Project 02: Mission Impossible
Moderator: Beheerdersteam
Re: Project 02: Mission Impossible
1cm van de conus (en dan niet overdreven hard signaal erop...). Op die manier haal je diffractie-effecten van de kast uit je meting en kun je gerichter zoeken naar wat kastresonanties en mogelijk driverresonanties zijn.
- pappaleo
- Contacteer:
Nog even de meting van twee weken geleden vergeleken met die van zojuist. Ik heb exact hetzelfde timewindow aangehouden.
Ik heb bij het extra dempen van de kast de drivers niet gemerkt. Het zou dus zomaar kunnen zijn dat deze kast de andere driver bevat.
2 weken geleden:

Vanavond: Mijn conclusie: Het extra dempen van de kast maakt geen fluit uit.
Schrikbarender wordt het als het filter ertussen gezet wordt:
De 6kHz piek is weg, maar de controle in het laag ook.
Hier ga ik even een nachtje over slapen.

Ik heb bij het extra dempen van de kast de drivers niet gemerkt. Het zou dus zomaar kunnen zijn dat deze kast de andere driver bevat.
2 weken geleden:
Vanavond: Mijn conclusie: Het extra dempen van de kast maakt geen fluit uit.
Schrikbarender wordt het als het filter ertussen gezet wordt:
De 6kHz piek is weg, maar de controle in het laag ook.
Hier ga ik even een nachtje over slapen.
Misschien moet je ook maar overstappen op het maken van Burst Decays... 200Hz en een tijdvenster van 4ms, doet dat geen belletje rinkelen?
- pappaleo
- Contacteer:
Ja, bij 200Hz duurt een periode 5ms. Dus een volledige periode past niet in het tijdvenster. Dat verklaart voor mij alleen (nog) niet het verschil tussen de meting met en zonder filter.
Burst Decays........
Het wordt weer tijd voor de manual, geloof ik. Vandaag alleen niet, want ik zit zowat de hele dag in de auto.
Burst Decays........
Het wordt weer tijd voor de manual, geloof ik. Vandaag alleen niet, want ik zit zowat de hele dag in de auto.
Is er in het laag verschil dan? Kijk eens naar je amplitudeschaal en de meetvloer!
- pappaleo
- Contacteer:
Ik heb er vandaag meerdere malen naar gekeken en zie bij beide metingen de meetvloer op -30dB staan. De gemeten nagalmtijd is 4.96ms. Het timewindow is bij beide metingen even groot, de positie van de microfoon is hetzelfde en het volume van versterker en geluidskaart is ongewijzigd. Het enige verschil is dat de woofer bij de ene meting direct aan de versterkeruitgang hing en bij de laatste meting zat de lowpass sectie van mijn scheidingsfilter er tussen. Beide metingen zijn gedaan op dezelfde luidspreker met een tussentijd van ongeveer één minuut.markbakk schreef:Is er in het laag verschil dan? Kijk eens naar je amplitudeschaal en de meetvloer!
Ik heb het dus over de tweede en de derde waterval. De twee gelijkende (de eerste en de tweede) zijn gemaakt met een periode van twee weken er tussen.
Ik begrijp dus echt niet waar je naar toe wilt
OK. Vergelijk het signaalniveau op 200Hz bij T=0 van beide plots. Bij 1 en 2 op -18dB, bij 3 op 0dB. Wat je niet ziet in 1 en 2 is er wel, het zit alleen onder -30dB. Stel je meetvloer maar eens in op -40dB. Meer plastisch, bij 3 zie je de rots bij laag water, bij 1 en 2 is het hoog water.
- pappaleo
- Contacteer:
Ik heb tussentijds NIETS aan de meet- en CSD-instellingen gewijzigd. Betekent dat dat Arta de schaal (de hoogte bij T=0) automatisch aanpast en dat niet op een schaalverdeling aangeeft?markbakk schreef:OK. Vergelijk het signaalniveau op 200Hz bij T=0 van beide plots. Bij 1 en 2 op -18dB, bij 3 op 0dB. Wat je niet ziet in 1 en 2 is er wel, het zit alleen onder -30dB. Stel je meetvloer maar eens in op -40dB. Meer plastisch, bij 3 zie je de rots bij laag water, bij 1 en 2 is het hoog water.
Veel te snel antwoord gegeven op mijn telefoon zonder totaaloverzicht op de plaatjes. Het is natuurlijk de piek bij 6kHz. De top in de FR bij T=0 bepaalt het 0dB niveau. Dat had ik me nog even niet gerealiseerd of zo je wilt, overheen gekeken.
Laatst gewijzigd door pappaleo op vr 03 okt 2014, 1:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Nou ja, we zijn waar we wezen willen. Volgens mij kun je schaalaanpassing wel uit zetten, maar ik heb ARTA nu niet bij de hand.
Ik zie relevante overeenkomsten, en je filter lijkt te doen wat hij moet doen. En m.i. zegt zo'n CSD verder weinig over de details van het laag. Je resolutie is daarvoor absoluut onvoldoende.
- pappaleo
- Contacteer:
Gelukkig maar dan dat het laag door een andere unit verzorgd gaat worden met een TL belasting. Deze unit gaat uiteindelijk alleen het middengebied vanaf zo'n 200-250 Hz doen.markbakk schreef:Ik zie relevante overeenkomsten, en je filter lijkt te doen wat hij moet doen. En m.i. zegt zo'n CSD verder weinig over de details van het laag. Je resolutie is daarvoor absoluut onvoldoende.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Daarvoor hebben ze burst decay uitgevondenmarkbakk schreef:Ik zie relevante overeenkomsten, en je filter lijkt te doen wat hij moet doen. En m.i. zegt zo'n CSD verder weinig over de details van het laag. Je resolutie is daarvoor absoluut onvoldoende.
- pappaleo
- Contacteer:
Ik heb er ook al 4 dagen geen meer gepost.markbakk schreef:Ik ben ook wel klaar met die CSD's...
- pappaleo
- Contacteer:
OK dan, Burst Decays.
Zelfde pirretjes als hierboven.
De eerste 2 ongefilterd met 25g twaron (nearfield meting van 7 sept): De volgende met "verbeterde" paneeldemping en 30g twaron + bofoam (nearfield meting van 23 sept): De laatste gefilterd (nearfield meting van 24 sept): Omdat het er allemaal wel heel gladjes uitziet ook eentje met de vloer op -60dB: De filters zijn nu al ruim een week ongewijzigd en er liggen meer dan 30 CD's op een stapel naast de speler. Ik wil alles horen, dat is volgens mij een goed teken. Omdat ze los natuurlijk niet zo diep gaan worden ze ondersteund door een REL Stampede subwoofer (had ik nog staan). Klinkt best lekker. Een beetje minder energie rond de 150Hz vermoed ik, maar dat mis ik niet echt.
We gaan maar eens aan de TL's beginnen

Zelfde pirretjes als hierboven.
De eerste 2 ongefilterd met 25g twaron (nearfield meting van 7 sept): De volgende met "verbeterde" paneeldemping en 30g twaron + bofoam (nearfield meting van 23 sept): De laatste gefilterd (nearfield meting van 24 sept): Omdat het er allemaal wel heel gladjes uitziet ook eentje met de vloer op -60dB: De filters zijn nu al ruim een week ongewijzigd en er liggen meer dan 30 CD's op een stapel naast de speler. Ik wil alles horen, dat is volgens mij een goed teken. Omdat ze los natuurlijk niet zo diep gaan worden ze ondersteund door een REL Stampede subwoofer (had ik nog staan). Klinkt best lekker. Een beetje minder energie rond de 150Hz vermoed ik, maar dat mis ik niet echt.
We gaan maar eens aan de TL's beginnen
- pappaleo
- Contacteer:
Een citaat uit Project 03: 2-weg Wavecor/Vifa TL
Ik ga eerst één testkast maken en met metingen hoop ik vast te kunnen stellen wat de invloeden van de demping en de schuine paneeltjes zijn.
Ik was zelf geen Fuzzy TL van plan, maar een gevouwen TL met een 180° bocht er in en een 90° hoek. Gevoelsmatig had ik die 45° hoekjes er ook al ingepland om min of meer tegen te gaan dat de afzonderlijke pijpsegmenten zich als deelresonatoren gaan gedragen. Of dat onzin is zal de praktijk moeten uitwijzen. Wouter stelt dat er meer hogere frequenties uit de poort zullen komen.pappaleo schreef:Ik had, toen ik het artikel van de transMISSIONline onder ogen kreeg, al vragen over de manier hoe ze nou die pijplengte berekenen bij zo'n Fuzzy TL. Blijkt inderdaad nog een heel gedoe te zijn.wouter schreef:Mooi overzicht! Breder maken heeft voor de lengte geen zin, breder is ondieper en daarmee pak je minder lengte (aangezien die ontstaat tussen het vouwen van voor naar achter)
Wel lekker eigenwijs dat jij in je eerdere schets 45 graden plankjes onderin toevoegd. Dit zou contraproductief zijn voor het filteren van hogere tonen. En je wilt alleen lage tonen uit de poort horen...
Het vouwen van een Lijn heeft ook nadelen, je raakt rond de afstemfrequentie ongeveer 2dB kwijt. Dat zie je in een simulatieprogramma natuurlijk niet als je dit niet kunt invoeren. Bij de presentatie van de eerste Pico Lino hadden ze ook de metingen aan de ongevouwen en anders gevouwen prototypes toegevoegd. Nu lees je daar eigenlijk nooit meer wat over. Ik kan me voorstellen dat een Fuzzy TL anders 'meet' dan een klassieke kastvariant van dezelfde TL.
Ik maak een conventionele TL, maar ik was wel van plan de vouwen in de pijp min of meer af te ronden. Nu zeg jij, Wouter, -en het klinkt plausibel- dat dit de hogere tonen minder dempt. Dat zou betekenen dat er meer dempingsmateriaal in de pijp zou moeten. Hmmmmm![]()
![]()
Ik gebruik een programmaatje van Leonard Audio om de pijp te berekenen. Daarmee kun je de pijp in segmenten verdelen en een hoek tussen de segmenten instellen, vouwen dus. Leuke feature, maar het heeft in de simulatie geen zichtbare invloed op de frequentiekarakteristiek.
Ik ga eerst één testkast maken en met metingen hoop ik vast te kunnen stellen wat de invloeden van de demping en de schuine paneeltjes zijn.
- pappaleo
- Contacteer:
Erg hè? Nog 23 jaar getrouwd ook zaterdag. Ik verras haar met een paar mooie kasten.dre schreef:Daar gaat je weekend!
Waar blijven die foto's van de blije vrouw die een plantje neerzet op de verse testkasten?
Groetjes Walter
Groetjes Walter
- pappaleo
- Contacteer:
Heeft jouw vrouw geklaagd dan dat er geen plantje op de bovenkant van die open baffel past?Walt schreef:Waar blijven die foto's van de blije vrouw die een plantje neerzet op de verse testkasten?![]()
Groetjes Walter
In die 1.5x week dat we nu getrouwd zijn is die ellende me gelukkig nog bespaard gebleven!
Groetjes Walter
Groetjes Walter