Filter, ze maken me in de war.

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Dared

Filter, ze maken me in de war.

Bericht door Dared »

en met ze bedoel ik vooral Visaton. Ik woon/werk in Brazilie en een beetje geluidskwaliteit is hier niet te krijgen, op de plaatselijke marktplaats b.v/. zijn een stel boxen van Pioneer te koop uit 1976 voor 1800 Reais, ong 600 Euro, en veel meer van zulke bende.
Heb dus wat spullen over laten komen via een relatie maar het filter heb ik verknoeid door misverstand/email foutje, kortom via een ander weg kant en klaar filter van Visaton ingevoerd.
Daar snap ik geen jota van, waar op ander website calculators de volgende waarden opkomen:
C1=4.69 µF high pass
L1=0.6 mH
C2=4.69 µF low pass
L2=0.6 mH
Komt Visaton met:
inductor of 1.0mH and capacitor 10µF, for high 3.3 and 0.3 als waardes.
Ik heb online die waardes getracht te veranderen om te zien of ik in de buurt zou komen van Visaton maar mijlen af.
Ook chebychev, Bessel of Butterworth lijken er niet op. De fabriek claims 3000hz crossover and 12dB afval.
Hoe slecht is dit nu?

Overigens was de tweeter 6 Ohm ipv 8 Ohm, grapje van de webiste van de leverancier wat maakt dat het eigenlijk het volgende zou moeten zijn:
C1=6.25 µF
L1=0.45 mH
C2=4.69 µF
L2=0.6 mH

Nu zit ik in een dorp waar ze met moeite een TV met een hamer repareren en plastic sony's verkopen als high-end dus hulp is hier ver te zoeken.

Hoe slecht is mijn situatie?
Enig idee of geruststelling.
Bij voorbaat dank,

Ed

N.b. drivers zij de volgende: Visaton W 170 S 8 Ohm en SEAS H1283 22TAF/G.
HW 2-70 NG - 8 Ohm 3000 Hz.pdf
Visaton filter
(19.61 KiB) 79 keer gedownload
Visaton heeft niet gereageerd op emails
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Re: Filter, ze maken me in de war.

Bericht door Henkjan »

Hallo Ed, welkom!

over filters: die on line calculatoren kan je vergeten, die geven alleen theoretische waarden (zie dit topic voor wat uitleg daarover). een "standaard" filter zal dan mss iets beter zijn, maar is nog steeds niet afgestemd op jouw drivers of jouw kast, en dat is wel de bedoeling.

het makkelijkste zou zijn als je ergens een ontwerp tegenkomt waar die drivers in gebruikt zijn, dan kan je dat nabouwen
John P

Bericht door John P »

Er is wel een mouw aan te breien. Het enige wat je nodig hebt is een weerstand van 4,7 Ohm 5watt per zijde.
Ik heb een model gemaakt op basis van fabrieksgegevens, dit is niet de optimale manier maar je zal er niet heel veel naast zitten. Je zal een ouderwets model kast moeten maken van 500mm hoog, 300mm breed en 200mm diep. Er moet een basreflexpijp komen op de achterkant, ongeveer ter hoogte van de tweeter, deze moet 5 cm doorsnede zijn en 10 cm lang. De kast moet voor de helft gevuld worden met dempingsmateriaal, de basreflexpijp moet open blijven.
300x200x500
300x200x500
Je kan het Visaton filter gebruiken alleen moet je in de draad naar de tweeter een weerstand van 4,7 Ohm moeten opnemen, dit kan eventueel met een kroonsteentje als je geen soldeergereedschap hebt.
4,7 ohm in de draad naar tweeter.
4,7 ohm in de draad naar tweeter.
Je zal een behoorlijk goed resultaat kunnen krijgen, het kan zijn dat vrouwenstemmen iets te scherp klinken. Wil je dit weg krijgen, dan zal je een geheel nieuw filter moeten maken incl. meten en dergelijke.
Frequentiekarakteristiek.
Frequentiekarakteristiek.
Dared

Bericht door Dared »

John,
hartelijk dank voor je reactie, hier kan ik wat mee. :goedzo:

Groet,
Ed
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”