voeding voor T-amp

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

ome subtilieco

Bericht door ome subtilieco »

maar bij dil kennen ze de LMS1585 helemaal niet :cry:
maar morgen bel ik nog even wat zaken af hier in de buurt.
709 elektronika in spijkenissen
van de sluis in r'dam
en van de bend in schiedam

ben benieuwd

wel jammer dat reichelt.de pas boven de 150,0 leuk wordt

mvg
ome subtilieco
daniel

Bericht door daniel »

Ik heb zelf voor de amp3 een 12V ringkern gebruikt, en een LM338 regelaar. Deze wordt tegenwoordig ook veel voor gainclones gebruikt. Volgens mij hoef je voor de snelheid zo'n exclusieve regelaar helemaal niet te gebruiken, op het pcb zelf zitten immers al low-estr elco's voor de onkoppeling van de hoogfrequente signalen.

Maar van de ander kant zou ik van mij op dit moment ook even geen advies aannemen over de AMP3. De mijne doet het immers niet meer...
voodooless
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Mijn AMP1 voeding lijkt prima zijn werk te doen. Heb zo'n 80 mV ripple per rail, zonder input. Verdere ruis is echte een flinke aantal ordes kleiner. Ben dus zeer tevreden.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

ome subtilieco schreef:
Hoi Ome subtilieco,

Heb de datasheet van dat ding eens bekeken maar wat wil je eigenlijk met dat ding? Die kan maximaal maar 13V ingangsspanning verdragen en is meer bedoeld voor 3,3V processorvoedingen. Denk dat je met de LM338 veel beter af bent.
ome subtilieco

Pjotr schreef:
ome subtilieco schreef:
Hoi Ome subtilieco,

Heb de datasheet van dat ding eens bekeken maar wat wil je eigenlijk met dat ding? Die kan maximaal maar 13V ingangsspanning verdragen en is meer bedoeld voor 3,3V processorvoedingen. Denk dat je met de LM338 veel beter af bent.
Ik ben vandaag bij 709 elektronika in spijkenissen geweest en die zeiden het zelfde. En hij had nog een eigen idee om weerstand r2 door een potmeter te vervangen en zo de spanning te kunnen regelen (iets lager zetten want ik heb geen zin in een stukke chip) Dus ik heb meteen alles voor de voeding besteld want hij had niet alles op voorraad maar volgende week heeft hij het binnen.

mvg
ome subtilieco
JuuL

Bericht door JuuL »

Ik heb een stel beker elcos met printaansluiting.

Deze hebben 4 aansluitingen waarvan 2 ongebruikt. Die zijn blijkbaar niet verbonden met de gebruikte aansluitingen (gemeten).

Maakt het wat uit als deze pinnen met 1 van de gebruikte pinnen wordt verbonden? Ivm printlayout.
Laatst gewijzigd door JuuL op di 05 nov 2019, 15:05, 1 keer totaal gewijzigd.
ome subtilieco

het ligt er een beetje aan. Ik heb ze wel eens gehad daar waren ze door verbonden dus 2 x - en 2 x +. en ook gehad dat het 1 x - en 1 x + en dan twee voor de stevigheid. maar dat is ook de reden denk ik en als je draden direkt op de elco soldeer dan heb je meer ruimte.

maar als je op twee poten niks meet dan zullen dit wel dummy's zijn. en anders kun je op je print plaat toch wel wat koper weg halen?

net even op zolder gekeken wat er nog in de oude doos lag tbv de PSU van mijn AMP3
4 elco's 6800uf, schakelaar en een voedings aansluiuting met een ontstorings cirquit en zekering in een.
Afbeelding
JuuL

Bericht door JuuL »

Mij is me verteld dat je beter geen ontstoringscircuit kunt gebruiken voor je audioapparatuur, de precieze reden kunnen de medeforumleden miss vertellen?
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ik heb alleen een eenvoudig netfiltertje zitten in de meterkast. Verder sluit ik alle audio apparatuur via een slof op dezelfde stekker uit de muur aan zonder daar nog een filter te gebruiken. Ik heb nooit dat effect gehoord dat het 's nachts beter klinkt omdat het lichtnet dan schoner zou zijn, dus geef verder geen aandacht aan dit aspect.

Ik heb inmiddels de voeding van mijn AMP1-B wat professioneler gemaakt. Volledig gescheiden + en - kanaal door twee bruggen te gebruiken. Elke brug ontkoppeld over de AC pinnen en vervolgens ook over elke diode een ontkoppelcondensator gedaan. Ook 2 weerstanden van 2W 2200 ohm over de voedingselco's gedaan om ze netjes volledig te ontladen wanneer de versterker wordt uitgezet.

Ik verbeeld me nu dat het geluidsbeeld nóg iets rustiger is en dat het weer wat harder kan zonder dat dat ten koste gaat van het hoog. Maar A/B testen kan niet en ik durf niet te beweren dat ik dan verschil zou horen :?

Afbeelding
daniel

Bericht door daniel »

jeroen_d schreef:
Ik heb nooit dat effect gehoord dat het 's nachts beter klinkt omdat het lichtnet dan schoner zou zijn, dus geef verder geen aandacht aan dit aspect.
Volgens mij wordt dat effect meer veroorzaakt doordat je zelf meer ontspannen bent, en er minder omgevingsruis is (verkeer, huisgenoten etc).
ome subtilieco

Afbeelding
Vandaag in de pauze op het werk een deel van de voeding (amp3) in elkaar gezet. Eigenlijk mist er alleen nog een zenerdiode. nu niet meer
dit is de proef opstelling maar de layout blijft gelijk.

mvg
ome subtilieco

voor de liefhebber de elco's zijn 4X 6800uF 63Vdc 8)
Laatst gewijzigd door ome subtilieco op do 18 aug 2005, 9:17, 2 keer totaal gewijzigd.
sietse

Bericht door sietse »

daniel schreef:
jeroen_d schreef:
Ik heb nooit dat effect gehoord dat het 's nachts beter klinkt omdat het lichtnet dan schoner zou zijn, dus geef verder geen aandacht aan dit aspect.
Volgens mij wordt dat effect meer veroorzaakt doordat je zelf meer ontspannen bent, en er minder omgevingsruis is (verkeer, huisgenoten etc).
Hoi allemaal, jullie weten vast wel dat nog al sceptisch ben t.a.v. allerlei "verbeteringen" bij audio. Maar ik heb een week lang een voltmeter aangesloten op m'n stopcontact. 230V ? vergeet het maar. De hele avond slingerd de spanning tussen 215 en 220. Pas na 23.00 uur werd het stabieler in de buurt van 225 V. En ik verbeeld ? mij dat de weergave strakker wordt.
Zou het kunnen dat de voedingsspanning toch door die instabiliteit naar beneden zakt? Ik twijfel dus.. :) Gebeurd wel vaker :oops:

Als er belangstelling is voor een simpel te maken netfilter zal ik daar morgen even naar kijken. Moet dan even een kastje open schroeven. Als ik het mij goed herinner zijn het twee spoeltjes en twee condensatortjes. Werkte altijd goed.

Groet Sietse
Bergrans
Contacteer:

Bericht door Bergrans »

sietse schreef:
daniel schreef:
jeroen_d schreef:
Hoi allemaal, jullie weten vast wel dat nog al sceptisch ben t.a.v. allerlei "verbeteringen" bij audio. Maar ik heb een week lang een voltmeter aangesloten op m'n stopcontact. 230V ? vergeet het maar. De hele avond slingerd de spanning tussen 215 en 220. Pas na 23.00 uur werd het stabieler in de buurt van 225 V. En ik verbeeld ? mij dat de weergave strakker wordt.
Zou het kunnen dat de voedingsspanning toch door die instabiliteit naar beneden zakt? Ik twijfel dus.. :) Gebeurd wel vaker :oops:

Als er belangstelling is voor een simpel te maken netfilter zal ik daar morgen even naar kijken. Moet dan even een kastje open schroeven. Als ik het mij goed herinner zijn het twee spoeltjes en twee condensatortjes. Werkte altijd goed.

Groet Sietse
We raken een beetje "off topic" maar netspanning en de vervuiling daarvan is wel een leuk onderwerp.

Laat ik eerst even zeggen dat ik er van overtuigt ben dat netvervuiling wel degelijk invloed heeft op je weergave. Ik woon in Utrecht en het is algemeen bekent dat Utrecht niet de meest schone en stabiele netspanning heeft. Een netfilter heeft hier dus wel degelijk zin, het is een hoorbare verbetering. Maar een netfilter doet niets aan "trage" schomelingen van de net spanning. Een scheidingstrafo kan dit deels verhelpen maar goede scheidingstrafo's zijn gruwelijk duur. Voordeel van een scheidingstrafo is dat het ook gelijk een laagdoorlaatfilter is en dus veel hoogfrequente troep uit de netspanning haalt.

Nog even een andere net gerelateerde zaak is de DC offset in het net. Het is werkelijk zo de netspanning een gelijkspannings component bevat. En als ringkerntrafo's ergens niet blij van worden dan is dat DC. Het verwijderen van deze DC, m.b.v. twee dikke elco's en een tweetal diodes, had in mijn opstelling meer resultaat dan een goed netfilter.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

ome subtilieco schreef:
Afbeelding
Vandaag in de pauze op het werk een deel van de voeding (amp3) in elkaar gezet. Eigenlijk mist er alleen nog een zenerdiode.

mvg
ome subtilieco

Waarom zet je ze niet staande neer zodat je symmetrisch kunt werken met de aardleiding?
JuuL

Bericht door JuuL »

Dan wordt ie zeker te hoog en kan deksel er niet meer op? :)
voodooless
Contacteer:

Bergrans schreef:
Nog even een andere net gerelateerde zaak is de DC offset in het net. Het is werkelijk zo de netspanning een gelijkspannings component bevat. En als ringkerntrafo's ergens niet blij van worden dan is dat DC. Het verwijderen van deze DC, m.b.v. twee dikke elco's en een tweetal diodes, had in mijn opstelling meer resultaat dan een goed netfilter.
Gaat in dat geval de trafo brommen? Dat doet de trafo van mijn Parasound namelijk af en toe.
ome subtilieco

jeroen_d schreef:
ome subtilieco schreef:
Vandaag in de pauze op het werk een deel van de voeding (amp3) in elkaar gezet. Eigenlijk mist er alleen nog een zenerdiode.

mvg
ome subtilieco

Waarom zet je ze niet staande neer zodat je symmetrisch kunt werken met de aardleiding?
uh wat bedoel je? ben je even kwijt. :?

en dit is nog maar de test op stelling dus alle aanvuling is welkom
Bergrans
Contacteer:

Bericht door Bergrans »

deepspace schreef:
...
Gaat in dat geval de trafo brommen? Dat doet de trafo van mijn Parasound namelijk af en toe.
Ja! Ringkerntrafo's gaan brommen en worden warm (warmer dan gebruikelijk/nodig). Er zijn op het web veel schema's te vinden maar die komen allemaal op het zelfde neer. Zo als DaBlock van diyparadise.com
Rudy

Bericht door Rudy »

Idd DC blokken is zeer goed voor je trafos en zelfs voor de geluidsmatige gevolgen, maar toch een kleine waarschuwing is ook niet misplaatst denk ik, dergerlijke elcos moeten een behoorlijk hoge ripple current bezitten, toch zeker als je geen softstart gebruikt voor je trafo's, gebruik dus beide als je zowel je trafo als je elco's lief hebt ( en met elco bedoel ik de serie-elco in de netspanning )

Groetjes
Rudy
voodooless
Contacteer:

Wat bedoel je precies met hoge ripple current? Kun je dat misschien kwantificeren?

Aangezien het ding toch wel vaker aan het brommen is, lijkt het me geen slecht idee om een heel stekkerblok met zoiets uit te rusten :).

Ik neem aan dat je voor de diodes ook een half gelijkrichterblokje kunt nemen?
Rudy

Bericht door Rudy »

Ripple current is gewoon de strooom die door de elco kan, word steeds opgegeven in de datasheet.

Je kan zelfs de brug volledig gebruiken als ik het nog goed voor heb. Dan heb je steeds twee diodes in antiparrallel over elke elco.

DC niveaus zijn meestal toch maar ~100 a 300mV dus vormd dat geen enkel probleem.

Groetjes
Rudy
voodooless
Contacteer:

Rudy schreef:
Ripple current is gewoon de strooom die door de elco kan, word steeds opgegeven in de datasheet.
Dat snap ik. Maar jij zegt dat je er veel van nodig hebt: mijn vaag, hoeveel (als in kwantificeren...)?
Rudy

Bericht door Rudy »

ow ja, zo bedoeld :)

Normaal neem je de max waarde die er in normale situaties doorgaat en zorg er dan voor dat je op zen minst 50% overschot hebt, het probleem is echter dat bij de opstart van je transfo de piekwaarde effe enkele 10tallen ampere's word, wil je daar je elco voor verzien zal je die ( nominale ) waarde wel effe met minstens 2 a 3 moeten vermenigvuldigen.

Groetjes
Rudy
sphere

Bericht door sphere »

TRAAAAAAAP.... :roll:

Ik heb dus een AMP3'tje gekocht van teacher. Daarvoor moet ik nog een voeding klussen. Vandaag loop ik langs de electronica afvalbak en daar ziet mijn oog een of ander lomp apparaat dat god weet waarvoor gediend heeft, met 2 trafo's, 2x15V 50VA. Na gelijkrichten keer 2^0.5 krijg je zo'n 22V DC.
Single 12V supply Operation (max 14.7V). Stabilized power not required.
Totaal ongeschikt voor een AMP3 die volgens 41hz.com 12-14.5V nodig heeft?
Bergrans
Contacteer:

Bericht door Bergrans »

sphere schreef:
TRAAAAAAAP.... :roll:

Ik heb dus een AMP3'tje gekocht van teacher. Daarvoor moet ik nog een voeding klussen. Vandaag loop ik langs de electronica afvalbak en daar ziet mijn oog een of ander lomp apparaat dat god weet waarvoor gediend heeft, met 2 trafo's, 2x15V 50VA. Na gelijkrichten keer 2^0.5 krijg je zo'n 22V DC.
Single 12V supply Operation (max 14.7V). Stabilized power not required.
Totaal ongeschikt voor een AMP3 die volgens 41hz.com 12-14.5V nodig heeft?
De trafo is goed te gebruiken als je er stabilisator achter zet. Onderstaande schema staat op de site van 41Hz.

Afbeelding
Plaats reactie