2 * 100 watt klasse D module.

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

riktw
Berichten: 209
Lid geworden op: wo 29 aug 2007, 14:36
Locatie: arnhem

2 * 100 watt klasse D module.

Bericht door riktw »

ik vond net wat moois bij sure elektronics:
http://www.sureelectronics.net/goods.php?id=918
een stereo 100 watt versterker, klasse D voor 40 dollar.
het bordje is met 10 bij 12 cm lekker klein, trafotje erbij en gaan met de banaan.
eventueel laptop voeding, universele om het compact te houden.

ik heb dus meteen een bordje bestelt, voor een PC versterkertje met vermogen.
enige wat ik hoor is dat het heatsinkje nogal warm wordt, volgens een diyaudio forum topic:
http://www.diyaudio.com/forums/showthre ... genumber=1

maar desondanks wou ik jullie dit kitje toch ff laten zien.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Ziet er best leuk uit.

sja wat is warm? 60 graden? Kunnen ze prima hebben.
(full load)
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Inderdaad, wat is warm? Mocht hij toch te warm worden kun je met een koeltunneltje en een oversized fan op laag toerental de warmtehuishouding redelijk eenvoudig binnen de perken houden.

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
sterremuur
Berichten: 174
Lid geworden op: di 15 mei 2007, 15:36
Locatie: Haren Gn.
Contacteer:

Bericht door sterremuur »

Interessant versterkertje.

Er stond er eentje door Sure.. aangeboden op eBay, parallel aan de normale verkoop.
Deze heb ik voor 29 dollar bemachtigd. Met verzending a 15 dollar dus een totaal van 44 dollar = 30 euro.

Volgens mij zetten ze er meerdere op eBay, dus ik zou af en toe even kijken, kan voordelig uitpakken.

http://cgi.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... 0214290933
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

begrijp ik het goed, dat als je de outputs parallel zet je 100W aan 4ohm kunt leveren?
Gebruikersavatar
sterremuur
Berichten: 174
Lid geworden op: di 15 mei 2007, 15:36
Locatie: Haren Gn.
Contacteer:

Bericht door sterremuur »

100 W per kanaal aan 4 Ohm, mits je de juiste voeding eraan knoopt.

Als ik ze heb zal ik de dummyload er eens aanhangen.
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Bericht door MichaelB »

Leuke bordjes!
Ook de lagere wattage bordjes zijn leuk.

Specs zien er goed uit.

Ik denk dat ik er hier ook een paar ga bestellen, voor de prijs hoef je het in ieder geval niet te laten. Ben wel benieuwd hoe deze bordjes zich verhouden tot bijv. een Hypex UCD (niet dat dat DE standaard is).

EDIT:

Ik bedoel gehoormatig.
Gebruikersavatar
sterremuur
Berichten: 174
Lid geworden op: di 15 mei 2007, 15:36
Locatie: Haren Gn.
Contacteer:

Bericht door sterremuur »

Ik heb de mijne binnen. Hij wordt inderdaad geleverd, compleet met aansluitmateriaal en speakerterminals.

Maar ik zit even met de voeding. Die is op zich niet kritisch: 10 tot 36 V.
Er gaan dan wel de nodige amperes lopen als hij 2 x 100 W moet gaan leveren.
Zal ik een discrete voeding maken, of misschien een geschakelde voeding gebruiken? Bijvoorbeeld deze:

http://www.vandijkenelektronica.nl/main ... ts_id=1960

Deze heeft een ruis/ripple van 120 mV. Ik weet niet of dat veel of weinig is.
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Bericht door MichaelB »

De mijne zijn ook vandaag binnen gekomen en ik zit met exact dezelfde vraag.

Netjes verpakt trouwens en binnen in 10 dagen EN dat voor maar 71 euro incl. verzenden (2 stuks) \:D/
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Ben net met een inkoopactie bezig dus als je nog mee wil doen, moet je redelijk snel zijn. 8)

Ik heb met Jacco even over SMPS voedingen gesproken (die heeft veel met die dingen gewerkt) en die zegt dat het prima kan (dat verwachtte ik ook al). Zeker met een extra buffer elco. (Deze sluit je via een serie weerstand van rond de 0,1 ohm aan op de uitgang). 4700uF is dan zat omdat je dus op een heel erg hoge freq schakelt. Ook de rimpel is hierdoor heel laag.

Op mijn studie hebben we toevallig van zulke voedingen liggen. Wellicht kan ik het eea voor je testen en anders dus na de inkoopactie :)
Gebruikersavatar
sterremuur
Berichten: 174
Lid geworden op: di 15 mei 2007, 15:36
Locatie: Haren Gn.
Contacteer:

Bericht door sterremuur »

Hij moet het in principe ook doen op een flinke PC-voeding aangezien hij een breed traject aan voedingsspanningen accepteert.
Die moet dan wel 20 Ampere kunnen leveren bij 12 volt....
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

PC voedingen zijn een apart verhaal.
Deze moeten altijd een zogenaamde start belasting hebben om goed op te starten. Ik vraag me af of dat wel goed uitpakt.
Per module zou ik inderdaad rond de 120W gaan zitten, dan zit je sowieso veilig. Enkel red je volgens mij met 12V nooit die 100W aan 4ohm.
Met een load van 4ohm op maximaal vermogen (zul je in de praktijk zelden halen, maargoed) zal je op:

P=u^2/R -> U=wortel (P* R) = wortel (100*4) = 20Vrms zitten, plus daarbij nog de nodige verliezen.
Volgens de datasheet komt je pas goed op de specs als je 30V neemt.

http://www.datasheetcatalog.org/datashe ... yzwqtx.pdf
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Zijn idd leuke kaartjes en is best betaalbaar.
b_force schreef:
Ziet er best leuk uit.

sja wat is warm? 60 graden? Kunnen ze prima hebben.
(full load)

En als ie het te warm krijgt kun je er altijd nog zoiets op zetten. Dat spul is niet duur: http://www.zalman.co.kr/eng/product/Pro ... sp?idx=147
Bijlagen
VNF100_04_b(0)[1].jpg
Laatst gewijzigd door Pjotr op do 02 jul 2009, 10:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Je plaatje doet het niet helaas.

Overigens past de Meanwell S-240-30 erg mooi. Ik bedenk me net dat je natuurlijk 1 stereo module hebt.
Die doet dan geen 2 x 100W, maar 2 maal 30-40W per kanaal. (zie tevens datasheet)
Dan heb je aan een minder zware voeding al voldoende.

Ik zou dan niet meer dan 120W totaal nemen.

edit:
Ow ik zie dat het bordje van sure twee van die TK2050 bevat, dat verandert de zaak natuurlijk. Dan heb je inderdaad meer vermogen nodig 8)

Hie rmanual van sure:
http://www.sure-electronics.net/downloa ... 1.2_EN.pdf
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Zow beter?
Gebruikersavatar
sterremuur
Berichten: 174
Lid geworden op: di 15 mei 2007, 15:36
Locatie: Haren Gn.
Contacteer:

Bericht door sterremuur »

De stereo uitgangen zijn inderdaad elk weer een gebrugd stelletje.
Je mag ze dan ook niet onderling verbinden.
Gebruikersavatar
sterremuur
Berichten: 174
Lid geworden op: di 15 mei 2007, 15:36
Locatie: Haren Gn.
Contacteer:

Bericht door sterremuur »

MichaelB schreef:
De mijne zijn ook vandaag binnen gekomen en ik zit met exact dezelfde vraag.

Netjes verpakt trouwens en binnen in 10 dagen EN dat voor maar 71 euro incl. verzenden (2 stuks) \:D/
Heb jij hem inmiddels aan aan de loop?

Ik heb er toch een conventionele voeding van 30 V, 8 Ampere aan gehangen.

Afbeelding

Inmiddels zit het al vrijwel compleet in de 19-inch kast.

Losliggend heeft het proefgedraaid. Power genoeg in ieder geval.

Eén minpuntje: ik vind dat hij in absolute rust (geen signaal) toch wel een hoorbaar ruisje in de tweeters geeft. Voor PA-gebruik geen probleem, maar wel hoorbaar in een kleine kamer met het volume heel zacht.

En hij stoort nogal op de FM als je het koelblokje aanraakt, maar wel met de antenne van de tuner op enkele tientallen cm afstand. Dat lijkt me geen probleem: hij komt in een metalen kast.
Laatst gewijzigd door sterremuur op wo 24 apr 2013, 0:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
TH0M
Berichten: 280
Lid geworden op: di 26 aug 2008, 12:36
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door TH0M »

Ik heb even een echte noob vragen tussendoor:

Is het maken van een versterker zoals met dit bordje makkelijk? Met andere woorden: Bordje in een kast samen met een goede voeding. Cd speler aansluiten, speakers aan de andere kant, en gaan met die banaan? Of moet er nog een voorversterker aan enzo? En hoe regel je het volume?

Alvast bedankt,

Thom
Gebruikersavatar
sterremuur
Berichten: 174
Lid geworden op: di 15 mei 2007, 15:36
Locatie: Haren Gn.
Contacteer:

Bericht door sterremuur »

Dit bordje heeft een ingang op lijn niveau, zeg 1 a 2 V input.
De ingangsgevoeligheid is instelbaar met dipswitches, maar dat geeft dus een vast ingestelde gevoeligheid.
Ik heb een volumepotmeter van 22 kOhm toegevoegd.
Maar dan kun je 1 ingang regelen. Heb je dus alleen maar een CD-speler, dan kan dat dus wel.

Wil je ook ingangskeuze dan kun je een passieve voorversterker maken, bestaande uit een kastje met meerdere ingangen, geschakeld met bijvoorbeeld een 2 x 6 ingangen Lorlin schakelaar. En een volumeregelaar dus.
Eventueel bouw je alles in 1 kast, en als je van vinyl houdt bouw je een phono preamp toe.

Maar het bordje is puur een eindversterker op lijn niveau.

Je kunt ook losse voorversterkers kopen, of een oude vintageversterker waar je de (defecte) eindtrap uitsloopt en de rest als actieve preamp gebruikt.

Mogelijkheden te over dus.

Ik gebruik hem dus als losse eindversterker en sluit hem aan op een mengpaneel. Ook dan heb je regelbare ingangskanalen.


Afbeelding
Laatst gewijzigd door sterremuur op wo 24 apr 2013, 0:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
TH0M
Berichten: 280
Lid geworden op: di 26 aug 2008, 12:36
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door TH0M »

Ah ok, dus indien ik alleen een CD speler zou gebruiken en de ingangsgevoeligheid juist instel, dan gaat het werken.

Maar om hem dus breeder inzetbaar te maken, kun je het best een universele voorversterker met meerdere ingangen maken. De line out van de voorversterker dan op de line in van de versterker.

Ga eens kijken of ik een voorversterker print kan vinden

Bedankt voor het antwoord!
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Bericht door MichaelB »

sterremuur schreef:
Heb jij hem inmiddels aan aan de loop?
Nope, nog niet. Ik kreeg ze de dag voor onze vakantie binnen en ben net weer terug.
Ik ga eerst m'n andere speakers afbouwen :wink: en daarna hier mee aan de slag.
riktw
Berichten: 209
Lid geworden op: wo 29 aug 2007, 14:36
Locatie: arnhem

Bericht door riktw »

draait als een trein hier, heb er maar een fan opgezet op 5V
ding werkt echt gloei heet, graadje of 100 wel.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Dan is inderdaad groter koelblok best te proberen.

De afstand lijkt redelijk standaard voor chipset. Wat je kunt doen is op zoek gaan naar degelijk chipset/ vga kaart koelers. Liefst natuurlijk passief.

Zalman heeft daar een paar mooie kleine varianten in.
Gebruikersavatar
sterremuur
Berichten: 174
Lid geworden op: di 15 mei 2007, 15:36
Locatie: Haren Gn.
Contacteer:

Bericht door sterremuur »

Hij draait hier nu ook, compleet in kast.
Toch ben ik niet helemaal tevreden. Ik vind de basisruis eigenlijk te veel.
Deze varieert met de ingestelde gevoeligheid dmv de dipswitches. Is verder onafhankelijk van de stand van de potmeter die ik ervoor heb gehangen.

Heb jij dat ook, riktw? Op enkele meters afstand is de ruis goed te horen, zelfs op mijn leeftijd (60 ) en voor echt audiofiel genieten vind ik het teveel.
Eigenlijk zie ik meer als toepassing als PA-versterker voor een zaaltje of zo.
Het is leuk dat hij zo goedkoop was, maar die ruis valt me tegen. Tenzij er een manier is om deze (bv. door tegenkoppeling) te onderdrukken.

Klank is verder prima en vanaf rustig huiskamerniveau merk je er niks van. :)
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

De prijs heeft totaal niks te maken met ruis of niet ruis. Dit zijn prima versterkers (van Tripath) die zelfs in flink dure merken wordt gebruikt.

Je zult eerder moeten kijken waar de ruis vandaan komt. Vaak komt het puur doordat de bron ruist, of dat de (interne) bekabeling niet goed is afgeschermd. Daarnaast kan soms ook je voeding ruizen.
Plaats reactie