Raspberry Pi

Mediaservers, (mobiele cliënt)-spelers, HTPC's, internetradio's, software en al wat hiermee verband houdt.
  • (daarom niet noodzakelijkerwijs zelfbouw)

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Raspberry Pi

Bericht door hannesie »

"vi" editer is uit een ver verleden, niet echt makkelijk dus, maar heb dat vroeger veel gebruikt. Vergeet sudo niet, dat geeft je ROOT schrijfrecht!
In plaats van "vi" zou ik dan "nano" gebruiken, net wat gebruiksvriendelijker voor de linuxnoob.
nano.JPG
mijkie
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 222
Lid geworden op: vr 22 aug 2008, 18:51
Locatie: uithoorn

Re: Raspberry Pi

Bericht door mijkie »

hannesie schreef:
Naar ik weet is dat wat Bart nu net heeft gedaan hetzelfde wat jij wilt.
HDMI is dus een combinatie van beeld en geluid in de digitale vorm zover mij bekend is.

Je zou dat dan voor de zekerheid aan Matthijs (TripleM) kunnen vragen.
Of het de slimste manier is om met een Pink Faun module te werken i.c.m. de Raspberry ? :hide:

Het komt mij over als een 8 cylinder in een............ ?
maar, wel leuk om te testen ..... ik wil een andere HDMI aansluiting hebben op de PI, gebruik makende van I2S aansluiting op de PI, kabel eraan en dan kan hij "zo" in de Lyngdorf en dus niet eerst naar USB en dan naar HDMI ....dan ben ik imo het "voordeel" van direct aansluiten op mijn dac kwijt ....

makkelijker gezegd dan gedaan, heb al heel wat afgelezen maar, nog niet echt veel wijzer hoe ik dat moet doen ....
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Raspberry Pi

Bericht door hannesie »

Bedoel je dat je direct op een product van deze club wilt?
De versterker of een uitbreiding ervan?

http://www.hifiklubben.nl/Onze-producten/Lyngdorf/
En dan de comfortabele bediening van de Squeezebox. :lol: :lol:
Dat lijkt mij heel goed te doen, hoef je Matthijs ook niet lastig te vallen. :mrgreen:
mijkie
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 222
Lid geworden op: vr 22 aug 2008, 18:51
Locatie: uithoorn

Re: Raspberry Pi

Bericht door mijkie »

heb hier een TDAI 2170 staan en daar de Pink Faun I2S-module via HDMI bij kopen, daar de PI op via I2S, lijkt me een leuke uitdaging !! en volledig digitaal !!

knappe voeding erbij en kijken wat t brengt
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Raspberry Pi

Bericht door hannesie »

mijkie schreef:
heb hier een TDAI 2170 staan en daar de Pink Faun I2S-module via HDMI bij kopen, daar de PI op via I2S, lijkt me een leuke uitdaging !! en volledig digitaal !!

knappe voeding erbij en kijken wat t brengt
Die Pink Faun moet dan in een PC gestoken worden, en waar ga je dan vanaf of naar toe?

Volgens mij kun je direct zo een uitbreidingsmodule in de Lyngdorf monteren en de kabel direct van de RPI naar de Lyngdorf, en klaar is Kees.
LYNG900090150_1.jpg
piCoreplayer op de SDCard, en de verbinding met NAS en of LMS server in het netwerk.
Volgens mij bedenk jij het een beetje te ingewikkeld en er komt dan nog geen geluid/signaal bij de Lyngdorf.
En anders snap ik het niet, en dat kan natuurlijk ook nog altijd. :rofl:
mijkie
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 222
Lid geworden op: vr 22 aug 2008, 18:51
Locatie: uithoorn

Re: Raspberry Pi

Bericht door mijkie »

nee, dat is de bridge .... ik heb t alleen over de module in de Lyngdorf, daar de Pi op via een HDMI kabel...


hier heb je een voorbeeld van alle 2

http://www.ebay.com/itm/Pink-Faun-I2S-B ... 4185e3b2ca
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Raspberry Pi

Bericht door hannesie »

Grappig, Matthijs gebruikt hetzelfde Motherboard als ik in gebruik heb voor "The Piper".
audio_pc_b_400.jpg
audio_pc_b_400.jpg (33.75 KiB) 1212 keer bekeken
http://triplemaudioshop.nl/apparatuur/d ... o-streamer
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Raspberry Pi

Bericht door FR_Aad »

Prijzig windows peeceetje.
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Raspberry Pi

Bericht door Zweitse »

Dat lijkt mij een flinke voeding voor zo een bordje. :think:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Raspberry Pi

Bericht door hannesie »

Maar om nog even terug te komen op die I2S bridge, dat is dan alleen gunstig om het signaal te verplaatsen over een wat grotere afstand, met een goed afgeschermde kabel.

I2S is ook niet meer dan een standaard protocol voor de data tussen de chips die het geluid moeten verzorgen.

HDMI is dan de combi met het digitale beeldsignaal samen met het 8 kanaals surround.

Als je het dus in een kast hebt met een kleine afstand dan is dat net zo goed, zoniet beter.
Pas nog met een goedkoop DACje en I2S van de Raspberry gedaan.
9023 rpi.jpg
Uiteindelijk moet er bij de HDMI ook weer de conversie slag worden gedaan naar I2S wat weer een chip en omweg betekend.

En dat doet Matthijs dus ook in zijn streamerbakje naar de met HDMI ingang >DAC, de bridge is dan alleen een optie >langere weg voor het transporteren. :oops:
mijkie
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 222
Lid geworden op: vr 22 aug 2008, 18:51
Locatie: uithoorn

Re: Raspberry Pi

Bericht door mijkie »

volgens mij wordt de bridge( die ik niet wil gebruiken) alleen gebruikt om het I2S -audio signaal via EEN hdmi kabel te kunnen transporteren, heeft niets met video-signaal te maken .... dus ook geen conversie van hdmi naar I2S

jouw foto laat goed zien wat de bedoeling is, via de GPIO( op de P5 header) het I2S signaal weghalen en dan niet zo als jij het doet, direct naar het dacje maar, met een hdmi kabel naar de Lyngdorf-module .... MOET zijn Pink faun input board !!


dat heb ik in gedachten.....
Bijlagen
201305042256242049.jpg
Laatst gewijzigd door mijkie op di 30 sep 2014, 16:13, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Raspberry Pi

Bericht door FR_Aad »

Er wordt in die bridge waarschijnlijk wel iets met dat I2S signaal gedaan want normaal gesproken wil je bedrading zo kort mogelijk houden.

Ter illustratie, de zelfde opstelling in het plaatje van Hans met een paar centimeter langere draden gaf al problemen.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Raspberry Pi

Bericht door hannesie »

mijkie schreef:
volgens mij wordt de bridge( die ik niet wil gebruiken) alleen gebruikt om het I2S -audio signaal via EEN hdmi kabel te kunnen transporteren, heeft niets met video-signaal te maken .... dus ook geen conversie van hdmi naar I2S

jouw foto laat goed zien wat de bedoeling is, via de GPIO( op de P5 header) het I2S signaal weghalen en dan niet zo als jij het doet, direct naar het dacje maar
, met een hdmi kabel naar de Lyngdorf-module ....


dat heb ik in gedachten.....
En waarom steek je hem dan niet gelijk in de HDMI connector aan de zijkant?
mijkie
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 222
Lid geworden op: vr 22 aug 2008, 18:51
Locatie: uithoorn

Re: Raspberry Pi

Bericht door mijkie »

dat is toch audio en video signaal, kan t mis hebben ...
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Raspberry Pi

Bericht door FR_Aad »

mijkie schreef:
dat is toch audio en video signaal, kan t mis hebben ...
Ja, en?
mijkie
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 222
Lid geworden op: vr 22 aug 2008, 18:51
Locatie: uithoorn

Re: Raspberry Pi

Bericht door mijkie »

conversie, hdmi->i2s en weer terug .....
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Raspberry Pi

Bericht door FR_Aad »

HDMI is een niet-gecomprimeerd digitaal signaal. Dus zoveel conversie is er niet.
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Raspberry Pi

Bericht door FR_Aad »

I2S is oorspronkelijk bedacht voor transport op IC’s. Door het i2s signaal via een HDMI kabel te verlengen maak je ook een conversie. Met mogelijk nog wat problemen.
mijkie
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 222
Lid geworden op: vr 22 aug 2008, 18:51
Locatie: uithoorn

Re: Raspberry Pi

Bericht door mijkie »

iig ben ik weer wat wijzer !! thnx !!
rjg
Berichten: 12
Lid geworden op: za 04 okt 2014, 14:19

Re: Raspberry Pi

Bericht door rjg »

Met veel belangstelling heb ik dit topic de laatste tijd gevolgd, ben bijna zover om ook maar eens een RPi met toebehoren aan te schaffen en te gaan hobbyen.

Daarvoor heb ik alleen nog wel een vraag die ik eigenlijk nog nergens beantwoord zie: Hoe goed kan een RPi met een Hifiberry DAC (bijv.) klinken? Is natuurlijk lastig om uit te drukken in woorden, maar toch. Concreet in mijn geval: ik heb een Marantz CD6002 (jaar of 6 oud), kan audio via een RPi zoals beschreven in dit topic net zo goed of (liever) beter klinken? Benieuwd naar jullie ervaringen en jullie referenties.
Gebruikersavatar
m_cruiser
Berichten: 265
Lid geworden op: wo 23 apr 2014, 7:31
Locatie: Zuiderkempen Belgie ;-)

Re: Raspberry Pi

Bericht door m_cruiser »

Hoe die klinkt weet ik ook nog niet :roll:
Ik heb mijn activiteiten met Raspbmc/Qobuz en DAC+ ff in de koelkast gezet.
Er zijn blijkbaar nog te veel complicaties omdat de oudere DAC nog in sommige files staat als default.
Ik heb er al te veel tijd mee verloren en luister nu via de 3.5mm audio voorlopig.
http://forum.osmc.tv/showthread.php?tid ... ght=dac%2B
al zou er nu wel al bij sommige licht en klank? zijn...
http://forum.osmc.tv/showthread.php?tid=15674
Gebruikersavatar
MH
Berichten: 418
Lid geworden op: vr 21 aug 2009, 17:47
Locatie: Zeeuws Vlaanderen

Re: Raspberry Pi

Bericht door MH »

Ik heb de combinatie van raspberry pi B+ met hifiberry DIGI+ en volumio 1.41 hier draaien. Deze levert via SPDIF het signaal aan de MiniDigi-->MiniDSP. Dat werkt feilloos en het verschil tussen de analoge ingang van de minidsp en het volledige digitale traject is enorm groot. Het maakt geen hoorbaar verschil of ik mijn CD-speler via SPDIF aansluit of de raspberry pi via de hifiberry.
Via de Jack uitgang van de raspberry pi komt een heleboel troep mee, daar ben ik niet zo enthousiast over dus.

Een maat van mij heeft de hifiberry DAC net binnen. Hij luisterde altijd via de jack aansluiting, ik zal hem eens vragen naar zijn bevindingen.
rjg
Berichten: 12
Lid geworden op: za 04 okt 2014, 14:19

Re: Raspberry Pi

Bericht door rjg »

Wat voor cd speler heb je? Ik kan trouwens geen SPDIF gebruiken, mijn versterker heeft alleen analoge ingangen. 't Is trouwens een Marantz (uit mn hoofd PM6002, zelfde serie als cd speler), i.c.m. boxen van monitor audio.

Benieuwd naar de reacties van anderen: hoe vinden jullie het klinken i.v.m. je cd-speler (of andere bronnen) en welke zijn dat?
Gebruikersavatar
MH
Berichten: 418
Lid geworden op: vr 21 aug 2009, 17:47
Locatie: Zeeuws Vlaanderen

Re: Raspberry Pi

Bericht door MH »

Mijn CD-speler is een oud beestje :-) Marantz-CD51 ofzo.. zit me net te bedenken dat ik dat ding al ruim 20 jaar heb haha!
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Raspberry Pi

Bericht door Marp »

Hannesie, die thuis en op bijeenkomsten bijzonder actief is met streaming en DAC's, beschouwt de Hifiberry als een "heftige concurrent van de HK-DAC". Deze laatste gebruikten heel wat forumleden i.c.m. hun CD/DVD-speler, en tegenwoordig misschien nog steeds i.c.m. een streaming device. Daaruit zou je kunnen concluderen dat de Hifiberry in ieder geval wel goed moet klinken.
Plaats reactie

Terug naar “Streaming Media/Apparatuur”