Gekheid op een stokje .... wat gaaf om te zien hoe je dit aanpakt zeg
Project Bartone, 15w8530k00,R3004/602010, Peerless XLS10
Moderator: Beheerdersteam
Re: Project Bartone, 15w8530k00,R3004/602010, Peerless XLS10
Dringend verzoek aan de MOD's om dit hele topic te verwijderen ...... dit is een hobby-forum en wat jij hier laat zien heeft daar niet veel meer mee te maken
Gekheid op een stokje .... wat gaaf om te zien hoe je dit aanpakt zeg
Gekheid op een stokje .... wat gaaf om te zien hoe je dit aanpakt zeg
Re: Project Bartone, 15w8530k00,R3004/602010, Peerless XLS10
Het beste lijkt een matte lak op waterbasis. Dan hou je een natuurlijke look. Inwassen met beits is iets dat ik nog moet testen op proefstukjes.
Re: Project Bartone, 15w8530k00,R3004/602010, Peerless XLS10
Dank je, dit geeft de burger moed. Het is ook een megaklus waarbij ik vantevoren nooit weet of iets gaat lukken. Mijn hobby was beeldhouwen maar dit is toch wel een uitdagingSARK schreef:Dringend verzoek aan de MOD's om dit hele topic te verwijderen ...... dit is een hobby-forum en wat jij hier laat zien heeft daar niet veel meer mee te maken![]()
Gekheid op een stokje .... wat gaaf om te zien hoe je dit aanpakt zeg
Re: Project Bartone, 15w8530k00,R3004/602010, Peerless XLS10
Kleine update.
De topkasten zijn nu qua vormgeving helemaal gereed. Nu eerst de schuur opruimen en dan begint het schuren, plamuren, spuiten, lakken etc.
Ik geloof dat ik in totaal wel een grijze bak vol met houtkrullen en stof geproduceerd heb
Alle losse onderdelen zitten op hun plek met wat deuvels.
De topkasten zijn nu qua vormgeving helemaal gereed. Nu eerst de schuur opruimen en dan begint het schuren, plamuren, spuiten, lakken etc.
Ik geloof dat ik in totaal wel een grijze bak vol met houtkrullen en stof geproduceerd heb
Alle losse onderdelen zitten op hun plek met wat deuvels.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Project Bartone, 15w8530k00,R3004/602010, Peerless XLS10
Re: Project Bartone, 15w8530k00,R3004/602010, Peerless XLS10
Wat een prachtige, welhaast organische vormgeving!
groet,
Aat
groet,
Aat
Re: Project Bartone, 15w8530k00,R3004/602010, Peerless XLS10
Nu al super mooi, ben benieuwd wat het eind resultaat dan wel niet zal worden.
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Project Bartone, 15w8530k00,R3004/602010, Peerless XLS10
Mooi hoor. 
Welke scheidingsfrequentie had je in gedachten tussen MTM en sub?
Welke scheidingsfrequentie had je in gedachten tussen MTM en sub?
Laatst gewijzigd door pappaleo op zo 26 okt 2014, 20:19, 1 keer totaal gewijzigd.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Project Bartone, 15w8530k00,R3004/602010, Peerless XLS10
Kleine update, groots resultaat, schitterend!
Re: Project Bartone, 15w8530k00,R3004/602010, Peerless XLS10
Bedankt voor de aanmoedigingen
Het totaalplaatje hangt idd wel af van de afwerking.
Zoiets als een verbouwd huis dat nog gestuukt moet worden. Mijn vriendin kan het zich iig nog niet zo goed voorstellen
Overgangsfrequenties: 80, 900 en 2300 Hz. De onderste midwoofer gaat de bafflestep compenseren.
Ik vond de proefopstelling eigenlijk best goed klinken. Ik ben wel overgestapt naar een Scan Speak tweeter omdat ik daar gezien al het werk niet op wil bezuinigen. Eigenlijk zou ik ook wel een andere 'betere' subwoofer willen gebruiken maar ik kan niet echt iets vinden wat én passend te maken is en duidelijk beter dan de XLS10. de originele 26W/8861T00 past maar heeft zo'n laag rendement....
Maar ik houd me aanbevolen voor suggesties natuurlijk
Het totaalplaatje hangt idd wel af van de afwerking.
Zoiets als een verbouwd huis dat nog gestuukt moet worden. Mijn vriendin kan het zich iig nog niet zo goed voorstellen
Het wordt geen D'appolito. Ik vond het toch te veel "in your face" klinken. In plaats daarvan wordt het een 2,5 weg ondersteund met een sub.pappaleo schreef:Mooi hoor.
Welke scheidingsfrequentie had je in gedachten tussen MTM en sub?
Overgangsfrequenties: 80, 900 en 2300 Hz. De onderste midwoofer gaat de bafflestep compenseren.
Ik vond de proefopstelling eigenlijk best goed klinken. Ik ben wel overgestapt naar een Scan Speak tweeter omdat ik daar gezien al het werk niet op wil bezuinigen. Eigenlijk zou ik ook wel een andere 'betere' subwoofer willen gebruiken maar ik kan niet echt iets vinden wat én passend te maken is en duidelijk beter dan de XLS10. de originele 26W/8861T00 past maar heeft zo'n laag rendement....
Maar ik houd me aanbevolen voor suggesties natuurlijk
Laatst gewijzigd door Dan op zo 26 okt 2014, 20:24, 1 keer totaal gewijzigd.
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Project Bartone, 15w8530k00,R3004/602010, Peerless XLS10
Ik vraag dat omdat een sidefired woofer de ruimtelijke afbeelding behoorlijk kan vernachelen als de weergegeven frequentie te hoog is. Maar met 80Hz zit je wel goed.
Re: Project Bartone, 15w8530k00,R3004/602010, Peerless XLS10
Ik had gelezen dat onder de 125 Hz er geen richtinginformatie wordt waargenomen door het gehoor. Hopelijk is de subwoofer met time alignment redelijk te laten aansluiten bij de midwoofers.pappaleo schreef:Ik vraag dat omdat een sidefired woofer de ruimtelijke afbeelding behoorlijk kan vernachelen als de weergegeven frequentie te hoog is. Maar met 80Hz zit je wel goed.
Ik heb ook niet zoveel keuze, een kast van 30cm breed gaat hem niet worden.
Re: Project Bartone, 15w8530k00,R3004/602010, Peerless XLS10
Prachtige vormgeving
Gerrit
AT10C77 25KAP met Linkwitz transformDan schreef:Maar ik houd me aanbevolen voor suggesties natuurlijk
Gerrit
Re: Project Bartone, 15w8530k00,R3004/602010, Peerless XLS10
Ik had ook dergelijke in formatie gelezen, maar toen ik met mijn koptelefoon luisterde was er echt een behoorlijk verschil te beluisteren tussen links en rechts, en met de centrale grote sub die ik toen had staan, dus toen ook bewust gekozen voor 2 x L/R de laagondersteuning, en dat is nog steeds hoorbaar.Dan schreef:Ik had gelezen dat onder de 125 Hz er geen richtinginformatie wordt waargenomen door het gehoor. Hopelijk is de subwoofer met time alignment redelijk te laten aansluiten bij de midwoofers.
Ik heb ook niet zoveel keuze, een kast van 30cm breed gaat hem niet worden.
Re: Project Bartone, 15w8530k00,R3004/602010, Peerless XLS10
Wat zijn de exacte maten van deze flexunit Gerrit?Gerrit schreef:Prachtige vormgevingThanks!
AT10C77 25KAP met Linkwitz transformDan schreef:Maar ik houd me aanbevolen voor suggesties natuurlijk![]()
Gerrit
Ik mis de inbouwdiepte en de exacte maat van het montagegat
Als het past zou ik de kast zo kunnen maken dat deze er later in te bouwen valt. Het gat van 270 naar 280 frezen geeft al wat meer mogelijkheden. De magneet van 200mm moet ook nog even pas gemaakt worden .
Wel een prijzig drivertje trouwens
Re: Project Bartone, 15w8530k00,R3004/602010, Peerless XLS10
Vandaar die grijnsDan schreef:Wat zijn de exacte maten van deze flexunit Gerrit?Gerrit schreef:Prachtige vormgevingThanks!
AT10C77 25KAP met Linkwitz transformDan schreef:Maar ik houd me aanbevolen voor suggesties natuurlijk![]()
Gerrit
Ik mis de inbouwdiepte en de exacte maat van het montagegat
Alsook de TS parameters....
Als het past zou ik de kast zo kunnen maken dat deze er later in te bouwen valt. Het gat van 270 naar 280 frezen geeft al wat meer mogelijkheden. De magneet van 200mm moet ook nog even pas gemaakt worden .
Wel een prijzig drivertje trouwensHet zou allemaal kunnen maar ik moet nog even overtuigd worden om >1000€ uit te geven voor een betere woofert
Hier: Diepte weet ik even niet. Ik heb hier nu twee liggen en ik moet wel zeggen dat ik nog nooit eerder drivers heb gezien die zo mooi zijn afgewerkt. Daar kan Seas nog een puntje aan zuigen, laat staan de Peerless XLS10.
Hoeveel liter heb je in de kast?
Gerrit
Re: Project Bartone, 15w8530k00,R3004/602010, Peerless XLS10
Ongeveer 30 liter. Beetje lastig uit te rekenen 
Re: Project Bartone, 15w8530k00,R3004/602010, Peerless XLS10
Het is wat aan de krappe kant maar het kan wel: Je zit op een Q van 0,52, da's op zich prachtig maar de resonantie zit dan op 54Hz. In dit voorbeeld is er 13dB boost nodig om de Fs naar 25Hz te brengen. Dat kan allemaal wel maar dan moet er wel een versterker op die 200W in 8Ω kan leveren om het allemaal soepeltjes te laten verlopen.Dan schreef:Ongeveer 30 liter. Beetje lastig uit te rekenen
Gerrit
Re: Project Bartone, 15w8530k00,R3004/602010, Peerless XLS10
Bedankt voor de simulatie.
Ik zal iig de opening wat groter frezen zodat er in een later stadium een duurdere woofer in kan.
25Hz is best laag. 30Hz is voor muziek op zichzelf ook al prima toch?
Nu naar bed, de wekker gaat om 05:00
Groet, Dan
Ik zal iig de opening wat groter frezen zodat er in een later stadium een duurdere woofer in kan.
25Hz is best laag. 30Hz is voor muziek op zichzelf ook al prima toch?
Nu naar bed, de wekker gaat om 05:00
Groet, Dan
Re: Project Bartone, 15w8530k00,R3004/602010, Peerless XLS10
Met een koptelefoon heb je geen stereo-crosstalk. Als je met speakers werkt, bereikt het signaal van de linker en rechter speaker beide oren. Daarom is de vergelijking niet helemaal eerlijk.hannesie schreef:Ik had ook dergelijke in formatie gelezen, maar toen ik met mijn koptelefoon luisterde was er echt een behoorlijk verschil te beluisteren tussen links en rechts, en met de centrale grote sub die ik toen had staan, dus toen ook bewust gekozen voor 2 x L/R de laagondersteuning, en dat is nog steeds hoorbaar.Dan schreef:Ik had gelezen dat onder de 125 Hz er geen richtinginformatie wordt waargenomen door het gehoor. Hopelijk is de subwoofer met time alignment redelijk te laten aansluiten bij de midwoofers.
Ik heb ook niet zoveel keuze, een kast van 30cm breed gaat hem niet worden.
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Project Bartone, 15w8530k00,R3004/602010, Peerless XLS10
Ik weet niet precies waar de grens ligt. Maar ik heb het effect heel duidelijk gehoord bij de Ultrazoooms. Die zijn gefilterd rond de 300Hz als ik me niet al te zeer vergis. Met de units naar voren kon je bij wijze van spreken in de saxofoon kijken en elke beweging van het instrument volgen. Toen we de baskasten een kwartslag draaiden (te vergelijken met side firing) was de plaatsing weg. De klankleur was duidelijk nog in orde, maar de sax was zo breed geworden als het hele stereobeeld en niet meer aan te wijzen. Ik denk dus dat een woofer aan de zijkant alleen maar wat grondtonen mag weergeven en zich verder nergens mee mag bemoeien.Dan schreef:Ik had gelezen dat onder de 125 Hz er geen richtinginformatie wordt waargenomen door het gehoor. Hopelijk is de subwoofer met time alignment redelijk te laten aansluiten bij de midwoofers.pappaleo schreef:Ik vraag dat omdat een sidefired woofer de ruimtelijke afbeelding behoorlijk kan vernachelen als de weergegeven frequentie te hoog is. Maar met 80Hz zit je wel goed.
Ik heb ook niet zoveel keuze, een kast van 30cm breed gaat hem niet worden.
Re: Project Bartone, 15w8530k00,R3004/602010, Peerless XLS10
Door de woofers de andere kant op te wijzen, kreeg je een totaal andere frequentierespons. Corrigeer de respons, en de klank zal lang niet zo verschillend meer zijn.
Re: Project Bartone, 15w8530k00,R3004/602010, Peerless XLS10
In dit geval gaat het om het volledig rondstralen van het laag signaal. Het sub_laag komt niet van een andere positie zoals bij een mono sub. Maar de side firing woofers zijn een praktische oplossing om de speakers niet breder te laten worden dan zo'n 20 cm. Dat was een ontwerp eis. De 30 liter inhoud ook. In die zin zijn er wel meer compromissen gemaakt. Vooral met mijn vriendinhannesie schreef:Ik had ook dergelijke in formatie gelezen, maar toen ik met mijn koptelefoon luisterde was er echt een behoorlijk verschil te beluisteren tussen links en rechts, en met de centrale grote sub die ik toen had staan, dus toen ook bewust gekozen voor 2 x L/R de laagondersteuning, en dat is nog steeds hoorbaar.Dan schreef:Ik had gelezen dat onder de 125 Hz er geen richtinginformatie wordt waargenomen door het gehoor. Hopelijk is de subwoofer met time alignment redelijk te laten aansluiten bij de midwoofers.
Ik heb ook niet zoveel keuze, een kast van 30cm breed gaat hem niet worden.
Re: Project Bartone, 15w8530k00,R3004/602010, Peerless XLS10
Ik heb het niet helemaal juist geformuleerd.Met een koptelefoon heb je geen stereo-crosstalk. Als je met speakers werkt, bereikt het signaal van de linker en rechter speaker beide oren. Daarom is de vergelijking niet helemaal eerlijk.
Ik had een centrale Sub, en toen destijds nog wel eens met de koptelefoon luisterde was er voor mij een groot verschil te beluisteren, en dan vooral bij de Plaat (ja die beluisterde ik toen) van Clannad - Rí Na Cruinne Achter de PC heb ik dus hetzelfde, ook een 2.1 setje.
Met 2 x een 25 cm is het duidelijk anders.
- Bijlagen
-
Clannad - Rí Na Cruinne.flac- (20.62 MiB) 50 keer gedownload
