Versterker bouwen met 4% kennis

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
amanda
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 758
Lid geworden op: zo 06 jul 2008, 9:55
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door amanda »

Kun je niet gewoon een dik stuk plexiglas prisma achtig iets gebruiken met 1 led?
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Ik zou ze op 1 weerstand aansluiten (moet je even uitrekenen wat die wordt), dat werkt prima.
Heb al meerdere rijen van led's zo laten branden, geen probleem.
Vervolgens kijk je gewoon hoe fel die zijn. Bevalt het niet, verhoog je de weerstand iets.
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Als je weerstanden van 200 Ohm gebruikt en je vindt het niet fel genoeg, dan kun je parallel aan elke 200 Ohm weerstand nóg een 200Ohm weerstand zetten. Dan is krijg je weer 100Ohm per ledje.

200Ohm parallel aan 200Ohm is namelijk 100Ohm. '

Dat is er meestal makkelijk bij te solderen.
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Bericht door Arno »

amanda schreef:
Kun je niet gewoon een dik stuk plexiglas prisma achtig iets gebruiken met 1 led?
Het wordt een perspex lichtlijn van 22cm lang en 2mm breed. Het gaat zeker niet lukken om die met 1 led egaal op te laten lichten. Ik hoop zelfs dat 8 wel genoeg is.
Gebruikersavatar
nai
Berichten: 44
Lid geworden op: za 24 jan 2009, 17:26

Bericht door nai »

Ik had een potmeter gebruikt en hem mooi er inlaten. Heb je en versterker met regelbare verlicht is eens wat anders :)
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Bericht door Arno »

nai schreef:
Ik had een potmeter gebruikt en hem mooi er inlaten. Heb je en versterker met regelbare verlicht is eens wat anders :)
Dat wil ik ook het liefste. Maar hoe?
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

gewoon, ipv een weerstand potmeter gebruiken.

Kan zelfs ook nog op muziek :lol:
Gebruikersavatar
nai
Berichten: 44
Lid geworden op: za 24 jan 2009, 17:26

Bericht door nai »

mmm. ik weet niet hoe je front er uit gaat zien mischien is daar nog plek? of aan de achter kant? of op de onderkant en met een wieltje die aan kunt draaien met je vinger aan de zijkant (als je snapt wat ik bedoel).
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Aan de achterkant zou ook kunnen, mooi klein knopje en klaar ben je :)
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Bericht door Arno »

De plek van die potmeter, daar kom ik wel uit.

Maar hoe zou het schema er ongeveer uitzien? Welke waardes van weerstanden/potmeter?
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Arno schreef:
De plek van die potmeter, daar kom ik wel uit.

Maar hoe zou het schema er ongeveer uitzien? Welke waardes van weerstanden/potmeter?
Ik zou een 82ohm weerstand nemen en dan in serie een 100 ohm potmeter.
Bijlagen
potmeter.png
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Als je alle LEDjes tegelijk wilt regelen kun je beter een voedingsschakelingetje bouwen met een LM317 ofzo.
Eén potmetertje voor de spanningsregeling van alle ledjes tegelijk.

Een dergelijke schakeling is op het web wel te vinden.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Is überhaupt veel netter, een spanningsregelaar, maar ook meer werk.
Ik zou persoonlijk niet te moeilijk doen voor een paar brandende ledjes 8)

Daar zijn we inmiddels al pagina's over aan het discussiëren :lol: :lol: :lol:
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Bericht door Arno »

Er komen nog genoeg vragen, dus laat ik jullie idd niet verder vervelen met vragen over ledjes. Ik denk dat ik zo genoeg informatie heb om eens wat aan te rommelen.

Hartelijk dank :)
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Bericht door Arno »

b_force schreef:
Ik zou persoonlijk niet te moeilijk doen voor een paar brandende ledjes 8)
Vergeet niet dat het voor mij allemaal knap lastig is, hè :wink:
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Arno schreef:
b_force schreef:
Ik zou persoonlijk niet te moeilijk doen voor een paar brandende ledjes 8)
Vergeet niet dat het voor mij allemaal knap lastig is, hè :wink:
Ik bedoelde meer moeilijk in de zin van een super correct schema. Het kan altijd mooier ("perfecter"), maar dat hoeft hier helemaal niet.
Het is enkel wat licht dat je met een redelijke rimpel nog steeds prima stil ziet enzo :)
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Bericht door Arno »

Ik ga het ook maar gewoon simpel houden: Ik zet ze parallel met voor ieder ledje een 200 Ohm weerstand. Daarna zie ik wel weer verder.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Prima, je moet gewoon een optie nemen.
Zoals je kunt zien, zijn er meerdere manieren en heeft iedereen weer zijn/haar voorkeur
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Bericht door ray5150 »

Arno schreef:
Vergeet niet dat het voor mij allemaal knap lastig is, hè :wink:
Veel dingen leer je ook door simpelweg te proberen en te experimenteren.
(en ja, dan gaat er ook wel eens wat fout...dan doe je het de tweede keer wel goed.)
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Bericht door Arno »

ray5150 schreef:
Veel dingen leer je ook door simpelweg te proberen en te experimenteren.
(en ja, dan gaat er ook wel eens wat fout...dan doe je het de tweede keer wel goed.)
Je hebt gelijk, Ray.
Door gebrek aan kennis en spullen ben ik misschien wel een beetje angstig om dingen fout te doen op het gebied van elektronica.

Mijn eerste electronicaprojectje moet ook gelijk weer een state-of-the-art versterker worden :?

Eén ding is iig duidelijk; zonder jullie hulp was ik kansloos, en nooit hieraan begonnen :D
Gebruikersavatar
Implo
Berichten: 258
Lid geworden op: ma 04 feb 2008, 16:17

Bericht door Implo »

Ik denk dat de meesten van ons zo zijn begonnen hoor, met een beetje basiskennis en een hoop hulp bouw je een prima versterker, plus je leert er erg veel van.

Implo luistert met volle tevredenheid naar zijn 41hz versterker
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Bericht door ray5150 »

Arno schreef:
Eén ding is iig duidelijk; zonder jullie hulp was ik kansloos, en nooit hieraan begonnen :D
Ach, met gezond verstand en logisch nadenken kom je al een heel eind....
We zijn tenslotte allemaaal beginner geweest. :wink: :D
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Bericht door Arno »

Dag allemaal :)

Ik heb weer wat kunnen doen vandaag, en ik zal eens laten zien hoe de versterker er een beetje uit gaat zien.

De volumeknop is fake. Die heb ik erin gesjopt. Hij is al wel gemaakt, maar ik heb hem alleen nog niet hier.

De lichtlijn is ook nog niet zoals ie wordt. Op de foto ligt er een zaklampje achter, waarvan ik het licht roze heb laten lijken. Achter die perspex strip komen acht roze ledjes (ja, ja, zelfs bij een versterker wordt aan de WAF gedacht 8) ).

Het hout wordt nog flink donkerder na het lakken/oliën/invloed van licht.
Bijlagen
verstek.jpg
gesjopte_impressie_2.jpg
gesjopte_impressie.jpg
lichtlijn.jpg
achterkant_front.jpg
achter.jpg
front.jpg
Laatst gewijzigd door Arno op za 04 jul 2009, 23:20, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Bericht door ray5150 »

Das een heel mooi stukje timmerwerk.
Vooral die verstekken zijn netjes gedaan.
Ik vermoed dat het Beukenhout is?

Roze LED's? en dan noem je de versterker zeker Bruno?
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Bericht door Arno »

ray5150 schreef:
Das een heel mooi stukje timmerwerk.
Vooral die verstekken zijn netjes gedaan.
Ik vermoed dat het Beukenhout is?

Roze LED's? en dan noem je de versterker zeker Bruno?
Tsja, het is die verrekte WAF, hè :lol:

Nee, het is geen beukenhout. Dat is mooi hout voor snijplanken en pollepels, maar verder ben ik daar geen fan van.
Dit is Redwood. Dat komt van de Sequoia, die reuzenbomen.
Plaats reactie