Geniaal idee?!? - Vorm midkast maken (update, start test 1)

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

ballon om een pvc pijpje klemmen, dan krijg je die knikkers er wel in!

Ben echt benieuwd hoe je gipsvormpje eruit komt overigens. Ik zou mijn heil toch in een kleimal zoeken zelf. (dus die 3,8 liter druppelvorm uit klei maken) Daarna afgipsen kan dan heel eenvoudig.

Ik heb eens met hobby gips egwerkt, die matjes wat je in water moet compelen, maar echt stevig werd dat niet, blijft een beetje luchtig zeg maar.

Post je wat pics?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36756
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

3,5 liter knikkers in een ballon? En die blijven dan op de plaats zitten waar ze zitten moeten?
Laatst gewijzigd door Pjotr op wo 01 jul 2009, 19:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Christian
Berichten: 337
Lid geworden op: wo 05 okt 2005, 10:50
Locatie: Zwolle

Bericht door Christian »

Hallo Thom,

Hydro-korrels zijn lichter en goedkoper (en makkelijker te hergebruiken) dus ik zou daarvoor gaan.

Edit@ Pjotr. Hydrokorrels hebben een groter onderlinge haakweerstand dus die moeten onder druk van de ballon redelijk op hun plaats blijven lijkt me.


Christian
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36756
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Christian schreef:
Edit@ Pjotr. Hydrokorrels hebben een groter onderlinge haakweerstand dus die moeten onder druk van de ballon redelijk op hun plaats blijven lijkt me.

Christian
Idd, vooral het feit dat ze veel lichter zijn zal een stuk helpen. Al zal het nog een toer worden om de ballon "op spanning" te krijgen met dat spul.

Als je de methode van verbandgaas gedoopt in gips gebruikt is m.i. een gewoon opgeblazen ballon stevig genoeg en is helemaal geen vulling nodig. Mijn vrouw is beeldhouwer en heeft deze methode vaak toegepast.

Tip: Als je met gips werkt gebruik dan niet te weinig water. Gips gaat een chemische verbinding aan met water. Zit er te weinig water in dan blijft een gedeelte gewoon poeder en wordt het niet sterk. Bij de teveel water verdampt uiteindelijk de overmaat aan water.
Gebruikersavatar
TH0M
Berichten: 280
Lid geworden op: di 26 aug 2008, 12:36
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door TH0M »

Er zullen meerdere wegen naar Rome leiden. Elke idee heeft voor en nadelen. Water kreeg ik gister eenvoudig in de balon, maar deze was vannacht nog niet hard.

Korrels zijn wat lastiger in de balon te krijgen, maar wel meteen bruikbaar.

Vanavond zal een foto maken van hoe de ballon er in bevroren staat uit ziet. Ook zal ik eerste laagje vezel-versterkt gips gaan aanbrengen.

Groeten!
Gebruikersavatar
TH0M
Berichten: 280
Lid geworden op: di 26 aug 2008, 12:36
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door TH0M »

Nou, heb gister de eerste test gedaan.

Woensdag heb ik een ballon gevult met water, en deze een 24 uur later bevriezen. Wat mij opvalt is dat de balon op sommige plekken stugger is, en dat de vorm daardoor niet geheel symetrisch is. Ook is een ballon niet bestand tegen langdurige bevriezing. De ballon wordt heel fragiel en scheurt bij elke aanraking. Nadelig aangezien dat smeltwater in aanraking komt met het gips.

Heb het gips bewapend met stukjes glasvezel. dit geheel staat nu te drogen, en fot's van het eindresultaat zullen van het weekend komen. Had alleen te weinig gips om de ballon geheel te bedekken. Maar dat zal voor de test niet veel uitmaken.

Zal ook een test doen met een ballon gevult met korrels. Wellicht is de vorm dan inderdaad beter te beinvloeden. Heb je geen last van smelt water, en hoef je niet te wachten tot het geheel bevroren is.
Bijlagen
02072009026.jpg
02072009025.jpg
02072009022.jpg
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

CreaBea!

Heb je nu wel een plat vlak aan de onderkant van de ballon (groot genoeg om driver te monteren) of hoe ga je dat oplossen?

Ik bedoel dus hoe je de kelkvorm straks aan de baffle gaat maken.
Gebruikersavatar
TH0M
Berichten: 280
Lid geworden op: di 26 aug 2008, 12:36
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door TH0M »

Ja, die platte kant is er. De balon hing tijdens het bevriezen aan het diepvriesrek om hem uit te rekken. Maar de onderkant steund op de bodem van de diepvries. Zodanig heeft de onderkant van de ballon een platte kant gekregen.

heb daarna in een klein emmertje gips gestopt, en daar de ballon met de platte kant in gedrukt. dus de platte kant van de emmer zou theoretisch tegen de baffle komen.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36756
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

TH0M schreef:
Heb het gips bewapend met stukjes glasvezel. dit geheel staat nu te drogen, en fot's van het eindresultaat zullen van het weekend komen. Had alleen te weinig gips om de ballon geheel te bedekken. Maar dat zal voor de test niet veel uitmaken.
Spannend :) Uiteindelijk zal er wel een goed werkende methode uit komen.

Met glasvezel wapenen zie ik niet zo het nut van. Gips hecht niet erg aan glasvezel en als de vezels los zitten doen ze weinig als versterking.

Ben erg benieuwd naar de foto's van het resultaat en je volgende pogingen.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”