Pimp My Amp: van transistor naar buizenbak.

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

ray5150

Bericht door ray5150 »

Wel, de sluitingen zijn eruit gewerkt, zat een diode verkeerd om. :evil: :oops:
Heb mijn bakje met vermogensweestanden even om gekeerd, hmm.... allemaal emitterweerstanden, 1 ohm, 0.33 en 0.56 en dergelijke.
Maar gelukkig ook een paar van 330 ohm, nu heb ik geen ruimte op de print voor een serieschakeling, dus ik heb er maar 1 ingezet.
Resultaat: 330 ohm geeft 11 volt spanningsval.
ik zal dus inderdaad 1 K moeten hebben, van de week maar even op jacht gaan

3 mA is niet veel zeg, en ik maar al die moeite doen met die zware trafo's... :roll: (waren wel gratis... :D :D )
TubeHead

Bericht door TubeHead »

3mA per trap... 250x0,003 = toch wel weer 0,75watt ! :lol:
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Lekker veel headroom Ray. Als die trafo's enorm staan te zweten op het leveren van stroom dan hoor je dat terug. Lekker laten zitten en straks genieten.
ray5150

Bericht door ray5150 »

TubeHead schreef:
3mA per trap... 250x0,003 = toch wel weer 0,75watt ! :lol:
Ja, daar blaas ik echt de ramen mee uit de sponningen... :D :D :wink: :wink:
(Oh ja, Het werd een VOORversterker....)
ray5150

Bericht door ray5150 »

Tijd voor een update:
Het was mij niet helemaal duidelijk hoe de originele versterker in elkaar zat, met name de front PCB riep wat vragen op.
Ik had dus een schema nodig. zoeken en zoeken op internet. op zeker moment kom ik op e-bay terecht.
blijkt daar een Nederlander te zijn die originele service manuals van Sansui te koop heeft. .
Voor maar 5 euro...
ik de man dus een mailtje gestuurd en jawel, van de week viel hij in de bus.

intussen ben ik begonnen met een printje voor de gloeispanning. heb zelf een koellichaampje gefabriekt voor de LM317.
Deze is opgebouwd van een stuk proccesor koeler en een alu hoekprofieltje.
Ook heb ik een stuk plexiglas opgezocht waarop de gloeistabilisatie, buizentrap, ingangsselectie en DAC komen te zitten.
Bijlagen
IMG_0144.JPG
Joined.jpg
ray5150

Bericht door ray5150 »

Nog even een vraagje:
Bij veel fabrieks versterkers zie je direct achter de ingangsbussen vaak een condensator en een weerstand zitten.
bij zelfbouwers nooit. weet iemand waarvoor dit is?
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Waarschijnlijk om een eventuele DC-component uit het ingangssignaal te halen. Zelfbouwers denken vaak dat hun versterkers daar geen last van hebben, hun voorversterker zo goed is dat die geen DC-component heeft of schieten door in het "less-is-more" idee. Ik zou gewoon een goeie C nemen en hem er netjes tussen zetten. Veiligheid voor alles !

Groeten,
Mischa
fluppie

Bericht door fluppie »

RC netwerkje is voor HF storingen uit je ingangssignaal weg te houden ;-)
ray5150

Bericht door ray5150 »

mischa72 schreef:
Waarschijnlijk om een eventuele DC-component uit het ingangssignaal te halen.
Nee, dat is het niet. bij de donor Sansui staat er 1,5 kOhm in serie met het signaal en 470 pF paralel. hetgeen dus een filter oplevert. (neem aan hoogaf, 6dB/oct ?)
DC blokkeren vraagt om condensatoren van enkele microfarad's, en geen pico's
Ik ben eerder geneigd om Fluppies uitleg te geloven.
Kan het ook zijn dat dat met wettelijke eisen heeft te maken?

Er komen Siemens of Audyn-Cap C's in te zitten. en dasgeenshit. :D :wink:
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

ray5150 schreef:
mischa72 schreef:
Waarschijnlijk om een eventuele DC-component uit het ingangssignaal te halen.
Nee, dat is het niet. bij de donor Sansui staat er 1,5 kOhm in serie met het signaal en 470 pF paralel
Da´s nieuwe informatie. HF-blocking lijkt dan inderdaad een betere verklaring.

Groeten,
Mischa
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Inderdaad HF blocking. Lekker weglaten, of je moet last hebben van AM radio via de ingang van je versterker.
fluppie

Bericht door fluppie »

Of van DECT telefoons :evil:
ray5150

Bericht door ray5150 »

fluppie schreef:
Of van DECT telefoons :evil:
Nee, Een GSM telefoon, die stoort pas!
ray5150

Bericht door ray5150 »

Heb trouwens zaterdag een 1K / 2 watt weerstand gehaald en in de HS voeding geplaatst. de spanning op C1 is nu 330 volt. :D
En de gloeispannings stabilisatie is klaar en werkend. :D
TubeHead

Bericht door TubeHead »

Ohw... 1k was maar een gok !! :lol:
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Leuk, dit soort projecten zet mij ook weer aan tot actie. Deze week worden de Multitones gereviseerd. Hoe bevalt de stabilisatieschakeling? Ik denk er zwaar over om deze ook in mijn amps te gaan gebruiken. Ik heb plek zat en een beetje stabiele voeding is nooit weg natuurlijk. Heeft deze voldoende power om bijvoorbeeld in combinatie met eindversterkers te gebruiken? Het gaat om 2 trappen van 50W die apart uitgevoerd worden.

Als ik mij niet vergis wordt een voorversterker he? Of laat je de transistoreindversterker zitten zodat je een mooie hybride krijgt?

Groeten,
Mischa
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Die voedingsschakeling is niet te gebruiken voor eindtrappen. Daar loopt bij jou al snel iets van 150 tot 200mA per kanaal.

Voor een PushPull eindtrap heb je die stabilisatie echt niet nodig. Kleine oneffenheden in de voeding worden door de constructie van de eindtrap opgeheven. Het Push en Pull gedeelte zijn aan elkaar gespiegeld, waardoor bromresten in de eindtrap tegen elkaar wegvallen.

Je kunt overwegen de stabilisatieschakeling alleen voor de stuurbuizen in te zetten. Heb je het schema al uit kunnen tekenen?
ray5150

Bericht door ray5150 »

mischa72 schreef:
Als ik mij niet vergis wordt een voorversterker he? Of laat je de transistoreindversterker zitten zodat je een mooie hybride krijgt?
Nee, dat zou wel heel erg proppen worden...
De eindversterker word een John Lynsley Hood 2 X 10 Watt Klasse A versterker. die ga ik hierna bouwen, ben ik momenteel aan het voor bereiden.
Ik denk dat ik ermee in het najaar ga beginnen. dan ga ik er ook een topic over schrijven.
Miniwatt

Bericht door Miniwatt »

ray5150 schreef:
De eindversterker word een John Lynsley Hood 2 X 10 Watt Klasse A versterker. die ga ik hierna bouwen, ben ik momenteel aan het voor bereiden.
Ik denk dat ik ermee in het najaar ga beginnen. dan ga ik er ook een topic over schrijven.
Is dat deze: http://www.tinholt.eu/algemeen.htm

Geinig ding, vooral qua kosten 8)
ray5150

Bericht door ray5150 »

Miniwatt schreef:
ray5150 schreef:
Is dat deze: http://www.tinholt.eu/algemeen.htm

Geinig ding, vooral qua kosten 8)
Ja en nee, het gaat om de doorontwikkelde versie uit 1996. Die is symmetrisch opgebouwd, dus zonder uitgangselco.
Zie : http://www.tcaas.btinternet.co.uk/jlh1996.pdf (bladzijde 7)
en dan met de MJ15003 uitgangs transistor.
Met deze voeding daarbij : http://sound.westhost.com/project15.htm.

Kosten, tjah, alles bij elkaar toch een paar honderd euro. heb mazzel dat ik gratis een trafo en 2 enorme koelblokken heb gekregen... :shock: :wink:
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

RobertD schreef:
Die voedingsschakeling is niet te gebruiken voor eindtrappen. Daar loopt bij jou al snel iets van 150 tot 200mA per kanaal.
Ai, zie je, ik heb daar geen ervaring mee, dus ook geen idee van de groottes van stromen.
RobertD schreef:
Voor een PushPull eindtrap heb je die stabilisatie echt niet nodig. Kleine oneffenheden in de voeding worden door de constructie van de eindtrap opgeheven. Het Push en Pull gedeelte zijn aan elkaar gespiegeld, waardoor bromresten in de eindtrap tegen elkaar wegvallen.
Ok, da´s een flinke geruststelling, ik heb nu ook geen last van brom, maar ik dacht: als we toch modificeren, dan maar meteen goed.
RobertD schreef:
Je kunt overwegen de stabilisatieschakeling alleen voor de stuurbuizen in te zetten. Heb je het schema al uit kunnen tekenen?
Uitgerekend het deel van de stuurbuis heb ik nog niet gedaan, wel van de eindtrap. Ik ga nu alle componenten 1 op 1 vervangen en dan met behulp van de leverancier de ruststromen instellen.

In elk geval bedankt. Sorry voor de OffTopic Ray :wink:

Groeten,
Mischa
ray5150

Bericht door ray5150 »

mischa72 schreef:
Sorry voor de OffTopic Ray :wink:
Dat geeft niet hoor, ben niet zo moeilijk. :D
Om nog even op de hoogspanning stabilisatie terug te komen, (die van mij dus...)
in het schema staat een elko van 10 microFbij 100 V.(C4)
nu is die elko niet zo makkelijk te vinden.
Ik heb dat opgelost door twee stuks 22 microF van 63 volt in serie te schakelen.
Dan hou je over 11 micro bij 120 Volt.
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Hoi Ray,

Als je kijkt op de site van Conrad, zie je daar artikel 477036 - 89 staan. Dat is een elco van 10uF/350V, als dat niet hoog genoeg is, hebben ze ook nog een variant van 450V :shock: .

Groeten,
Mischa
ray5150

Bericht door ray5150 »

Mischa, als ik nou 50 stuks 22 micro / 63 volt op vooraad heb, ga ik toch niet iets anders kopen? (je weet toch dat ik ver ga?)
Ik bestel trouwens het meerendeel van mijn spullen bij Dick. heb het niet zo op Conrad... vinnut een beetje een ballentent...
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Lijkt mij een prima idee, vooral omdat je nu 120V op die elco's mag zetten. In het originele schema zit die ene elco parallel aan twee zenerdiodes van 47V. Dat is tot 94V. Ten opzichte van 100V is de marge dan ook wel erg klein.

Wat wellicht beter is, is elk van de elco's parallel te zetten met één van de zenerdiodes. Dan weet je tenminste zeker dat de spanning over de twee seriegeschakelde elco's netjes verdeeld wordt.
Het kan namelijk zo zijn dat de ESR van de één net anders is als die van de ander waardoor de ene elco sneller oplaadt dan de andere en dus meer spanning moet verwerken.

Vaak wordt in dit soort serieschakelingen van elco's een spanningsdeler met weerstanden gebruikt, maar je hebt hier twee zenerdiodes tot je beschikking...
Bijlagen
Zoiets dus.
Zoiets dus.
Plaats reactie