Project 02: Mission Impossible
Moderator: Beheerdersteam
Re: Project 02: Mission Impossible
Kijk eens in de Rumoh lijsten van Jantzen kernspoelen, deze zijn zeer goed betaalbaar. Tevens zoals Wouter aangeeft zal de spoelwaarde halveren bij het gebruik van het dubbele aantal woofers.
Groetjes Walter
Groetjes Walter
- pappaleo
- Contacteer:
Ik ken de lijsten van RumoH, tussen de wol zaten ook nog wat filteronderdelen verstopt.Walt schreef:Kijk eens in de Rumoh lijsten van Jantzen kernspoelen, deze zijn zeer goed betaalbaar. Tevens zoals Wouter aangeeft zal de spoelwaarde halveren bij het gebruik van het dubbele aantal woofers.
Groetjes Walter
En ik ken de formule om de impedantie van een spoel bij een bepaalde frequentie te berekenen. Zonder dat had ik natuurlijk niet tot aan het huidige filter gekomen
Als ik perse uit ben op andere spoelwaarden kan ik ook de CP164 met 4 ohm impedantie nemen. Verder moet ik met 2 woofers (kent u een tweekoppige hond
Verder stijgt het rendement van het laag en kan mijn mid het misschien niet meer bijbenen. Geen optie.
Ik probeer het eerst wel met dempingsmateriaal.
-
wouter
- Ook commercieel actief
Tja, ik kan nog niet helemaal bevestigen dat een 'splitted TL' het ei van columbus is...
- pappaleo
- Contacteer:
Dat is 3 per stuk. Waar komt me dat getal 3 toch bekend van voor?dre schreef:Een euro of 6 voor 2 is zeker haalbaar.
Grappig trouwens dat men de prijs al weet terwijl nog niet bekend is welke waarde(n) er in gaan.
Hahaha,ik bedoelde 2mH
Kijk maar eens bij Jantzen op de site,tevens heeft Rudy alle prijzen ergens in het topic van de ontwerpwedstrijd geplaatst.
Kijk maar eens bij Jantzen op de site,tevens heeft Rudy alle prijzen ergens in het topic van de ontwerpwedstrijd geplaatst.
- pappaleo
- Contacteer:
2mH ? 
Dat is leuk om mijn woofer op mijn tweeter aan te laten sluiten, maar ik heb er nog een midrange tussen zitten.
Dat is leuk om mijn woofer op mijn tweeter aan te laten sluiten, maar ik heb er nog een midrange tussen zitten.
Het is een voorbeeld!pappaleo schreef:2mH ?
Ik word hier echt moe van!
Heb je die lijsten al gevonden of moet ik ze even voor je opzoeken?
- pappaleo
- Contacteer:
De conditie van de forummers -de deelnemers in het looptopic uitgezonderd- is blijkbaar dramatisch; men wordt van alles moe

Maar het zal de oplettende lezertjes opgevallen zijn dat er tussen de wol filteronderdelen verstopt zaten, hetgeen een aanwijzing kan zijn voor het feit dat ik de prijslijst gevonden heb
Maar het zal de oplettende lezertjes opgevallen zijn dat er tussen de wol filteronderdelen verstopt zaten, hetgeen een aanwijzing kan zijn voor het feit dat ik de prijslijst gevonden heb
- pappaleo
- Contacteer:
Net zo overbodig als een hond met 3 koppen?dre schreef:Bedankt voor dit overbodig lange antwoord!
- pappaleo
- Contacteer:
De metingen die nog gepubliceerd moesten worden.
Eerst heb ik op plaatsen waar volgens mij de luchtbeweging het grootst is van de 5/4λ golf 100g Dr Baileys longhair geplaatst in de dichtheid van ca 100g op 8 liter. De aanbevolen dichtheid die ik vaker lees is 100g op 5 liter. In totaal zit er naast de Pritex dus 200g schaap in. Ik heb het eerlijk gezegd niet aangebracht maar gewoon er in gepropt. Dat wreekt zich. Het resultaat is teleurstellend; het gaat weer op een closed box lijken: Ik heb niet eens de moeite genomen om er een impedantiekarakteristiek van te maken.
De kast weer open geschroefd en er 100 gram uitgehaald. De rest heb ik verdeeld in 40g onder de woofer en 60 gram in de achterste pijp. Netjes uitgeplozen en gelijkmatig verdeeld: Het meetresultaat is iets minder dramatisch, maar nog steeds niet goed. De conclusie is dat de wol wel geschikt is om de poortoutput in de buurt van de 200 Hz te dempen, maat dit gaat vooralsnog ten koste van de 1/4 λ golf die het fundament van het laag moet verzorgen.
Vandaag heb ik de Pritex uit de kast gesloopt en er 300g Dr Baileys ingedaan, gelijkmatig verdeeld. Zo vulde ik vroeger wel vaker transmissielijnen: De bijbehorende meting, dit keer weer mèt impedantie: Ik ga nog een keer schuiven met die wol, de dichtheid verhogen aan het gesloten einde van de lijn, onder de woofer dus, en de dichtheid verminderen richting het open einde.
Ik heb nog een tekeningetje liggen van een kast waarbij de units op dezelfde plaats zitten, maar de woofer aan het gesloten einde van de lijn zit. De poort zit dan aan de achterkant van de kast. Ik denk dat ik die ook maar eens in elkaar ga zetten.
Tot slot nog een overlay van alle gemeten poortoutput: Groen: TL zonder demping
Magenta: TL half gevuld met Pritex
Blauw: TL met Pritex en 200g Dr Baileys
Lila: TL met Pritex en 100g Dr Baileys
Geel: TL met 300g Dr Baileys
Eerst heb ik op plaatsen waar volgens mij de luchtbeweging het grootst is van de 5/4λ golf 100g Dr Baileys longhair geplaatst in de dichtheid van ca 100g op 8 liter. De aanbevolen dichtheid die ik vaker lees is 100g op 5 liter. In totaal zit er naast de Pritex dus 200g schaap in. Ik heb het eerlijk gezegd niet aangebracht maar gewoon er in gepropt. Dat wreekt zich. Het resultaat is teleurstellend; het gaat weer op een closed box lijken: Ik heb niet eens de moeite genomen om er een impedantiekarakteristiek van te maken.
De kast weer open geschroefd en er 100 gram uitgehaald. De rest heb ik verdeeld in 40g onder de woofer en 60 gram in de achterste pijp. Netjes uitgeplozen en gelijkmatig verdeeld: Het meetresultaat is iets minder dramatisch, maar nog steeds niet goed. De conclusie is dat de wol wel geschikt is om de poortoutput in de buurt van de 200 Hz te dempen, maat dit gaat vooralsnog ten koste van de 1/4 λ golf die het fundament van het laag moet verzorgen.
Vandaag heb ik de Pritex uit de kast gesloopt en er 300g Dr Baileys ingedaan, gelijkmatig verdeeld. Zo vulde ik vroeger wel vaker transmissielijnen: De bijbehorende meting, dit keer weer mèt impedantie: Ik ga nog een keer schuiven met die wol, de dichtheid verhogen aan het gesloten einde van de lijn, onder de woofer dus, en de dichtheid verminderen richting het open einde.
Ik heb nog een tekeningetje liggen van een kast waarbij de units op dezelfde plaats zitten, maar de woofer aan het gesloten einde van de lijn zit. De poort zit dan aan de achterkant van de kast. Ik denk dat ik die ook maar eens in elkaar ga zetten.
Tot slot nog een overlay van alle gemeten poortoutput: Groen: TL zonder demping
Magenta: TL half gevuld met Pritex
Blauw: TL met Pritex en 200g Dr Baileys
Lila: TL met Pritex en 100g Dr Baileys
Geel: TL met 300g Dr Baileys
Jammer zeg, ik begrijp nu ook wel wat je bedoeld met 'klinkt als een gesloten box'. De lijn/woofer is helemaal verstikt.
Heb je al overwogen om 1/3 van de lijn met pritex te doen en 1/3 deel van de lijn daarna met Engels schaap (+/- 5g/l)?
Ik heb wel gemerkt dat je vooral aan het einde van de lijn (pakweg voorbij 2/3) echt geen belemmeringen meer wilt hebben.
Het stukje pritex onderaan kan dus wel eens behoorlijk impact hebben.
Heb je al overwogen om 1/3 van de lijn met pritex te doen en 1/3 deel van de lijn daarna met Engels schaap (+/- 5g/l)?
Ik heb wel gemerkt dat je vooral aan het einde van de lijn (pakweg voorbij 2/3) echt geen belemmeringen meer wilt hebben.
Het stukje pritex onderaan kan dus wel eens behoorlijk impact hebben.
- pappaleo
- Contacteer:
Ja, het valt me behoorlijk tegen. Toch lijkt de lijn mij wel ruim genoeg, van 295cm² naar 144cm² over een lengte van 188cm. Sd van de woofer is 142cm²Chris_T schreef:Jammer zeg, ik begrijp nu ook wel wat je bedoeld met 'klinkt als een gesloten box'. De lijn/woofer is helemaal verstikt.
Ik overweeg nog een heleboel. Ik ga door tot de schroeven dol zijnChris_T schreef:Heb je al overwogen om 1/3 van de lijn met pritex te doen en 1/3 deel van de lijn daarna met Engels schaap (+/- 5g/l)?
Ik ga inderdaad nog experimenteren met de hoeveelheid en de plaatsing van de wol en ik ga ook akotherm proberen. Kunnen we gelijk zien hoe zich dat verhoudt tot pritex.
Ik moet gewoon proberen de laagweergave te behouden en de 210Hz bult te onderdrukken. Daarboven vind ik het allemaal niet meer van belang omdat ik laag wil filteren.
Dat klopt, maar dat stukje pritex onderin heeft er bij alle metingen ingezeten, dus ook de magenta-kleurige meting hierboven.Chris_T schreef:Ik heb wel gemerkt dat je vooral aan het einde van de lijn (pakweg voorbij 2/3) echt geen belemmeringen meer wilt hebben. Het stukje pritex onderaan kan dus wel eens behoorlijk impact hebben.
Het zat er alleen niet in bij de kale-kast meting.
Ik zal het verschil wel eens opnemen.
- pappaleo
- Contacteer:
Heeft even geduurd wegens ziekte, maar ik heb nu een plaatje.pappaleo schreef:Dat klopt, maar dat stukje pritex onderin heeft er bij alle metingen ingezeten, dus ook de magenta-kleurige meting hierboven.Chris_T schreef:Ik heb wel gemerkt dat je vooral aan het einde van de lijn (pakweg voorbij 2/3) echt geen belemmeringen meer wilt hebben. Het stukje pritex onderaan kan dus wel eens behoorlijk impact hebben.
Het zat er alleen niet in bij de kale-kast meting.
Ik zal het verschil wel eens opnemen.
Niet spectaculair. De kast is gewoon nog gevuld met 300g Bailey zoals op bovenstaande foto's. Blauw = Poortoutput met stukje pritex
Geel = Poortoutput zonder stukje pritex
Groen = Speakeroutput met stukje pritex
Wit = Speakeroutput zonder stukje pritex
Conclusie: het stukje pritex doet wel wat. Het gaat pas uitmaken boven de 800Hz. Daaronder doet het niets.
Kan dus geen kwaad en heeft een licht gunstige invloed in een gebied waar ik het niet nodig heb.
Ik ga de kast weer even openschroeven.
- pappaleo
- Contacteer:
50 gram schaap er uit gehaald en de zaak een beetje verschoven. Het merendeel (210gr) zit nu onder de woofer. 40 gram zit heel luchtig verdeeld in de bocht. De unit moet nu weer kunnen ademhalen door de pijp
Hoe meet dat nu?
De poortoutput is weer terug. De derde harmonische die nu op 225Hz ligt ook: Groen en wit zijn respectievelijk de poortoutput en de speakeroutput van de metingen van zojuist met 300g schaap.
Geel en blauw zijn respectievelijk de poortoutput en de speakeroutput met 250 gram schaap.
Misschien dat een strategisch opgesteld klein stukje pritex nog wat kan doen. Dan moeten we wel even de juiste plek opzoeken.
De poortoutput is weer terug. De derde harmonische die nu op 225Hz ligt ook: Groen en wit zijn respectievelijk de poortoutput en de speakeroutput van de metingen van zojuist met 300g schaap.
Geel en blauw zijn respectievelijk de poortoutput en de speakeroutput met 250 gram schaap.
Misschien dat een strategisch opgesteld klein stukje pritex nog wat kan doen. Dan moeten we wel even de juiste plek opzoeken.
- pappaleo
- Contacteer:
Ik citeer je even in mijn eigen topic, om dat van Chris niet teveel te vervuilen.

Natuurlijk van de frequentie waarvan de golflengte 4/5 van de pijplengte is. In dit geval schommelt die afhankelijk van de demping tussen de 208 en 225Hz. De snelheidsbuiken liggen dan op 1/5, 3/5 en 5/5 van de lijn. Op 5/5 (uitgang van de poort) wil je die niet dempen omdat je de grondfrequentie waar het allemaal om te doen is ook meedempt. Op 1/5 wordt er genoeg gedempt, dat is het volgepropte stuk onder de woofer. Dus blijft over op 3/5 en dat is waar ik -zoals te zien op een van de foto's- een extra prop schaap in de lijn heb toegevoegd.markbakk schreef:Bij welke frequentie was die luchtsnelheid het hoogst? Het lijkt mij evident dat je juist op de snelheidsbuiken van de harmonischen en van de frequenties van onbedoelde resonanties in delen van de lijn moet dempen, maar juist niet daar waar de grondtoon zijn snelheidsbuik heeft.pappaleo schreef:Ik heb Dr Baileys in de lijn gestopt waar theoretisch de luchtsnelheid het grootst is in een dichtheid van 100gr per 10 liter.
Laat mij nou even lekker prutsen. Als je alles met lezen kan leren, dan is op scholen het practicum natuur- en scheikunde ook overbodig.markbakk schreef:Overigens zijn de fabrikanten er al lang uit: gebruik akoestische schuimen (of minerale wol van hogere persing) die je vast kunt monteren in de lijn. Schapenwol en andere 'losse' materialen leiden tot slecht reproduceerbare resultaten, tot onbedoelde niet-lineariteiten door meebewegen van het materiaal met de luchtbewegingen en tot problemen door 'veroudering', materialen zakken naar beneden.
Blij dat je het toch nog leuk vindt.....markbakk schreef:Al met al tonen jullie nogmaals aan dat het dempen van een TL de crux is, wel weer leuk dit. We weten het natuurlijk al lang, maar toch...
Ik vind het serieus mooi dat jullie deze experimenten zo goed gedocumenteerd plaatsen. Maar voor mij doet een TL toch wel een beetje af als ik zie dat alle metingen van de poort tot nog toe een onacceptabel hoge output rond de 200Hz laten zien. Met een BR kom je in dit gebied vrij snel tot -20 à -25dB.
-
wouter
- Ook commercieel actief
Zeker kom je met een BR lager. Maar dat is ook een extra massaveersysteem toch? Ik vind het niet hetzelfde klinken, dus los van metingen is het niet 1 op 1 vergelijkbaar. Een TL is per definitie groter voor een gelijke (of hogere) -3dB frequentie. Klankmatig zit er onder de BR afstemfrequentie geen 'lucht' meer, bij een TL ervaar ik dit echt anders. Alsof er geen duidelijk gebied is waar het op houdt... Weet niet hoe dat kan, qua simulaties is een BR altijd in het voordeel.
- pappaleo
- Contacteer:
Ik heb even de serieuze metingen op een rijtje gezet.
De poortoutput:
Rood: De ongedempte kast.
Groen: De eerste helft bekleed met Pritex.
Blauw: De eerste helft bekleed met Pritex en 100g schaap (40g/60g)
Geel: 250g schaap (210g/40g) De witte lijn is de unit output behorend bij de groene poortoutput.
Voor de overzichtelijkheid heb ik maar een unitoutput in de grafiek gezet, ze lijken toch heel erg op elkaar. Op de foto zitten er twee proppen wol in de kast aangeduid met groen. Die zaten er ten tijde van de meting uiteraard niet in. Ik heb alleen geen foto op het juiste moment gemaakt.
Vandaag heb ik nog een beetje Pritex boven in het achterste deel van de lijn toegevoegd. Daar is volgens mijn berekening de luchtsnelheid het hoogst van de golf waarvan de lengte 4/5 van de pijplengte is. Die golflengte hoort bij een frequentie van 210Hz en is verantwoordelijk voor de bult op die frequentie in de bovenstaande grafieken: Het resultaat van de meting: De blauwe lijn is de poortoutput met alleen 250g schaap (de gele lijn in de grafiek hierboven)
De gele lijn is de poortoutput als er twee stukje Pritex extra zijn aangebracht.
Het helpt, maar gaat ook enigszins ten koste van de gewenste poortoutput in het laag bij 35Hz.
Gezien de resultaten die Chris heeft gehaald met Akotherm kan ik er niet omheen om dat spul ook te proberen. Het is besteld en de resultaten volgen.
De poortoutput:
Rood: De ongedempte kast.
Groen: De eerste helft bekleed met Pritex.
Blauw: De eerste helft bekleed met Pritex en 100g schaap (40g/60g)
Geel: 250g schaap (210g/40g) De witte lijn is de unit output behorend bij de groene poortoutput.
Voor de overzichtelijkheid heb ik maar een unitoutput in de grafiek gezet, ze lijken toch heel erg op elkaar. Op de foto zitten er twee proppen wol in de kast aangeduid met groen. Die zaten er ten tijde van de meting uiteraard niet in. Ik heb alleen geen foto op het juiste moment gemaakt.
Vandaag heb ik nog een beetje Pritex boven in het achterste deel van de lijn toegevoegd. Daar is volgens mijn berekening de luchtsnelheid het hoogst van de golf waarvan de lengte 4/5 van de pijplengte is. Die golflengte hoort bij een frequentie van 210Hz en is verantwoordelijk voor de bult op die frequentie in de bovenstaande grafieken: Het resultaat van de meting: De blauwe lijn is de poortoutput met alleen 250g schaap (de gele lijn in de grafiek hierboven)
De gele lijn is de poortoutput als er twee stukje Pritex extra zijn aangebracht.
Het helpt, maar gaat ook enigszins ten koste van de gewenste poortoutput in het laag bij 35Hz.
Gezien de resultaten die Chris heeft gehaald met Akotherm kan ik er niet omheen om dat spul ook te proberen. Het is besteld en de resultaten volgen.
Laatst gewijzigd door pappaleo op zo 07 dec 2014, 17:06, 1 keer totaal gewijzigd.
- pappaleo
- Contacteer:
Henkjan schreef:Misschien toch maar een IHA er in batsen?
- pappaleo
- Contacteer:
De driehoekige ruimte onder het middencompartiment is niet in gebruik en meet ongeveer 1,5 liter.
Een basreflexpijpje met een binnen diameter van 4,7cm en een lengte van ca 7cm zou het werk doen dan?
Of moet dat ding dan ook zitten op de plaats waar de luchtsnelheid van de te onderdrukken frequentie het grootst is?
Een basreflexpijpje met een binnen diameter van 4,7cm en een lengte van ca 7cm zou het werk doen dan?
Of moet dat ding dan ook zitten op de plaats waar de luchtsnelheid van de te onderdrukken frequentie het grootst is?
Laatst gewijzigd door pappaleo op zo 23 nov 2014, 0:14, 1 keer totaal gewijzigd.