull eindversterker project
Goed, dus resumerend, trafo wikkeling > volle brug voor gelijkrichting > NTC > relais > LCLC.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Sander's KT88 push-pull eindversterker project
Omdat? Ik heb graag enige onderbouwing.Agent327 schreef:Nee, het relais moet liefst voor de brug!
Re: Sander's KT88 push-pull eindversterker project
Tja, ieder z'n meugSSassen schreef:Goed, dus resumerend, trafo wikkeling > volle brug voor gelijkrichting > NTC > relais > LCLC.
En waar dient die NTC voor
Anne
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Sander's KT88 push-pull eindversterker project
@Anne,Ah!buis schreef:En waar dient die NTC voor
Inschakelstroom begrenzen, hier meer info:
http://www.ge-mcs.com/download/temperature/920_325a.pdf
Re: Sander's KT88 push-pull eindversterker project
Voor de gelijkrichter schakelt hij AC, na de brug is het pulserend DC.
Als een relais altijd dezelfde polariteit stroom schakelt degradeert het contact veeeel sneller dan wanneer dat random is.
DC relais die een paar honderd volt kunnen schakelen zijn zeldzamer en duurder dan AC exemplaren.
Als een relais altijd dezelfde polariteit stroom schakelt degradeert het contact veeeel sneller dan wanneer dat random is.
DC relais die een paar honderd volt kunnen schakelen zijn zeldzamer en duurder dan AC exemplaren.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Sander's KT88 push-pull eindversterker project
Jawel joh, dit moet wel een project worden waar alle punten op de i worden gezet. Zo ga ik ook nog gebruikmaken van een discreet opgebouwde lineaire regelaar, om de rimpel e.d. nog meer weg te poetsen en om de impedantie van de voeding over een breed frequentiegebied gelijk te trekken. Waarschijnlijk zowel voor de eind- als de voortrap, dat gestoei met RC netwerken en een flucturerende spanning op de anodes vind ik he-le-maal niks.Ah!buis schreef:SSassen schreef:... voor mij heeft een tweede LC geen zin (wel verlies) ...
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Sander's KT88 push-pull eindversterker project
Check, dat snijdt hout, dan gaan we voor de brug schakelen.Agent327 schreef:Voor de gelijkrichter schakelt hij AC, na de brug is het pulserend DC.
Als een relais altijd dezelfde polariteit stroom schakelt degradeert het contact veeeel sneller dan wanneer dat random is.
DC relais die een paar honderd volt kunnen schakelen zijn zeldzamer en duurder dan AC exemplaren.
