preamp voor aleph 30 (balanced zen line stage)
Moderator: Beheerdersteam
- Leeuwarden
- sander1238
Re: preamp voor aleph 30 (welke)
Pfff. Dan ligt het gelukkig niet aan mij....
Ik ga die 2 eens even nader bestuderen
Ik ga die 2 eens even nader bestuderen
Wel vreemd, een beetje cd speler gooit er toch wel een uitangsspanning van 1 a 2 Volt uit.
Ik moest de buizentrap in mijn zelfbouw cd baksel juist flink afknijpen om te voorkomen dat de boel ging oversturen.
Zal morgen eens direct op de
Aleph proberen.
Ik moest de buizentrap in mijn zelfbouw cd baksel juist flink afknijpen om te voorkomen dat de boel ging oversturen.
Zal morgen eens direct op de
Aleph proberen.
- Leeuwarden
Trouwens indertijd ook een tijdje met alleen een volume pot tussen CD en eindtrap gespeeld. Het kon mij niet bekoren. Als er geen pre tussen zit is het geluidsbeeld niet compleet. Met de B1 was dat weer goed maar ik had nog steeds iets nodig met gain dus die is ook weer vertrokken.
- sander1238
heb even wat info hierover ingeslagen.Leeuwarden schreef:Beste pre's die ik tot nu toe heb gehoord zijn de Prelude van Sander Sassen en de Relaixed 2 van Jos van Eijndhoven.
eigenlijk vallen ze beide af, het zijn mooie ontwerpen die waarschijnlijk ook geweldig zullen klinken, maar het probleem zit m in de prijs. om nou honderden euro's uit t e geven voor een schakelaar http://www.europe-audio.com/Producten_c ... p_B_ID=510 ,heb een stuk gelezen waarom sander uitlegt waarom juist deze schakelaar, ik ben niet degene om dat te betijfelen.
om de prijs valt de relaixex ook af. beide wel heel mooi
blijf nog even hangen bij de p1.7 , al kan ik weinig vinden over de "bozos" waar dre het over had.
het hoeft overigens niet perse een gebalanceerd ontwerp te zijn. is mijn cd spelert ook niet
- sander1238
is dat deze?sander1238 schreef:, al kan ik weinig vinden over de "bozos" waar dre het over had.
- Leeuwarden
- Leeuwarden
PCB voor Bozos en ook voor P1.7: http://www.kk-pcb.com/bls.html
De PCB van mijn Aleph kwam hier vandaan, hij levert prima kwaliteit.
De PCB van mijn Aleph kwam hier vandaan, hij levert prima kwaliteit.
- Leeuwarden
Ray ik heb geen idee wat er met jouw PCB is gebeurd. De Aleph 5 waar die PCB in eerste instantie in zat was een van de mooist gebouwde Aleph 5's die ik ooit heb gezien. Zoals jij hem hebt gekregen was ie niet van de oorspronkelijke eigenaar (ik kan het weten want het was min of meer een gezamenlijk project van drie mensen waar ik er één van was.). De PCB's van mijn Aleph 5 waren domweg uitstekend en van hoge kwaliteit. Ik zou zelf zonder problemen PCB's bij hem bestellen.
- sander1238
ik ga niet twijfelen aan de kwaliteit, ziet er netjes uit zo op het eerste gezicht, heb nog nooit een pcb van degene in handen gehad.
maar gezien "de eenvoud" van het schema en de prijs van 28euro kan en doe ik dat zelf "beter"
vermoed dat ray dat ook bedoeld
wil niet zeggen dat ik jou hulp en adviezen niet waardeer jan, zeker niet
maar gezien "de eenvoud" van het schema en de prijs van 28euro kan en doe ik dat zelf "beter"
vermoed dat ray dat ook bedoeld
wil niet zeggen dat ik jou hulp en adviezen niet waardeer jan, zeker niet
- Leeuwarden
Nou zo bedoel ik het natuurlijk ook niet. Als je zelf wil/kan etsten is dat natuurlijk hartstikke mooi. Ik kan dat niet en velen met mij. Mijn punt is dat ondanks dat ray -zijn- PCB's kennelijk erg slecht vond, wijs ik er slechts op dat zijn PCB's m.i. al een paar keer doorgebakken waren. Je kan Kristijan (van kk-pcb) daar niet op afrekenen. De mijne waren perfect en de 2 of drie andere versies die ik gezien heb ook. Bovendien is Kristijan een betrouwbaar adres.
- sander1238
Geloof best dat hij betrouwbaar en goed is, heb die site al vaker bekeken maar vind het aardig aan de prijs als je kijkt naar de eenvoud van het schema.
Als het nou een pcb met 4 lagen zou zijn dan snap ik een hogere prijs.
Begrijp wel als je zelf niet kan/wil etsen je weinig andere keus hebt.
Over de pcbs van ray kan ik weinig zeggen, heb ooit de foto's gezien en dat zag er weinig hoopvol uit. Weet niet hoe ze in eerste instantie waren.
@jan je zei dat je niet zo weg was van de p1.7, waarom niet?
Als het nou een pcb met 4 lagen zou zijn dan snap ik een hogere prijs.
Begrijp wel als je zelf niet kan/wil etsen je weinig andere keus hebt.
Over de pcbs van ray kan ik weinig zeggen, heb ooit de foto's gezien en dat zag er weinig hoopvol uit. Weet niet hoe ze in eerste instantie waren.
@jan je zei dat je niet zo weg was van de p1.7, waarom niet?
- Leeuwarden
Ik miste helderheid, dynamiek, soundstage... Uiteindelijk heb ik dus een Relaixed in elkaar gezet en dat was in één keer helemaal goed. Gebruik hem nog steeds dus.
Is zoiets niet wat ?
Wel nog een trafo erbij of met 3-aderig kabeltje uit de versterker (of in de versterker inbouwen).
De versterking van 1x kan makkelijk wat hoger door een weerstand (/kant) te veranderen.
20€ bij Conrad, niet zo duur.
Moet ook nog een schakelaar (relais) voor de ingangen.
Anne
De versterking van 1x kan makkelijk wat hoger door een weerstand (/kant) te veranderen.
20€ bij Conrad, niet zo duur.
Moet ook nog een schakelaar (relais) voor de ingangen.
Anne
Laatst gewijzigd door Ah!buis op za 04 okt 2014, 21:31, 1 keer totaal gewijzigd.
- scanspeakman
Wilde net posten "waarom geen relaixed2?" maar had over de post van Leeuwarden heen gelezen. Relaixed2 lijkt me uitstekende combo met een aleph. balanced, geen enkele kleuring ("wire with gain"), 6 ingangen, afstandbedienbaar,.....wat wil je nog meer?Leeuwarden schreef:Laat ik het zo zeggen... De B1 is een ontzettend leuk ding. Een aanrader als je geen gain nodig hebt. Met mijn toenmalige Aleph 5 en Alcone speakers was dat geen succes geworden. Ik heb indertijd een P 1.7 gehad en ik moet zeggen dat ik daar ook niet warm of koud van werd. Beste pre's die ik tot nu toe heb gehoord zijn de Prelude van Sander Sassen en de Relaixed 2 van Jos van Eijndhoven. Tussendoor ook nog een Audio Research pre geprobeerd. Leuk maar veel te "warm". Maar nogmaals, als je geen gain nodig hebt is die B1 echt heel erg leuk.
Ik heb ook voor deze keuze gestaan voor bij mijn ExtremA. Wilde perse een balanced pre-amp. Ook de P1.7 overwegen. Sterker nog....had de printen al gekocht. Had zelf geen zin in het matchen van de torren en ook de c's in de signaalweg vond ik toch minder. Verder gaan zoeken en toch na enig dubben voor de relaixed2 gegaan. Prelude was ook een grote kanshebber maar wilde perse oplossing met input-select en zat niet te wachten op een chinees printje om dat toe te voegen. Nog geen moment spijt van de Relaixed gehad. Top-pre-amp.
Scanspeakman
Leeuwarden schreef:Ray ik heb geen idee wat er met jouw PCB is gebeurd. De Aleph 5 waar die PCB in eerste instantie in zat was een van de mooist gebouwde Aleph 5's die ik ooit heb gezien. Zoals jij hem hebt gekregen was ie niet van de oorspronkelijke eigenaar (ik kan het weten want het was min of meer een gezamenlijk project van drie mensen waar ik er één van was.). De PCB's van mijn Aleph 5 waren domweg uitstekend en van hoge kwaliteit. Ik zou zelf zonder problemen PCB's bij hem bestellen.
Dat de PCB die ik had 3 x doorgebakken waren is het punt niet, Jan. het gaat om het design en met name de praktische uitwerking ervan.Leeuwarden schreef:Nou zo bedoel ik het natuurlijk ook niet. Als je zelf wil/kan etsten is dat natuurlijk hartstikke mooi. Ik kan dat niet en velen met mij. Mijn punt is dat ondanks dat ray -zijn- PCB's kennelijk erg slecht vond, wijs ik er slechts op dat zijn PCB's m.i. al een paar keer doorgebakken waren. Je kan Kristijan (van kk-pcb) daar niet op afrekenen. De mijne waren perfect en de 2 of drie andere versies die ik gezien heb ook. Bovendien is Kristijan een betrouwbaar adres.
Omdat ik zelf regelmatig printen ontwerp en ets kijk ik daar met een heel ander oog naar dan iemand die dat niet doet.
Ik ga mijn bezwaren nu hier niet herhalen omdat ik dat al eerder gedaan heb.
Zie hier en hier.
Tis welliswaar al een hele vooruitgang dat erop deze bevestiging gaatjes op de hoeken zitten (
Ergo, Sander kan die twee geeltjes net zo goed in zijn zak houden, en gewoon een kloon maken die beter elkaar zit dan het origineel.
Knappe jongen die 10 microfarad in polypropyleen daarop gaat krijgen, hoogstens MKT past daarop.
Kijk eens naar de in-en-uitgangen, aparte GND's voor iedere + en -.
je word dus gedwongen om 8 stuks 2-voudige printkroonsteen of pinheader te gebruiken.
Als je al de juiste pitch kunt vinden.
Zet je nu die dichter bij mekaar, met 1 GND, dan kan je af met 4 stuks 3-voudige. dat soort dingen dus.
De footprints voor de weerstanden is zo te zien ook bij deze voor een 0.25 Watt weerstand.
Dacht je dat daar een Dale in gaat passen ? never nooit niet....
En wat de prijs betreft liegt hij ook nog, want deze maken ze in China voor nog geen 6 euro het stuk.
Ze gaan dus ruim 4 keer over de kop.
- Leeuwarden
- sander1238
na druk overleg een knoop doorgehakt.
het gaat de balanced zen line stage worden van pass labs, heeft een aantal redenen: de eenvoud van het schema, bijna alle onderdelen liggen hier en door een pass labs pre te gebruiken blijf ik in de filosofie van pass labs.punt
ik heb alvast een begin gemaakt met de pcb voor de voeding, mocht je nog verbetering zien, laat het horen. verder heb ik al een vraagstuk over het peamp schema op blz 4 van de eerder genoemde pdf,
bij de partlist staat bij z1-4 , p1-2 , p3-4 optional, zoals ik het lees (mijn technisch Engels is niet zo heel goed) heeft het iets met impedantie te maken. moet dit er in of beter weglaten?
bij p5 staat ook optional maar deze kan ik mijn inziens beter laten zitten, zou beter zijn voor het geval de mosfets niet gematcht zouden zijn
het gaat de balanced zen line stage worden van pass labs, heeft een aantal redenen: de eenvoud van het schema, bijna alle onderdelen liggen hier en door een pass labs pre te gebruiken blijf ik in de filosofie van pass labs.punt
ik heb alvast een begin gemaakt met de pcb voor de voeding, mocht je nog verbetering zien, laat het horen. verder heb ik al een vraagstuk over het peamp schema op blz 4 van de eerder genoemde pdf,
bij de partlist staat bij z1-4 , p1-2 , p3-4 optional, zoals ik het lees (mijn technisch Engels is niet zo heel goed) heeft het iets met impedantie te maken. moet dit er in of beter weglaten?
bij p5 staat ook optional maar deze kan ik mijn inziens beter laten zitten, zou beter zijn voor het geval de mosfets niet gematcht zouden zijn
- sander1238
De zenersiodes zijn de 1n4739 9.1v, deze schrijft np voor maar stonden niet in eagle. de brugcel is de 2kbp2. Heb al even gezocht maar kon ivm voltage hier zo snel geen mooie vervanger voor vinden al heb ik nog een hele zak 2kbp2 liggen.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Kijk je ff niet zit íe al aan de tekentafel
Ben je nog op zoek naar ingangsselectie, dat china kitje? dan zoek ik 'm zo ff op.
- sander1238
- Leeuwarden
Overigens is het zo dat NP zegt dat de X versie beter is dan de "gewone". Misschien voor jou nog een optie?
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Gevonden.
Volgens mij is het deze: http://www.ebay.com/itm/MV02-4Way-Motor ... 3cb42487ba
Volgens mij is het deze: http://www.ebay.com/itm/MV02-4Way-Motor ... 3cb42487ba