Kan defecte Sansui Au-70 kopen... doen ? ( Gekocht )

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Bericht door TubeHead »

dat de buizen begonnen te gloeien kwam door de kapotte ontkoppel condensatoren bij idd de eindbuis. zoals op de foto te zien door mooie groene rakkers vervangen.

die twee ontplofte condensatoren stonden parallel over de diodes heen.

Als je ik kijk naar die Sansui op ebay zijn die condensatoren die ik nou vervangen heb ( die laatste moet dan nog ) heeft hij ook gedaan.
Geen toeval dus :)
Gebruikersavatar
daniel
Berichten: 1458
Lid geworden op: vr 17 sep 2004, 8:48
Locatie: Eindhoven

Bericht door daniel »

Het is een goed idee om alle condensatoren bij een dergelijk apparaat te vervangen. Niet alleen de koppelcondenstoren, maar zeker ook alle elko's (ontkoppel-c's dus)

Elko's drogen uit, en verliezen daardoor performance. Koppel-c's gaan nog al een lekken (elektrisch), waardoor je bijvoorbeeld dus buizen met rode wangen gaat krijgen. Dergelijke c's worden dan 'lek' voor gelijkstroom.

Elko's krijgen dacht ik een te hoge serieweerstand. Daardoor warmteontwikkeling, en mogelijk plof. Ook verliezen ze capaciteit.

Een beruchte C die je ook moet aanpakken zit aan de primaire kant van je trafo.
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Bericht door TubeHead »

hmm... vandaag iets raars mee gemaakt.

Op school aangesloten en ding begin ze zingen te brommen en weer hoge tonen te geven als ik aan de pot meter draaide.

4 uur lopen meten met een oscilloscoop... kwam er niet uit..


thuis gekomen weer aan gesloten... en weg istie ! klinkt weer super ! komt dat misschien door vuiligheid in de lucht dat de versterker laat oscilleren ? Of toch een vuile net.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

is het ding geaard?
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Bericht door TubeHead »

nee

zit nu gewoon Fase nul pruts stekkertje aan.

buizen af en toe.....
Gebruikersavatar
daniel
Berichten: 1458
Lid geworden op: vr 17 sep 2004, 8:48
Locatie: Eindhoven

Bericht door daniel »

Ik vraag me ook af wat aarding met oscillatie te maken heeft. Of doel je op instraling van buiten of zo?

Ik denk eerder aan een slechte buisvoet, die kunnen geoxideerd zijn. Wat kan helpen is alle buizen er een keer uithalen en weer in zetten (evt een paar keer). Daarmee maak je te contacten al een beetje schoon.

Of nog meer rotte c's natuurlijk.
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Bericht door TubeHead »

buisvoeten zijn inderdaad ook slecht.

Had het idee om hem op te knappen.
Echter zijn er sommige schakelaars / potmeters moeilijk of niet te verkrijgen. En behuizing blijft beetje een afgetrapt en ranzig ding.

Dus heb het idee om schema opnieuw te bouwen met nieuwe onderdelen en in een nieuwe behuizing.
highpass, low pass, Loudness , mode selector , level meters , phono/mic voortrap heb ik allemaal niet nodig.
Scheelt weer onderdelen en knoppen.


Verder klinkt hij super goed !!
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Bericht door TubeHead »

Nu wil ik ondertussen ook alvast een nieuwe behuizing maken voor deze Sansui schema.

Maar heb een probleempje...

De eindtrap ziet er heel raar uit.
Normaal ligt vaak de kathodes van de EL84 aan massa.

Maar waar liggen dezen aan ?
Bijlagen
sansuiel84.jpg
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Misschien aan ene bias circuitje?

Kan me herinneren dat mijn gitaarbuizenbak ook zoiets heeft.
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Tsjakkaa.... dat is een heel mooie versterker voor een prikkie Tubehead. Die trafo's worden alom geroemd om hun kwaliteit.

De kathodes van de eindbuizen zijn verbonden met de secundaire zijde van de uitgangstrafo. Daarvan hangt een aansluiting aan massa.
Op deze manier wordt de tegenkoppeling verkregen. Dit maakt ook dat deze versterkers een fenomenale controle over de aangesloten luidspreker hebben. Tegen-EMK van de speaker wordt direct op de eindbuis teruggevoerd.

Alleen de trafo's zijn het geld al dubbel en dwars waard.

Oppoetsen en op een mooi chassis plaatsen, samen met een leuk kwartetje EL84's en stuurbuisjes.

Prachtige muziekmakers hoor die EL84's.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Dat was het ja!
Dank u robert :lol: :lol:
Gebruikersavatar
Miniwatt
Berichten: 863
Lid geworden op: zo 22 mei 2005, 19:02
Locatie: Den Haag

Bericht door Miniwatt »

Het doet me wel heel erg denken aan McIntosh' 'Untiy Coupled' schakeling. Ik zat eerst ook te denken aan lokale tegenkoppeling op de eindbuiskathode. Maar het schema is moeilijk te lezen, wat zijn nou verbindingen?

Mijn €0,02.. :roll:

-edit-
RobertD was me voor. Toch tegenkoppeling dus :lol:
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Bericht door TubeHead »

Bedankt Robert !

Dus zo moetie worden ?
Bijlagen
sansuiel84-end.jpg
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Dat is inderdaad de manier waarop ik het schema heb geïnterpreteerd.
Er is trouwens ook nog een overall tegenkoppeling aanwezig in de vorm van de weerstanden van 2k en 6k. De schakelaar bij de 6k weerstand zet een condensatortje parallel aan de weerstand. Hierdoor worden hogere frequenties wat meer tegengekoppeld. Dit zou de oscillaties kunnen laten verdwijnen.

Wanneer je een andere opzet kiest voor de versterker dan zou ik ook voor een ander schema kiezen denk ik. Dan kun je met wat eenvoudiger verkrijgbare buizen werken.

Die koppeling van de eindbuiskathodes kun je dan misschien wel blijven toepassen.
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Bericht door TubeHead »

Klopt over die hogere frequencies, staat trouwens nooit aan.. mis anders het hoge.

Die 6an8 buisjes zijn niet erg veel in omloop inderdaad.
Jukebox revival heeft ze gelukkig nog wel. En op ebay zie ik er nog een aantal lui die ze aanbieden.

Ben erg tevreden over deze versterker hoe die nu speelt ( behalve slechte potmeters en een ruis vanwege oude componenten oid ).

Maar kan inderdaad nog wel even kijken voor een andere voorversterking.
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Bericht door TubeHead »

de eerste onderdelen zijn er al voor de behuizing.
Bijlagen
DSC09715.JPG
audioot
In memoriam †
Berichten: 1242
Lid geworden op: za 21 mei 2005, 21:26
Locatie: eke belgie

Bericht door audioot »

deze schakeling wordt ook in de versterkers van audio reseach(arc) toegepast
mvg
audioot
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Het schema hierboven laat maar drie buizen per kanaal zien.

Kies eerst een schema voordat je de gaten in het chassis maakt!

Er zijn heel leuke schema's op basis van de EL84 te vinden op het web.
Zelf ben ik niet zo gecharmeerd van de huidige penthode/triode stuurbuis, maar dat is meer gevoelsmatig.
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Bericht door TubeHead »

Je maakt het me weer moeilijk :P

Heb heeel lang na gedacht vanavond. En ga het toch anders doen...

Wil namelijk niet zonder versterker zitten en ben nogal bang om deze uit elkaar te halen.

Tijdje terug toen ik aan het fout zoeken aan de hand met het schema, kwam ik achter dat een deel van de schema niet in de versterker voor kwam ( paar onderdeeltjes). Dat maar is eerst goed onderzoeken.



Denk dat ik trafo's ga bestellen voor de EL34 en de behuizing hiervoor ga gebruiken.

Als die goed werkt later de Sansui opnieuw bouwen.
Zit ik niet zonder versterker en tegen die tijd het schema goed door gespit.


Denk dat dit het beste is.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

2 x EL34 of liever KT77 PP (die kunnen nog wat meer hebben en schijnen robuuster te zijn) heb je een dikke 30-50W tot je beschikking.
Daarmee stuur je die drie weg zo aan :D


Heel erg persoonlijk:
Ik zou die Sansui zeker in een nieuw jasje steken. Desnoods koop je ergens een 2e hands versterkertje zodat je sowieso geluid hebt. Maargoed dat zijn keuzes die je zelf maar moet overwegen.
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Dat is ook een goed idee natuurlijk.

Wanneer je de Sansui als je huidige versterker blijft gebruiken, zou ik wel even alle voedingselco's vervangen. Dat voorkomt dat je weer voor verrassingen komt te staan.

Zeker niet wegdoen!

Met EL34 of KT77 kun je ook heel leuke dingen bouwen.
Ik heb het hier al meer gezegd, ik heb ooit het Bill ontwerp van Triode Dick nagebouwd met EL34's. Dat klonk erg fraai.
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Bericht door TubeHead »

RobertD schreef:
=
Ik heb het hier al meer gezegd, ik heb ooit het Bill ontwerp van Triode Dick nagebouwd met EL34's. Dat klonk erg fraai.
Heb hier ook al een hele leuke Voeding trafo liggen..

Alleen één probleempje... komt maar 270 wissel uit..
Na gelijk richting kom er ongeveer 380 volt uit.. maar bij Bill heb je 480 nodig !

Mis ik 100 volt :cry: Zou dat erg zijn ?
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

480V! das een hoop, de meesten werken ergens tussen de 350-380V volgens mij.

Let trouwens wel erop of je wel voldoende vermogen kunt leveren.
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Bericht door TubeHead »

Heb al wat andere EL34 schema's kunnen vinden met een lagere spanning.


Trafo die ik hier hebt is een beste joekel. Dus ga er vanuit dattie zeker flink vermogen kan leveren !


Had ooit al is een keer een foto van um gepost hier ergens.


http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/download.php?id=16341


edit...

om over die spanning terug te komen..
http://www.triodedick.com/Bill/schema_versterker.GIF
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

dat zijn KT88's die hebben inderdaad een hogere spanning nodig dan de EL34/KT77.
Plaats reactie