XT25TG-30/04

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Finnoc
Berichten: 15
Lid geworden op: zo 21 jun 2009, 20:31
Locatie: Holten

XT25TG-30/04

Bericht door Finnoc »

Hallo,

Zoals sommige weten ben ik op zoek naar een 2-weg systeem...
Nu kwam ik op de site van John Krutke de XT25TG-30/04 van
Vifa tegen....nu ben ik gewend, uit het verleden, om altijd de tweeter
wat duurder te nemen als de woofer....wat schertst mijn verbazing...
dat deze maar enkele tientjes kost.....

Wat is jullie ervaring met deze tweeter...is het wat voor deze prijs of
kan ik toch beter voor een Scanspeak of Morel gaan...??
Heb erg goede ervaringen met de laatstgenoemde 2 ......

gr.Nico
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

de xt25 is gewoon een mooie tweeter,maar uiteraard zijn er betere.
maar het moet ook je smaak zijn :wink:
ga eens luisteren bij speaker en co bv.
Gebruikersavatar
indoubt
Berichten: 1352
Lid geworden op: vr 29 apr 2005, 0:17
Locatie: Sweet lake city

Bericht door indoubt »

Ik heb de neo versie (maar wel met de grote frontplaat) eerder gebruikt en wederom gekocht voor een monitor luidspreker. De tweeter was destijds ruim 65€ en is de laatste jaren goedkoper geworden. Voor het geld is het een hele goede tweeter.

Wel vergt het filteren wat aandacht en hij mag , ondanks z'n lage Fs, niet te laag worden gecrossed (distortion in het gebied onder 2Khz dacht ik)

De tweeter beloont je met een hele brede soundstage
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Afbeelding

http://www.zaphaudio.com/tweetermishmash/

Voor commentaar en frequentie responsie metingen.
Gebruikersavatar
Boppo84
Berichten: 699
Lid geworden op: za 07 mei 2005, 22:28
Locatie: Zevenhuizen

Bericht door Boppo84 »

En dit stuk tekst...
Zaph schreef:
Vifa XT25 tests...
8 individual Vifa XT25TG30-04 tweeters have been tested, shipped to me as pairs from 4 individuals. They were all excellent performing tweeters and not one of them was defective. I gave them my normal round of testing, along with some high output HD sweeps with the ZD5 filter in place. They all passed with flying colors, though the sensitivity went up a bit. The average increase in sensitivity was 1.3 dB with a range of .7 to 1.7 higher than the original design.

enz enz
...is hierte vinden.

Gaat over dit ontwerp.
Naar ik meen in zijn ogen het beste wat je kunt maken met een niet al te grote hoeveelheid geld.

[edit]
Ik zie nu pas dat je daar het idee voor deze tweeter ook vandaan had...
Hier en hier en hier nog een ervaren bouwer die deze tweeter goed kan waarderen.
[/edit]
Laatst gewijzigd door Boppo84 op za 27 jun 2009, 15:20, 2 keer totaal gewijzigd.
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Een heel mooi tweetertje. Hij lijkt me wel lastig te filteren, omdat hij zo diep doorloopt maar niet graag laag ingezet wil worden. Dat kost je wat extra componentjes om een steile afval te bewerkstelligen.


EDIT: lelijke taalfout gecorrigeerd
Laatst gewijzigd door Martijn M op di 08 sep 2009, 23:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Daarom past hij heel goed bij woofers die weinig break-up verschijnselen vertonen. Dan kan je toch relatief slap filteren en de overnamefrequentie wat hoger kiezen. Een Seas CA18RNX is dan een hele fijne woofer om mee te combineren in een 2-weg monitor.
Gebruikersavatar
Finnoc
Berichten: 15
Lid geworden op: zo 21 jun 2009, 20:31
Locatie: Holten

Bericht door Finnoc »

Heren,

Bedankt voor jullie bijdragen.
Ik heb het ontwerp van John Krutke eens
verder bestudeerd >> en dat verhaal van
het filteren is begrijpelijk.
Zit momenteel er sterk over te denken om zijn ZD5
te gaan bouwen in de vloerstaande uitvoering..
Ik vond het zelf jammer dat hij zo'n goedkoop
tweetertje naast deze midwoofer van ScanSpeak zet...
er zit m.i. een kronkel in de prijzen-verhouding...
maargoed: jullie zijn best lovend over deze tweeter
...en ik heb inmiddels zoveel leuks én goeds gezien in de
audio/ls wereld dat het ook niet echt duur hoeft te zijn
om iets leuks te bewerkstelligen!

gr.Nico
Plaats reactie