"Les Courbes" :Gebogen Line array met Shading

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
MH
Berichten: 418
Lid geworden op: vr 21 aug 2009, 17:47
Locatie: Zeeuws Vlaanderen

Re: "Les Courbes" :Gebogen Line array met Shading

Bericht door MH »

Hmm interessant printje.. was deze nou al eens op de pijnbank gelegd?

Vanavond de boel nagemeten, kast opengemaakt, niets gevonden, terug in elkaar en alles werkt weer... schiet mij maar lek.
Ik had de woonkamer voor mijzelf vanavond, dus een uitgelezen kans om de boel eens door te fluiten...

Maar waar lag die microfoonstandaard nou ook alweer... niet gevonden dus de microfoon maar ff zelf vastgehouden :-)

In deze afbeelding een close-up van de sub, om de linkwitz transform te controleren en een tweeter dichtbij. Samen met het hele systeem.
woof en tweet close.png
De eerste meting liet nog wat gaten zien rond de overname punten, dus de midwoofers heb ik in tegenfase aangesloten en nu ziet het er niet gek uit.
Overigens bizar hoe nauwkeurig die LT klopt. Ik heb de -3dB op 25 Hz gelegd. De scheidingsfrequenties liggen nu op 75 Hz en 2500 Hz.

Roger Waters zingt mij nu bij over de voor en nadelen van het liften en dat is toch wel een erg gave plaat :-)
Jammer genoeg liggen de kids al op bed en kan ik niet op oorlogssterkte draaien haha
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: "Les Courbes" :Gebogen Line array met Shading

Bericht door Shadow »

Nu is the pro's & con's ook wel een geniaal album :rock:
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: "Les Courbes" :Gebogen Line array met Shading

Bericht door Wowly »

Als hetgeen je schrijft nu eens net zo lang is als je onderschrift wordt het nog wat :shock:

Btw: super album van Roger Waters
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: "Les Courbes" :Gebogen Line array met Shading

Bericht door Shadow »

Wowly schreef:
Als hetgeen je schrijft nu eens net zo lang is als je onderschrift wordt het nog wat :shock:
Tokkie to me?
Ben nu eenmaal ook een verzamelaar Jan :wink:
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: "Les Courbes" :Gebogen Line array met Shading

Bericht door rikpost »

Wowly schreef:
Als hetgeen je schrijft nu eens net zo lang is als je onderschrift wordt het nog wat :shock:

Btw: super album van Roger Waters
Vreemde reactie van een forum sheriff notabene :think:
Gebruikersavatar
MH
Berichten: 418
Lid geworden op: vr 21 aug 2009, 17:47
Locatie: Zeeuws Vlaanderen

Re: "Les Courbes" :Gebogen Line array met Shading

Bericht door MH »

zo.. nieuwe episode in het WAF verhaal rond deze speakers.. Er is een compromis gevonden. De taartpunten met de subs krijgen een andere vorm, zodat deze 'opgeborgen' kunnen worden onder het plateau. De kromme kasten er aan vast, zo staat het hele spul 'in rust' minimaal in de kamer.

That means back to the drawingboard. :lol:

Beschikbare ruimte is ongeveer 40x40x50 (HxDxB).. een gewoon vierkant kastje kan, maar dat wordt wel een erg lelijke pukkel achter de kromme kasten...
Wie heeft er een goed idee!?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28474
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: "Les Courbes" :Gebogen Line array met Shading

Bericht door ds23man »

Bosje bloemen en een verwenweekend in een Spa? :lol:
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: "Les Courbes" :Gebogen Line array met Shading

Bericht door rikpost »

MH schreef:
zo.. nieuwe episode in het WAF verhaal rond deze speakers.. Er is een compromis gevonden. De taartpunten met de subs krijgen een andere vorm, zodat deze 'opgeborgen' kunnen worden onder het plateau. De kromme kasten er aan vast, zo staat het hele spul 'in rust' minimaal in de kamer.

That means back to the drawingboard. :lol:

Beschikbare ruimte is ongeveer 40x40x50 (HxDxB).. een gewoon vierkant kastje kan, maar dat wordt wel een erg lelijke pukkel achter de kromme kasten...
Wie heeft er een goed idee!?
Als de subkasten onder een plateau komen zou ik me over de vorm niet zo'n zorgen maken.
Vind de huidige vorm wel erg mooi ,misschien toch iets meer overtuigingkracht en de kasten vrij zetten :lol:
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: "Les Courbes" :Gebogen Line array met Shading

Bericht door meiborg »

Qua grondoppervlak lijken de subkasten toch niet zo groot. Kunnen ze niet los staan?

mvg Reinder
Gebruikersavatar
MH
Berichten: 418
Lid geworden op: vr 21 aug 2009, 17:47
Locatie: Zeeuws Vlaanderen

Re: "Les Courbes" :Gebogen Line array met Shading

Bericht door MH »

meiborg schreef:
Qua grondoppervlak lijken de subkasten toch niet zo groot. Kunnen ze niet los staan?

mvg Reinder
Nou.. ze staan nu voor een plateau, dus zo ongeveer midden in de kamer. Daar staan ze precies waar ze horen om naar te luisteren, maar volgens sommige bewoners :hide: van ons huis staan ze daar een beetje in de weg..

Als ik de kastjes ongeveer 40cm hoog maak, dan kunnen de subjes onder het plateau schuiven en dan staan de hoge kasten daar net voor. Dan schuif ik ze naar voren als ik serieus wil luisteren. Die schuine jongens hebben een voet nodig, anders vallen ze om. Het vloeropp blijft uiteindelijk gelijk (of zelfs nog iets groter)

Ik maak van die taartpunten wel een mooi setje voor op zolder haha :-) (passen mooi onder het schuine dak)
Gebruikersavatar
metabaron
Berichten: 588
Lid geworden op: vr 18 jan 2013, 16:33
Locatie: assendelft

Re: "Les Courbes" :Gebogen Line array met Shading

Bericht door metabaron »

Plafondankers gebruiken en ophangen boven de kastjes....... :-"

Dennis
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: "Les Courbes" :Gebogen Line array met Shading

Bericht door meiborg »

Tja, als je bent gebonden aan de afmetingen waarmee ze onder het plateau kunnen staan blijft er denk ik weinig speelruimte over voor creatieve ideeën. Misschien van plexiglas om eht geheel toch bijzonder te maken? zal wel erg leuk staan bij de line-array's.

Mvg Reinder
Gebruikersavatar
metabaron
Berichten: 588
Lid geworden op: vr 18 jan 2013, 16:33
Locatie: assendelft

Re: "Les Courbes" :Gebogen Line array met Shading

Bericht door metabaron »

Ok alle gekheid op een stokje de voetplaat blijft even groot dus volgens mij blijft het dan evenveel ruimte innemen.
Een andere oplossing subs in je kast bouwen en de voetplaat verkleinen door je luidspreker meer voorover te kantelen.
Hierdoor valt je zwaartepunt meer in je luidspreker en kan je de voetplaat verkleinen.
Hierdoor neemt hij minder ruimte in......hele huis blij..
index.jpg
index.jpg (2.27 KiB) 680 keer bekeken
Beetje als deze staande boog

dennis
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: "Les Courbes" :Gebogen Line array met Shading

Bericht door John P »

Een belangrijk kenmerk van deze luidspreker is dat het een cirkelvorm is, "gespiegeld" in de vloer. Anders moet je de linkjes voorin het artikel maar eens bekijken. Ik zie nog wel een drastiche mogelijkheid: zet deze twee luidsprekers in de tuin, span een draadje en gooi een zeiltje. Je kan dan altijd buiten slapen als je wilt [-o< [-( .
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: "Les Courbes" :Gebogen Line array met Shading

Bericht door Shadow »

Jammer, volgens mij kun je beter deze verkopen en een nieuw project beginnen...
Er is in dit topic al wat over WAF geschreven, maar ik vind het erg zonde dat je nu eigenlijk overnieuw mag beginnen, heb je van tevoren besproken dat ze kunnen inklappen, moet het nu weer anders, zonde!
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: "Les Courbes" :Gebogen Line array met Shading

Bericht door Henkjan »

geinig toch hoe iedereen wat anders leest :lol: ik lees het als "ze mogen blijven als ze maar wat naar achteren gezet worden", wat dus als gevolg heeft dat alleen de subs moeten worden aangepast.
Gebruikersavatar
MH
Berichten: 418
Lid geworden op: vr 21 aug 2009, 17:47
Locatie: Zeeuws Vlaanderen

Re: "Les Courbes" :Gebogen Line array met Shading

Bericht door MH »

And the winner is: Henkjan :rofl:

Goed lezen he! ze hoeven niet helemaal opnieuw, alleen een redesign van de subjes.
Ze gaan ZEKER niet marktplaats op, ander doosje voor de sub en klaar is kees.
Het besluit om het inklappen te laten varen heeft in theorie wel invloed op de WAF, maar in de praktijk had dat weinig verschil uitgemaakt. Het hele spul is zo zwaar geworden dat ik mijzelf een hernia had getild bij het wegzetten van deze kasten..

Het voorover kantelen gaat inderdaad niet zomaar, het ophangen aan het plafond heb ik ook al eens overwogen. Wij hebben een houten verdiepingsvloer, dus dat is op zich easy te doen. Voorlopig nog maar even niet :-)


Ik ben er trouwens al achter waar het verschil in geluidsdruk links en rechts vandaan kwam.. bij het rechterkanaal stond een stukkie bank in het pad van de gespiegelde luidspreker en mijn oor. 50 cm naar links opgeschoven en nu is het verschil weg :-)
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: "Les Courbes" :Gebogen Line array met Shading

Bericht door Shadow »

Oh gelukkig zeg! Kwestie van intepretatie :think:
Gebruikersavatar
MH
Berichten: 418
Lid geworden op: vr 21 aug 2009, 17:47
Locatie: Zeeuws Vlaanderen

Re: "Les Courbes" :Gebogen Line array met Shading

Bericht door MH »

Zum beispiel....
Les courbes 3d-2.jpg
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: "Les Courbes" :Gebogen Line array met Shading

Bericht door meiborg »

Mooi! Dat is ook niet verkeerd toch, niet minder dan het "origineel" maar alleen een andere design richting in.

Mvg Reinder
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: "Les Courbes" :Gebogen Line array met Shading

Bericht door Barry2001 »

MH schreef:

Ik ben er trouwens al achter waar het verschil in geluidsdruk links en rechts vandaan kwam.. bij het rechterkanaal stond een stukkie bank in het pad van de gespiegelde luidspreker en mijn oor. 50 cm naar links opgeschoven en nu is het verschil weg :-)
Had vd week precies hetzelfde effect: proefopstelling neergezet op de hobbykamer, geluidsbeeld trok iets naar links. Vreemd, dit had ik op de labtafel toch niet gezien. Luidsprekers andersom aangesloten, hetzelfde effect, links sterker. Zat 'm net als bij jou in de opstelling van de luidsprekers. Deze vrij gezet en probleem over.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: "Les Courbes" :Gebogen Line array met Shading

Bericht door Wowly »

Ben benieuwd wat dat bovenste meer omhoog gerichte deel doet met het geluidsbeeld.....
Gebruikersavatar
MH
Berichten: 418
Lid geworden op: vr 21 aug 2009, 17:47
Locatie: Zeeuws Vlaanderen

Re: "Les Courbes" :Gebogen Line array met Shading

Bericht door MH »

Van onder naar boven neemt de geluidsdruk geleidelijk af tot -15dB. Het vreemde van deze luidsprekers is dat het nauwelijks uitmaakt of er iemand voorlangs loopt. Ik snap overigens niet waarom een obstakel dat het spiegelbeeld blokkeert wel hoorbaar is en iemand die voorlangs loopt niet.

Voor het stereobeeld maakt de hoogte en vorm volgens mij weinig uit. De geluidssterkte is over een groot gebied vrijwel constant. Zitten of staan maakt ook niets uit. De sweet spot is ook vrij groot. Als ik recht voor een van de speakers zit heb je nog steeds een mooi stereo beeld.

Ik heb nog steeds geen nette voeding voor mijn minidsp en dat is heel irritant, iedere minimale oprisping van de minidsp is hoorbaar.. Ik hoop overigens dat dat met een nette voeding is verholpen, anders hang ik die DSP snel aan de wilgen. Ik voed de DSP volledig digitaal, dus er is maar 1 DA conversie. In potentie moet die miniDSP dat toch minstens zo netjes kunnen als een gewone CD-speler?
Gebruikersavatar
blueznl
Berichten: 469
Lid geworden op: vr 21 sep 2007, 21:40

Re: "Les Courbes" :Gebogen Line array met Shading

Bericht door blueznl »

Bouw anders de subs in een slakkenvorm kast (lekker onduidelijk ben ik weer, sorry, maar ik weet niet hoe ik het anders moet zeggen). Een organische schelpenvorm? Nautilus?
Gebruikersavatar
Jag
Berichten: 998
Lid geworden op: wo 01 mar 2006, 15:43
Locatie: Utrecht

Re: "Les Courbes" :Gebogen Line array met Shading

Bericht door Jag »

Je bedoelt lekker eenvoudig :P ?
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”