Annastasia tweaken voor een beter laag

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Muug
Contacteer:

Annastasia tweaken voor een beter laag

Bericht door Muug »

Goed,
even ter info : ik heb begin dit jaar de Annastasia van Triode Dick gemaakt en vorig weekend nieuwe speakers gekocht, de Castle Winchester. Nu blijkt er een beetje een raar fenomeen op te duiken in het laag. Elektronisch laag, van bvb een groep als Massive Attack, klinkt behoorlijk goed en vol, maar het laag van een bvb contrabas klinkt erg stil. Je hoort die wel spelen, op de achtergrond. Het instrument is een pak minder aanwezig. We hebben de speakers horen spelen op een Sansui AU-111 (zeldzame buizenamp) en de speakers kunnen wel degelijk een kamer doen trillen, dus daar ligt het niet aan. :mrgreen:

Het kàn zijn dat de Annastasia te weinig stroom kan leveren aan deze nieuwe zwaardere speakers. Ze hebben ook geen enkele tegenkoppeling dus dat kan ook een reden zijn.

Het zou nu fijn zijn moest ik met enkele tweaks de Annastasia toch zover zou krijgen dat ie wat meer levendig laag maakt.

Ik heb al twee suggesties ontvangen:
- Verhoog R2 van 135k naar 15k (Schema versterker : http://www.triodedick.com/annastasia/an ... rker_1.gif)
- Vervang ECC99 door 6N6P. (zou meer laag geven, iets minder helder hoog)

Wat is jullie mening hierover? En hebben jullie ev. nog andere suggesties?

EDIT: enkele suggesties bijgekomen
- het terugkoppelingsschema van Ah!Buis
- ugt's op 4 ohm aansluiten ipv 8 ohm
- C3 weglaten
- buizen in triode zetten
Laatst gewijzigd door Muug op vr 17 okt 2014, 15:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Muug
Contacteer:

Re: Annastasia tweaken voor een beter laag

Bericht door Muug »

Den Dick heeft mij ondertussen gezegd dat ik eerst een impedantiecurve moet hebben, meten is weten. Da's wel tof dat 'm die projecten nog opvolgt. =D> Dus zal ik maar eens uitvlooien hoe ik dat kan doen. :think: Op internet vind ik er geeneen.
Laatst gewijzigd door Muug op wo 15 okt 2014, 13:00, 1 keer totaal gewijzigd.
maikbike

Bericht door maikbike »

Weet je nu al zeker dat het "probleem" te wijten is aan je buizenbak :think:
Muug
Contacteer:

Bericht door Muug »

wat kan het anders zijn? :think:
Het ligt niet aan de plaatsing. Het ligt niet aan de speakers. Afin, het is zo goed als zeker de interactie tussen de speaker en de versterker die hier een belangrijke rol speelt. En met dat de versterker geen terugkoppeling heeft....
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Kun je de speakers ook aan een 4 ohm of 8 ohm aansluiting aansluiten? Dat kan al schelen.
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Bericht door Olaf Analogue »

Leen even van iemand een knappe transistor eindversterker zodat je kunt bepalen of de versterker überhaupt wel het probleem is.
Muug
Contacteer:

Bericht door Muug »

Olaf Markus schreef:
Leen even van iemand een knappe transistor eindversterker zodat je kunt bepalen of de versterker überhaupt wel het probleem is.
Dat staat ingepland voor volgende week vrijdagavond. :proost: Maar ik ben daar heel gerust in : die speakers gaan mits goede aansturing de schilderijen van de muur laten trillen. Dat deden ze in de living van de verkoper ook. :mrgreen:

@RobertD : ivm aansluitingen : de annastasia is ultrasimpel opgebouwd. Dus geen 4ohm aansluitingen.
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Muug schreef:
Olaf Markus schreef:
Dat staat ingepland voor volgende week vrijdagavond. :proost: Maar ik ben daar heel gerust in : die speakers gaan mits goede aansturing de schilderijen van de muur laten trillen. Dat deden ze in de living van de verkoper ook. :mrgreen:

@RobertD : ivm aansluitingen : de annastasia is ultrasimpel opgebouwd. Dus geen 4ohm aansluitingen.
Het is één soldeer verbinding op de uitgangstransformator die je moet verleggen. Lijkt me een simpele test.
Muug
Contacteer:

Bericht door Muug »

RobertD schreef:
Het is één soldeer verbinding op de uitgangstransformator die je moet verleggen. Lijkt me een simpele test.
:oops: :oops: je hebt gelijk, had ik niet aan gedacht zelfs. Wat gaat dit geven denk je?
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Er is hier op het forum nog eens iemand geweest die hetzelfde heeft gedaan, en dat had wel succes. Ben even kwijt wie het was.
In elk geval is het een kleine handeling en je hoort snel genoeg of het helpt.

Ik denk dat het misschien PA4URK geweest is met zijn EL34 balans versterker.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Met wat tegenkoppeling kun je de demping van de LS wat verbeteren en evt. wat aan laag-op doen.
Jammer genoeg geeft de ECC99 en ook 6N6 geen ruimte voor tegenkoppelen,te weinig versterking kan niks af.
De ECC81 versterkt ong. 3,5x meer, geeft mogelijkheden. Dat geval moest een wat hogere Vfk hebben, met max.90V draait dat op verhogen van het gloeicircuit uit :( .
Als je zin hebt om wat te experimenteren, schema verandert en met een schakelaar, recht of vanaf 300Hz en lager tot +6dB.
De Vfk is op (over) 't randje. Om te proberen zal ie het wel een tijdje uithouden :sure:
Anne

Nog even bij een paar weerstanden, tussen haakjes, wat andere waarden gezet.
Was voor de kathodeweerstand eerste triode op 200 uitgekomen, dichtsbij genomen nml 220.Zou moeten kunnen maar voor de zekerheid beter naar onder afronden en dat is 180,is vermoedelijk stabieler.
Bijlagen
AnnaPP2b.jpg
Laatst gewijzigd door Ah!buis op do 16 okt 2014, 20:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Dalojan
In memoriam †
Contacteer:

Bericht door Dalojan »

Hoi,

Wat is het rendement van de nieuwe speakers en wat voor geluid niveau wil je halen? Ik heb zelf een paar QUAD ESL's in gebruik gehad en die aangestuurd met mijn 300B SE versterker die ongeveer 8 Watt kan leveren en dat is voor die ESL's wel wat krap. Des al niet te min klonk het geweldig maar niet op concert niveau. Als het laag wat zacht is dan verwacht ik niet dat het komt door een iets hogere inwendige weerstand van de versterker vergeleken met een transistor versterker. Dat zou eerder een wat overdrevener bas op leveren door de slechtere demping op de speaker. Mijn eerste zoektocht in het probleem zou de juiste fase van de speakers zijn. Wat gebeurt er als je van een van de speakers dus niet beide de + en de - verwisseld? Wordt de bas dan meer dan was de fase verkeerd en dat kan je het beste testen met een mono signaal. Bij een zelfbouw buizen versterker is dat foutje makkelijk gemaakt, zeker als de versterker geen tegenkoppeling heeft anders alarmeert die je wel door te gaan oscilleren.
Het moet echt goed kunnen klinken zonder problemen, vervangen van de ECC99 zal daarop maar een onbelangrijk verschil gaan uitmaken.

Groeten,
Jan
Muug
Contacteer:

Bericht door Muug »

rendement = 90db/Watt
en jawel, ze zijn in fase, ik doe die test altijd met dit cdtje van Eelco Grimm.
Het geluidsnivo moet niet monsterlijk luid zijn, ik hou niet van monsterlijk luid, op concerten neem ik altijd oordopjes-met-filter mee.
Ook bij rustige geluidsnivo's is het niet zoals het hoort.
Bijlagen
CE_291104_16138[1].jpg
CE_291104_16138[1].jpg (7.13 KiB) 905 keer bekeken
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Bericht door Olaf Analogue »

Wat voor een luidsprekers had je hier voor eigenlijk? waarom heb je deze vervangen voor de Castle's ?
Gaven deze luidsprekers wel genoeg laag? of was dat ook te weinig waardoor je naar andere luidsprekers op jacht ging ?
Indien dit zo is dan lijkt het er inderdaad op dat je versterker te weinig laag geeft.
Muug
Contacteer:

Bericht door Muug »

De vorige speakers waren een set Castle Harlech S2. Die hebben tien jaar op een LDF Mistral LE gespeeld. Maar die konden onze living niet vullen. Je moest echt goed op de luisterplaats gaan zitten om wat auditief genot te hebben. Ze zijn ook maar half zo groot, dus ja die kunnen zoveel lucht niet verzetten. Bovendien gaan die Harlech's maar tot 75Hz, dus je mag schuiven wat je wil, het laag gaat gewoon niet diep genoeg.
Toen ik de buizenamp op de Harlechs aansloot was er meteen een pak verbetering te merken, op alle vlakken. Helderder, ruimtelijker, noem het zoals je wilt. Maar ze konden onze living nog steeds niet vullen en de bas, tja, 75Hz weet je.
Dus hebben we maar de grote broers binnengepakt. En jawel, nu wordt onze living prachtig gevuld met mooie muziek. Enkel het hele laag blijft achter.
Muug
Contacteer:

Bericht door Muug »

Ah!buis schreef:
Met wat tegenkoppeling kun je de demping van de LS wat verbeteren en evt. wat aan laag-op doen.
Jammer genoeg geeft de ECC99 en ook 6N6 geen ruimte voor tegenkoppelen,te weinig versterking kan niks af.
De ECC81 versterkt ong. 3,5x meer, geeft mogelijkheden. Dat geval moest een wat hogere Vfk hebben, met max.90V draait dat op verhogen van het gloeicircuit uit :( .
Als je zin hebt om wat te experimenteren, schema verandert en met een schakelaar, recht of vanaf 300Hz en lager tot +6dB.
De Vfk is op (over) 't randje. Om te proberen zal ie het wel een tijdje uithouden :sure:
Anne
Wow Anne, je hebt er weer een pak werk in gestoken, je hebt de hele voortrap vertimmerd ! :shock:
Ik zie dat het ook volstaat met getalletjes, dus je hebt je telraam ook ingezet. :mrgreen:
Jij geeft me verdomd veel zin om dit eens uit te proberen hoor ! :yeah:

Ik denk dat ik twee setjes buizen ga bestellen dan : een setje 6N6P (7,5 per stuk) en een setje ECC81. Zeg op ToneFactory bieden ze twee soorten ECC81 aan: gewone aan 10,20 € en "balanced" aan 14,80€. Is dat "balanced" marketing praat?
AatV

Bericht door AatV »

Muug schreef:
Ik denk dat ik twee setjes buizen ga bestellen dan : een setje 6N6P (7,5 per stuk) en een setje ECC81. Zeg op ToneFactory bieden ze twee soorten ECC81 aan: gewone aan 10,20 € en "balanced" aan 14,80€. Is dat "balanced" marketing praat?
Denk dat de "Anne" modificatie de moeite van het proberen waard is!
Als de ene buishelft al echt gelijk is aan de andere heeft dat in deze schakeling geen zin.
De ene buishelft heeft een totaal andere functie als de andere. (spanningsversterker en fasedraaier)

groet,
Aat
Muug
Contacteer:

Bericht door Muug »

Ik zie dus drie scenario's:

1- even de 4 ohm-aansluitingen op de UGT's gebruiken
2- een 6N6P aansluiten
3- een terugkoppeling monteren volgens het Anne-schema

4 ohm : ultra-simpel, moet ik de amp zelfs niet op z'n rug voor leggen. Het ontgaat me een beetje wat er dan eigenlijk gebeurt. Ik snap dat je de ugt's dan doet denken dat je er 4ohm-speakers aan hebt hangen (terwijl het er natuurlijk 8ohm zijn), en indien het écht 4ohm-speakers waren geweest dan had ik natuurlijk dubbel vermogen gehad tov 8ohm. Maar nu dus, weet ik effe niet welk effect er gaat optreden.

6N6P : is gewoon een andere buis met andere klankeigenschappen

terugkoppeling : door een andere buis te gebruiken met grotere versterkingsgraad is er ruimte voor terugkoppeling, wat een gekend principe is blijkbaar om wat meer controle te hebben over het uiteindelijke output-signaal

Het lijkt me dan ook best dat ik deze scenario's ook in die volgorde uitprobeer.
Muug
Contacteer:

Bericht door Muug »

Ah!buis schreef:
met een schakelaar, recht of vanaf 300Hz en lager tot +6dB.
Anne
Anne, of iemand anders,
kan je effe "recht of vanaf 300Hz en lager tot +6dB." uitleggen?
Het "tijdje uithouden", is dat een grapje? :|
Heeft iemand een suggestie voor het soort schakelaar ik hier best zou gebruiken?
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Muug schreef:
kan je effe "recht of vanaf 300Hz en lager tot +6dB." uitleggen?
Het "tijdje uithouden", is dat een grapje? :|
Heeft iemand een suggestie voor het soort schakelaar ik hier best zou gebruiken?
Dat recht tot 300Hz is meer zoals een verloop van een RC-filter wordt voorgesteld.Er zou dan niks gebeuren tot de (kantel)frequentie 1/(2πRC) en vandaar duikt de doorlaat met 6dB/oktaaf naar beneden.
Feitelijk gaat 't geleidelijker, -3dB op het kantelpunt en nog 's -3 één oktaaf verder (maakt ook 6dB voor eerste oktaaf)en dan de 6dB/oktaaf.
Ook maar even getekend voor het geval hier.De gele helling zit op -3dB bij 300Hz en begint al bij 500Hz.
Een dikkere C dan 100n laat de helling naar links schuiven.
Schakelaar over de C ? was meer hoe aan/uit en de beste opplossing laten zitten.Anders om 't even,gaat eigenlijk geen stroom door.
Dat van een tijd uithouden, geen grap :( .Wil maar zeggen om 't uit te proberen hoeft dat niet echt,defintief beter wel voor de (lange termijn)zekerheid.
Anne
Bijlagen
TkgC.jpg
Muug
Contacteer:

Bericht door Muug »

Dus als je schema bevalt moet er nog iets aangepast worden om die Vfk lager dan die 90V te krijgen.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Muug schreef:
Dus als je schema bevalt moet er nog iets aangepast worden om die Vfk lager dan die 90V te krijgen.
Dat wordt dan bijv.zoiets,
Anne
Bijlagen
AnnoVD.jpg
Muug
Contacteer:

Bericht door Muug »

ondertussen die 4ohm van RobertD uitgeprobeerd. Maakt geen verschil. Dus weer op 8ohm gezet. De andere lampjes zijn vrijdag al verzonden, dus die verwacht ik maandag of dinsdag.
Muug
Contacteer:

Bericht door Muug »

Anne,
ik zit je beide aangepaste schema's te bekijken, maar ik snap niet welk punt van jouw aanpassingen op het versterkerschema verbonden wordt met welk punt van je aanpassingen in het voedingsschema. :oops: Sorry voor mijn gebrek aan inzicht... :hide:
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Muug schreef:
Anne,
ik zit je beide aangepaste schema's te bekijken, maar ik snap niet welk punt van jouw aanpassingen op het versterkerschema verbonden wordt met welk punt van je aanpassingen in het voedingsschema. :oops: Sorry voor mijn gebrek aan inzicht... :hide:
Eigenlijk weet ik niet of je wel de Annastasia voeding van T Dick net zo hebt nagebouwd,moet misschien enigzins anders.
Met het schema hier zit de ECC99 aan een 2x3,15V wikkeling met 't midden aan massa.Om voor de ECC81 de Vkf niet te overschreiden moet dat midden niet aan massa maar op een hogere +spanning.
Gedaan met een spanningsdeler vanuit de HS.Voor de symetrie (of de fantasie :D ) uit elke (stereo !) HS de helft gehaald.
Anne
Plaats reactie