Black Box DLCP

Actieve filters, DSP, MFB / servo controlled.

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Gerrit
Berichten: 1005
Lid geworden op: ma 25 feb 2008, 9:40
Locatie: Schin op Geul
Contacteer:

Black Box DLCP

Bericht door Gerrit »

Vandaag zijn de panelen van Schaeffer binnengekomen dus lijkt het mij een goed moment om een draadje te beginnen over een minimale DLCP implementatie in een Modu kastje.
Op zich is er natuurlijk niet zoveel zelfbouw aan een DLCP, zeker nu de voeding ook beschikbaar is, maar het leek me toch wel aardig om de assemblage te documenteren. Wellicht dat iemand er nog wat aan heeft. Het gaat om een DLCP welke puur als filter/processor bedoeld is, dus zonder input board. Het is een 'black box' omdat alleen van belang wat er in gaat en wat er uit komt, het ding zelf kan volledig buiten beeld blijven. De aan/uit schakelaar zit er alleen op omdat dit tijdens de ontwikkeling van actieve luidsprekers wel zo handig is, uiteindelijk moet de unit vanuit de preamp worden geschakeld.
Een foto van het kale achterpaneel toont de aanwezige in- en uitgangen:
DLCP_back.jpg
De randen zijn geslepen en de panelen zijn na bewerking geanodiseerd, kost een paar centen maar dan heb je ook wat. Voor het frontpaneel heb ik mij laten inspireren door het werk van Hotblack Desiato, het is dus een zwart frontpaneel met zwarte letters en zwarte accenten :wink: Helaas zijn er geen zwarte ledjes, dus misschien dat ik het rode ledje maar niet aansluit :lol:
DLCP_front.jpg
Eens kijken of ik geen fout gemaakt heb bij het ontwerp van de panelen [-o<

Gerrit

P.S. Zie ik net dat ze de betekenis van de afkorting gewijzigd hebben :boos:
Gebruikersavatar
Gerrit
Berichten: 1005
Lid geworden op: ma 25 feb 2008, 9:40
Locatie: Schin op Geul
Contacteer:

Re: Black Box DLCP

Bericht door Gerrit »

Gelukkig geen fout gemaakt \:D/
DLCP_back-b.jpg
DLCP_front-b.jpg
Wat is het toch fijn als alles gewoon perfect past :D

Gerrit
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Black Box DLCP

Bericht door ds23man »

Waarom gebruik je geen zwarte chassisdelen en monteer je ze niet vanaf de achterzijde?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Black Box DLCP

Bericht door ray5150 »

En dan mét zwarte schroefjes... :mrgreen:
Gebruikersavatar
Gerrit
Berichten: 1005
Lid geworden op: ma 25 feb 2008, 9:40
Locatie: Schin op Geul
Contacteer:

Re: Black Box DLCP

Bericht door Gerrit »

ds23man schreef:
Waarom gebruik je geen zwarte chassisdelen en monteer je ze niet vanaf de achterzijde?
Ik vindt het mooier zo O:) , lekker oldskool. Het zijn overigens de DLX-HE types, voor de kabels heb ik dezelfde types gebruikt, die 'velours-chroom' afwerking ziet er erg fraai uit. Het oog wil immers ook wat, ook al zie je straks het merendeel niet meer :lol:
ray5150 schreef:
En dan mét zwarte schroefjes... :mrgreen:
Bij de PowerCon wil ik nog wel zwarte boutjes hebben, maar die had ik nu niet liggen.

Gerrit
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Black Box DLCP

Bericht door ray5150 »

Komt er geen display print aan de voorkant van de kast ?
Gebruikersavatar
Gerrit
Berichten: 1005
Lid geworden op: ma 25 feb 2008, 9:40
Locatie: Schin op Geul
Contacteer:

Re: Black Box DLCP

Bericht door Gerrit »

ray5150 schreef:
Komt er geen display print aan de voorkant van de kast ?
Nee, geen display. Ik ga ook de analoge ingangen gebruiken, de S/PDIF is er voor de zekerheid en voor testdoeleinden. De extra AD/DA omzetting neem ik bij deze opzet voor lief. Je kunt het het beste vergelijken met een filter zoals voor de Linkwitz Orion, gewoon een kastje wat samen met de preamp aangezet wordt maar dan digitaal. Of het signaal door een kudde opamps gaat zoals bij de ASP, of een AD/DA slag maakt is volgens mij lood om oud ijzer. Bij mijn huidige surround speakers met de AS2.100 werk ik nu ook zo, gewoon analoog in, werkt prima, geeft de minste latency en klinkt ook prima. Resampling is overigens ook veel minder triviaal dan menigeen denkt.

Gerrit
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Black Box DLCP

Bericht door SSassen »

ds23man schreef:
Waarom gebruik je geen zwarte chassisdelen en monteer je ze niet vanaf de achterzijde?
Exact mijn insteek (pun intended).
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Black Box DLCP

Bericht door Pjotr »

Gerrit schreef:
Helaas zijn er geen zwarte ledjes, dus misschien dat ik het rode ledje maar niet aansluit :lol:
Er zijn wel bijna zwarte :mrgreen: Die van 700nm, diep donkerrood ;)

Mooi geworden Gerrit!
Gebruikersavatar
Gerrit
Berichten: 1005
Lid geworden op: ma 25 feb 2008, 9:40
Locatie: Schin op Geul
Contacteer:

Re: Black Box DLCP

Bericht door Gerrit »

SSassen schreef:
ds23man schreef:
Waarom gebruik je geen zwarte chassisdelen en monteer je ze niet vanaf de achterzijde?
Exact mijn insteek (pun intended).
Als de DLCP in een rack staat is de achterkant vaak slecht verlicht en dan is dit veel beter te onderscheiden, het is zo ook makkelijker op gevoel te werken. Dit is uiteraard mijn persoonlijke mening/smaak.
Ik had ook gehoopt dat door het schroefdraad in het paneel er een betere verbinding tussen de chassisdelen en het paneel zou ontstaan, dat valt dus tegen. Het anodiseren zorgt voor een behoorlijke isolatie, de weerstand tussen chassisdelen is soms wel 16Ω. Het is dus nodig om als nog kartelringen aan de achterkant met moertjes tegen het paneel te klemmen zodanig dat de kartels door de anodisatielaag heen prikken.
Pjotr schreef:
Gerrit schreef:
Helaas zijn er geen zwarte ledjes, dus misschien dat ik het rode ledje maar niet aansluit :lol:
Er zijn wel bijna zwarte :mrgreen: Die van 700nm, diep donkerrood ;)

Mooi geworden Gerrit!
Dank je :) Die jongens van Schaeffer maken je het ook wel erg makkelijk om er iets moois van te maken.
Infrarood is ook zo wat :lol: Het zal wel op een heel zachtjes brandende rode led neerkomen, net genoeg om te zien dat er spanning op staat.

Of de DLCP werkelijk neutraal is wil ik wel proberen te testen. De ongebalanceerde en gebalanceerde stereo uit van de OPPO zijn echt gescheiden tot en met de DAC, de DLCP kan dus mooi op de gebalanceerde uitgang worden aangesloten en vervolgens op de preamp. De ongelanceerde uitgang van de OPPO gaat direct naar een andere ingang van de preamp. Zo kan ik mooi heen en weer schakelen, dat is wel niet ideaal maar een echte ABX test opzetten is ook weer zo wat.

Gerrit
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Black Box DLCP

Bericht door Pjotr »

Anders worden het een donker grijze LED's :D (Donker grijs stukje plexiglas met witte LED)

'Tis jammer dat je het frontje al af hebt, ook mooi: http://www.ebay.ca/itm/ITT-SCHADOW-Push ... 1499706448
Gebruikersavatar
Gerrit
Berichten: 1005
Lid geworden op: ma 25 feb 2008, 9:40
Locatie: Schin op Geul
Contacteer:

Re: Black Box DLCP

Bericht door Gerrit »

De voeding en de DLCP zijn in de kast gemonteerd:
DLCP_top.jpg
De anti-dreun plaat zit er in zodat de schakelaar 'klik' doet en niet 'kloiiiink' en op sommige plaatsen ook ter isolatie en bescherming. De loze fastons zitten er puur voor extra veiligheid, de voeding zit op het moedercontact er kan dus geen spanning op de bovenste contacten komen te staan. Het schroefdraad voor de bevestiging van de chassisdelen heb ik nog een keer nagetapt om de anodisatielaag weg te schrapen, dat helpt want nu is er wel erg goed contact. Het is de bedoeling om alles aan te sluiten volgens AES48, zie Sound System Interconnection en ook de Hypex appnote:
pin1_appnote.pdf
(351.11 KiB) 305 keer gedownload
De Neutrik DLX serie chassisdelen hebben een extra soldeerlip waarmee pin 1 via de kortste weg aan het chassis gekoppeld kan worden.
DLCP_connectors.jpg
De bevestigingen van de DLCP zijn op de print allemaal met 100nF aan de nul gekoppeld, de metalen afstandbussen zijn met kartelringen bevestigd en maken uitstekend contact met de bodemplaat. Het is zeker niet overbodig om extra aandacht te besteden aan een goede verbinding tussen de diverse delen van de behuizing. Op bovenstaande foto is rechts aan de zijwand een M3 boutje te zien, de weerstand tussen dit boutje en een boutje op de achterwand is 1Ω als alleen de meegeleverde verzonken boutjes gebruikt worden. Door het afschermblik worden de achterwand en zijwand beter verbonden en meet ik nog maar 10mΩ!
Mijn vraag is nu of, en zo ja welke, afscherming van de DLCP naar de chassisdelen gelegd moet worden?

Gerrit
Gebruikersavatar
Dan
Berichten: 1508
Lid geworden op: zo 17 jul 2011, 12:08
Locatie: Den Helder

Re: Black Box DLCP

Bericht door Dan »

Wordt een mooi kastje zo. Maar ga je er tijdens het instellen een display aan hangen? Of helemaal niet?
Gebruikersavatar
Gerrit
Berichten: 1005
Lid geworden op: ma 25 feb 2008, 9:40
Locatie: Schin op Geul
Contacteer:

Re: Black Box DLCP

Bericht door Gerrit »

Dan schreef:
Wordt een mooi kastje zo. Maar ga je er tijdens het instellen een display aan hangen? Of helemaal niet?
Dank je :)
Tijdens het instellen hangt de DLCP aan de laptop en wordt vanuit de software bediend, dat is ook meteen een stuk makkelijker en ook vanuit de luisterpositie te doen. Eventuele correcties gaan dan later ook gewoon m.b.v. de laptop, even aan de USB en klaar.

Gerrit
Gebruikersavatar
Dan
Berichten: 1508
Lid geworden op: zo 17 jul 2011, 12:08
Locatie: Den Helder

Re: Black Box DLCP

Bericht door Dan »

Leuk, misschien moet ik dat met mijn DSP ook doen. Hoewel een ouderwetse volumeknop ook zo zijn charmes heeft...
Gebruikersavatar
Gerrit
Berichten: 1005
Lid geworden op: ma 25 feb 2008, 9:40
Locatie: Schin op Geul
Contacteer:

Re: Black Box DLCP

Bericht door Gerrit »

Dan schreef:
Leuk, misschien moet ik dat met mijn DSP ook doen. Hoewel een ouderwetse volumeknop ook zo zijn charmes heeft...
Er zit bij normaal gebruik een preamp voor:
Sirius_front.jpg
Met volumeknop en afstandsbediening (Tentlabs Volume control).

Gerrit
SuperR
Berichten: 1864
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 22:35
Locatie: Rotterdam

Re: Black Box DLCP

Bericht door SuperR »

Mooi hoor. Helemaal mijn smaak. Wat gaat dit kastje aansturen?
Gebruikersavatar
Gerrit
Berichten: 1005
Lid geworden op: ma 25 feb 2008, 9:40
Locatie: Schin op Geul
Contacteer:

Re: Black Box DLCP

Bericht door Gerrit »

SuperR schreef:
Mooi hoor. Helemaal mijn smaak. Wat gaat dit kastje aansturen?
Dank je :)
Sirius is een vier kanaals analoge volumeregelaar met buffers. De OPPO BDP-105 zorgt voor de eventuele downmix van 7.1 of 5.1 naar 4.0. De front kanalen worden nu verzorgd door Linkwitz Orions met Thor subs. De DLCP is bedoeld voor de ontwikkeling en aansturing van mijn huidige project ODi2, omnipool met twee dipolen. De surround kanalen worden verzorgd door ODi-2, een variant op de Linkwitz Pluto met een dipool bandje.

Gerrit
Gebruikersavatar
Dan
Berichten: 1508
Lid geworden op: zo 17 jul 2011, 12:08
Locatie: Den Helder

Re: Black Box DLCP

Bericht door Dan »

Gerrit schreef:
Dan schreef:
Leuk, misschien moet ik dat met mijn DSP ook doen. Hoewel een ouderwetse volumeknop ook zo zijn charmes heeft...
Er zit bij normaal gebruik een preamp voor:
Sirius_front.jpg
Met volumeknop en afstandsbediening (Tentlabs Volume control).

Gerrit
Oh ja, jij had geen moeite met de AD/DA conversie
Ik wil die stap indien mogelijk juist overslaan, vandaar dat ik een 8 kanaals volumeregeling achter de DSP heb zitten.
Die ga ik dan uitbreiden tot 16 kanalen (uiteraard met een bypass) zodat ik ook 7.1 film kan kijken met dezelfde set luidsprekers.
Gebruikersavatar
Gerrit
Berichten: 1005
Lid geworden op: ma 25 feb 2008, 9:40
Locatie: Schin op Geul
Contacteer:

Re: Black Box DLCP

Bericht door Gerrit »

Dan schreef:
Oh ja, jij had geen moeite met de AD/DA conversie
Ik wil die stap indien mogelijk juist overslaan, vandaar dat ik een 8 kanaals volumeregeling achter de DSP heb zitten.
Die ga ik dan uitbreiden tot 16 kanalen (uiteraard met een bypass) zodat ik ook 7.1 film kan kijken met dezelfde set luidsprekers.
Jij gebruikt toch de Najda? Bevalt die? Het ziet er mooi uit, alleen weer erg jammer van die ongebalanceerde uitgangen.
Hoe ga je dat trouwens regelen met de surround? Je moet dan het surround signaal splitsen in 4 S/PDIF streams, of kan dat allemaal via USB die Najdas in? Wat gebruik je daarbij dan als bron voor je beeld?

Gerrit
Gebruikersavatar
Dan
Berichten: 1508
Lid geworden op: zo 17 jul 2011, 12:08
Locatie: Den Helder

Re: Black Box DLCP

Bericht door Dan »

Gerrit schreef:
Dan schreef:
Oh ja, jij had geen moeite met de AD/DA conversie
Ik wil die stap indien mogelijk juist overslaan, vandaar dat ik een 8 kanaals volumeregeling achter de DSP heb zitten.
Die ga ik dan uitbreiden tot 16 kanalen (uiteraard met een bypass) zodat ik ook 7.1 film kan kijken met dezelfde set luidsprekers.
Jij gebruikt toch de Najda? Bevalt die? Het ziet er mooi uit, alleen weer erg jammer van die ongebalanceerde uitgangen.
Hoe ga je dat trouwens regelen met de surround? Je moet dan het surround signaal splitsen in 4 S/PDIF streams, of kan dat allemaal via USB die Najdas in? Wat gebruik je daarbij dan als bron voor je beeld?

Gerrit
Ik heb de Najda nog niet in gebruik, simpelweg omdat de rest nog niet klaar is. Ik heb wel alle spullen al staan maar ik wil me als het weer nog redelijk is bezig houden met mijn luidsprekers. Aangezien dat er nogal organisch uitziet is dat een meerjarenproject op zichzelf geworden :sure: .
Nu hoop ik dat ik het goed uit kan leggen want dat is niet mijn sterkste punt.... Het idee is dat ik (als bron) de digitale uitgang van mijn Rotel 7.1 processor aansluit op de Najda voor de hoofdluidsprekers en dat ik een aparte volumeregeling/preamp maak waarbij ik de 6 overgebleven analoge uitgangen van de 7.1 processor laat samenkomen met het analoge Najda output signaal. Voor muziek maak ik een bypass zodat ik dan alleen het Najda uitgangsignaal gebruik. Het is geen ideale situatie maar volgens mij gaat het wel goed werken voor HT. (leve de programmeerbare AB :rock: )

Dat de Najda geen gebalanceerde uitgangen heeft vind ik niet zo'n probleem. Dat speelt alleen een rol bij grote kabellengtes.
Voordeel van de Najda is weer dat het vier uitgangen heeft per kant. Bovendien kun je met I2S nog andere leuke dingen doen. Je hebt net even wat meer digitale mogelijkheden dan bij de DLCP.

Ik verwacht komend voorjaar het geheel spelend te hebben. De meeste tijd gaat helaas zitten in het afwerken van de speakers. Voordeel is wel dat ik de kosten over een wat langere periode kan uitsmeren.
Gebruikersavatar
Gerrit
Berichten: 1005
Lid geworden op: ma 25 feb 2008, 9:40
Locatie: Schin op Geul
Contacteer:

Re: Black Box DLCP

Bericht door Gerrit »

Het idee is dat ik (als bron) de digitale uitgang van mijn Rotel 7.1 processor aansluit op de Najda voor de hoofdluidsprekers
Ik hoop voor je dat daar alle formaten worden doorgegeven, maar ik ben bang dat de hoge resolutie formaten niet als zodanig worden doorgegeven. Dit soort van gedonder heeft mij doen besluiten deze aanpak te kiezen. Misschien dat het wel kan als je alles uit de computer laat komen maar dan moet daar ook het beeld vandaan komen en de OPPO veegt echt de vloer aan met de weergave uit een computer.
Dat de Najda geen gebalanceerde uitgangen heeft vind ik niet zo'n probleem. Dat speelt alleen een rol bij grote kabellengtes.
Dat is maar een (klein) deel van het verhaal, het heeft vooral te maken met de volledige scheiding van audio signaal en afscherming. De link hierboven en de Hypex appnote gaan vooral daarover. Met alle mobiele zooi en WiFi meuk wordt een goede afscherming steeds belangrijker.

Gerrit
Gebruikersavatar
Gerrit
Berichten: 1005
Lid geworden op: ma 25 feb 2008, 9:40
Locatie: Schin op Geul
Contacteer:

Re: Black Box DLCP

Bericht door Gerrit »

De DLCP Black Box is klaar en alles doet het \:D/
DLCP_all_connected.jpg
Voor de audio bedrading heb ik 0,4mm zilverdraad met katoen isolatie gebruikt, dat had ik nog liggen en het laat zich mooi twisten. De Microfit connectors zijn gekrompen en gesoldeerd, het is immers massief draad, de andere zijn alleen gesoldeerd want daar heb ik geen tang voor. De pinnetjes voor de headers zitten op een strip en dan is het wel te doen om de draad met een punttang te 'krimpen' en daarna te solderen.
DLCP_detail.jpg
Het is nu helemaal volgens AES48, pin 1 ligt direct aan het chassis en is niet met de DLCP verbonden. De DLCP is alleen via de afstandbussen aan het chassis gekoppeld (op de print zijn deze met c'tjes gekoppeld aan de nul). Het deksel heb ik ook nog met een extra verbinding aan aarde gelegd, alles om een zo goed mogelijke afscherming te krijgen.
Zie hier het resultaat:
DLCP_noise_all_outputs.png
Je ziet de ruis van alle 6 uitgangen, ik begrijp niet waarom de bovenste drie op het chassis meer ruisen dan de onderste drie (het zou ook aan de ingang kunnen liggen) maar het is hoe dan ook een prachtig resultaat. Afgezien van een paar kleine piekjes zie je alleen maar ruis, van brom is totaal geen sprake meer :yeah: . De ingangen zijn open, de DLCP staat op de default 2,5V gevoeligheid en DSP staat op neutraal.
Het is niet mijn bedoeling om de DLCP uitgebreid door te meten, maar hier is nog de MLS frequentiekarakteristiek en fase:
DLCP-thrue-2V-freq-phase.png
En een FFT van een multitone signaal:
DLCP_multitone.png
Er zijn een paar piekjes die niet bij het signaal horen maar verder zit alles zo'n 95dB onder het multitone signaal, een prima resultaat.

Op grond van deze meetresultaten zou de Black Box zijn naam dus ook op elektrisch vlak waar maken. De volgende stap is het opnemen in de huidige keten en luisteren.

Gerrit
Gebruikersavatar
Jag
Berichten: 998
Lid geworden op: wo 01 mar 2006, 15:43
Locatie: Utrecht

Re: Black Box DLCP

Bericht door Jag »

Mooi resultaat! Lijkt me fijn werken met die connectors voor de signalen.
Gebruikersavatar
Gerrit
Berichten: 1005
Lid geworden op: ma 25 feb 2008, 9:40
Locatie: Schin op Geul
Contacteer:

Re: Black Box DLCP

Bericht door Gerrit »

Jag schreef:
Mooi resultaat! Lijkt me fijn werken met die connectors voor de signalen.
Dank je :)
Het zijn mooie connectortjes, alleen zo'n tang kost een hoop geld :( Het krimpresultaat is dan wel weer erg mooi.

Gerrit
Plaats reactie

Terug naar “Actieve Luidsprekerelektronica”