Sanne - KT88 push-pull eindversterker project

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Sander's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door ray5150 »

PCB of hardwired ?
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Sander's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door SSassen »

ray5150 schreef:
PCB of hardwired ?
Combinatie van beiden, zeker gezien de halfgeleiders e.d. da's handiger op een PCB.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Sander's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door ray5150 »

Lijkt me een goed idee, KT's hardwired, en al het stuurspul eromheen op PCB. :goedzo:

Wat een gewone onderdelen trouwens, ik zie niks "exotisch" of komt dat nog ?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Sander's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door ray5150 »

Zwarte doosjes uit Rusland... :-s :mrgreen:
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Sander's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door SSassen »

ray5150 schreef:
Lijkt me een goed idee, KT's hardwired, en al het stuurspul eromheen op PCB. :goedzo:

Wat een gewone onderdelen trouwens, ik zie niks "exotisch" of komt dat nog ?
Eerst maar eens op een plankje alles in elkaar met gewone onderdelen, als alles naar behoren functioneert wil ik wel eens kijken of er links en rechts nog wat voor verbetering vatbaar is :D
j_man
Berichten: 114
Lid geworden op: ma 18 jul 2011, 10:20

Re: Sander's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door j_man »

Die KT88 zijn zo te zien van Electro Harmonix toch, niet gold lion? Niks mis mee trouwens, ik heb die EH ook voor mijn Bill.
Gebruikersavatar
Dalojan
In memoriam †
Berichten: 555
Lid geworden op: do 12 aug 2010, 19:30
Locatie: Oosterwolde
Contacteer:

Re: Sander's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door Dalojan »

Wat trafo's betreft ben ik van mening dat de trafo's uit Schagen prima zijn. Bedenk dat goede trafo's veel ijzer bevatten immers wil je lage frequenties weergeven met veel vermogen dan heb je grote hoeveelheid kernmateriaal nodig om verzadiging te voorkomen. Daar zijn de trafo's uit Schagen zeker toe in staat. Maar dat wil niet zeggen dat de trafo's van Menno en van Hammond slecht zijn. Mijn voorkeur gaat persoonlijk uit naar de trafo's uit Schagen en dan wel de bandkern trafo's en noet de EI blik pakket trafo's. Dan band kern trafo's hebben een betere datail weergave dan de EI blik trafo's. Mijn KT88 versterker is een klasse A push-pull en levert dus ook geen 50 Watt zoals de Bill maar geeft wel een mooier geluidbeeld en betere demping op de speaker. De gebruikte trafo's voor mijn KT88 versterker en de Bill zijn gelijk, dus je kan altijd tijdens de bouw nog kiezen wat je maakt over later verbouwen.

Ik heb eigenlijk nooit exotische onderdelen gebruikt, gewoon metaal film weerstanden (van Conrad) en Polyproluleen koppel C' (Xicom van Tubetown.de - goedkoop) Hoogspannings elco's van JJ (ook van Tubetown.de) en JJ of EH buizen (vaak ook van Tubetown.de) Trafo's van AE uit Schagen en ook wel eens van Hammond (ook weer Tubetown.de) alle andere meuk van of Conrad of Reichelt of de E-boer op de hoek (voor mij ligt die hoek in Groningen)

Groet,
Jan
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Sander's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door SSassen »

Dalojan schreef:
Wat trafo's betreft ben ik van mening dat de trafo's uit Schagen prima zijn. Bedenk dat goede trafo's veel ijzer bevatten immers wil je lage frequenties weergeven met veel vermogen dan heb je grote hoeveelheid kernmateriaal nodig om verzadiging te voorkomen. Daar zijn de trafo's uit Schagen zeker toe in staat. Maar dat wil niet zeggen dat de trafo's van Menno en van Hammond slecht zijn. Mijn voorkeur gaat persoonlijk uit naar de trafo's uit Schagen en dan wel de bandkern trafo's en noet de EI blik pakket trafo's. Dan band kern trafo's hebben een betere datail weergave dan de EI blik trafo's. Mijn KT88 versterker is een klasse A push-pull en levert dus ook geen 50 Watt zoals de Bill maar geeft wel een mooier geluidbeeld en betere demping op de speaker. De gebruikte trafo's voor mijn KT88 versterker en de Bill zijn gelijk, dus je kan altijd tijdens de bouw nog kiezen wat je maakt over later verbouwen.

Groet,
Jan
@Jan,

D'r is ongetwijfeld iets te zeggen voor trafo's op maat zoals via AE aangeboden, als je echter de boeken van Menno van der Veen hebt gelezen begrijp je dat het kernmateriaal an-sich niet het verschil maakt. Het is de constructie van de trafo en de manier waarop er gewikkeld wordt. Menno van der Veen heeft dit allemaal in detail uitgezocht en laat dus ook zijn trafo's naar die laatste inzichten fabriceren.

De Hammond trafo's worden vooral op DIYaudio veel gebruikt en iedereen is d'r lyrisch over, voor pakweg 100 euro per stuk wil ik die ook wel eens beluisteren. Een set trafo's via AE vind ik echter te gek kwa prijs. De standaard set is namelijk niet interessant, die zal niet beter presteren dan de VDV/Hammond, je moet dus naar duur kernmateriaal en evt. zilverdraad gaan kijken om het verschil te kunnen maken en dan worden de prijzen gelijk astronomisch.

In mijn optiek is dat een verschil dat ik alleen in m'n portomonnee ga merken, want waar VDV/Hammond specs. en plots van de trafo's publiceren krijg je die bij AE niet. Kortom, je geeft een heleboel geld uit voor iets waarvan je feitelijk niet het fijne weet. Dergelijke kostbare 'gokjes' zijn aan mij niet besteed, ik wil betrouwbare en feitelijke informatie, alleen daarmee kan ik weloverwogen keuzes maken.
j_man
Berichten: 114
Lid geworden op: ma 18 jul 2011, 10:20

Re: Sander's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door j_man »

Is bandkern hetzelfde als wat ze bij AE c-kern noemen? Ik heb voor mijn Bill gewoon EI gekozen omdat ze bij AE aangaven dat het verschil in geluidskwaliteit tussen EI en c-kern niet groot was. Amorf was sowieso niet te betalen...
Gebruikersavatar
Dalojan
In memoriam †
Berichten: 555
Lid geworden op: do 12 aug 2010, 19:30
Locatie: Oosterwolde
Contacteer:

Re: Sander's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door Dalojan »

SSassen schreef:
Dalojan schreef:
Wat trafo's betreft ben ik van mening dat de trafo's uit Schagen prima zijn. Bedenk dat goede trafo's veel ijzer bevatten immers wil je lage frequenties weergeven met veel vermogen dan heb je grote hoeveelheid kernmateriaal nodig om verzadiging te voorkomen. Daar zijn de trafo's uit Schagen zeker toe in staat. Maar dat wil niet zeggen dat de trafo's van Menno en van Hammond slecht zijn. Mijn voorkeur gaat persoonlijk uit naar de trafo's uit Schagen en dan wel de bandkern trafo's en noet de EI blik pakket trafo's. Dan band kern trafo's hebben een betere datail weergave dan de EI blik trafo's. Mijn KT88 versterker is een klasse A push-pull en levert dus ook geen 50 Watt zoals de Bill maar geeft wel een mooier geluidbeeld en betere demping op de speaker. De gebruikte trafo's voor mijn KT88 versterker en de Bill zijn gelijk, dus je kan altijd tijdens de bouw nog kiezen wat je maakt over later verbouwen.

Groet,
Jan
@Jan,

D'r is ongetwijfeld iets te zeggen voor trafo's op maat zoals via AE aangeboden, als je echter de boeken van Menno van der Veen hebt gelezen begrijp je dat het kernmateriaal an-sich niet het verschil maakt. Het is de constructie van de trafo en de manier waarop er gewikkeld wordt. Menno van der Veen heeft dit allemaal in detail uitgezocht en laat dus ook zijn trafo's naar die laatste inzichten fabriceren.

De Hammond trafo's worden vooral op DIYaudio veel gebruikt en iedereen is d'r lyrisch over, voor pakweg 100 euro per stuk wil ik die ook wel eens beluisteren. Een set trafo's via AE vind ik echter te gek kwa prijs. De standaard set is namelijk niet interessant, die zal niet beter presteren dan de VDV/Hammond, je moet dus naar duur kernmateriaal en evt. zilverdraad gaan kijken om het verschil te kunnen maken en dan worden de prijzen gelijk astronomisch.

In mijn optiek is dat een verschil dat ik alleen in m'n portomonnee ga merken, want waar VDV/Hammond specs. en plots van de trafo's publiceren krijg je die bij AE niet. Kortom, je geeft een heleboel geld uit voor iets waarvan je feitelijk niet het fijne weet. Dergelijke kostbare 'gokjes' zijn aan mij niet besteed, ik wil betrouwbare en feitelijke informatie, alleen daarmee kan ik weloverwogen keuzes maken.
Bij Hammond is de keuze enorm en als je een trafo neemt die wat betreft over bemeten is dan heb je nergens wat op aan te merken, de impedantie die de anode wikkeling laat zien aan de buizen is wel belangrijk, kijk daar dus naar. Zilverdraad lijkt me geen extra toevoeging omdat de verliezen eerder in het ijzer zitten dan in het draad en bij zilver zeker ook in je portemonnee en daar wil ik het zeker niet. De band kern trafo's hebben wel een kern met minder lekveld en dus minder verlies en hebben blijkbaar ook wat minder ijzer nodig dan de EI kernen. Ik heb mijn KT88 zowel met bandkern als met EI kern trafo's gemaakt en de bandkernen klonken beter in het midden en hoog. Vraag mij niet waarom maar het was wel zo. Overigens worden bandkern trafo's ook wel C kern trafo's genoemd beide namen komen voort uit de kern constructie en beide goed passende benamingen. De Hammond 1650R en 1650RA trafo's zijn prima trafo's waarbij je to 50 Watt zeker ook bij de lage frequenties geen problemen zal tegenkomen. Overigens heb ik ook wel eens heel voordelig ringkern voedings trafo's voor buizen versterkers gekocht bij Tubetown en ook die waren prima voor een heel aantrekkelijke prijs. Het is maar net wat je wilt. Leuke is ook dat de porto kosten van duitsland naar mijn huis goedkoper is dan van Schagen naar mijn huis En vaak is het er van Tubetown ook heel snel hier thuis, ook mooi meegenomen.

Groet,
Jan
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Sander's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door ray5150 »

Effe een blonde vraag voor Sander :
je audiosignaal komt gebalanceerd binnen, klopt mijn redenering dat je dan geen fasedraaier nodig hebt, omdat een van beide signalen uit fase staan ?
Audiolicious

Re: Sander's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door Audiolicious »

@ray5150,

Dat klopt, da's niet meer nodig bij gebalanceerd aansturen.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Sander's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door ray5150 »

En aan de aluminium panelen op de foto te zien heeft Sander ook al vastomlijnde ideeën voor de behuizing ?
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Sander's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door SSassen »

ray5150 schreef:
En aan de aluminium panelen op de foto te zien heeft Sander ook al vastomlijnde ideeën voor de behuizing ?
Jazeker, het wordt een versterker zonder opsmuk en poespas.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Sander's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door Ah!buis »

SSassen schreef:
ray5150 schreef:
En aan de aluminium panelen op de foto te zien heeft Sander ook al vastomlijnde ideeën voor de behuizing ?
Jazeker, het wordt een versterker zonder opsmuk en poespas.
Buizen zijn zelf mooi om te zien, vooral gloeiend :kwijl:
Hoewel de KT88 is wat saai, al zo vaak vertoond :(
Anne
Gebruikersavatar
PimDriessen
Berichten: 1452
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41

Re: Sander's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door PimDriessen »

Hoi Anne,

Wat is jou favoriete eindbuis?.

Groet,

Pim
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Sander's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door Ah!buis »

PimDriessen schreef:
Hoi Anne,

Wat is jou favoriete eindbuis?.

Groet,

Pim
Doet er hier niet echt niet meer toe, Sander heeft al de tetrodes in huis.Zoiets als jij tegen ceramisch, hij voor KT88 :(
In de tijd dat ik nog (kon) bouwde, was het EL84 of EL34, niet te duur en overal verkrijgbaar.
Zou nu wel de EL156 uitproberen, al voorgesteld, boter aan de galg :x :lol:
Anne

@ Gerhard, :beer:
Gebruikersavatar
PimDriessen
Berichten: 1452
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41

Re: Sander's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door PimDriessen »

Hoi Anne,

Ik vraag het omdat er een klein idee bestaat om er nog eens een te maken, wat had je over de EL156 vermeld op het forum?.

Groet,

Pim
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Sander's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door ray5150 »

Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Sander's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door Ah!buis »

Er zit hier niet veel vaart meer in :(
Even een voorzet dan maar ? :sure:
Anne
Bijlagen
SymPP-KT88.jpg
Gebruikersavatar
KT88
In memoriam †
Berichten: 1634
Lid geworden op: ma 07 nov 2005, 23:31
Locatie: Gooi

Re: Sander's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door KT88 »

Ah!buis schreef:
Hoewel de KT88 is wat saai, al zo vaak vertoond :(
Anne
Nou dankjewel. :hide: :mrgreen:

Alternatief kan zijn KT120 of zelfs KT150.
Die EL156 nieuwe productie is niet hetzelfde als de originele Telefunken (met Stahlröhrensockel) maar eerder een KT88 on steroids.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Sander's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door SSassen »

@Anne,

Bedankt voor de opzet. Ik ben erg druk met m'n werk momenteel, maar ik kom er zsm. op terug. Ik heb een ontwerp in de simulator draaien waar nog wat aan geschaafd moet worden. Bezetting is met een 6922 (E88CC) in de eerste trap, een 12BH7 (ECC99) in de tweede en uiteraard twee stuks KT88 op de uitgang. Koppeling tussen de 6922 en de 12BH7 is DC, door slim gebruik van hulpspanningen en de bias instelling.
pipootje
Berichten: 94
Lid geworden op: vr 20 feb 2009, 17:05

Re: Sander's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door pipootje »

Voor sommigen kan dit schema problemen opleveren omdat in de tekening geen onderscheid wordt gemaakt in verbindingspunten en kruisingen van lijnen die niet verbonden zijn. Voor deskundigen is dat natuurlijk geen probleem. Wat is de functie van de diverse transistors Anne ? Hoeveel tegenkoppeling is er toegepast. Is er luisterervaring met dit ontwerp ?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Sander's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door ray5150 »

Anne is dol op het maken van "probeerseltjes", soms een tikje vergezocht, soms heel praktisch.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Sander's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door Ah!buis »

pipootje schreef:
Voor sommigen kan dit schema problemen opleveren omdat in de tekening geen onderscheid wordt gemaakt in verbindingspunten en kruisingen van lijnen die niet verbonden zijn. Voor deskundigen is dat natuurlijk geen probleem. Wat is de functie van de diverse transistors Anne ? Hoeveel tegenkoppeling is er toegepast. Is er luisterervaring met dit ontwerp ?
De signaaspanniingen staan erbij,kun je zien hoeveel er teruggekoppeld wordt (versterking eerste trap ong.14x)
Maar 't is ook niet om na te bouwen, meer een oppor-tekening :lol:
Die transistors, twee voor een stroombron en 2x twee voor de ruststroominstelling (die zo niet eens goed kan werken :o )
Anne
Plaats reactie