Proof of concept (8x 2" Tangband)

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

MichaelB

Bericht door MichaelB »

En weer een avondje in de garage doorgebracht.

Ik heb allebei de bodemplaten voorzien van een M8 bout in het midden welke bevestigt gaat worden met de onderzijde van de binnenbuis, zodat ik de voet strak kan trekken tegen de buis en deze meteen gecentreerd zit.

Ik heb alles goed vast getapet en het eerste gaatje geboord en getapt. Hier heb ik meteen een boutje doorheen gedaan om verder verschuiven te voorkomen.

10 gaten boren en tappen later zit alles perfect op z'n plekje. Onder de UCD's heb ik twee drupjes warmtegeleidende pasta aangebracht. Links en rechts heb ik al gehoord dat de UCD's niet warm worden en met 200 ons aluminium als koelrib moet het helemaal wel loslopen :)

Morgen de andere kant afmaken en de buizen voorzien van gaten voor de aan/uit schakelaar, de XLR Neutrik en de 230V aansluiting. Ik verwacht zelf morgen ver klaar te zijn met het opbouwen, zodat ik zondag de eerste klanken zou kunnen horen! :D
Bijlagen
Amp opgebouwd.jpg
Getapt.jpg
Voeding passen.jpg
Tape.jpg
MichaelB

Bericht door MichaelB »

Gisteren en vandaag ben ik bezig geweest met de aansluitingen op de subs.

Lastig, want rechte platte aansluitingen op een ronde buis aftekenen is BEHOORLIJK treaky. Het ging ook fout door een moment van onoplettendheid, wat op de foto te zien is... :cry:
Ik heb het kunnen "oplossen" door de aansluiting iets te verplaatsen, maar je ziet er nog steeds wel wat van en de aansluiting zit ook scheef, anders kon ik het niet bedekken *zucht*.
Gelukkig zie je het alleen als je bukt en achterop de speaker kijkt, het zit immers achterop en bij de grond, maar ik was niet blij (understatement voor het komende jaar). Waarom O waarom heb ik dit niet allemaal gedaan voordat ik de buizen heb laten spuiten, we zullen het nooit weten *snif* :)

Ik ben blij dat deze stappen achter de rug zijn, want nu ga ik beginnen aan het solderen van de speakertjes en de versterkers.
Dat komt morgen. Morgen ook de subs vullen met zand en de baffle van de subs vastlijmen.

Aanstaande donderdag is lekker een vrije dag die ik DE HELE dag ga doorbrengen op de logeerkamer, luisterend naar roze ruis en piepjes \:D/

De foto's zijn wazig, omdat ik geen flits kan gebruiken op deze spiegelende oppervlakken en het focussen ging ook niet echt lekker.
Bijlagen
Gebroederlijk.jpg
Alle aansluitingen.jpg
Gloeiende....jpg
Tape aftekenen.jpg
MichaelB

Bericht door MichaelB »

Dat is goed KL*TE! :evil:

Heb ik bijna alles af, moet alleen nog de baffles lijmen, ben ik bezig met de laatste verbindingen van de versterkers kom ik er tijdens een test achter dat 1 van de nieuwe UCD's het niet doet! :cry:
Deze gaat niet aan. Ik heb de spanning gemeten en die is correct, alle aansluitingen omgewisseld met degene die het wel doet, maar niets.

Ik ga uiteraard nooit meer voor as. zaterdag een nieuwe UCD gewisseld krijgen...

Hier baal ik goed van, want ik heb me er echt 100% voor ingezet om de speakers as. zaterdag mee te nemen en dat was gelukt ook. ](*,)
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Om wat voor Ucd-module gaat het?

Overigens, Jan-Peter van Hypex is ook een audiofiel. Als je morgenvroeg Hypex belt en aangeeft dat het voor de zelfbouwaudio luisterdag is zou ie misschien wel een oplossing kunen bedenken........Voor die lui is niets te gek hoor....

Daarbij, er zij zoveel Ucd's in het ZBA, misschien heeft iemand hem al op de plank voor een future project en kun je hem lenen....

Jan
MichaelB

Bericht door MichaelB »

Het gaat om een UCD180st.

Eigenlijk ook stom van me, want de eerste 2 UCD's heb ik gewoon meteen getest en deze nieuwe had ik ook al een tijdje in huis, maar ik heb er gewoon niet aan gedacht om ze testen.

Ik maak in ieder geval morgen de andere luister klaar, dan ga ik daar wel mee verder en wie weet dat er door een godsgeschenk toch nog een UCD ergens vandaan komt! :-)

Oh ja, mocht iemand meelezen die een UCD180st te leen heeft en in de omgeving van Soest woont. Ik hou me aanbevolen :)
jantje-secuur

Bericht door jantje-secuur »

Let erop dat UcD's in vele soorten en smaken bestaan (en dan bedoel ik de UcD 180ST's). Ik geloof dat je iets van 9 revisies ervan hebt, en wellicht inmiddels alweer veel meer. Als je stereo luistert kun je voor je (uiteindelijke) speakers deze niet vervangen door een oudere/nieuwere!
MichaelB

Bericht door MichaelB »

Je hebt gelijk :!: (goed dat je het zegt), daar kwam ik gisteren ook achter, want de eerste 2 zijn revisie 7 en de laatste twee revisie 8.

Ik heb ze nu als 7&8 per speaker ingebouwd.
Het zou dus een revisie 8 moeten zijn, die is stuk bij mij.

Tot overmaat van 'ramp' is onze kleine gisteravond ziek geworden en m'n vriendin moet vandaag werken. Ik had mijn ouders gevraagd een dagje op Marijn te passen, maar aangezien 'ie ziek is blijft 'ie vandaag thuis. Ik zal dus niet de hele dag kunnen bouwen/testen :(

De zinnigheid gebied mij de volgende keus te maken: de "Proof of concepts" gaan niet mee :(

De volgende ZBA gaan ze zeker mee, maar deze ga ik echt niet meer op een normale manier redden.
Xander

Bericht door Xander »

Hoe staat het? Ik ben erg benieuwd. :)
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Er zijn inderdaad verschillende revisies bij Hypex, maar gehoormatige verschillen er praktisch niet. Echter kun je Hypex gewoon mailen met je probleem, zij zijn de moeilijkste niet om je tegemoet te komen met een fraaie oplossing :)
de_smit

Bericht door de_smit »

Hoi MichaelB, complimenten voor je werk en resultaat! Ik heb met veel interesse je topic gevolgd en besloten mij vandaag maar aan te melden bij dit forum.

Ik ben van plan een slanke pilaar (13à15cm x 110cm x ca. 16cm diep) te maken met 6 breedbanders van visaton (FRS8M) en de bas te ondersteunen met 2 Monacor SP-60 woofers (10cm) in een TL of eigenlijk MLTL. Dit zou moeten passen zowel volgens de K+T methode als die van Sietse.
Ik hoop dat het gelukt is mijn afbeeldingen te plaatsen. Ik hoop de jij (jullie) mij wat van feedback kunnen voorzien. Wellicht dat je zo wat dingen heb waar ik rekening mee moet houden.

Impedantie voor de breedbanders wordt dan in mijn geval 5,33ohm en de woofers op 4ohm. Overgang tussen 250 en 300 Hz. Zou moeten kunnen dacht ik. Het geheel wordt passief op mijn versterker aangesloten met bi-wiring. Dit is met mijn vorige gesloten GROTE jongens goed bevallen. Dat was op basis van een bravox 10 inch en had veel wel van Vifa Vivace.

Ik ben heel benieuwd hoe je speakers er uiteindelijk uit komen te zien. Zelf keis ik ook voor aluminium, maar dan met een MDF binnenzijde. Dus ca. 10mm MDF + 5mm ALU volledig verlijmd.

Succes en ik lees het vervolg van je project wel....
Frank
Bijlagen
opzet zuil_1_2_met drivers.jpg
opzet zuil_TL-2.jpg
weidok

Bericht door weidok »

de_smit schreef:
Ik ben van plan een slanke pilaar (13à15cm x 110cm x ca. 16cm diep) te maken met 6 breedbanders van visaton (FRS8M) en de bas te ondersteunen met 2 Monacor SP-60 woofers (10cm) in een TL of eigenlijk MLTL. Dit zou moeten passen zowel volgens de K+T methode als die van Sietse.
Frank
een MLTL volgens K+T en Sietse methode ??

Dat is nieuws voor mij :)

Open een nieuw draadje en vertel.............. :D
MichaelB

Bericht door MichaelB »

Xander schreef:
Hoe staat het? Ik ben erg benieuwd. :)
Het heeft een tijd stil gelegen i.v.m. m'n werk (lange dagen :( ) een tussentijds tripje naar Canada EN onze vakantie :)
Hierdoor moet ik de defecte UCD ook nog steeds opsturen (morgen!).

Ik heb al wel wat kunnen meten aan de sub met de UCD er voor en dat ziet er veel belovend uit, vanavond zal ik een paar plots posten.

Een aantal keer heb ik mezelf beloofd om ze nu eens af te bouwen, maar keer op keer komt er iets tussen (of een beetje des-interesse, dat overkomt me ook wel eens :wink: )
Maarrr, het komt goed! Ik beloof hierbij plechtig dat ze tussen nu en dan af zijn! :)
de_smit

Bericht door de_smit »

Leuk te horen dat het project nog/weer actief is! Ben heel benieuwd hoe ze uiteindelijk worden.

Beste Weidok, sorry voor de onduidelijk beschrijving. Ik bedoel dat alles volgens zowel de "Sietse methode" als het "K+T recept" zou passen in de behuizing zonder groter dan wenselijke afmetingen te krijgen.
Mag ik overigens een tabs toelopende TL wel ML noemen? Excuus voor eventuele onkundige uitdrukkingen, ben nog niet zo speaker technisch onderlegd als de meesten hier. Ik heb in ieder geval een beter gevoel bij een toelopende TL dan een rechte.
MichaelB

Bericht door MichaelB »

de_smit schreef:
Hoi MichaelB, complimenten voor je werk en resultaat! Ik heb met veel interesse je topic gevolgd en besloten mij vandaag maar aan te melden bij dit forum.
Hoi Frank!

Dank je wel! :)
Altijd leuk om te horen dat andere mijn bouwsel ook mooi vinden!

Mooi ontwerp van je trouwens. Ben altijd jaloers op mensen die meteen zo'n tekening uit de pjoeter kunnen toveren.

Waarom ga je trouwens voor de woofers aan de voorkant? Aan de zijkant zou je een normaal formaat kwijt kunnen. 10cm woofertjes is wel heel klein. Tenminste, als je voldoende liters hebt om deze woofer kwijt te kunnen en je het mooi vind!

Niet om te zeuren, maar zou je hier een eigen topic voor willen starten?
de_smit

Bericht door de_smit »

Hoi MichaelB,

Bedankt voor je reactie.
Wellicht start ik een eigen topic, zal jou topic proberen verder niet meer hiermee te besmetten. Ik was in eerste instantie eigenlijk alleen naar je reactie benieuwd. Met een eigen topic valt er waarschijnlijk nog veel te leren en wellicht tegenslagen te voorkomen.

Woofer aan de zijkant is ook mooi, maar kijkt wat minder strak (vind ik). Tevens ben ik erg beperkt met mijn volume. Ik heb ongeveer 50-60cm x 11 x 15 binnenwerks. Ik zal je idee eens serieus overwegen en schetsen.

Gr. Frank
MichaelB

Bericht door MichaelB »

Gewoon eigen topic starten joh! Is leuk en leerzaam, je HOEFT er niet persé iets mee te doen hoor :D (en anders doe je er net als ik gewoon 1,5 jaar over :oops: )

Waarom zou je niet ook wat volume van achter de FRS8 gebruiken? Die hebben bij 250-300hz bijna geen intern volume nodig. Heb je toch weer 2-3liter extra!
MichaelB

Bericht door MichaelB »

Een kleine update, een meting (dichtbij).

Zoals jullie in de ongecorrigeerde meting kunnen zien, ziet het er niet slecht uit. Goed wel zelfs. Netjes recht verloop, met een dipje rond de 300Hz.

De gecorrigeerde grafiek is met een 48dB LR op 270Hz en een boost van 6,5dB op 40Hz.

Wat wel vreemd is, is dat ik het filter (Xilica XM-2040) een gain van 9dB moet geven op de uitgang van de sub om deze pas echt tot leven te wekken. Het geluid op de ingang kan dan niet harder, want anders schiet deze in de beveiliging. De sub heeft zo, gokje, nog zeker 50% reserve in Xmax over. Het geluid wat van de sub af komt is dan nog "goed" te doen op 1 meter afstand.

Is een gain in het filter eigenlijk slecht voor de geluidskwaliteit? Ik zie niet hoe ik dit anders kan oplossen, aangezien meer input niet mogelijk is.
Bijlagen
sub gecorrigeerd.JPG
sub ongecorrigeerd.JPG
de_smit

Bericht door de_smit »

Hoi MIchaelB,

Ziet er niet slecht uit. Kan je helaas geen advies geven op dit gebied, daar ik alleen ervaring met passief filter en afstemming op gehoor heb. Komt vast nog wel een reactie om weer iets van te leren.
Succes...of gewoon het motto: als het maar goed klinkt!
Frank
PS: Ga het TL gedeelte gewoon proberen en start na de eerste test waarschijnlijk een topic. Zal wel na de vakanties worden :D
de_smit

Bericht door de_smit »

Of Topic:
Hi MichaelB, je advies opgevolgd en Topic gestart: http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... light=zuil

Gr. Frank
MichaelB

Bericht door MichaelB »

Op het moment ligt het eigenlijk allemaal stil.

Ik denk dat ik door een inspiratieloos dipje ga, want ik kan me er simpelweg niet toe zetten om tijd te steken in het afbouwen van deze speakers :(

Het is eigenlijk allemaal niet veel werk meer, maar toch...

En dan te bedenken dat ik vorige week 4 dagen bezig ben geweest met een opberg/reis interieur in een Mercedes van een vriend te bouwen (zelf bedacht / gebouwd). Dat dan weer wel. In die tijd had ik de speakers afgehad. :oops:

De creativiteit is er nog wel, nu nog omzetten naar het afbouwen van deze speakers :lol:
de_smit

Bericht door de_smit »

De laatste loodjes..... ](*,)

Als ze luisterbaar zijn werkt het soms ook, door gewoon een paar dagen of weken de speaker te gebruiken zoals ze zijn. Paar losse draden of onafgewerkte stukken lekker zo laten. Je gaat je vanzelf ergens aan ergeren (of niet) en dat kan net het zetje in je rug zijn om ze af te maken. :D

Gr. Frank
MichaelB

Re: Proof of concept (8x 2" Tangband)

Bericht door MichaelB »

Mmm, wat is dat toch?

Dan heb je de ene fantastische set nog niet af of het gaat weer jeuken... :? :lol:

Jongens en meisjes.......tromgeroffel...... het gaat er van komen hoor, ik ga aankomende week verder met de "proof of concepts"!

Ik had er net met m'n vriendin over om ze in ieder geval speelklaar te hebben voor de volgende ZBA (dus niet TE vroeg in het jaar regelen :oops: ) *hehehe*.

Wat moet er nog allemaal gebeuren:

- mooie montage van de buizen aan elkaar
- 1 sub nog vullen met zand en dicht lijmen
- boven en onderkant voor de aluminium buizen maken
- iets verzinnen om het binnen compartiment voor de Tangbands te maken. (Heren met cnc's tot hun beschikking, kunnen jullie daar in assisteren? Ik wil uiteraard betalen en het land doorcrossen is geen probeem. Het MOET mooi worden!)
- ter afwerking van het aluminium: ik moet nog een adres hebben welke het alu kan schuren en anodiseren... Dit is nog niet gelukt.
- de interne bedrading voor de speakers verzorgen

Al met al valt het lijstje nog best mee, maar ik weet nu al dat dat bij deze speakers erg bedrieglijk is.

Dan te bedenken dat ik in een overmoedige bui alle behuizingen dubbel heb gekocht :mrgreen:
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Ik volg je nog steeds, ook al gaat het niet razend snel. De meesten doen het overigens op hun gemak hoor......
MichaelB

Bericht door MichaelB »

Wowly schreef:
Ik volg je nog steeds, ook al gaat het niet razend snel. De meesten doen het overigens op hun gemak hoor......
Je hebt op je gemak en uhhh, niet :)

Dit is typisch een bouw die me eigenlijk boven m'n pet ging. Te ambitieus om als eerste speaker na jaren te bouwen. Awel, het zwaarste en vervelendste werk is achter de rug. De garage is lekker warm, dus dat zou moeten gaan lukken de komende weken :wink:

Ik hoop alleen wel dat ze lekker gaan klinken, want dit was me toch een prijzige om te bouwen. Volgens mij met gemak 3x de prijs van wat ik nu heb staan :oops: Nou hoeven ze niet meteen 3x zo goed te klinken (hoe meet je dat trouwens, hahaha), maar ze MOETEN in ieder geval zeer leefbaar klinken. Anders dan! Dan! Dan staan er over een aantal weken ineens heel veel losse onderdelen van mij te koop :lol:
de_smit

Bericht door de_smit »

MichaelB schreef:
- iets verzinnen om het binnen compartiment voor de Tangbands te maken. (Heren met cnc's tot hun beschikking, kunnen jullie daar in assisteren? Ik wil uiteraard betalen en het land doorcrossen is geen probeem. Het MOET mooi worden!)
- ter afwerking van het aluminium: ik moet nog een adres hebben welke het alu kan schuren en anodiseren... Dit is nog niet gelukt.
:
Fraai is dat....zit het 2e project (voor mij) onopgemerkt al op pagina tig....
Ook een leuk project trouwens, maar even over bovenstaande.

Heb je ervaring met 2 komponenten hars? Dat zou je soms als alternatief kunnen gebruiken voor iets wat je wilt cnc frezen. Er bestaat PU met zeer weinig krimp en eventuele vulstoffen. Ik weet niet waar of wat je er precies mee wilt doen, maar wellicht kan het helpen.
Verder ben ik ook bezig met een alu afwerking. Mij is geadviseerd om met een kein rondschuur apparaat te werken. In de lengte schuren is het mooist maar uit de hand onbegonnen werk. Rondschuren geeft snel een egaal uiterlijk en zo wordt het veel gedaan bij machine onderdelen om de bewerkingen te verdoezelen. Verder als advies om te laten HARD anodiseren. Dan kunnen ze tegen een stofdoek of wat zwaarder stootje. :lol:
Regio Utrecht toch? Ik zal eens navragen, je hoort nog van me....
Helaas kan ik je nog geen ervaring laten zien, maar dat hoop ik de komende maanden wel te kunnen. Gezien je deadline :mrgreen: zal je waarschijnlijk niet op mijn ervaring kunnen wachten.

Gr. Frank
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”