41Hz AMP10 in aanbouw, status: Klaar, met enkele vragen

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Implo

41Hz AMP10 in aanbouw, status: Klaar, met enkele vragen

Bericht door Implo »

Goedenmiddag allen,

Even een kort verhaaltje vooraf,
Een paar weken geleden heb ik een setje Chario Syntar 100's gekocht. Echt geweldige speakers, heel muzikaal. Alleen ja, nu moet mijn versterker er ook aan geloven, er moet wat anders komen. Aangezien zelfbouw toch een heel geschikt alternatief is voor kant & klaar spul, en ik in het verleden al diverse (kleine) elektronica bouwpakketjes in elkaar gesoldeerd heb, was de keuze snel gemaakt. Er komt een zelfbouw versterker.

Wat mij direct opviel, zijn de goede ervaringen met de UcD modules van Hypex. Echter zijn deze net even te prijzig voor mij. Dus na even verder gezocht te hebben kwam ik op de kitjes van 41Hz, welke hier op het forum ook bekend zijn. Het moest een AMP10 worden. Stereo met onboard PS en genoeg vermogen voor mij. Dus gisteren de order geplaatst.

Maar nu rest mij nog een vraag over de te gebruiken RKT, volgens 41Hz kan ik transformators gebruiken tussen 2x 18-24Vac. Nu zat ik te denken aan een RKT van 2x 18Vac met 300VA, maar ik las net op de site van 41Hz dat het geleverde vermogen duidelijk minder is dan bij bijvoorbeeld 2x 24Vac.

Bmm verkoopt RKT's van 2x 22Vac en 2x 25Vac. Na gelijkrichting van de laatste komen we uit op een railspanning van ongeveer +/- 35,25Vdc. De overspanningsbeveiliging van de Tripath zit op +/- 36Vdc. Dit wordt erg krap, maar kan dit? Of is het dan 'veiliger' om te kiezen voor een transformator van 2x 22Vac?

Andere tips/suggesties zijn uiteraard ook van harte welkom!
Laatst gewijzigd door Implo op wo 08 jul 2009, 21:53, 2 keer totaal gewijzigd.
Xander

Bericht door Xander »

Ik zou even kijken in de datasheet van de Tripath chip. Daar staat precies in uitgelegd wat je kan met welke trafo. De exacte eisen ben ik vergeten.

Ik heb destijds ook een trafo gekocht voor een AMP10 maar heb deze helaas nooit gebruikt. Deze is uitgezocht aan de hand van de pdf. Mocht je interesse hebben dan hoor ik het wel.

viewtopic.php?t=8863

Om antwoord te geven. Ja dat is erg krap. Het is vervelend om een AMP te hebben die zo nu en dan in protectie slaat.

Maar volgens mij ben je vergeten de 1.4V drop over de gelijkrichter af te trekken. Dan kom je op <34V en is het acceptabel.
Soundexcel

Bericht door Soundexcel »

22v AC gebruiken. Met 25v AC gaat het fout.
Implo

Bericht door Implo »

Bedankt voor je snelle antwoord!

Hmm 25Vac wordt erg op het randje..

Mooie RKT heb je trouwens in de aanbieding.

Nog iets over de modulator gain weerstanden, klopt het dat hoe groter de weerstand, hoe hoger de gain (en daarmee dus ook de noise) wordt?

En met een RKT van 22Vac = 31Vdc kan ik dus het beste 8,2k + 1k nemen?

Edit1: Soundexcel, ik had je bericht nog niet gezien :oops: , ik heb besloten om voor 2x 22Vac te gaan.

Nog een vraagje/bevestiging over de ingang-gain:

Zojuist mijn M-audio Audiophile 2496 aan de scoop gehangen: Vout 1,24Vac pk/pk.De Tripath chip moet een Vin van 2V pk/pk krijgen.

Nu ben ik van plan om als ingangs-gain -2.1 te nemen, met Rin 22k en Rfb 47k. Of levert dit extra ruis op, zoals bij de modulator-gain?

Edit 2:

Ik zie nu pas dat de scoop meet in RMS... dit betekend grofweg 1,75V pk/pk

Dit betekend dat ik de 'standaard' ingangsgain ga gebruiken.
Bijlagen
Foto718.jpg
Implo

Bericht door Implo »

Zo, tijd voor een update.

Woensdag het pakketje van 41hz ontvangen en gister lekker wezen solderen.

Alleen de Tripath chip zit er nog niet op, ik wacht op de ringkern om de 5v test te doen.

Heeft het nut om de ingangscap te vervangen door een Wima?
http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=451086 of
http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=450270 ?

Foto's zeggen meer dan woorden:
Bijlagen
Foto727.jpg
Foto728.jpg
Samen met het klosje zilvertin
Samen met het klosje zilvertin
Implo

Bericht door Implo »

En weer een update,

De ringkerntrafo is binnen, daarvoor dank Xander. De 5V lijn meet 5.02v, railvoltage +/- 30V. Luidsprekeroutputs op 2mV, schommelt soms naar de 15 a 20mV

Morgen inbouwen en testen met echte muziek :D
Xander

Bericht door Xander »

Ik ben werkelijk heel erg benieuwd naar hoe je de Tripath vind klinken! Wat betreft de WIMA's zou ik zelf even wachten. Als je ze er nu in zet begin je namelijk bij de Wima's als referentie. ;)
Implo

Bericht door Implo »

En hij draait!

Vanavond een update met foto's.

Draait nu nog op een testspeaker (mocht er iets geks gebeuren..), maar klinkt toch al lekker, ben erg benieuwd hoe hij het doet vergeleken met de Yamaha CR-1020 bak :)
JuuL

Bericht door JuuL »

Mooi project hoor! :D
Implo

Bericht door Implo »

Updeet taim!

Hij staat nu een tijdje te spelen, maar wat een heerlijk geluidje!

Foto's zeggen meer dan woorden:
Bijlagen
Actiefoto 8)
Actiefoto 8)
Tijdens de bouw. Beetje grote RKT voor een klein printje :)
Tijdens de bouw. Beetje grote RKT voor een klein printje :)
En het interieur
En het interieur
De achterkant
De achterkant
Xander

Bericht door Xander »

OMG, mooie trafo! Hoe kom je daaraan? :D ;)

Mocht je nog wat opblazen heb ik hier nog wat AMP10 onderdelen liggen, dus wees gerust. :P
Implo

Bericht door Implo »

Haha tjaa bekende trafo he :D

Ik vrees dat het opblaasstadium voorbij is.. Alles werkt naar behoren ;)
Digidoo
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

Grappig, heb precies hetzelfde kastje, maar dan met een AMP10b. Best proppen, want ik heb nog claritycap inputcaps (aanrader overigens)
Soundexcel schreef:
22v AC gebruiken. Met 25v AC gaat het fout.
Dat kan ik beamen. Er ligt een stuk van ong. 1cm breed uit de chip. :lol:

Ik moet nog steeds een nieuw kitje bestellen, maar heb 't ontzettend druk met stage/school/muziek. Ik was wel ontzettend te spreken over de kwaliteiten van dit versterkertje. Het wordt waarschijnlijk een zomerprojectje. Gelukkig heb ik al een 22v AC trafotje en natuurlijk de rest...

Heb je ook pica's van hoe ie nu is? *gaat zoeken in de showcase intussen*
Implo

Bericht door Implo »

Hey nee ik heb nog geen showcase, kan zo wel eventjes een topic maken met foto's van de huidige staat.

Hij klinkt echt super! Heerlijke combinatie met mijn Chario Syntar's!
KoenVW

Bericht door KoenVW »

Ziet er erg leuk uit, hoeveel ben je daar nou aan kwijt? Ik vraag me altijd af, je ziet vaak dat de zelfbouwversterkers geen volumeknop hebben, hoe werkt dat dan?
Implo

Bericht door Implo »

Ik ben totaal zo'n 170 euro kwijt geweest.

Hij wordt gebruikt als eindversterker. Ik heb een leuke geluidskaart (M-audio delta 2496), welke het volume regelt, deze heeft genoeg 'ballen' om een eindversterker aan te sturen (1,24v rms). Je kunt er prima een 'passieve voorversterker' in monteren, dit kan met een potmeter of een stepped attenuator, dit is een keuzeschakelaar met heel veel weerstandjes, welke een soorgelijke werking heeft als een potmeter, echter schijnt deze beter te zijn, omdat je met echte weerstanden werkt ipv een koolstofbaantje.

Nog even een vraag: In het begin was er bijna geen inschakelplop, alleen begint deze steeds harder/duidelijker te worden. Is hier nog iets aan te doen, behalve met relais? Ik heb liever geen extra componenten als het niet hoeft. Lijkt mij weer extra overgangsweerstanden.
JuuL

Bericht door JuuL »

Als je mazzel hebt kan je de mute aansturen en als hij dan niet plopt kan je hier gebruik van maken. Anders toch echt een relais denk ik.
En als je een goed relais hebt dan hoor je geen verschil hoor :wink:
Implo

Bericht door Implo »

De mute is inderdaad aan te sturen, dit gebeurd ook al met een MCP101-485D IC, deze maakt de mute-pin pas 'laag' nadat de +5v gestabiliseerd is. Dit geeft een kleine inschakelvertraging van ongeveer een halve seconde.
Nu kan ik wel een extra schakelaar gebruiken voor de mute-functie, maar ik heb liever geen tweede schakelaar. In fact: Ik vind 1 schakelaar al irritant, liefst op afstand bestuurbaar met een afstandsbediening bijv.

Op zoek naar een leuk IR projectje dus ;)

Maar gezien de inschakelvertraging van een halve seconde, is de plop dan een resultaat van de voedingslijnen die niet snel genoeg stabiel zijn, of levert de mute-functie deze plop?
daniel

Bericht door daniel »

Je zou er nog een Velleman DC-protection kitje aan toe kunnen voegen. Die past makkelijk in de lege ruimte die je nog over hebt, en je hebt meteen inschakelvertraging én DC beveiliging (waarbij ik wel even in de handleiding van die kitjes zou checken of die probleemloos met brugversterkers samenwerken. Ik dacht van wel, maar beter checken).
Implo

Bericht door Implo »

Hmm daar kan ik wel eens naar kijken. De ingang is al beveiligd tegen DC met een condensator (en gelijk de bron beschermt tegen de gebias'de ingang), en de uitgang is instelbaar, zit nu rond de 10mV DC.
Implo

Bericht door Implo »

Zo even een kickje.

Ik zit te denken om er eens andere ingangscondensatoren in te zetten. Gelijk van 3.3uF naar 2.2uF, aangezien de plop door deze C's ontstaat. Zonder bron aangesloten plopt hij ook niet.
Lager in waarde kan helaas niet, aangezien deze C samen met de ingangsweerstand werkt als een highpass filter.

Heeft iemand misschien nog een leuk paartje C's van 2.2uF? (MKP oid)
Het is zonde om 10 euro verzendkosten te moeten betalen voor een paar C's van enkele gram.

Ook heb ik de DC offset beter afgesteld, schommelt tussen -1mV en +1mV, hele nette waarde dacht ik zo 8)

En nog een laatste puntje, hij sist iets uit de tweeter, opzich niet storend, maar ik hoor overal verhalen dat deze versterkers muisstil zouden zijn. Het sissen wordt een stuk minder zonder bron, maar nog wel aanwezig. Overigens is het pas hoorbaar met mijn oor haast tegen de tweeter. Alle koppelC's zijn goed gesoldeerd, netjes uitgevloeit etc.

Verder is het een heel mooi eindbakje geworden, kan zich goed meten met fabrieksversterkers van de bekende 'audiofiele' merken.

Mvg
Chris_T

Bericht door Chris_T »

Still is natuurlijk heel relatief :wink: , het hangt erg veel af van de versterkergain en rendement van de luidsprekers.
Ruis aan de ingang wordt namelijk ook opgetild.
Zit je ruisvloer aan de ingang bijvoorbeeld op -90dB en de versterkergain is 26dB dan zit je bij de uitgang al met een ruisvloer van -64dB wat heel goed hoorbaar is.
Implo

Bericht door Implo »

Okee, verder werkt de amp prima naar behoren. De voorversterkertrap van de Cr-1020 ruisde heel wat meer.. dat was net een oceaan soms :?

Iemand nog suggesties voor een goede ingangscondensator?
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Heb je wel een ingangscondensator nodig?

Ik zie heel vaak ingangscondensatoren op plekken die volledig vrij zijn van DC, en dan is geen condensator beter dan welke C dan ook.

Enne .. 1mV is te verwaarlozen.
Implo

Bericht door Implo »

RobertD schreef:
Heb je wel een ingangscondensator nodig?

Ik zie heel vaak ingangscondensatoren op plekken die volledig vrij zijn van DC, en dan is geen condensator beter dan welke C dan ook.

Enne .. 1mV is te verwaarlozen.
Helaas.. Een C is echt nodig. De ingangen van de chip zijn intern opgetilt naar 2,5V. Of mijn bron (M-audio Delta 24/96) moet een uitgangscondensator hebben.
Plaats reactie