Kastvolume inclusief of exclusief poortvolume...
Moderator: Beheerdersteam
Kastvolume inclusief of exclusief poortvolume...
Mannen,
Ik heb het niet scherp voor ogen. Het kastvolume van een BR dat uit WinISD rolt, is dat inclusief of exlusief de lucht die in de reflexpoort staat? Dus kan ik het gegeven kastvolume gebruiken om de kast te construeren (uiteraard rekeninghoudend met wandbedekking, bracing en filter) en daar vervolgens de pijp inzetten, of moet ik bij het kastvolume de pijp optellen en op dit volume mijn kast dimensioneren?
Dank!
Ik heb het niet scherp voor ogen. Het kastvolume van een BR dat uit WinISD rolt, is dat inclusief of exlusief de lucht die in de reflexpoort staat? Dus kan ik het gegeven kastvolume gebruiken om de kast te construeren (uiteraard rekeninghoudend met wandbedekking, bracing en filter) en daar vervolgens de pijp inzetten, of moet ik bij het kastvolume de pijp optellen en op dit volume mijn kast dimensioneren?
Dank!
- jantje-secuur
- Berichten: 943
- Lid geworden op: wo 20 jul 2005, 14:26
- Locatie: Haarlem
Weet je dat heel zeker?
De poort is in mijn ogen een variabele akoestische weerstand. Het volume moet er degelijk bij opgeteld worden vermoed ik (heb ik iig altijd gedaan).
Een stuk onder en boven de afstemfrequentie vormt de poort namelijk geen belasting meer voor de driver en doet het volume gewoon mee.
Maar zeker weten doe ik het zelf ook niet.
Edit: voor de duidelijk, het volume dat zich tussen de poortwanden bevindt
De poort is in mijn ogen een variabele akoestische weerstand. Het volume moet er degelijk bij opgeteld worden vermoed ik (heb ik iig altijd gedaan).
Een stuk onder en boven de afstemfrequentie vormt de poort namelijk geen belasting meer voor de driver en doet het volume gewoon mee.
Maar zeker weten doe ik het zelf ook niet.
Edit: voor de duidelijk, het volume dat zich tussen de poortwanden bevindt
Dank voor de antwoorden.
Is in die zin ook wel logisch dat WinISD uit gaat van het netto-volume; daar voor verschillende poortdimensies, welke dezelfde afstemmingsfrequentie geven, verschillende volumes gelden...
Hoe zit het trouwens precies. Want in die zin blijft het kastvolume, dus de veerkonstante gelijk, maar neemt bij een groter wordend poort luchtvolume, de 'massa' in de poort toe. Nu is de natuurlijke eigenfrequentie van een massa-veersysteem niet direkt omgekeerd evenredig, maar toch.
Welke effecten (gevangen in constanten) worden nog meer in de poortlengteberekening meegenomen, daar deze slechts het speakervolume, het afstemmingspunt en diameter bevat? Waarschijnlijk stromingsweerstand, dus demping? Ah, het gaat natuurlijk niet zo zeer om de natuurlijke eigenfrequentie, maar om de gedempte natuurlijke eigenfrequentie... of niet?
Nog een beetje offtopic: Is een gesimuleerde poortlengte nauwkeurig? Dus is er bij deze lengte met wat 'gepruts' een goede frequentierespons te halen. Ik ga deze poort namelijk maken uit aluminium en voorzien van flared ends. Zou prettig zijn als dit in eens goed is. Of moet ik eerst verstelbare poort maken en bij gewenst resultaat een definitieve? Wat zijn jullie ervaringen?
Groet,
Rob
Is in die zin ook wel logisch dat WinISD uit gaat van het netto-volume; daar voor verschillende poortdimensies, welke dezelfde afstemmingsfrequentie geven, verschillende volumes gelden...
Hoe zit het trouwens precies. Want in die zin blijft het kastvolume, dus de veerkonstante gelijk, maar neemt bij een groter wordend poort luchtvolume, de 'massa' in de poort toe. Nu is de natuurlijke eigenfrequentie van een massa-veersysteem niet direkt omgekeerd evenredig, maar toch.
Welke effecten (gevangen in constanten) worden nog meer in de poortlengteberekening meegenomen, daar deze slechts het speakervolume, het afstemmingspunt en diameter bevat? Waarschijnlijk stromingsweerstand, dus demping? Ah, het gaat natuurlijk niet zo zeer om de natuurlijke eigenfrequentie, maar om de gedempte natuurlijke eigenfrequentie... of niet?
Nog een beetje offtopic: Is een gesimuleerde poortlengte nauwkeurig? Dus is er bij deze lengte met wat 'gepruts' een goede frequentierespons te halen. Ik ga deze poort namelijk maken uit aluminium en voorzien van flared ends. Zou prettig zijn als dit in eens goed is. Of moet ik eerst verstelbare poort maken en bij gewenst resultaat een definitieve? Wat zijn jullie ervaringen?
Groet,
Rob
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
winISD is wat dat betreft wel erg ideaal.
De plaatsing kan ook nog van invloed zijn (denk aan een het idee van budget speaker ven edo), dicht tegen een wand of niet, evenals hoe goed de lucht door de port kan stromen (rond vs rechthoekig bv), of geflared is.
Ik heb een artikel van de "Acoustic Society of America" waarin een BR port wordt bekeken waarbij de effecten mbt bijvoorbeeld portruis zo minimaal mogelijk worden gemaakt.
De hoeveelheid integralen die daarbij om de hoek komen kijken, zijn niet niks. (daarbij ook nog de wet van Bernoulli bv).
Overigens klopt winISD desalniettemin redelijk goed. Vaak heeft je speaker een veel grote afwijking.
De plaatsing kan ook nog van invloed zijn (denk aan een het idee van budget speaker ven edo), dicht tegen een wand of niet, evenals hoe goed de lucht door de port kan stromen (rond vs rechthoekig bv), of geflared is.
Ik heb een artikel van de "Acoustic Society of America" waarin een BR port wordt bekeken waarbij de effecten mbt bijvoorbeeld portruis zo minimaal mogelijk worden gemaakt.
De hoeveelheid integralen die daarbij om de hoek komen kijken, zijn niet niks. (daarbij ook nog de wet van Bernoulli bv).
Overigens klopt winISD desalniettemin redelijk goed. Vaak heeft je speaker een veel grote afwijking.
Mijn ervaring is dat je bijna altijd moet experimenteren met de poort. Tot nu toe ben ik nog niet uitgekomen op een berekende poortlengte.
De toleranties van de drivers en eventuele demping hebben daar sterk invloed op.
Wanneer de poort heel lang is zal dat niet zo gek veel uitmaken (verhouding is groot t.o.v. oppervlak), maar bij korte poorten kan het best op de mm nauw komen.
De toleranties van de drivers en eventuele demping hebben daar sterk invloed op.
Wanneer de poort heel lang is zal dat niet zo gek veel uitmaken (verhouding is groot t.o.v. oppervlak), maar bij korte poorten kan het best op de mm nauw komen.
Bedankt voor de reacties.
Ik kies waarschijnlijk de veilige weg en zorg dat de poort nog af te stemmen is...
Een actieve correctie wordt in de toekomst zeker nog een keer gebruikt, maar is op dit moment iets te veel van het goede.
Vanmiddag de zaagtafel en vandiktebank flink laten werken, of eigenlijk andersom; het zweet stond me echt overal. Drie, naar ik denk beuken, tafelbladen zijn omgetoverd tot een 25mm dik en onder verstek gezaagd pakket. Morgen de laatste hand hier aan leggen, en dan kan vervolgens de baffle gefreesd worden. Het krijgt vorm!
Groet,
Rob
Ik kies waarschijnlijk de veilige weg en zorg dat de poort nog af te stemmen is...
Een actieve correctie wordt in de toekomst zeker nog een keer gebruikt, maar is op dit moment iets te veel van het goede.
Vanmiddag de zaagtafel en vandiktebank flink laten werken, of eigenlijk andersom; het zweet stond me echt overal. Drie, naar ik denk beuken, tafelbladen zijn omgetoverd tot een 25mm dik en onder verstek gezaagd pakket. Morgen de laatste hand hier aan leggen, en dan kan vervolgens de baffle gefreesd worden. Het krijgt vorm!
Groet,
Rob

