Raspberry Pi

Mediaservers, (mobiele cliënt)-spelers, HTPC's, internetradio's, software en al wat hiermee verband houdt.
  • (daarom niet noodzakelijkerwijs zelfbouw)

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Rade
Berichten: 223
Lid geworden op: ma 20 sep 2004, 20:36
Locatie: Omgeving Doetinchem

Re: Raspberry Pi

Bericht door Rade »

Hans, ik heb nu bijna alles al draaien met squeezeplug i.c.m LMS en squeezelite.
Alleen Spotify speelt weer niet alles af. Ik weet niet hoe ik de Triode plug-in nu moet installeren.

Gisteren toen LMS nog op de PC draaide was dat eenvoudig te doen via de UI van LMS. Deze heeft een tabblad plug-ins.

Weet hij hoe ik deze plugin nu kan installeren?

Edit: volgens mij heb ik het al gevonden! Ook hier is gewoon een instellingen pagina te bereiken vanuit de squeezeplug UI.
Gebruikersavatar
Rade
Berichten: 223
Lid geworden op: ma 20 sep 2004, 20:36
Locatie: Omgeving Doetinchem

Re: Raspberry Pi

Bericht door Rade »

Dacht dat ik alles aan de gang had...... nadat ik LMS van de laptop had ge-deinstalleerd viel de muziek na ong. 1 minuut weg. Blijkbaar maakte Squeezelite op de achtergrond toch gebruik van LMS op de laptop en speelde nog even door op de buffer :evil:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Raspberry Pi

Bericht door hannesie »

Geen paniek, je moet even de boel correct registreren/instellen.
server.JPG
Boven in je scherm kun je de speler kiezen.
kiezen.JPG
kiezen.JPG (19.81 KiB) 688 keer bekeken


Je server heeft dus een taak, je zult hem, als het goed is zien in je netwerk.
Daarnaast is dan ook je speler te zien in je netwerk.
player.JPG
Mogelijk zul je het moeten rebooten, maar als de server is geactiveerd kan je hem zien, anders is het nog niet goed gedaan.
Gebruikersavatar
Rade
Berichten: 223
Lid geworden op: ma 20 sep 2004, 20:36
Locatie: Omgeving Doetinchem

Re: Raspberry Pi

Bericht door Rade »

Spotify geeft nu even de problemen. De server wordt wel gezien in het netwerk.

Ik heb de squeezeplug 7.07 geinstalleerd omdat deze HifiBerry ondersteunt. Wellicht had ik 6.02 moeten installeren? Hier staat als voetnoot bij: "Use this Version only for compatibility reasons like to use Spotify with LMS". Volgens mij is dit met de Triode Plug-in te omzeilen maar dat weet ik niet zeker.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Raspberry Pi

Bericht door hannesie »

Lijkt mij dat je dat met de Triode plug-in goed voor elkaar kunt krijgen.
Gebruikersavatar
Rade
Berichten: 223
Lid geworden op: ma 20 sep 2004, 20:36
Locatie: Omgeving Doetinchem

Re: Raspberry Pi

Bericht door Rade »

Om 00:15 vannacht het bijltje er maar even bij neer gegooid. Eerst LMS van laptop verwijderd en daarna nieuwe install gedaan van squeezeplug, squeezelite en LMS op SD card. Alle instellingen opnieuw doorlopen en Triode plug-in geïnstalleerd.
LMS is even zichtbaar geweest in de besckibare netwerk apparaten maar daarna ook niet meer. Muzieksysteem kan dus geen contact maken met LMS. Reden is me nog niet duidelijk.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Raspberry Pi

Bericht door hannesie »

Ik begin mij nu eens af te vragen, als je de Triode Plugin gebruikt, dan staat die los van het mysqueezebox.com, en de daar bij behorende Spotify account.

Kan het zijn dat je 2 x de Spotify benaderd, 1x via mysqueezebox.com, en 1x via de plug-in van Triode?

Dan zou je die mysqueezebox.com moeten uitzetten, om de wel succesvolle Triode te kunnen benaderen.
Ik herinner mij dat dat een probleem was bij iemand.
Gebruikersavatar
Rade
Berichten: 223
Lid geworden op: ma 20 sep 2004, 20:36
Locatie: Omgeving Doetinchem

Re: Raspberry Pi

Bericht door Rade »

Klopt Hans, ik zag gisteren tijdens mijn eerste poging ook 2 Spotify opties. (tijdens mijn eerste experiment met piCorePlayer en LMS op laptop was dit ook het geval maar werkte naar behoren).

Tijdens de tweede poging gisteravond laat heb ik eerst de officiele Spotify account verwijderd uit Mysqueezebox.com. Daarna de Triode plugin geinstalleerd. Dit kon ik echter niet meer testen vanwege geen verbinding meer met LMS.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Raspberry Pi

Bericht door hannesie »

Je hebt nog wel de verbinding met mysqueezebox.com, ingelogd dus met je account?
Gebruikersavatar
Thomox
Berichten: 972
Lid geworden op: za 19 mar 2011, 18:53

Re: Raspberry Pi

Bericht door Thomox »

Heren zelfbouwers,
Ik heb sinds een paar weken ook een RPi model B+ (met 4 usb-poorten). Helaas krijg ik het nog niet voor elkaar om hier een draadloze muis of draadloos toetsenbord op te gebruiken. Ik heb RaspBMC op de SD-kaart staan. Ik heb op internet al gezocht en kom steeds op hetzelfde probleem uit. Hij doet het namelijk gewoon niet.
De stappen die ik ondernomen heb:
1. Ik stop een universele bluetooth dongle rechtstreeks in een usb-poort van de RPi
2. Na het installeren van alle bluetooth drivers (via terminal/ssh) kom ik op het volgende uit:
• De bluetooth dongle wordt gewoon herkend en kan bluetooth apparaten herkennen.
• Ik zie dat het bluetooth toetsenbord beschikbaar is en voeg de hexadecimale code toe.
• Ik zorg dat het apparaat gepaird wordt met een willekeurige code (terminal en toetsenbord moeten hetzelfde zijn).
• Ik voeg hem toe als trusted apparaat en verbind met het toetsenbord.

Op het moment dat dit gebeurt, gaat het knipperende lampje van het toetsenbord uit, wat betekent dat hij gekoppeld is.
Het probleem is dat het toetsenbord gewoon niks doet. Heeft iemand anders dit ook gehad? En zo ja, hoe is het op te lossen?

Groeten
Thomox
Bart1826
Berichten: 88
Lid geworden op: do 25 okt 2012, 23:56
Locatie: De Goorn

Re: Raspberry Pi

Bericht door Bart1826 »

Rade schreef:
Klopt Hans, ik zag gisteren tijdens mijn eerste poging ook 2 Spotify opties. (tijdens mijn eerste experiment met piCorePlayer en LMS op laptop was dit ook het geval maar werkte naar behoren).

Tijdens de tweede poging gisteravond laat heb ik eerst de officiele Spotify account verwijderd uit Mysqueezebox.com. Daarna de Triode plugin geinstalleerd. Dit kon ik echter niet meer testen vanwege geen verbinding meer met LMS.
Hoi Rade,

Je hebt het nog steeds niet voor elkaar met Spotify? Het werkt bij mij al een tierrelier... Inloggen op Mysqueezebox.com is volgens mij niet vereist voor een goede werking. Ik gebruik alleen de Triode plugin, MAAR heb wel de standaard spotify plugin gedeactiveerd. Verder bij de instellingen van de Triode plugin je je Spotify gebruikersnaam en wachtwoord, opslaan en dan zie je onderin op de instelling pagina of je ingelogd bent op Spotify. Als dat zo is dan moet het gewoon werken....
Succes!
Bart1826
Berichten: 88
Lid geworden op: do 25 okt 2012, 23:56
Locatie: De Goorn

Re: Raspberry Pi

Bericht door Bart1826 »

Thomox schreef:
Heren zelfbouwers,
Ik heb sinds een paar weken ook een RPi model B+ (met 4 usb-poorten). Helaas krijg ik het nog niet voor elkaar om hier een draadloze muis of draadloos toetsenbord op te gebruiken. Ik heb RaspBMC op de SD-kaart staan. Ik heb op internet al gezocht en kom steeds op hetzelfde probleem uit. Hij doet het namelijk gewoon niet.
De stappen die ik ondernomen heb:
1. Ik stop een universele bluetooth dongle rechtstreeks in een usb-poort van de RPi
2. Na het installeren van alle bluetooth drivers (via terminal/ssh) kom ik op het volgende uit:
• De bluetooth dongle wordt gewoon herkend en kan bluetooth apparaten herkennen.
• Ik zie dat het bluetooth toetsenbord beschikbaar is en voeg de hexadecimale code toe.
• Ik zorg dat het apparaat gepaird wordt met een willekeurige code (terminal en toetsenbord moeten hetzelfde zijn).
• Ik voeg hem toe als trusted apparaat en verbind met het toetsenbord.

Op het moment dat dit gebeurt, gaat het knipperende lampje van het toetsenbord uit, wat betekent dat hij gekoppeld is.
Het probleem is dat het toetsenbord gewoon niks doet. Heeft iemand anders dit ook gehad? En zo ja, hoe is het op te lossen?

Groeten
Thomox
Wellicht kun je beter proberen om met Putty via SSH in te loggen op de Pi? Je hebt dan helemaal geen toetsenbord/muis nodig. Je moet weten wat het IP adres is van de Pi en je kunt dan inloggen met een mini programmatje (Putty) en alles op afstand instellen.. Even googlen op: login with Putty ssh to raspberry pi
Gebruikersavatar
Thomox
Berichten: 972
Lid geworden op: za 19 mar 2011, 18:53

Re: Raspberry Pi

Bericht door Thomox »

Je begrijpt me verkeerd Bart, namelijk:

Ik doe alles via putty en winscp, maar het bedienen van XBMC kan niet via de terminal. daarvoor wil ik niet steeds mijn eigen muis aansluiten, maar dat wil ik gewoon op afstand kunnen doen.

Of het moet mogelijk zijn om het bestand in de desbetreffende map af te laten spelen (.mkv) in XBMC zonder tussenkomst van de GUI van XBMC.
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Raspberry Pi

Bericht door knuisje »

XBMC kan worden bediend met de ab van de (via hdmi) aangesloten tv.
Gebruikersavatar
Rade
Berichten: 223
Lid geworden op: ma 20 sep 2004, 20:36
Locatie: Omgeving Doetinchem

Re: Raspberry Pi

Bericht door Rade »

Alles werkt nu vanaf SD-card! Vanavond alles weer opnieuw vanaf scratch geïnstalleerd. Eerste werkte Spotify weer niet. Na enig zoeken bleek ik elke keer een foute inlognaam te gebruiken....tja dan werkt het ook niet. Maar je moet zo vaak op verschillende plekken je inlognaam en wachtwoord invullen dat er blind voor wordt. Ben er blij mee. Allen bedankt voor de tips en meedenken!
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Raspberry Pi

Bericht door hannesie »

Rade schreef:
Ik laat me natuurlijk niet behoudend of conservatief noemen ;-)
En de aanhouder wint. :rock: :rock:

Ik vindt het prachtig dat je hebt doorgezet, en het nu op een hoger niveau hebt getild, althans, dat begrijp ik er uit.
Gebruikersavatar
Rade
Berichten: 223
Lid geworden op: ma 20 sep 2004, 20:36
Locatie: Omgeving Doetinchem

Re: Raspberry Pi

Bericht door Rade »

De geluidskwaliteit was al op een goed niveau met HifiBerry en Musicbox. Maar de bediening en stabiliteit is een erg grote stap voor uit.
Geen stotterende nummers, makkelijker en sneller zoeken op artiest, album etc..... Werkt feilloos via de Squeezebox app.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Raspberry Pi

Bericht door hannesie »

Wel leuk dan, en ik heb dus vandaag de zelfde grap nu met de combinatie van de Odroid (zwaardere soort Raspberry) en die deed het bij mij gisteren al goed.

Vandaag eens uitgeprobeerd met de nieuwe DAC van Marantz de HD-DAC1, die was via Windows en Foobar moeilijk aan de praat te krijgen, en die was met de Squeezebox software en Max2Play direct aan de gang, ook DSD via die Marantz. :mrgreen:


Morgen eens inzetten bij de Audioclub Oost Brabant met een demo.
Gebruikersavatar
Rade
Berichten: 223
Lid geworden op: ma 20 sep 2004, 20:36
Locatie: Omgeving Doetinchem

Re: Raspberry Pi

Bericht door Rade »

Je hebt onderhand al de nodige combinaties getest.....Succes met de demo morgen.
HaaVee
Berichten: 19
Lid geworden op: za 23 feb 2013, 15:36

Re: Raspberry Pi

Bericht door HaaVee »

Ik bedien XBMC op de Raspberry Pi met de Sybu-app. Werkt snel en intuïtief. Alles via de IPad bediend. Voordeel: rechtstreeks toegang tot de geïnstalleerde addons, waardoor je niet meer via de menustructuur hoeft.
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Raspberry Pi

Bericht door FR_Aad »

Artikel over de Raspberry hardware op Hardware.info:

Aan de slag met Raspberry Pi: Creditcard computer
http://nl.hardware.info/reviews/5689/aa ... d-computer
Gebruikersavatar
Thomox
Berichten: 972
Lid geworden op: za 19 mar 2011, 18:53

Re: Raspberry Pi

Bericht door Thomox »

Hoe kan ik het mac adres aanpassen via de terminal over het netwerk?
Of kan het alleen via de terminal met een toetsenbord rechtstreeks aangesloten?
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Raspberry Pi

Bericht door hannesie »

Ik weet niet wat voor software je gebruikt op de RPI, maar Simon heeft een oplossing denk ik.
http://sdekraa.tweakblogs.net/blog/8066 ... spbmc.html
Had je zelf ook kunnen bedenken, even Googelen. :lol: :sure:
mac.JPG
Gebruikersavatar
Thomox
Berichten: 972
Lid geworden op: za 19 mar 2011, 18:53

Re: Raspberry Pi

Bericht door Thomox »

Het probleem is dat ik het MAC-adres niet met 00 begint en dat hetgeen is wat mijn router niet slikt als hexadecimale code..

Ik ben via winSCP in de map gegaan waar het MACadres staat, maar permission denied.. dus via de terminal, maar dan kan dan weer niet over ssh, aangezien je het netwerk tijdelijk moet ontkoppelen ofzoiets...?

Dus via een toetsenbord die je in de pi plugt, zonder netwerk zeer waarschijnlijk..

Dus het was meer de vraag of het kon via de terminal via het netwerk?
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Raspberry Pi

Bericht door hannesie »

Begrijp ik dat je het IP adres wilt reserveren via je MAC adress, en gebruik je dan het sudo voor je opdracht (denied?)
Plaats reactie

Terug naar “Streaming Media/Apparatuur”