Hoe werkt het kortsluit effect?

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Robbert297
Berichten: 20
Lid geworden op: zo 16 nov 2014, 13:29

Hoe werkt het kortsluit effect?

Bericht door Robbert297 »

Hallo,

Ik heb een vraagje waar ik al een tijdje mee zit: Hoe werkt het kortsluit effect nou eigenlijk?
Als je een kale luidspreker hebt, treedt dat effect op.

Bij voorbaat dank.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Hoe werkt het kortsluit effect?

Bericht door SSassen »

Robbert297 schreef:
Hallo,

Ik heb een vraagje waar ik al een tijdje mee zit: Hoe werkt het kortsluit effect nou eigenlijk?
Als je een kale luidspreker hebt, treedt dat effect op.

Bij voorbaat dank.
Je bedoelt ongetwijfeld akoestische kortsluiting.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Akoestische_kortsluiting
Vuurkat
Berichten: 2008
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 16:36

Re: Hoe werkt het kortsluit effect?

Bericht door Vuurkat »

Een woofer produceert geluid aan de voorkant en achterkant. Het geluid aan dat aan de achterkant van een woofer wordt geproduceerd is uit fase ten opzichte van het geluid aan de voorkant. Twee golven die uit fase zijn heffen elkaar op, dus je hoort dan niks. Dit geldt eigenlijk alleen als de golflengte van het geluid veel groter (zeg factor 10) is dan de grootte van de woofer.

Stel: je richt een woofer met de voorkant naar je toe. Voor hogere frequenties (kleinere golflengte) zullen beide golven niet meer helemaal uit fase zijn, waardoor de akoestische kortsluiting minder sterk wordt. Het geluid dat van de achterkant van de woofer komt moet namelijk een langere weg afleggen om jou te bereiken, dan het geluid dat van de voorkant komt.

Bij nog hogere frequenties begint de woofer te bundelen. Het geluid aan de voorkant wordt naar voren gericht, het geluid aan de achterkant naar achteren. Hierdoor bereikt het geluid dat aan de achterkant wordt geproduceerd je niet. Er is dan ook geen akoestische kortsluiting meer.
Lutkeveld
Ook commercieel actief
Berichten: 137
Lid geworden op: wo 08 mei 2013, 0:14

Re: Hoe werkt het kortsluit effect?

Bericht door Lutkeveld »

Casper schreef:
Twee golven die uit fase zijn heffen elkaar op, dus je hoort dan niks. Dit geldt eigenlijk alleen als de golflengte van het geluid veel groter (zeg factor 10) is dan de grootte van de woofer
Is die golflengte/frequentie de 'baffle' step frequentie? Met als 'baffle' de conus van de woofer? Ja toch?

Robbert, In principe straalt geluid af in 4pi (een bol). Omdat hoge frequenties (korte golflengte) zich niet om de behuizing kunnen 'vouwen', worden ze door de baffle naar voren gekaatst en doet de achterste helft van de bol niet mee (2pi). Als je geen baffle hebt, is de omtrek van de driver je 'baffle'. Vanaf een bepaalde frequentie vouwt het geluid zich om de speaker heen. Zoals al gezegd, de achterkant is 180 graden uit fase met de voorkant. Dit gaat elkaar tot op zekere hoogte opheffen.

Interessant feitje:
Bij gepoorte behuizing word door de helmholtz resonator (de poort) de golven van de achterkant van de conus, die normaal 180 graden uit fase zijn met de voorkant, 180 graden omgekeerd. Zo kan de output van de voorkant van de conus versterkt worden. Onder de helmholtz resonantie frequentie onstaat er langzaam kortsluiting omdat de fase niet meer omgedraaid word. Er is sprake van destructieve feedback en de outputs van de driver en poort heffen elkaar langzaam op. Daarom rolt een gepoorte behuizing zo stijl af onder tuning, de driver ziet dan een gat. Dat is ook de reden dat excursie zo snel toe neemt.

Bij een gesloten behuizing treed er natuurlijk helemaal geen kortsluiting op, de achterkant van de conus word simpelweg gedempt en niet benut.
Vuurkat
Berichten: 2008
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 16:36

Re: Hoe werkt het kortsluit effect?

Bericht door Vuurkat »

Lutkeveld schreef:
Is die golflengte/frequentie de 'baffle' step frequentie? Met als 'baffle' de conus van de woofer? Ja toch?
De baffle step frequentie is ongeveer de grens waarboven je geen akoestische kortsluiting meer hebt. Ik doelde op nog lagere frequenties, waar de akoestische kortsluiting vrijwel volledig is.
Lutkeveld schreef:
Interessant feitje:
Bij gepoorte behuizing word door de helmholtz resonator (de poort) de golven van de achterkant van de conus, die normaal 180 graden uit fase zijn met de voorkant, 180 graden omgekeerd. Zo kan de output van de voorkant van de conus versterkt worden. Onder de helmholtz resonantie frequentie onstaat er langzaam kortsluiting omdat de fase niet meer omgedraaid word. Er is sprake van destructieve feedback en de outputs van de driver en poort heffen elkaar langzaam op. Daarom rolt een gepoorte behuizing zo stijl af onder tuning, de driver ziet dan een gat. Dat is ook de reden dat excursie zo snel toe neemt.
Onder de afstemfrequentie heb je inderdaad akoestische kortsluiting en een grote uitslag van de conus. Rond de afstemfrequentie werkt het iets anders.

Eigenlijk was het niet zo'n nauwkeurige beschrijving van me om te zeggen dat een woofer geluid produceert aan de voorkant en achterkant van de conus. Een woofer kan je zien als een ding dat tegen lucht aan duwt. Hoeveel geluid dat oplevert is afhankelijk van hoeveel vermogen de woofer afstaat aan de lucht. Dat vermogen o.a. is afhankelijk van de snelheid van de conus, de tegendruk die de lucht geeft en de fase tussen die twee.

De resonator wordt aangedreven door de woofer. Op de resonantiefrequentie loopt de poort 90 graden achter op de (achterkant van de) woofer. De resonator belast de woofer; hij geeft veel 'tegendruk'. Hierdoor staat de conus bijna stil en wordt er aan de voorkant van de woofer (waar de tegendruk laag is) bijna geen geluid geproduceerd. Toch krijg je een hoop geluid. Door de grote tegendruk draagt de woofer meer vermogen over aan de resonator (en dus de lucht), dan wat het geval zou zijn als de woofer in een gesloten behuizing zat.
Gebruikersavatar
Tom Magchielse
Berichten: 1139
Lid geworden op: vr 16 apr 2010, 13:32
Locatie: Borger (Dr)

Re: Hoe werkt het kortsluit effect?

Bericht door Tom Magchielse »

Bij een basreflex kast, een "gepoorte behuizing", draait de poortresonantie de fase op de resonantiefrequente Fp helaas maar 90 graden! Boven Fp is de fasedraaiing groter, tot wel 180 graden, de poortoutput is daar dus bijna in fase met de driver, maar helaas wel heel gering. De poort is ten slotte een resonator!
Op Fp is er een redelijke poort output, die dus 90 graden uit fase is.
Beneden Fp zakt de fasedraaiing tot 0, de poortoutput is daar in tegenfase met de driver en helaas wel groot. Daarom zakt de respons beneden Fp als een baksteen.
Helaas staat dit in nogal wat boeken onjuist uitgelegd.
groeten,
Tom
Berre
Berichten: 516
Lid geworden op: do 13 sep 2012, 18:17
Locatie: Antwerpen

Re: Hoe werkt het kortsluit effect?

Bericht door Berre »

Tom Magchielse schreef:
Bij een basreflex kast, een "gepoorte behuizing", draait de poortresonantie de fase op de resonantiefrequente Fp helaas maar 90 graden! Boven Fp is de fasedraaiing groter, tot wel 180 graden, de poortoutput is daar dus bijna in fase met de driver, maar helaas wel heel gering. De poort is ten slotte een resonator!
Op Fp is er een redelijke poort output, die dus 90 graden uit fase is.
Beneden Fp zakt de fasedraaiing tot 0, de poortoutput is daar in tegenfase met de driver en helaas wel groot. Daarom zakt de respons beneden Fp als een baksteen.
Helaas staat dit in nogal wat boeken onjuist uitgelegd.
groeten,
Tom
De hoofdreden waarom ik een hartsgrondige hekel heb aan BR kasten; die fasedraaing(en) verpesten de weergave. Het is niet makkelijk te omschrijven en het is wellicht een kwestie van smaak; sommigen noemen het "boemerig", ik noem het "modderig".

Heb drivers gerecycled uit BR fabriekskasten toegepast in behoorlijk gedempte gesloten kasten; die klinken miraculeus veel beter. Zéér mooie (korte) impulsweergave. Je moet akoestische kasten wel voldoende groot bouwen, maar de beloning is groot.
Bijlagen
sp1.jpg
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Hoe werkt het kortsluit effect?

Bericht door Pjotr »

Berre schreef:
De hoofdreden waarom ik een hartsgrondige hekel heb aan BR kasten; die fasedraaing(en) verpesten de weergave. Het is niet makkelijk te omschrijven en het is wellicht een kwestie van smaak; sommigen noemen het "boemerig", ik noem het "modderig".
Dan heb je waarschijnlijk nooit goed ontworpen BR's gehoord. "Boemerig" en "moderig" zijn het resultaat van een slecht ontwerp of juist zo bedoeld commercieel gezien. Het is geen eigenschap van het BR principe op zich.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Hoe werkt het kortsluit effect?

Bericht door richard »

Pjotr schreef:
Berre schreef:
De hoofdreden waarom ik een hartsgrondige hekel heb aan BR kasten; die fasedraaing(en) verpesten de weergave. Het is niet makkelijk te omschrijven en het is wellicht een kwestie van smaak; sommigen noemen het "boemerig", ik noem het "modderig".
Dan heb je waarschijnlijk nooit goed ontworpen BR's gehoord. "Boemerig" en "moderig" zijn het resultaat van een slecht ontwerp of juist zo bedoeld commercieel gezien. Het is geen eigenschap van het BR principe op zich.
Boemerig laag om gebrek aan echte kwaliteit te verbloemen.
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Hoe werkt het kortsluit effect?

Bericht door FR_Aad »

richard schreef:
Pjotr schreef:
Berre schreef:
De hoofdreden waarom ik een hartsgrondige hekel heb aan BR kasten; die fasedraaing(en) verpesten de weergave. Het is niet makkelijk te omschrijven en het is wellicht een kwestie van smaak; sommigen noemen het "boemerig", ik noem het "modderig".
Dan heb je waarschijnlijk nooit goed ontworpen BR's gehoord. "Boemerig" en "moderig" zijn het resultaat van een slecht ontwerp of juist zo bedoeld commercieel gezien. Het is geen eigenschap van het BR principe op zich.
Boemerig laag om gebrek aan echte kwaliteit te verbloemen.

:mrgreen:
viewtopic.php?f=3&t=18964
mountainbiker
Berichten: 48
Lid geworden op: za 26 jul 2014, 19:30

Re: Hoe werkt het kortsluit effect?

Bericht door mountainbiker »

Kwam deze nog tegen.Weet niet of je er iets mee kan.http://www.hifi.nl/artikel/1862/De-basr ... reker.html
Plaats reactie