Compacte buizenversterker 2.1

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Compacte buizenversterker 2.1

Bericht door Ah!buis »

Zie niks mis. Behalve dan de nul teveel bij de ruststroom :lol:
Bij de trafo is het maar de vraag of de nul in beide zijden het begin van dezelfde wikkelrichting is.
Hoe dan ook verkeerd-om geeft meekoppeling, eerder meer dan minder versterking.Vermoedelijk zelfs gillende versterker.
Anne
Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: Compacte buizenversterker 2.1

Bericht door Willy_61 »

Anne, de nul teveel is weggegooid dus 30mA ruststroom O:)

Ik kan ook moeilijk geloven dat de tegenkoppeling fout zou zitten, ik zou het dan wel gehoord hebben denk ik. Maar omwille van het mager resultaat ga je vanalles zoeken en de volgorde van taps primair en secundair zeggen normaal toch iets over de wikkelrichting -dacht ik- maar ik ben er ook niet zeker van.

Morgen eens wat extra uitmeten denk ik.
Gebruikersavatar
mtb
Berichten: 1299
Lid geworden op: ma 29 dec 2008, 16:44
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Compacte buizenversterker 2.1

Bericht door mtb »

Je hebt de ELA-100V andersom getekend als op de sticker van Conrad, de 0W en 0Ω liggen tegenover elkaar.
Ik heb inmiddels een nieuwe trafo binnen en op die sticker zijn de Ω-waardes nauwelijks te lezen.
Ik ga ervan vanuit dat 0W en 0Ω in fase zijn, je zou dit voor de zekerheid moeten nameten met een 2-kanaal-scoop, met de nullen aan massa, en een signaal op 0W625 en dan zou 16Ω dezelfde fase moeten hebben.
Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: Compacte buizenversterker 2.1

Bericht door Willy_61 »

Primaire en secundaire zijn in fase, bekeken vanuit de nullen, heb het nagemeten.

Bij mijn UGT 's was de opdruk van de uitgangen ook niet leesbaar, enkel bij die van 16Ω kon ik de 6 ontcijferen, dus inderdaad de 0W en de 0Ω zitten aan dezelfde kant.

Op het schema heb ik de secundaire omgekeerd getekend (enkel bij dit schema) omdat dat makkelijker uitkwam om het schema overzichtelijker te houden met de kathode verbindingen.
Achteraf bekeken had ik dat eigenlijk niet mogen doen omdat door de tekenwijze van een trafo op een schema ook de faseverhouding moet kunnen afgeleid worden. Ik pas dat aan.

Overigens zijn de aansluitingen op dat schema wel identiek gemaakt met die van jouw simulatie schema.
Ik heb vandaag nogmaals de test uitgevoerd, alles eerst opnieuw gecontroleerd en het resultaat blijft identiek.
Gebruikersavatar
mtb
Berichten: 1299
Lid geworden op: ma 29 dec 2008, 16:44
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Compacte buizenversterker 2.1

Bericht door mtb »

Ik heb inmiddels ook een verkeerde aansluiting van de ELA-100V gesimuleerd en hij doet het wel met veel versterking (zonder oscillatie!), maar met een beroerde bandbreedte, dus er moet toch iets verkeerd om zitten.
Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: Compacte buizenversterker 2.1

Bericht door Willy_61 »

Dat van die bandbreedte is wat ik ook heb vastgesteld: 380mVpp op de uitgang bij 1kHz was het max, bij 10kHz nog nauwelijks 200mVpp.

Het zou anders wel het "neusje van de zalm zijn": UL + CFB, Menno Vanderveen omschrijft dit als Super Triode en een sublieme muziekbeleving.
Ik heb van zijn website zijn "Project Vanderveen" met de 20 configuratiemogelijkheden van universele versterker, gedownload en gebundeld tot een overzichtelijke pdf. In hoofdstuk 15 vindt je de config die we nu werkend zouden moeten krijgen :-)

De pdf in bijlage.
Bijlagen
Het VDV-Project.pdf
(8.79 MiB) 861 keer gedownload
Laatst gewijzigd door Willy_61 op wo 26 nov 2014, 9:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: Compacte buizenversterker 2.1

Bericht door Willy_61 »

Ik heb juist de 2 kathode-aansluitingen gewisseld: met ohmse belasting 1,9Vpp uit bij 1kHz, 1Vpp uit bij 10kHz, dus geen bandbreedte maar smalle band ;-)
Met de LS aangesloten direct na het opwarmen helse fluittoon, einde experiment.

Als allerlaatste test ga ik seffens de Edcor UGT aansluiten in de config UL+CFB, wait and see...

... en terloops: Menno VDV gebruikt in zijn schema's blijkbaar een "dot" of "+" bij een wikkeling van een trafo om de wikkelrichting aan te geven, ga ik voortaan ook doen.
dot-trafo.gif
Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: Compacte buizenversterker 2.1

Bericht door Willy_61 »

Bij de Edcor krijg ik wel een behoorlijk signaal uit: ca. 15Vpp bij 1kHZ tot ca. 20Hz, vanaf 2kHz (nog ca. 12Vpp) loopt de versterking behoorlijk snel af.

Luistertest uitstekend voor midden t/m laag gebied (vooral laag is nog beter dan bij UL alleen) maar het hoog blijft wat achter.

Ik heb wel vastgesteld dat bij de Edcor UGT de secundaire ook in tegenfase is getekend t.o.v. primaire, bij Menno is dat net zo.
Wij hebben de ELA-100V altijd getekend met links- de 0W en rechts-onder de 0Ω maar dan zijn prim. en sec. wel in fase...

Ik vrees dat UL + CFB niet geschikt is voor de CTA en dat we tevreden moeten zijn met het resultaat van UL + totale tegenkoppeling, wat overigens al meer dan behoorlijk goed was!


Voor de liefhebbers heb ik de schema's van Project Vanderveen gebundeld in een kleinere pdf, de schema's deze keer groter en duidelijker, zonder de SE projecten.
Bijlagen
VDV-schemas.pdf
(4.19 MiB) 351 keer gedownload
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Compacte buizenversterker 2.1

Bericht door OpaBert »

Bedankt voor de bijlages en jullie interessante Topic
Gebruikersavatar
mtb
Berichten: 1299
Lid geworden op: ma 29 dec 2008, 16:44
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Compacte buizenversterker 2.1

Bericht door mtb »

Je zou nog CFB zonder UL kunnen proberen, of heb je dat al gedaan?
Ik heb de oude en nieuwe ELA-100V gemeten met mijn nieuwe PCSGU250, best een handig ding om snel te testen, maar voor het fijnere werk heb je toch ook een goede soundcard nodig, maar daar zie je natuurlijk geen hoogfrequent-oscillaties op.
De oude trafo is uit-fase! op de nul, zoals ik eerder al aangaf en de nieuwe in-fase, dat verklaart een hoop misverstanden.
UGT's met hoge zelfinductie zoals die van Edcor, Menno en ook de Block FL14/6 doen het prima in het laag, maar hebben moeilijkheden in het hoog, als je afwijkt van de opgegeven impedantie, door hun hoge Cip.
Dat met die fase-dot's doen ze al meer dan honderd jaar!, zie ook mijn simulaties/schema's.
Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: Compacte buizenversterker 2.1

Bericht door Willy_61 »

Dat met die fase-dot's doen ze al meer dan honderd jaar!, zie ook mijn simulaties/schema's.
Van wat ik 45 jaar geleden geleerd heb en de laatste 30 jaar niet meer gebruikt, is al veel gaan vliegen. :roll:
Zo kom ik dus dagelijks veel "nieuwe" dingen tegen en als ik dat toevoeg aan mijn grijze cellen mag ik van geluk spreken als ik het binnen een maand nog weet :( toch zeker zaken die even niet actueel geweest zijn.

Ik doe mijn best om morgen nog de combinatie te testen CFB zonder UL.

Ik kan me voorstellen dat die nieuwe PCSGU250 handig is, vooral als je niet beschikt over een lab met grote werk/testtafel. Dat is bij mij ook een pijnpunt.
Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: Compacte buizenversterker 2.1

Bericht door Willy_61 »

laatste test CTA met CFB (geen UL-geen totale tegenkoppeling)
In= 100mVpp
Uit= 200à220mVpp @ 20Hz -> 2kHz, daarna zakt het weg tot 150mVpp @ 20kHz

Ik ga stilaan de definitieve PCB's ontwerpen, voor de CTA wordt het wat mij betreft UL.
Gebruikersavatar
mtb
Berichten: 1299
Lid geworden op: ma 29 dec 2008, 16:44
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Compacte buizenversterker 2.1

Bericht door mtb »

Die lage versterking van ca. 2x die je meet, verbaast me al een tijdje.
Daarom heb ik de simulatie verder uitgewerkt:
CTA3m.PNG
De triode-trap versterkt ca. 50x, die heb ik hier weggelaten dus het ingangssignaal is V(g2,g1)/50 en zoals je ziet versterkt ie naar V(o4) maar ca. 3x.
Maar V(o-) is nu geen massa meer, maar daar staat uit fase nu het meeste signaal op, met een versterking van ca.10x! en de totale verschilversterking is ca 12x.
Ik hoop niet dat je V(o-) als aardpunt voor je scoop hebt gebruikt, want dan wordt het helemaal onvoorspelbaar met een kortgesloten wikkeling!
Gebruikersavatar
mtb
Berichten: 1299
Lid geworden op: ma 29 dec 2008, 16:44
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Compacte buizenversterker 2.1

Bericht door mtb »

Ik heb voor de zekerheid ook de kortgesloten o- gesimuleerd, echt kortsluiten mag niet van SPICE maar met 1mΩ simuleert ie goed.
Je hebt dan inderdaad maar 2x versterking naar o4!
De bandbreedte die je hebt gemeten is overigens helemaal niet slecht: het verval van 2kHz naar 20kHz is 0V15/0V21 en dat is maar -4,4dB/decade of te wel -1,3db/octaaf, dat is met een toonregeling makkelijk te corrigeren: ca. +2dB meer hoog.
Je kan het ook andersom/positief bekijken: het laag is gemiddeld ca. 3dB luider dan het hoog en dat is juist goed met ELA-100V!
Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: Compacte buizenversterker 2.1

Bericht door Willy_61 »

ik heb vanmorgen nauwgezet de tests overgedaan nadat ik de testopstelling terug had opgebouwd: op de scoop (die niet geaard is) werd alleen de uitgang vd versterker aangesloten (dus geen functiegenerator op de scoop waardoor de aarde vd ingang aan 0Ω vd uitgang zou worden gekoppeld).
Secundair:
Op de 4Ω vd ELA zit een aparte 0V-lijn naar de aarde vd AMP aangesloten.
Tussen 0Ω en 8Ω vd UGT zit de belasting van 4,7Ω, niets anders tenzij de 0Ω-draad die ook naar kathodeweerstand R5 loopt.
Op 16Ω vd UGT enkel een draad naar kathodeweerstand R18.
Primair:
Identiek als met UL, die config heeft gisteren trouwens een ganse dag "loud and clear" opgestaan nadat ik de koppelingen van CFB had verwijderd.

update 19:02:
uitgangsspanningen op de UGT t.o.v. 0Ω:
4Ω = 1Vpp
8Ω = 1,4Vpp
16Ω = 2,15Vpp
een sluiting tussen één vd wikkelingen is dus uitgesloten.
Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: Compacte buizenversterker 2.1

Bericht door Willy_61 »

Hier ben ik weer, met het rood op de wangen. :oops:

Ik was de vorige posts aan het herlezen om te achterhalen wat ik eigenlijk over het hoofd zag, hierbij kwam ik dan aan de laatste simulatie van Michiel waarbij ik de bedenking maakte van -zie je wel, mijn resultaten kloppen toch- en het duurde nog even eer ik door had dat de resultaten die ik via update gisteravond doorstuurde, inderdaad kloppen... maar ze zijn wel een factor x10 in vergelijking met mijn eerdere resultaten.

Snel audio aangekoppeld en... wat een klank, ik kreeg er kippevel van! Sorry voor mijn geklungel van de laatste dagen maar ik denk de schuldige nu te kennen, nl. het benutten vd 2 scoopingangen: 1 voor de functiegenerator en 1 voor de uitgang, m.a.w. wel degelijk een kortsluiting van aarde naar de 4Ω-tap t.g.v. die gemeenschappelijke aarde van de scoopingangen.

Menno VDV stelt het nog zo uitdrukkelijk in één van zijn boeken: voor elke wijziging in een AMP, bouw de testopstelling opnieuw op vanaf nul...

Ik neem direct de frequentiekarakteristiek op en post hem dan, ik heb zo een voorgevoel dat die best gaat meevallen, naar wat ik hier te horen krijg.
Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: Compacte buizenversterker 2.1

Bericht door Willy_61 »

Frequentiekarakteristieken:
ELA-100V met CFB+UL:
Freq-Karakteristiek-ELA- UL+CFB.jpg
ELA-100V met CFB:
Freq-Karakteristiek-ELA- CFB.jpg
Het klankbeeld zonder UL was luider maar niet half zo mooi als CFB+UL, voller maar lawaaierig.
CFB+UL daarentegen is subtieler met prachtige, gedoseerde, duidelijke bassen en een midden+hoog dat je van de rest van de muziek laat genieten zonder te "snerpen", zonder lawaaierig te zijn, strelend met alle fijne details.

Voor mij is de winnaar overduidelijk, deze klank had ik nog niet gehoord met de CTA, ik kan er ditmaal niks negatiefs over opmerken. En met een uitgang die pas in het laag gaat clippen op 19 à 20Vpp (ca. 10,8W) levert deze Compact Tube Amplifier meer dan voldoende volume voor de huiskamer!
Gebruikersavatar
mtb
Berichten: 1299
Lid geworden op: ma 29 dec 2008, 16:44
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Compacte buizenversterker 2.1

Bericht door mtb »

Alweer gefeliciteerd Willy met de mooie klank, mij overkomen die rare aansluitfouten ook wel eens, maar gewoon geduldig blijven en later nog eens controleren/proberen.
De afval in het hoog ziet er erger uit dan het klinkt en is overigens goed te corrigeren met een toonregeling of je zou C8 kunnen verlagen of weglaten en ik neem aan dat er geen CR9 meer inzit.
Maar mij is niet duidelijk hoe je nu gemeten hebt: 4Ω is het massa/aarde-punt, 0Ω is de negatieve speaker-spanning en 16Ω of 8Ω de positieve.
Als je de totale speaker-spanning wilt meten heb je dus twee scoop-kanalen nodig in de verschil-stand.
Op mijn oude Hameg zou ik 0Ω op CHII zetten met INVII aan, 16Ω of 8Ω op CHI met ADD aan, de ingangsspanning is toch constant en hoef je dus niet steeds te meten met je scoop.
Ik vind een speaker aansluiting tussen 16Ω en 0Ω mooier symmetrisch en is ook voor een "4Ω"speaker geschikt, omdat die in het laag toch hoogohmiger is, maar dat kan jij makkelijk omschakelen en beluisteren.
Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: Compacte buizenversterker 2.1

Bericht door Willy_61 »

Ik kan je al zeggen dat ik gemeten heb met de scoop over de luidsprekerklemmen en die zitten aan de 0Ω-tap en de 8Ω-tap (omschakelbaar naar de 16Ω-tap). De scoop heeft in geen enkel opzicht nog een verbinding met aarde.
C8 zal ik morgen eens verkleinen tot 100p en ik test ook eens op de 16Ω-tap. CR9 is er inderdaad niet meer.
Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: Compacte buizenversterker 2.1

Bericht door Willy_61 »

Met C8=56p is de bandbreedte +/3dB = 17Hz-22kHz:
Freq-Karakteristiek-ELA-C8=56p-UL+CFB.jpg
Ik heb verder gemeten tot ca. 200kHz en nergens een resonantie gezien.
Indien nodig kan de waarde van C8 terug verhoogd worden naar 100p, de bandbreedte is dan +/- 3dB = 15Hz-16,5kHz

En... de felicitaties zijn voor de ontwerpers, ik ben maar Bob de Bouwer die al heel veel heeft bijgeleerd ;-)
Gebruikersavatar
mtb
Berichten: 1299
Lid geworden op: ma 29 dec 2008, 16:44
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Compacte buizenversterker 2.1

Bericht door mtb »

Willy_61 schreef:
Ik kan je al zeggen dat ik gemeten heb met de scoop over de luidsprekerklemmen en die zitten aan de 0Ω-tap en de 8Ω-tap (omschakelbaar naar de 16Ω-tap). De scoop heeft in geen enkel opzicht nog een verbinding met aarde.
Daar was ik al bang voor: heeft de scoop-netkabel rand/pin-aarde? dan is er (bedoeld of onbedoeld) een capacitieve koppeling naar aarde, waardoor je 0Ω voor hogere frequenties geleidelijk kortsluit, wat de afval verklaart!
Ook als er geen rand/pin-aarde aansluiting is, is er altijd wel een capacitieve weg naar aarde!
Welke scoop gebruik je, dan zal ik het eens bekijken en voor de zekerheid zou je toch de verschil-meting met twee kanalen moeten doen, om alles uit te sluiten.
Als ik je laatste meting zie, moet je eigenlijk 1kHz op +1dB zetten/denken en dan heb je een bandbreedte van 25Hz-17kHz +/- 1dB!, zo doen ze dat commercieel ook!
Laatst gewijzigd door mtb op ma 01 dec 2014, 14:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: Compacte buizenversterker 2.1

Bericht door Willy_61 »

Mijn (oude) scoop is een Kikusui 5513, dualtrace en bandbreedte 10MHz.
Ik gebruik die met een aangepaste netkabel nl. de aarde ontkoppeld.
De chassis-netaansluiting vd versterker is ook zonder netaarde.
Bijlagen
KIKUSUI5513.jpg
Oscilloscoop Kikusui Model 5513_E.PDF
(3.19 MiB) 50 keer gedownload
Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: Compacte buizenversterker 2.1

Bericht door Willy_61 »

Ik heb de metingen opnieuw gedaan, met de Rigol probe RP2200, op de 10x stand (Ri=10M Ci=17p).
Het resultaat blijft min of meer gelijk en wat mij betreft is dat meer dan goed: +/3dB ~ 15Hz-22kHz en volgens jouw -1dB truukje :-): +/-1dB ~ 20Hz-18kHz
Freq-Karakteristiek-ELA-UL+CFB-ProbeMeting.jpg
Meer moet dat niet zijn, ik sluit wat mij betreft de ontwikkeling hier af en zodra ik alle printplaten heb aangepast start ik een nieuw topic voor de bouw van de versterker.
Gebruikersavatar
mtb
Berichten: 1299
Lid geworden op: ma 29 dec 2008, 16:44
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Compacte buizenversterker 2.1

Bericht door mtb »

Op jouw scoop zit helaas geen verschil-stand, maar die "zwevende" scoop-truuk geeft wel dit soort meetfouten en kan levensgevaarlijk zijn!
Als je nog zin hebt, zou je de 0Ω-aansluiting op het ene kanaal en 16Ω of 8Ω op het andere kanaal kunnen meten met de scoop gewoon aan massa.
De juiste opgave van je bandbreedte is 15Hz-22kHz @-3dB of 15Hz-22kHz +/-1,5dB.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Compacte buizenversterker 2.1

Bericht door OpaBert »

Jullie hebben een prachtig resultaat behaald
Complimenten hoor :goedzo:
Plaats reactie