Ciare H12.1
Moderator: Beheerdersteam
Re: Ciare H12.1
Ik zit nog te wachten op wat dempingsmateriaal voor de fijn afstemming, maar klinkt al best lekker.
Nog even een vraag over het netwerkje, (zie PDF) ik begrijp de werking van de L en C, maar wat is eigenlijk de werking van de R in deze? Ik kan dat niet echt vinden op het internet.
- Bijlagen
-
- Ciare H12-1.pdf
- (56.81 KiB) 155 keer gedownload
Oké, daar kan ik dus met wat verschillende waardes spelen.dre schreef:Die regelt de 'sterkte' van het netwerkje.
Heb geen meetset, dus moet het maar een beetje op het gehoordre schreef:Gewoon even meten toch?
- RobertD
- Contacteer:
Voor lage tonen heeft de L een heel lage impedantie (zeg maar, weerstand). Voor die lage tonen vormt de L dus een soort kortsluiting, de C en R hebben daardoor geen invloed meer op de lage tonen.Zweitse schreef:Nog even een vraag over het netwerkje, (zie PDF) ik begrijp de werking van de L en C, maar wat is eigenlijk de werking van de R in deze? Ik kan dat niet echt vinden op het internet.
De hoge tonen gaan juist heel makkelijk door de C heen, alsof dat een draadje is.
De waarde van L en C bepalen (in combinatie met de impedantie van je luidspreker) de kantelfrequenties.
Vanaf het ene kantelpunt gaat de L de lagere tonen niet meer zo goed doorlaten. Vanaf het andere kantelpunt begint de C de hoge tonen steeds beter te geleiden.
De weerstand is van belang voor het middengebied. Dat zal door de weerstand een beetje gedempt worden.
De lage tonen gaan immers moeiteloos door de spoel heen en de hoge tonen passeren moeiteloos door de condensator.
Het gebied tussen hoog en laag wordt gedempt door de weerstand.
Wanneer de frequentie karakteristiek eruit ziet als een grote berg, dan wordt de hoogte van die berg een beetje lager gemaakt door de weerstand. De hele karakteristiek wordt wat vlakker.
(Hopelijk is dit een beetje duidelijk?)
- sander1238
Ze spelen
Filter zit nog niet in de kast, maar ligt er tijdelijk nog even achter. Ze klinken best wel lekker, al is het natuurlijk geen drieweg systeem 
Inderdaad, ik hoop dat ik in februari in Hengelo kan zijn, dan kan ik ze mogelijk eens vergelijken met de Solo201 van Molecuul. Ik vind ze zeer open klinken, met best wel veel detail.
- sander1238
Ze staan inderdaad op MP. Dat is niet omdat ze niet bevallen, maar heeft meer te maken dat ik graag met een volgend project wil starten. Ik heb een paar Mundorf AMT tweeters waar ik graag iets mee wil doen, maar moet ook een beetje aan de financiën denkensander1238 schreef:Heb je ze nou al op marktplaats staan? Bevallen ze niet?
De breedbanders staan momenteel in de kamer te spelen en de monitor speakers staan op zolder. Het is dus niet dat ze niet klinken anders hadden deze wel op zolder gestaan
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Gewoon meenemen naar Hengelo als je ze dan nog niet verkocht hebt Zweitse, met een bordje te koop erop. Door de Audio Creative deelname komen er veel bezoekers die misschien meer potentieel koper zijn dan de zelfbouwers hier.
Dat is inderdaad een optie, nog mooier zou zijn dat ik dan een paar monitor speakers klaar heb met de Mundorf AMTBarry2001 schreef:Gewoon meenemen naar Hengelo als je ze dan nog niet verkocht hebt Zweitse, met een bordje te koop erop. Door de Audio Creative deelname komen er veel bezoekers die misschien meer potentieel koper zijn dan de zelfbouwers hier.
- sander1238
Ik hoop dat je ze nog meeneemt naar Hengelo want ik ben er wel heel benieuwd naar
-
wouter
- Ook commercieel actief
Sinds gister heb ik de Visaton Solo 50 spelen in de kamer, die driver heeft helaas een heel hoge Qts.
Zie ik dat het verslag van de Solo 201 beschrijft dat de Ciare HX210 en Qts van 0,34 bij een Fs van 43Hz heeft.
Op de site van Rumoh zie ik andere cijfers: Qts 0,47 en Fs van 53,4 Hz.

Zie ik dat het verslag van de Solo 201 beschrijft dat de Ciare HX210 en Qts van 0,34 bij een Fs van 43Hz heeft.
Op de site van Rumoh zie ik andere cijfers: Qts 0,47 en Fs van 53,4 Hz.