Compacte buizenversterker 2.1
Moderator: Beheerdersteam
Re: Compacte buizenversterker 2.1
Ik heb de Altronics M1115 bekeken en het lijkt mij dat de center-tab op 5W moet en de UL-tabs op 2W5 en 10W.
Ik betwijfel of ie beter is dan de ELA-100V van Conrad, want hij is zelfs wat kleiner, of ze moeten een soort super-staal gebruiken.
De ELA-100V heeft trouwens ook UL-tabs op 1W25 en 5W en meer impedantie-mogelijkheden.
De EDCOR-trafo van Willy is ook goed te gebruiken voor de CTA, 8kΩ of 6k6Ω scheelt niet zoveel.
Ik betwijfel of ie beter is dan de ELA-100V van Conrad, want hij is zelfs wat kleiner, of ze moeten een soort super-staal gebruiken.
De ELA-100V heeft trouwens ook UL-tabs op 1W25 en 5W en meer impedantie-mogelijkheden.
De EDCOR-trafo van Willy is ook goed te gebruiken voor de CTA, 8kΩ of 6k6Ω scheelt niet zoveel.
Re: Compacte buizenversterker 2.1
weer offtopic, maar kan het niet laten
Ik vind de Edcor Transformators Prachtig om te zien
Met kappen en de aansluitingen aan de onderzijde met draden door het chassis
Jammer genoeg buiten de EU dus bovenop de vrachtkosten ook BTW
Is er een vestiging hier in Nederland misschien ? of een ander merk welk dit soort trafo,s met kappen ook levert
Ik vind de Edcor Transformators Prachtig om te zien
Met kappen en de aansluitingen aan de onderzijde met draden door het chassis
Jammer genoeg buiten de EU dus bovenop de vrachtkosten ook BTW
Is er een vestiging hier in Nederland misschien ? of een ander merk welk dit soort trafo,s met kappen ook levert
Re: Compacte buizenversterker 2.1
Ik heb ook gezocht gehad, maar ze zijn in Europa niet te krijgen.
2x 73$ + 1x 80$ transport + 1x 44€ importtaks, besteld via de website vd fabrikant.
... dus 110€ per stuk wat ongeveer overeen komt met vergelijkbare Hammonds die je hier kan kopen: = 105€ per stuk excl.verzending.
2x 73$ + 1x 80$ transport + 1x 44€ importtaks, besteld via de website vd fabrikant.
... dus 110€ per stuk wat ongeveer overeen komt met vergelijkbare Hammonds die je hier kan kopen: = 105€ per stuk excl.verzending.
Re: Compacte buizenversterker 2.1
Voor ca. €6 mag je door het tijdschrift met de Currawong bladeren.
De vervorming is redelijk voor een buizenversterker, of dat door de UL-tabs komt ga ik t.z.t. uitzoeken, want dat kan ook met de ELA-100V.
Het schema kan ik natuurlijk niet plaatsen, maar blinkt uit in onnozelheid, zeker als je de pure eenvoud van de CTA ziet, ze zetten ook de gloeidraden in serie op 12Vdc, zoals ik besproken heb in http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=7&t=20240.
De vervormingsmetingen lijken me geen probleem:
De vervorming is redelijk voor een buizenversterker, of dat door de UL-tabs komt ga ik t.z.t. uitzoeken, want dat kan ook met de ELA-100V.
Het schema kan ik natuurlijk niet plaatsen, maar blinkt uit in onnozelheid, zeker als je de pure eenvoud van de CTA ziet, ze zetten ook de gloeidraden in serie op 12Vdc, zoals ik besproken heb in http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=7&t=20240.
De vervormingsmetingen lijken me geen probleem:
- Bijlagen
-
- Currawong-4.PNG (17.55 KiB) 886 keer bekeken
-
- Currawong-5.PNG (18.06 KiB) 886 keer bekeken
Re: Compacte buizenversterker 2.1
Ik heb de UL-tabs op de ELA-100V gesimuleerd:
Links zonder en rechts met UL, het zijn dezelfde trafo's ondanks de andere inducties.
Dit komt omdat de inductie evenredig is met het kwadraat van het aantal wikkelingen en de totale inductie van gekoppelde spoelen in serie is (√L1+√L2+√L3+√L4)², hier dus 32H.
Ik heb alleen het effect op de pentode's gesimuleerd om andere vervormingsbronnen, zoals de triode's en de trafo, uit te sluiten en zonder overall-tegenkoppeling.
De UL-tabs zitten op ca. 30% van de center-tab en vormen een tegenkoppeling op de schermroosters, waardoor de versterking met ca. 3dB afneemt.
Maar hij knapt er wel van op: ca. 6dB minder vervorming 0,15% i.p.v. 0,3% bij 1kHz/1W en 30Hz i.p.v. 40Hz laag af.
Zeker de moeite waard om te proberen, het kost niks meer en zal ook de vervorming van de trafo wel verminderen.
Zie de bijlage voor de sim-files.
Dit komt omdat de inductie evenredig is met het kwadraat van het aantal wikkelingen en de totale inductie van gekoppelde spoelen in serie is (√L1+√L2+√L3+√L4)², hier dus 32H.
Ik heb alleen het effect op de pentode's gesimuleerd om andere vervormingsbronnen, zoals de triode's en de trafo, uit te sluiten en zonder overall-tegenkoppeling.
De UL-tabs zitten op ca. 30% van de center-tab en vormen een tegenkoppeling op de schermroosters, waardoor de versterking met ca. 3dB afneemt.
Maar hij knapt er wel van op: ca. 6dB minder vervorming 0,15% i.p.v. 0,3% bij 1kHz/1W en 30Hz i.p.v. 40Hz laag af.
Zeker de moeite waard om te proberen, het kost niks meer en zal ook de vervorming van de trafo wel verminderen.
Zie de bijlage voor de sim-files.
Re: Compacte buizenversterker 2.1
Lijkt wel aardig maar is er wel winst ?
Met UL krijg je een kleiner vermogen en minder vervorming.
Als je dan zonder UL het vermogen niet verder opdraait dan wat je met UL bereikt, is de vervorming dan niet vergelijkbaar.?
Met dan wel nog reseve die er met UL niet meer is.
Anne
Met UL krijg je een kleiner vermogen en minder vervorming.
Als je dan zonder UL het vermogen niet verder opdraait dan wat je met UL bereikt, is de vervorming dan niet vergelijkbaar.?
Met dan wel nog reseve die er met UL niet meer is.
Anne
Re: Compacte buizenversterker 2.1
Maandag zijn de testen gepland: UL met de ELA-100V en de Edcor, met ohmse dummyload en zonder frequentiecorrigerende condensatoren maar met de kleine tegenkoppeling van 39 ohm.
Re: Compacte buizenversterker 2.1
Met UL verlaag je inderdaad ook het maximale uitgangsvermogen met ca. 30% (maar -1,5 dB!), dus dat valt wel mee met 6dB minder vervorming en meer laag en ze zitten "gratis" op ELA-100V.
Verder heb je minder overall-tegenkoppeling nodig om hetzelfde te bereiken en dat komt de stabiliteit weer ten goede.
Maar het valt wel in de categorie "gouwe oortjes" om het verschil te kunnen horen.
Ik ben benieuwd naar de metingen van Willy, het is jammer dat je geen audio-meetsysteem op de PC hebt, want dat gaat een stuk sneller dan "met de hand en op het oog".
Voor de zuiverheid zou je maar één kanaal moeten veranderen om het verschil te kunnen horen met de oorspronkelijke opzet.
Verder heb je minder overall-tegenkoppeling nodig om hetzelfde te bereiken en dat komt de stabiliteit weer ten goede.
Maar het valt wel in de categorie "gouwe oortjes" om het verschil te kunnen horen.
Ik ben benieuwd naar de metingen van Willy, het is jammer dat je geen audio-meetsysteem op de PC hebt, want dat gaat een stuk sneller dan "met de hand en op het oog".
Voor de zuiverheid zou je maar één kanaal moeten veranderen om het verschil te kunnen horen met de oorspronkelijke opzet.
Re: Compacte buizenversterker 2.1
Voor de luistertest zal maar 1 vd 2 kanalen aangepast zijn zodat het verschil wellicht hoorbaar wordt.
Dat audio-meetsysteem op PC mag je me later wel eens uitleggen, dat interesseert me wel. Maar momenteel zijn er andere prioriteiten
Dat audio-meetsysteem op PC mag je me later wel eens uitleggen, dat interesseert me wel. Maar momenteel zijn er andere prioriteiten
Re: Compacte buizenversterker 2.1
Ik ben er een dag later aan begonnen, moest eerst iemand (telefonisch!) helpen met computerproblemen op te lossen, die had de "Search.gboxapp" malware opgelopen - hardnekkige rotzooi...
Goed, ik heb eerst gezocht naar de optimale tegenkoppeling bij een dummyload van 4,7 ohm. In de bijlage vind je een excel met de testresultaten van tegenkoppeling R25 = 39, 56, 68 en 100 ohm. Die van 100 ohm komt veruit als beste uit de bus:
+/- 1,5db = 25Hz-27kHz
+/- 3db = 20Hz-31kHz
Wel is er een soort resonantie te zien op 38kHz, die echter geen oscillatie veroorzaakt, m.a.w. het is niet hoorbaar en de voeding laat ook niks merken. Ik heb gekeken tot 100kHz maar verder niks verdacht meer opgemerkt. Nadien heb ik de test die Michiel voorstelde uitgevoerd, nl. de CTA in UL, aangesloten zoals hogerop aangegeven. De tegenkoppeling moest ik verwijderen, dat is een gekend probleem bij Ultra Lineair en ook Super Triode: gaat niet samen met tegenkoppeling. Zoals je kan zien is het resultaat niet denderend. De testopstelling staat nu klaar met de Edcor als UGT, morgenvroeg mijn eerste werk en het resultaat vind je dan hier.
Goed, ik heb eerst gezocht naar de optimale tegenkoppeling bij een dummyload van 4,7 ohm. In de bijlage vind je een excel met de testresultaten van tegenkoppeling R25 = 39, 56, 68 en 100 ohm. Die van 100 ohm komt veruit als beste uit de bus:
+/- 1,5db = 25Hz-27kHz
+/- 3db = 20Hz-31kHz
Wel is er een soort resonantie te zien op 38kHz, die echter geen oscillatie veroorzaakt, m.a.w. het is niet hoorbaar en de voeding laat ook niks merken. Ik heb gekeken tot 100kHz maar verder niks verdacht meer opgemerkt. Nadien heb ik de test die Michiel voorstelde uitgevoerd, nl. de CTA in UL, aangesloten zoals hogerop aangegeven. De tegenkoppeling moest ik verwijderen, dat is een gekend probleem bij Ultra Lineair en ook Super Triode: gaat niet samen met tegenkoppeling. Zoals je kan zien is het resultaat niet denderend. De testopstelling staat nu klaar met de Edcor als UGT, morgenvroeg mijn eerste werk en het resultaat vind je dan hier.
- Bijlagen
-
- F-karakteristieken-11112014.rar
- (8.62 KiB) 76 keer gedownload
Re: Compacte buizenversterker 2.1
Resultaat UL met Edcor UGT is ongeveer gelijk met dat van ELA-100, maar vooral het laag is subliem: vrijwel rechte karakteristiek van 10Hz tot 2kHz maar gaat daarna de diepring in, net als de ELA-100. De 1n over R9 maakt geen verschil of ie er staat of niet (toch niet bij ohmse belasting).
Re: Compacte buizenversterker 2.1
De 220p tussen de anodes van B1 veroorzaakt het afsnijden van hoog, als ik die loskoppel verbetert het resultaat:
Re: Compacte buizenversterker 2.1
UL met over-all tegenkoppeling moet wel kunnen, dat doen ze "down-under" met de Currawong ook, zit de trafo niet verkeerd om?
Meer hoog krijg je inderdaad met een opslingering verderop, zie ook http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=7&t=19958.
Maar je ziet goed dat het laag beter wordt, maar het zal met de Edcor wel minder "buizenachtig" klinken.
Meer hoog krijg je inderdaad met een opslingering verderop, zie ook http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=7&t=19958.
Maar je ziet goed dat het laag beter wordt, maar het zal met de Edcor wel minder "buizenachtig" klinken.
Re: Compacte buizenversterker 2.1
Dit is het resultaat met de RFS8-4ohm als belasting bij de Edcor in UL:Maar je ziet goed dat het laag beter wordt, maar het zal met de Edcor wel minder "buizenachtig" klinken.
Neen, de trafo is juist aangesloten.UL met over-all tegenkoppeling moet wel kunnen, dat doen ze "down-under" met de Currawong ook, zit de trafo niet verkeerd om?
Re: Compacte buizenversterker 2.1
Lijkt wel een impedantie-meter, je heb toch echt tegenkoppeling nodig om dit vlakker te krijgen, maar het zal zo wel lekker "buizenachtig" klinken.
Ik hoop dat de de EL34 een lagere Ri heeft in UL dan de PcL86 want anders is de Edcor ook niet geschikt voor Menno's versterker en ben je aangewezen op zijn trafo van €240!
De de ELA-100V is hier een goede keuze, maar ik ben wel benieuwd of de Altronics M1115 beter is, want hij is wel wat dikker en zwaarder en wellicht beter in balans.
Als ik er 10 uit Australië laat komen ben ik ca. €250 kwijt en dat vind ik wat veel voor mij alleen, dus als ik de pijn kan verdelen stuur dan een PB en als alles meezit, kan ik ze "verkopen" voor ca. €30 per stuk incl. verzendkosten.
Ik vond op de valreep een nog een meting van de M1115 en dat ziet er goed uit!
Ik hoop dat de de EL34 een lagere Ri heeft in UL dan de PcL86 want anders is de Edcor ook niet geschikt voor Menno's versterker en ben je aangewezen op zijn trafo van €240!
De de ELA-100V is hier een goede keuze, maar ik ben wel benieuwd of de Altronics M1115 beter is, want hij is wel wat dikker en zwaarder en wellicht beter in balans.
Ik vond op de valreep een nog een meting van de M1115 en dat ziet er goed uit!
Laatst gewijzigd door mtb op vr 14 nov 2014, 15:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Compacte buizenversterker 2.1
Ik heb de berekeningen en de meting verder bekeken en de balans is goed, maar de n² valt vies tegen, zodat je op een Raa van 4k8Ω komt bij een 8Ω-luidspreker. Dat zou nog wel gaan met de PcL86, maar met 4Ω blijft er weinig over.
Ze zijn bij de dimensionering van de trafo kennelijk meer uitgegaan van 70V-lijnsystemen en vonden 'm ook geschikt voor 100V.
Ik begrijp nu ook waarom ze voor de Currawong 6L6's nodig hebben om 10W te halen!
De ELA-100V is hier dus toch de beste (en goedkoopste!) oplossing en ik zie af van de bestelling.
Ze zijn bij de dimensionering van de trafo kennelijk meer uitgegaan van 70V-lijnsystemen en vonden 'm ook geschikt voor 100V.
Ik begrijp nu ook waarom ze voor de Currawong 6L6's nodig hebben om 10W te halen!
De ELA-100V is hier dus toch de beste (en goedkoopste!) oplossing en ik zie af van de bestelling.
Re: Compacte buizenversterker 2.1
Met de E(P)CL82 op iets van 230V zou 't wel geschikt zijn.mtb schreef:Ik heb de berekeningen en de meting verder bekeken en de balans is goed, maar de n² valt vies tegen, zodat je op een Raa van 4k8Ω komt bij een 8Ω-luidspreker. Dat zou nog wel gaan met de PcL86, maar met 4Ω blijft er weinig over.
Ze zijn bij de dimensionering van de trafo kennelijk meer uitgegaan van 70V-lijnsystemen en vonden 'm ook geschikt voor 100V.
Ik begrijp nu ook waarom ze voor de Currawong 6L6's nodig hebben om 10W te halen!
De ELA-100V is hier dus toch de beste (en goedkoopste!) oplossing en ik zie af van de bestelling.
Anne
Re: Compacte buizenversterker 2.1
Inderdaad Anne, ik dacht aan de PL84, ook maar €5 bij Conrad en die is nog wat steiler.
Toch maar twee trafo's besteld, valt wel mee, dat is onder 1kg en kan nog per gewone luchtpost.
Toch maar twee trafo's besteld, valt wel mee, dat is onder 1kg en kan nog per gewone luchtpost.
Re: Compacte buizenversterker 2.1
Ik ga wellicht een "domme" vraag stellen maar ik geraak er even niet uit: Bij het hertekenen van het CTA2.1-schema zat ik te kijken naar het triode-deel en ik snap niet goed hoe daar de fasedraaiing gebeurt: op het rooster van V2-t komt vlgs mij enkel de tegenkoppeling terecht en als je de die uitschakelt (FB), niks meer??
Ik heb het schema hertekend om het beter te begrijpen en er meteen de mogelijkheid van super-triode (ST) in te verwerken, welke ik volgende week wil uittesten. Ik ga er van uit dat wat je UL kan uitsturen ook als ST moet kunnen en dat moet doorgaans super zijn: weergavekwaliteit van triode met het vermogen van de penthode
Ik heb het schema hertekend om het beter te begrijpen en er meteen de mogelijkheid van super-triode (ST) in te verwerken, welke ik volgende week wil uittesten. Ik ga er van uit dat wat je UL kan uitsturen ook als ST moet kunnen en dat moet doorgaans super zijn: weergavekwaliteit van triode met het vermogen van de penthode
Re: Compacte buizenversterker 2.1
Denk de triode met de tegenkoppeling 's weg
De overgebleven triode heeft dan enkel een stroombron aan z'n kathode.Hoe hard de ingang ook werkt er verandert niks bij de anode
.
De vaste stroom die bij de kathode geleverd wordt gaat door de buis en de anodeweerstand, zodat de spanning over de anodeweerstand nioot veranderd.
Zet de andere triode er weer en die kathode belast de signaalbuis kathode en omgekeerd
.
De twee vormen een verschilversterker.Een kant de ingang, andere kant wat de versterker er van gebakken heeft (tegenkoppeling).
Als die twee gelijk zijn is er geen signaal aan de anodes, uit=in dus hoeft niet ingegrepen
Wel een verschil ? dan dat door de versterker om de uit weer =in te krijgen.
Anne
De overgebleven triode heeft dan enkel een stroombron aan z'n kathode.Hoe hard de ingang ook werkt er verandert niks bij de anode
De vaste stroom die bij de kathode geleverd wordt gaat door de buis en de anodeweerstand, zodat de spanning over de anodeweerstand nioot veranderd.
Zet de andere triode er weer en die kathode belast de signaalbuis kathode en omgekeerd
De twee vormen een verschilversterker.Een kant de ingang, andere kant wat de versterker er van gebakken heeft (tegenkoppeling).
Als die twee gelijk zijn is er geen signaal aan de anodes, uit=in dus hoeft niet ingegrepen
Wel een verschil ? dan dat door de versterker om de uit weer =in te krijgen.
Anne
Re: Compacte buizenversterker 2.1
Bedankt Anne!
Ik was dat daarstraks ook al tegengekomen in het boek van Peter Dieleman: Schmidt-fasedraaier, maar vermits het een differentiaalversterker was heb ik doorgebladerd omdat ik niet geloofde dat zoiets in de buizenversterker kon zitten
Had ik een 1/2 blz. verder gelezen had ik het geweten: het staat er letterlijk uitgelegd zoals jij het zegt t/m de tegenkoppeling.
En eh... ik snap het nu
Ik was dat daarstraks ook al tegengekomen in het boek van Peter Dieleman: Schmidt-fasedraaier, maar vermits het een differentiaalversterker was heb ik doorgebladerd omdat ik niet geloofde dat zoiets in de buizenversterker kon zitten
Had ik een 1/2 blz. verder gelezen had ik het geweten: het staat er letterlijk uitgelegd zoals jij het zegt t/m de tegenkoppeling.
En eh... ik snap het nu
Re: Compacte buizenversterker 2.1
Super Triode is door Menno Vanderveen (http://www.mennovanderveen.nl/nl/ul20-mod.html en http://www.audio-talk.co.uk/fiultra/KIS ... 20Jute.htm) geregistreerd maar bestond vroeger al onder een andere vorm: Partial Feedback, zie: http://www.tubecad.com/march2001/2001_03.pdfWilly_61 schreef:Ik heb het schema hertekend om het beter te begrijpen en er meteen de mogelijkheid van super-triode (ST) in te verwerken, welke ik volgende week wil uittesten. Ik ga er van uit dat wat je UL kan uitsturen ook als ST moet kunnen en dat moet doorgaans super zijn: weergavekwaliteit van triode met het vermogen van de penthode
Re: Compacte buizenversterker 2.1
Al die "nieuwe" dingen zijn oude ideeen met een mooi verhaal er omheen.En dan nog doet iedereen maar wat blijkbaar.
In de voorbeelden hierboven, SuperTriode, voor de een met tegenkoppeling anode-stuurrooster (RH84 !) en de ander UL met tegenkoppeling aan de kathode
.
Anne
In de voorbeelden hierboven, SuperTriode, voor de een met tegenkoppeling anode-stuurrooster (RH84 !) en de ander UL met tegenkoppeling aan de kathode
Anne
