Bedankt voor alle antwoorden, ik denk dat het aanpassen van het circuit misschien wel de beste oplossing zal zijn. Ik heb nog mijn vorige boxen liggen, Hitach hs 337, dat was mijn 'referentie'. Hierop kan ik al eens oefenen voor het vervangen van die condensoren (wat volgens het WWW zowiezo moet voor speakers van +10 jaar?). Zijn trouwens ook uitstekende boxen, mooi afgewerkt en beter in het hogere werk dan de B&W's, maar minder goed zoals veel japanners blijkbaar in het lagere gedeelte.
De tweeter werkt wel zeker, maar ik heb een nogal uiteenlopende smaak kwa muziek waardoor het voor de boxen niet eenvoudig is om aan die eisen te voldoen...
Ik hoor graag Céline Dion (vooral het eerdere Franstalige) waarbij ik vind dat het haar op je armen recht moet komen als ze de hoogte ingaat (wat nog niet het geval is bij de B&W)
Ik luister ook graag naar Hip-Hop en RnB, waarbij de lage frequenties belangrijk zijn (doet hij goed, maar de echt megalage frequenties zijn niet super)
En ook nog naar klassieke vioolmuziek, sinatra, tom jones, barry white, en ook poppy nummers zoals michael jackson, diana ross, tina turner....
Als ik dat echt heel goed wil laten afspelen heb ik volgens mij dure boxen nodig (500+ euro 2dehands) en dat geld heb ik momenteel niet...
In het lage is hij trouwens wel goed, maar als je bvb Scream afspeelt of muziek van Barry White of Leonard Cohen (of Busta Rhymes), dan mis ik dat superlage ook wel...dus misschien nog een Sub toevoegen?
Het idee van de supertweeter kwam er eigenlijk omdat ik veel van die dure 'high end' B&W's zie met die supertweeter, ik dacht dus dat mijn B&W icm een supertweeter super B&W's zouden worden
Samengevat:
- ik zal de condensatoren vervangen, maar eerst 'oefenen' met m'n hitachi's
- Ik zal wat foto's posten van het circuit, en eventueel wat componenten vervangen om een betere respons te krijgen op de tweeter. Condensator in parallel klinkt als een 'easy fix'
- Ik zal ook nog op zoek gaan naar een (actieve) sub die ik ook op m'n vintage stereo versterker kan aansluiten, of heeft dit volgens jullie geen nut?
- Het idee van de supertweeter zal ik (voorlopig) laten varen
Alvast bedankt voor jullie hulp!