Groentje, wil een monitor bouwen

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Wicked-Game
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 17 nov 2014, 20:24

Groentje, wil een monitor bouwen

Bericht door Wicked-Game »

Ik ben helemaal nieuw in het zelfbouw wereldje, maar ik ga mij toch wagen aan een luidspreker te bouwen. Mijn oog is eigenlijk gevallen op de Concertino van Humble Audio. De luidspreker spreekt mij aan qua stijl, uiterlijk en wil die kant dus opgaan. Het mooie is dat ze tekeningen van de Concertino online hebben staan en ook het boodschappenlijstje staat er.

http://www.humblehomemadehifi.com/Concertino_NL.html

Dus dan zou je zeggen way to go en gaan! Alleen de prijs is wat te hoog voor mijn budget. Ik wilde eigenlijk niet verder gaan dan 500,- euro. En dan is het pakket wat te prijzig voor 2x 329,- euro....

Dus dacht heel bijdehand (vergeef mijn onervarenheid) dan schaf ik alles zelf aan en zoek alles op... maar ja dan loop je tegen het filter aan...

De gebruikte onderdelen staan er wel op, maar geen waardes Mh en Ohm's bij. Ben dan eerlijkgezegd benieuwd of ik hier door wat logica achter kan komen? Let wel ben dus op dit onderdeel echt een nitwit :D

Of is het filter aanschaffen een logischere stap, zou dus betekenen dat het meer sparen gaat worden.

Hoop dat jullie mij wat info kunnen verschaffen.
Gebruikersavatar
motoindo
Berichten: 902
Lid geworden op: di 30 apr 2013, 12:26
Contacteer:

Re: Groentje, wil een monitor bouwen

Bericht door motoindo »

Hoi !

Als het je allereerste zelfbouwer wordt is het misschien verstandiger om met iets goedkopers te beginnen voor het geval het mis gaat ? Zoek hier maar eens op LBVS ...
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3083
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: Groentje, wil een monitor bouwen

Bericht door beijert »

Ik zou lekker doorsparen en het compleet aanschaffen. Kan niet fout gaan, zeker niet met dit forum achter je. (Inclusief de ontwerper van dat systeem)
bramwilbrink
Berichten: 59
Lid geworden op: ma 07 jul 2014, 13:12

Re: Groentje, wil een monitor bouwen

Bericht door bramwilbrink »

Of wat je ook kan doen is hetzelfde wat ik doe, namelijk hem na bouwen met de visaton w130s 4 en sc10n , ze zitten nu bijna in mekaar, en had ze al een keer in mekaar zitten met spanbanden.en dat klinkt al erg goed !,
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Groentje, wil een monitor bouwen

Bericht door bas focal m180 »

Het filter van de Concertino wordt gebouwd geleverd.

Deze kost €350,-
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 21&t=20834
Voor bouw filter zou je dan iemand moeten strikken.

Beide speakers moeten dan wel zelf gebouwd worden.
Hout (laten) zagen en in elkaar bouwen zal echt wel lukken.
bramwilbrink
Berichten: 59
Lid geworden op: ma 07 jul 2014, 13:12

Re: Groentje, wil een monitor bouwen

Bericht door bramwilbrink »

Klopt, dan heb je wel goede en erg hoogwaardige compinenten wat ik dus erg duur vind voor een eerste project dus heb ik zelf een filter in boxsim gezet en was ik ongeveer 25 euro uit met opzich redelijke componenten,
maikbike
Berichten: 438
Lid geworden op: za 06 okt 2012, 14:58
Locatie: Randstad

Re: Groentje, wil een monitor bouwen

Bericht door maikbike »

http://www.troelsgravesen.dk/Diy_Loudsp ... ojects.htm

Zoek daar wat leuks uit.alle gegevens zijn openbaar. :goedzo:
Gebruikersavatar
Dan
Berichten: 1509
Lid geworden op: zo 17 jul 2011, 12:08
Locatie: Den Helder

Re: Groentje, wil een monitor bouwen

Bericht door Dan »

Of wat meer in de lijn die je zoekt:
http://www.audiocomponents.nl/scan-spea ... yline.html
http://www.audiocomponents.nl/vifa-premiumline.html

Er is zoveel te vinden en als je een beetje rondkijkt is er vast wel een mooie set te bouwen voor 500€

De vraag die je je moet stellen is alleen, bouw je een ontwerp zonder ze te hebben beluisterd? Beter is het om te gaan luisteren om zodoende ook je verwachtingen af te stemmen met de werkelijkheid.
Misschien besluit je om voor een geheel ander ontwerp te gaan. Of misschien toch nog even doorsparen?
Gebruikersavatar
Dan
Berichten: 1509
Lid geworden op: zo 17 jul 2011, 12:08
Locatie: Den Helder

Re: Groentje, wil een monitor bouwen

Bericht door Dan »

En dan schiet me ook nog even te binnen:
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 21&t=20834

Is deels in elkaar gezet en geheel naar smaak af te werken.
Dan heb je veel voor weinig.
Wicked-Game
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 17 nov 2014, 20:24

Re: Groentje, wil een monitor bouwen

Bericht door Wicked-Game »

motoindo schreef:
Hoi !

Als het je allereerste zelfbouwer wordt is het misschien verstandiger om met iets goedkopers te beginnen voor het geval het mis gaat ? Zoek hier maar eens op LBVS ...
Ik ga even zoeken ;)
Dan schreef:
Of wat meer in de lijn die je zoekt:
http://www.audiocomponents.nl/scan-spea ... yline.html
http://www.audiocomponents.nl/vifa-premiumline.html

Er is zoveel te vinden en als je een beetje rondkijkt is er vast wel een mooie set te bouwen voor 500€

De vraag die je je moet stellen is alleen, bouw je een ontwerp zonder ze te hebben beluisterd? Beter is het om te gaan luisteren om zodoende ook je verwachtingen af te stemmen met de werkelijkheid.
Misschien besluit je om voor een geheel ander ontwerp te gaan. Of misschien toch nog even doorsparen?
Hier ook al naar gekeken en is zeker een optie. De set gaat overigens niet mijn hoofdset worden. Daar heb ik al een complete B&W 8xx lijn voor. Dit setje zal een projectje worden en eventueel een werkkamer/slaapkamer setje.

Het ontwerp is eerlijkheidshalve gekozen op de looks. Helaas is de prijs daar dan ook wel weer naar door het gebruik van de componenten. Misschien is de optie die Bram doet ook een mogelijkheid, door de kast wel zo te bouwen maar andere drivers en filter componenten te gaan gebruiken.
Dan schreef:
En dan schiet me ook nog even te binnen:
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 21&t=20834

Is deels in elkaar gezet en geheel naar smaak af te werken.
Dan heb je veel voor weinig.
Ja, dit is ook een hele mooie optie lijkt mij. Stel ik wil de kast in de trent van de concertino maar met deze componenten is dat haalbaar? Is er een tool voor een mac osx waarmee ik dit kan simuleren?
Gebruikersavatar
Dan
Berichten: 1509
Lid geworden op: zo 17 jul 2011, 12:08
Locatie: Den Helder

Re: Groentje, wil een monitor bouwen

Bericht door Dan »

Misschien met je je eerst even inlezen voordat je kasten en filters gaat aanpassen.
Dit is wel een goede start denk ik:
http://www.troelsgravesen.dk/crossovers.htm
http://www.troelsgravesen.dk/choices.htm
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Groentje, wil een monitor bouwen

Bericht door markbakk »

maikbike schreef:
http://www.troelsgravesen.dk/Diy_Loudsp ... ojects.htm

Zoek daar wat leuks uit.alle gegevens zijn openbaar. :goedzo:
Dat had je gedacht. Van nieuwe projecten schermt Troels z'n filterwaarden net zo af als Tony. Die mannen willen ook een beetje terugzien van hun noeste arbeid.
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Groentje, wil een monitor bouwen

Bericht door FR_Aad »

Hier al gekeken?
http://www.zaphaudio.com
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Groentje, wil een monitor bouwen

Bericht door wouter »

eh, stuur gewoon Tony Gee even een mailtje en leg voor wat je wensen zijn.

Ik kan me niet voorstellen dat hij niet het filter in een budget versie zou kunnen/willen leveren waardoor het project binnen bereik komt...

Dingen aanpassen aan het ontwerp? Dan moet je zelf ontwerper zijn of op z'n minst heel ervaren. Dat ben je niet, dus bouw a.j.b. iets na dat door een ervaren ontwerper ontworpen is. Maar ook luisteren is iets wat je misschien niet moet overslaan... Wellicht houd je van een stevig laag en de ontwerper waar je iets van nabouwt niet... Dan kan het toch tegenvallen :wink:
Wicked-Game
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 17 nov 2014, 20:24

Re: Groentje, wil een monitor bouwen

Bericht door Wicked-Game »

FR_Aad schreef:
Hier al gekeken?
http://www.zaphaudio.com
Nee, nog niet gekeken :)
wouter schreef:
eh, stuur gewoon Tony Gee even een mailtje en leg voor wat je wensen zijn.

Ik kan me niet voorstellen dat hij niet het filter in een budget versie zou kunnen/willen leveren waardoor het project binnen bereik komt...

Dingen aanpassen aan het ontwerp? Dan moet je zelf ontwerper zijn of op z'n minst heel ervaren. Dat ben je niet, dus bouw a.j.b. iets na dat door een ervaren ontwerper ontworpen is. Maar ook luisteren is iets wat je misschien niet moet overslaan... Wellicht houd je van een stevig laag en de ontwerper waar je iets van nabouwt niet... Dan kan het toch tegenvallen :wink:
Een mail er aan wagen kan zeker geen kwaad. Weet niet hoe de bouwer/ontwerper er tegenover staat. Maar als het dan binnen het budget gaat vallen kan het interessant worden.
Wicked-Game
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 17 nov 2014, 20:24

Re: Groentje, wil een monitor bouwen

Bericht door Wicked-Game »

Heren ik heb nu toch wel even wat hulp nodig.

De speakers die in de Concertino zitten zijn de:
Scanspeak R2604/833000 Discovery
Scanspeak 15W8434G00 Discovery
+/- 215 euro

Nu heeft scanspeak ook een iets goedkopere serie die nagenoeg gelijk is aan bovenstaande 2:
Scanspeak R2604/832000 Discovery
Scanspeak 15W8424G00 Discovery
+/- 184 euro

Stel ik wil voor de drivers een max uitgeven van 150 euro (iets rek maar niet veel) wat zijn noemenswaardige woofer/tweeter combo's? Misschien paar best matches/practices?
bramwilbrink
Berichten: 59
Lid geworden op: ma 07 jul 2014, 13:12

Re: Groentje, wil een monitor bouwen

Bericht door bramwilbrink »

Wicked-Game schreef:
Heren ik heb nu toch wel even wat hulp nodig.

De speakers die in de Concertino zitten zijn de:
Scanspeak R2604/833000 Discovery
Scanspeak 15W8434G00 Discovery
+/- 215 euro

Nu heeft scanspeak ook een iets goedkopere serie die nagenoeg gelijk is aan bovenstaande 2:
Scanspeak R2604/832000 Discovery
Scanspeak 15W8424G00 Discovery
+/- 184 euro

Stel ik wil voor de drivers een max uitgeven van 150 euro (iets rek maar niet veel) wat zijn noemenswaardige woofer/tweeter combo's? Misschien paar best matches/practices?
Ik kwam bij mij op ongeveer 100 euro uit voor de visaton w130 s 4 en sc10n misschien dezelfde woofer en dan een betere tweeter?

Gr
Wicked-Game
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 17 nov 2014, 20:24

Re: Groentje, wil een monitor bouwen

Bericht door Wicked-Game »

Jouw combo heb ik ook meegenomen ;)

Kan hier ook op voortborduren uiteraard.

Maar zoals in elke hobby heb je wel eens van die combinaties die winning zijn :D Dus wie weet ook in driver keuzes in bepaalde prijsklasse. Moet overigens het gebeuren nog simuleren.
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Groentje, wil een monitor bouwen

Bericht door Zweitse »

Begrijp ik nu goed dat je eigenlijk een compleet nieuw luidspreker wil bouwen, en alleen de kastvorm van de Concertino wil overnemen?
Zelf ben ik wel te spreken over de units van Ciare, en die zijn tegen een redelijke prijs te verkrijgen in Italië.
Voor je ontwerp zou je dan kunnen kijken naar een combinatie met een HT322 en een HW172
Voordeel van de tweeter is dat je deze door de diameter van 32mm vrij laag kunt inzetten.
Wicked-Game
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 17 nov 2014, 20:24

Re: Groentje, wil een monitor bouwen

Bericht door Wicked-Game »

Zweitse schreef:
Begrijp ik nu goed dat je eigenlijk een compleet nieuw luidspreker wil bouwen, en alleen de kastvorm van de Concertino wil overnemen?
Zelf ben ik wel te spreken over de units van Ciare, en die zijn tegen een redelijke prijs te verkrijgen in Italië.
Voor je ontwerp zou je dan kunnen kijken naar een combinatie met een HT322 en een HW172
Voordeel van de tweeter is dat je deze door de diameter van 32mm vrij laag kunt inzetten.
Yup, dat begrijp je goed. Design van de Concertino ga ik aanhouden maar omdat de drivers mij net wat te duur worden zal het door een berekening gehaald moeten worden.

Ik ga eens kijken naar je voorstel.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Groentje, wil een monitor bouwen

Bericht door markbakk »

Zoek gewoon een 5"/1"- ontwerp met drivers binnen budget en bouw ze in het kastje van je voorkeur. Dat gaat eerder lukken dan zelf een filter ontwikkelen. Bijvoorbeeld: met een Peerless HDS134 en een Seas 27TFF kun je ongetwijfeld een heel mooie tweeweg bouwen. Maar hoe kom je aan het goede filter?
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3083
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: Groentje, wil een monitor bouwen

Bericht door beijert »

Je kan ook naar deze kijken. €510,- inclusief hout en beluisterbaar.
Bijlagen
image.jpg
image.jpg
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Groentje, wil een monitor bouwen

Bericht door FR_Aad »

Misschien deze draadjes volgen?
viewforum.php?f=77
Walter zijn ontwerp zou een hele betaalbare optie kunnen zijn.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”