3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Moderator: Beheerdersteam
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Het heeft 'm stil gekregen,dus iedereen is je dankbaar! 
Hoogte tijd dus voor een woning in een Vinex-wijk.Walt schreef:Klopt helemaal, maar afgezien van akoestische tweaks als dempingspanelen/diffusors etc.
kun je weinig veranderen aan de L x B x H van de ruimte, de raampartijen, een schuin aflopend dak etc.
Dan is het zaak om een zo goed mogelijk geluid te creëren dat mogelijk is in die ruimte.
Wellicht in een gunstigere ruimte kan de betreffende speaker nog veel beter klinken...
Of een Hypex DCLP pakken, lost een hoop problemen op.
Jij wel, blijkbaar, in Alphen heb je het langst van iedereen zitten luisteren.Walt schreef:Maar als jij blij wordt van een schreeuwende ribbon vanaf 400Hz be my guest.
Waarom schiet je bjj voorbaat àl de verdediging in Walt? Valt het systeem eigenlijk een beetje tegen?Walt schreef:Klopt helemaal, maar afgezien van akoestische tweaks als dempingspanelen/diffusors etc. kun je weinig veranderen aan de L x B x H van de ruimte, de raampartijen, een schuin aflopend dak etc. Dan is het zaak om een zo goed mogelijk geluid te creëren dat mogelijk is in die ruimte. Wellicht in een gunstigere ruimte kan de betreffende speaker nog veel beter klinken...
Groetjes Walter
Het lijkt er op dat je met de keuze van een dipool de mist ingegaan bent.
Mijn ervaringen met het luisteren naar andere systemen laat mij zien dat grotere luisterruimtes doorgaans meer potentie bieden dan kleinere luister ruimtes. Deels is dit omdat je dan meer vermogen op de speakers kunt loslaten, dit heeft als voordeel dat er genoeg energie is om ook de low level details makkelijk te laten horen plus je krijgt meer impact gevoel in het laag. Verder kunnen de speakers verder van de wanden afstand wat beter is voor de ruimtelijke afbeelding. Zelf kun je ook vrij gaat zitten van de wanden wat wederom beter klinkt.
Bovenstaande geld m.i. wel voor alle 'soorten' speakers, behalve misschien hele kleine speakers die simpelweg niet genoeg output kunnen leveren voor een grotere ruimte.
Dus ja, mijn luisterruimte limiteert de set, maar de juiste keuze is in dit geval niet een andere speaker, ik moet juist een grotere ruimte hebben!
En afgezien van de dipool/geen dipool discussie, dat moet iedereen zelf maar beluisteren, ik kan me voorstellen dat je de voorkeur geeft aan het meer directe kastgeluid. De keuze voor de AT mid en AMT hoog hebben echter niks met dipool te maken. De levensechte klank, de fijne details, het mooie heldere, het snelle, de glans, de luchtigheid, dat zijn voor mij de redenen om deze units toe te passen.
Groetjes Walter
Bovenstaande geld m.i. wel voor alle 'soorten' speakers, behalve misschien hele kleine speakers die simpelweg niet genoeg output kunnen leveren voor een grotere ruimte.
Dus ja, mijn luisterruimte limiteert de set, maar de juiste keuze is in dit geval niet een andere speaker, ik moet juist een grotere ruimte hebben!
En afgezien van de dipool/geen dipool discussie, dat moet iedereen zelf maar beluisteren, ik kan me voorstellen dat je de voorkeur geeft aan het meer directe kastgeluid. De keuze voor de AT mid en AMT hoog hebben echter niks met dipool te maken. De levensechte klank, de fijne details, het mooie heldere, het snelle, de glans, de luchtigheid, dat zijn voor mij de redenen om deze units toe te passen.
Groetjes Walter
Je uitleg riekt naar een vorm van cognitieve dissonantie. Maar dat geeft niks hoor. Als jij er tenslotte maar gelukkig mee bent. 
Daar gaat het uiteindelijk om inderdaad!
Groetjes Walter
Groetjes Walter
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Dan schreef:Je uitleg riekt naar een vorm van cognitieve dissonantie. Maar dat geeft niks hoor. Als jij er tenslotte maar gelukkig mee bent.
- pappaleo
- Contacteer:
Cognitieve dissonantie. Dat is de term waar ik al een tijdje naar zocht. Is veelvuldig van toepassing op mensen die de aanschaf van een electrische auto verdedigen.Dan schreef:Je uitleg riekt naar een vorm van cognitieve dissonantie. Maar dat geeft niks hoor. Als jij er tenslotte maar gelukkig mee bent.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Of een Hybride..... 
Gelukkig hebben wij gewoon een benzine slurpend karretje. Ik bedenk me net wel dat hier niet eens een fatsoenlijk geluid systeem inzit. Ik heb nog wat AMT's over... nieuw projectje?
Groetjes Walter
Groetjes Walter
Zolang het een auto van de zaak betreft en er is 0% bijtelling zal het de meeste bestuurders een worst zijn waar ze in rijden. Vriend van mij reed Audi en nu een Mitshubishi.pappaleo schreef:Cognitieve dissonantie. Dat is de term waar ik al een tijdje naar zocht. Is veelvuldig van toepassing op mensen die de aanschaf van een electrische auto verdedigen.Dan schreef:Je uitleg riekt naar een vorm van cognitieve dissonantie. Maar dat geeft niks hoor. Als jij er tenslotte maar gelukkig mee bent.
Wij?Walt schreef:Gelukkig hebben wij gewoon een benzine slurpend karretje. Ik bedenk me net wel dat hier niet eens een fatsoenlijk geluid systeem inzit. Ik heb nog wat AMT's over... nieuw projectje?![]()
Groetjes Walter
Wallie, en zijn chaffeusse.

Goed dan .
Walter had nog een AT unit te koop.
En in verband met de eerdere, lees slechte ervaring met de post was deze alleen op te halen in Delft.
Dus afspraakje gemaakt op zaterdag jongsleden .
Ook heb ik gehoor gegeven aan de vraag van Walter om wat cd's mee te nemen .
Zo'n uitnodiging sla je natuurlijk niet af ,was er ook best nieuwsgierig naar
Ik had wat muziek meegenomen van verschillende jangre . Waarvan gedeeltelijk gedraaid .
A nightmare to remember. Waarvan gedraaid
Torredembarra Waarvan gedraaid
Ailleurs land
Waarmee we gestart zijn .
Het nr is een beetje pop rock met wat akoestisch gitaar.
Allereerst wanneer de muziek start denk je...is dit nu alles!?
Tot je wat langer luistert en het tot je doordringt dat er toch wel heel veel te horen is .
Er zit een zekere rust en een balans in waarmee te stem van Florent op het juiste volume en met veel detail begeleid word.
Daarna is het de beurt aan Dream theatre
Het nr begint met wat donderen bliksem gerommel wat er makkelijk en luchtig uit komt.
Vervolgens wat powercords met flink wat distortion gevolgd door een dubbele base drum.
Duidelijk niet Walter zijn muziek
Dit klink dan wel anders dan verwacht .
Het moment waarop het heftig moet worden word gewoon ehhh....niet heftig.
Het is ook niet zo dat het een brei word of vermoeiend word O.I.D.
Dat is het niet ,er is prima naar te luisteren maar datgene dat die muziek voor mij speciaal maakt zat er op dat moment niet in.
Elektrostaten laten mij vaak hetzelfde ervaren.
Ook de dubbele basedrum is goed te volgen en loopt in de maat met de rest van de muziek .
Een aantal octaven daar onder lijkt het wat te rommelen.
Vervolgens The five great guitars
Met Torredembarra .
Vijf stuks akoestisch gitaar waaronder een Flamenco gitarist .
Het zijn ook hier weer de rustige momenten die het verschil maken en er toch wel heel gemakkelijk en levensecht uitkomen.
De drukkere passages en de opbouw naar de finale dan weer niet .
Misschien hadden we hem gewoon harder moeten zetten
Vervolgens heeft Walter nog wat nr's laten horen die hij veelvuldig draait wanneer hij iets aan de luidsprekers veranderd heeft.
En deze nr's daardoor ook goed kent .
Sommige daarvan waren voor mij ook niet vreemd zoals Eva Cassidy met Fields of Gold.
Dat was even andere koek ,ik kon der bijna zoenen
heel gemakkelijk heel luchtig en ........ik krijg het mijn strot haast niet uit maar ehhh ...Natuurlijk
Ook had Walter nog een nr om het laag te demonstreren .
Dat was wat rustige muziek waar het laag ook wat meer de tijd had .
Dit kwam er boven verwachting mooi uit met toch wel impact en liet ook aan een groter systeem denken.
Resumé
Eigenlijk is het een systeem wat opvalt door zijn onopvallendheid
Het is niet indrukwekkend het blaast je niet uit je schoenen en een niet te bedwingen headbang sessie blijft ook uit.
Er zou ook iets meer energie in de ruimte mogen hangen.
Maar het klink heeeel mooooi vooral met akoestisch instrumenten en stemmen .
Ik denk dat de set dan ook uitstekend aansluit bij Walter zijn muziek smaak .
Ik heb een harpje zelden mooier uit een paar luidsprekers horen komen of eigenlijk nooit.
Let wel dit is mijn interpretatie van de ervaring .
Die ik slechts anderhalf uur heb gehad.
Langer luisteren met verschillende volume zou me misschien weer tot andere inzichten brengen .
Dus dit is voor wat het waard is .
Voordeel is dan weer wel dat ik niet gehinderd ben door maar enige vorm van diepgaande kennis met betrekking tot wel of geen dipolen.
En sta er daar door ook onbevooroordeeld in.
Dus Walter.
complimenten met je systeem en de vriendelijke ontvangst
Oh ja en ik heb mevrouw Wally lekker wel gezien ,ook niets mis mee
Walter had nog een AT unit te koop.
En in verband met de eerdere, lees slechte ervaring met de post was deze alleen op te halen in Delft.
Dus afspraakje gemaakt op zaterdag jongsleden .
Ook heb ik gehoor gegeven aan de vraag van Walter om wat cd's mee te nemen .
Zo'n uitnodiging sla je natuurlijk niet af ,was er ook best nieuwsgierig naar
Ik had wat muziek meegenomen van verschillende jangre . Waarvan gedeeltelijk gedraaid .
A nightmare to remember. Waarvan gedraaid
Torredembarra Waarvan gedraaid
Ailleurs land
Waarmee we gestart zijn .
Het nr is een beetje pop rock met wat akoestisch gitaar.
Allereerst wanneer de muziek start denk je...is dit nu alles!?
Tot je wat langer luistert en het tot je doordringt dat er toch wel heel veel te horen is .
Er zit een zekere rust en een balans in waarmee te stem van Florent op het juiste volume en met veel detail begeleid word.
Daarna is het de beurt aan Dream theatre
Het nr begint met wat donderen bliksem gerommel wat er makkelijk en luchtig uit komt.
Vervolgens wat powercords met flink wat distortion gevolgd door een dubbele base drum.
Duidelijk niet Walter zijn muziek
Dit klink dan wel anders dan verwacht .
Het moment waarop het heftig moet worden word gewoon ehhh....niet heftig.
Het is ook niet zo dat het een brei word of vermoeiend word O.I.D.
Dat is het niet ,er is prima naar te luisteren maar datgene dat die muziek voor mij speciaal maakt zat er op dat moment niet in.
Elektrostaten laten mij vaak hetzelfde ervaren.
Ook de dubbele basedrum is goed te volgen en loopt in de maat met de rest van de muziek .
Een aantal octaven daar onder lijkt het wat te rommelen.
Vervolgens The five great guitars
Met Torredembarra .
Vijf stuks akoestisch gitaar waaronder een Flamenco gitarist .
Het zijn ook hier weer de rustige momenten die het verschil maken en er toch wel heel gemakkelijk en levensecht uitkomen.
De drukkere passages en de opbouw naar de finale dan weer niet .
Misschien hadden we hem gewoon harder moeten zetten
Vervolgens heeft Walter nog wat nr's laten horen die hij veelvuldig draait wanneer hij iets aan de luidsprekers veranderd heeft.
En deze nr's daardoor ook goed kent .
Sommige daarvan waren voor mij ook niet vreemd zoals Eva Cassidy met Fields of Gold.
Dat was even andere koek ,ik kon der bijna zoenen
heel gemakkelijk heel luchtig en ........ik krijg het mijn strot haast niet uit maar ehhh ...Natuurlijk
Ook had Walter nog een nr om het laag te demonstreren .
Dat was wat rustige muziek waar het laag ook wat meer de tijd had .
Dit kwam er boven verwachting mooi uit met toch wel impact en liet ook aan een groter systeem denken.
Resumé
Eigenlijk is het een systeem wat opvalt door zijn onopvallendheid
Het is niet indrukwekkend het blaast je niet uit je schoenen en een niet te bedwingen headbang sessie blijft ook uit.
Er zou ook iets meer energie in de ruimte mogen hangen.
Maar het klink heeeel mooooi vooral met akoestisch instrumenten en stemmen .
Ik denk dat de set dan ook uitstekend aansluit bij Walter zijn muziek smaak .
Ik heb een harpje zelden mooier uit een paar luidsprekers horen komen of eigenlijk nooit.
Let wel dit is mijn interpretatie van de ervaring .
Die ik slechts anderhalf uur heb gehad.
Langer luisteren met verschillende volume zou me misschien weer tot andere inzichten brengen .
Dus dit is voor wat het waard is .
Voordeel is dan weer wel dat ik niet gehinderd ben door maar enige vorm van diepgaande kennis met betrekking tot wel of geen dipolen.
En sta er daar door ook onbevooroordeeld in.
Dus Walter.
complimenten met je systeem en de vriendelijke ontvangst
Oh ja en ik heb mevrouw Wally lekker wel gezien ,ook niets mis mee
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
In principe maak ik uit je verhaal op dat je speciale opnames moet zoeken om het systeem goed te laten klinken, eerlijk gezegd heb ik dat probleem jarenlang ook gehad en ben ik daar nu pas vanaf, ik kan nu opzetten waar ik zin in heb en het klinkt allemaal goed en ik denk dat dat toch de eigenschap van een goede installatie zou moeten zijn.
Dit ook omdat een goede weergave toch de intentie van de meeste opnamestudio's is en het dus veelal redelijk tot goed op de cd staat. ik heb jarenlang een flink aantal cd's bestempeld als "minder goed opgenomen" , vandaag de dag weet ik echter wel beter.
Dit ook omdat een goede weergave toch de intentie van de meeste opnamestudio's is en het dus veelal redelijk tot goed op de cd staat. ik heb jarenlang een flink aantal cd's bestempeld als "minder goed opgenomen" , vandaag de dag weet ik echter wel beter.
Hallo Rik,
Bedankt voor de 'review' ik kan me er goed in vinden.
Het volume tijdens het luisteren is inderdaad zéér beperkt gebleven, namelijk rond stand 32 op de Daudio voorversterker. Deze gaat tot 64 dus er was nog dik 30 dB extra headroom, dat is een factor 1000x in basdruk
De AT woofers maakten gisteren dan ook nauwelijks uitslag. Ik denk dat de wat ruigere muziek van Rik inderdaad wel meer volume had mogen hebben en dan wat beter uit de verf was gekomen. Maar ja, in een flat met vele inwoners moet je een beetje om de buren denken.
@Olaf: deels mee eens, deels niet: Weliswaar moet alles goed klinken maar je merkt echt wel het verschil in opname kwaliteit. Als je dit niet merkt lijkt me juist eerder een zwakte van het systeem...?
Groetjes Walter
Bedankt voor de 'review' ik kan me er goed in vinden.
Het volume tijdens het luisteren is inderdaad zéér beperkt gebleven, namelijk rond stand 32 op de Daudio voorversterker. Deze gaat tot 64 dus er was nog dik 30 dB extra headroom, dat is een factor 1000x in basdruk
@Olaf: deels mee eens, deels niet: Weliswaar moet alles goed klinken maar je merkt echt wel het verschil in opname kwaliteit. Als je dit niet merkt lijkt me juist eerder een zwakte van het systeem...?
Groetjes Walter
@ Olaf, en wat is er bij jou dan veranderd, de ruimte toch ook?
Juist een wezenlijke bijdrage die je blijkbaar nodig hebt om muziek goed te laten klinken.
En anders ben je gedwongen tot akoestische maatregelen, lijkt mij.
Juist een wezenlijke bijdrage die je blijkbaar nodig hebt om muziek goed te laten klinken.
En anders ben je gedwongen tot akoestische maatregelen, lijkt mij.
Hallo Hans,
Goede opmerking, gaf ik hierboven ook al aan en Dre zei het ook treffend. De ruimte heeft een grote invloed en ik denk zelf met name in het laag. Mijn ervaring is dat grotere ruimtes het laag beter tot zijn recht laten komen.
Groetjes Walter
Goede opmerking, gaf ik hierboven ook al aan en Dre zei het ook treffend. De ruimte heeft een grote invloed en ik denk zelf met name in het laag. Mijn ervaring is dat grotere ruimtes het laag beter tot zijn recht laten komen.
Groetjes Walter
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
Hoi Walt.
Zeker hoor ik verschil in opnames hoor, begrijp me niet verkeerd, maar voorheen waren er gewoon cd's die ik maar meed omdat ik ze niet mooi genoeg vond klinken terwijl het dan wel geliefde muziek was, nu tegenwoordig klinken ook dit soort cd's goed. uiteraard blijven er altijd opnames die er uit springen of opnames die gewoon wat matter klinken en wat minder levendig zijn maar toch wel met plezier te luisteren zijn.
Grote ruimtes laten zeker het laag beter tot zijn recht komen, dat is ook mijn ervaring.
@ Hans: Ik heb een akoestisch onprettige huiskamer, plavuizen en rondom beton dus ik heb vloerse gordijnen moeten ophangen en vloerkleden neer moeten leggen.
Ook zit er een grote inham naar de keuken toe waarvan ik ook wel eens denk dat dat iets vervelends doet met het geluid maar daar kan ik mijn vinger niet geheel op leggen.
Ik ga binnenkort verhuizen en in het nieuwe huis heb ik een vierkante luisterkamer ( geen huiskamer ) van 6 bij 6 welke ik optimaal ga inrichten en aankleden zodat ik van de diverse problemen af ben.
Maar onlangs heb ik een nieuwe stereoset aangeschaft en dat was in mijn geval wel nodig zeg maar want daaruit bleek dat ik mezelf nogal te kort had gedaan met de voorgaande installatie, dit bracht een verschil waarvan ik de grootte niet had verwacht.
Zeker hoor ik verschil in opnames hoor, begrijp me niet verkeerd, maar voorheen waren er gewoon cd's die ik maar meed omdat ik ze niet mooi genoeg vond klinken terwijl het dan wel geliefde muziek was, nu tegenwoordig klinken ook dit soort cd's goed. uiteraard blijven er altijd opnames die er uit springen of opnames die gewoon wat matter klinken en wat minder levendig zijn maar toch wel met plezier te luisteren zijn.
Grote ruimtes laten zeker het laag beter tot zijn recht komen, dat is ook mijn ervaring.
@ Hans: Ik heb een akoestisch onprettige huiskamer, plavuizen en rondom beton dus ik heb vloerse gordijnen moeten ophangen en vloerkleden neer moeten leggen.
Ook zit er een grote inham naar de keuken toe waarvan ik ook wel eens denk dat dat iets vervelends doet met het geluid maar daar kan ik mijn vinger niet geheel op leggen.
Ik ga binnenkort verhuizen en in het nieuwe huis heb ik een vierkante luisterkamer ( geen huiskamer ) van 6 bij 6 welke ik optimaal ga inrichten en aankleden zodat ik van de diverse problemen af ben.
Maar onlangs heb ik een nieuwe stereoset aangeschaft en dat was in mijn geval wel nodig zeg maar want daaruit bleek dat ik mezelf nogal te kort had gedaan met de voorgaande installatie, dit bracht een verschil waarvan ik de grootte niet had verwacht.
@ Olaf, Maar ik had begrepen dat je daar al woonde,
en dan kom je vervolgens van de regen in de drup.
6x6 Meter (vierkant) is dan het volgende probleem, maar dat kun je dan wat smaller maken.
Maar eerste reflecties e.d. zijn bij een grotere ruimte naar ik meen wat minder van invloed....
Even terug over het laag in een wat kleinere kamer, dat was dan genoemd, maar de definitie van ruimtelijk, is of heeft dat ook niet wat te maken met waar je zit of kunt zitten, ( luisterplek)?
Dan kan het mogelijk ook te maken hebben met de opstelling en de rest van het geheel.
6x6 Meter (vierkant) is dan het volgende probleem, maar dat kun je dan wat smaller maken.
Maar eerste reflecties e.d. zijn bij een grotere ruimte naar ik meen wat minder van invloed....
Even terug over het laag in een wat kleinere kamer, dat was dan genoemd, maar de definitie van ruimtelijk, is of heeft dat ook niet wat te maken met waar je zit of kunt zitten, ( luisterplek)?
Dan kan het mogelijk ook te maken hebben met de opstelling en de rest van het geheel.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
@ Hans.
Ik om daar in de laatste week van december te wonen.
Ik heb nu ook een kamer van 6 bij 6 maar dan wel met een extra inham die naar de keukendeur leidt, soms heb ik het idee dat dat iets vreemds doet met het geluid.
In mijn nieuwe huis heb ik ook 6 bij 6 maar dan zonder inham, en omdat dit puur een luister kamer wordt wil ik veel verder gaan met optimaliseren. nu gebeurt alles nog in de huiskamer en daar ga ik dus geen dempingspanelen aan de muur hangen om maar een voorbeeld te noemen, het oog wil ook wat zeg maar.
Maar straks met een dedicated luisterkamer ben ik bereid om veel verder te gaan met optimalisaties zodat het geluid belangrijk beter wordt dan ik het kale stenen hok waarin ik nu zit.
Mag ik vragen wat je bedoeld met van de regen in de drup raken?
Ik om daar in de laatste week van december te wonen.
Ik heb nu ook een kamer van 6 bij 6 maar dan wel met een extra inham die naar de keukendeur leidt, soms heb ik het idee dat dat iets vreemds doet met het geluid.
In mijn nieuwe huis heb ik ook 6 bij 6 maar dan zonder inham, en omdat dit puur een luister kamer wordt wil ik veel verder gaan met optimaliseren. nu gebeurt alles nog in de huiskamer en daar ga ik dus geen dempingspanelen aan de muur hangen om maar een voorbeeld te noemen, het oog wil ook wat zeg maar.
Maar straks met een dedicated luisterkamer ben ik bereid om veel verder te gaan met optimalisaties zodat het geluid belangrijk beter wordt dan ik het kale stenen hok waarin ik nu zit.
Mag ik vragen wat je bedoeld met van de regen in de drup raken?
Harde wanden/vloeren in je eerste opzet begreep ik, en dan de een vierkante ruimte (weer) in de nieuwe woning, leek mij van het ene probleem naar het andere gaan.
Mijn broer heeft een vergelijkbare ruimte (ook vierkant) en dan er een kleine maat vleugel (piano) er in staan, dat is best moeilijk als er anderen in dezelfde ruimte zitten, maar nu dan met wat moeite gedempt, en redelijk om aan te horen.
Mijn broer heeft een vergelijkbare ruimte (ook vierkant) en dan er een kleine maat vleugel (piano) er in staan, dat is best moeilijk als er anderen in dezelfde ruimte zitten, maar nu dan met wat moeite gedempt, en redelijk om aan te horen.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
Ik begrijp het probleem van een vierkante ruimte maar zoals gezegd durf ik in de luisterkamer erg ver te gaan qua optimalisaties, iets wat ik in dit huis in de huiskamer niet wilde.
Dus ik hoop dat het toch tot een bevredigend resultaat zal leiden.
Dus ik hoop dat het toch tot een bevredigend resultaat zal leiden.
Aan de hand van Rikpost zijn review (waar ik me wel in kan vinden) ben ik nog eens naar de instellingen van de ASP gaan kijken met behulp van een cd met sinusvormige testtonen. Het gebied 60-100Hz kwam wat minder sterk door dan de echt lage tonen (40Hz) en het 160Hz gebied.
Ik heb nu de dipool correctie wat terug gezet en het algehele niveau van het laag wat hoger. Op deze manier zou het hele bereik wat meer uitgewogen moeten worden.
Gehoormatig lijkt ik een verbetering te bespeuren, maar dit zal de komende weken echt bevestigd moeten worden. Net zoals je een nieuwe sub in eerste instantie vaak veel te hard instelt zou dit hier ook wel het geval kunnen zijn. Het lastige is dat de units dermate zuiver spelen dat een paar db meer of minder in een bepaald gebied niet direct als zeer storend worden ervaren. Dit maakt het lastig om goed af te stellen.
Groetjes Walter
Ik heb nu de dipool correctie wat terug gezet en het algehele niveau van het laag wat hoger. Op deze manier zou het hele bereik wat meer uitgewogen moeten worden.
Gehoormatig lijkt ik een verbetering te bespeuren, maar dit zal de komende weken echt bevestigd moeten worden. Net zoals je een nieuwe sub in eerste instantie vaak veel te hard instelt zou dit hier ook wel het geval kunnen zijn. Het lastige is dat de units dermate zuiver spelen dat een paar db meer of minder in een bepaald gebied niet direct als zeer storend worden ervaren. Dit maakt het lastig om goed af te stellen.
Groetjes Walter
-
wouter
- Ook commercieel actief
Herkenbaar aan een goed systeem is dat er in eerste instantie weinig opvallend goeds aan is. Tot dat je merkt dat eigenlijk alles in balans is en je heel goed de klankkleuren van diverse instrumenten kunt horen. Maar ook voldoende laag, een set dat bij sommige opnames voldoende laag heeft en bij sommige niet mist voor mij wat. Daarom pak ik ook oude Rock muziek, Tool o.i.d. erbij. Een stukje gitaarmuziek klinkt al snel leuk, zangersje erbij en je kunt van een setje Needles genieten. Maar dat valt bij een stuk Trance gewoon door de mand, een systeem waarbij je de muziek moet uitzoeken.
Ik kan me niet voorstellen dat je wat te kort komt bij de OB maar ik kan me wel voorstellen dat de impact bij sommige muziek ontbreekt. Zelfs bij een heel groot systeem ligt dat gevaar op de loer, een grote hoeveelheid aan diepgaand laag kan het idee van de spreekwoordelijke 'vuist' wegnemen. Het wordt dan allemaal wat 'rond' en 'lief'. Lijkt me een goede beslissing, wat tussen 60-100 Hz erbij schuiven...
Toen ik klaar was met een 3-weg met 12" TL laag, accuton mid & hoog klonk eigenlijk alles lekker. Zelfs brakke MP3'. Dat was alleen na 2,5 jaar rijpen.
Ik kan me niet voorstellen dat je wat te kort komt bij de OB maar ik kan me wel voorstellen dat de impact bij sommige muziek ontbreekt. Zelfs bij een heel groot systeem ligt dat gevaar op de loer, een grote hoeveelheid aan diepgaand laag kan het idee van de spreekwoordelijke 'vuist' wegnemen. Het wordt dan allemaal wat 'rond' en 'lief'. Lijkt me een goede beslissing, wat tussen 60-100 Hz erbij schuiven...
Toen ik klaar was met een 3-weg met 12" TL laag, accuton mid & hoog klonk eigenlijk alles lekker. Zelfs brakke MP3'. Dat was alleen na 2,5 jaar rijpen.