speaker units overzetten Dali speakers
Moderator: Beheerdersteam
speaker units overzetten Dali speakers
Goedenavond allen,
Ik ben Wouter 40 jaar en nieuw op dit forum. Ik hoop van harte dat één van jullie me kan helpen.....
Ik heb enige tijd geleden een Marantz surround versterker aangeschaft.
SR6007. Hiervoor had ik een NAD753.
Nu heb ik van mijn surround set de achter speakers opgeblazen. Geen flauw idee hoe ik dat voor elkaar heb gekregen, maar het kwaad is geschied. Er komt nog wel geluid uit maar ze kraken aan alle kanten. Qua wattage zou het geen probleem mogen zijn dacht ik
Ik heb voor de Dali Suite 2.5 een center C.08 en rear R.08.
Nu heb ik de volgende vraag. Kan ik de 2 units van de center speaker in de achter speakers zetten? Die kan ik 2e hands kopen.
Volgende specs: center/rear
Freq. resp.:49-25.000 en 57-25.000
crossover freq.2.600 en 2.000
Watt:30-160 en 25-100
Alvast hartelijk dank voor jullie reactie.
Groet,
Wouter
Nb. nu maar hopen dat ik dit op de juiste plek plaats.
Ik ben Wouter 40 jaar en nieuw op dit forum. Ik hoop van harte dat één van jullie me kan helpen.....
Ik heb enige tijd geleden een Marantz surround versterker aangeschaft.
SR6007. Hiervoor had ik een NAD753.
Nu heb ik van mijn surround set de achter speakers opgeblazen. Geen flauw idee hoe ik dat voor elkaar heb gekregen, maar het kwaad is geschied. Er komt nog wel geluid uit maar ze kraken aan alle kanten. Qua wattage zou het geen probleem mogen zijn dacht ik
Ik heb voor de Dali Suite 2.5 een center C.08 en rear R.08.
Nu heb ik de volgende vraag. Kan ik de 2 units van de center speaker in de achter speakers zetten? Die kan ik 2e hands kopen.
Volgende specs: center/rear
Freq. resp.:49-25.000 en 57-25.000
crossover freq.2.600 en 2.000
Watt:30-160 en 25-100
Alvast hartelijk dank voor jullie reactie.
Groet,
Wouter
Nb. nu maar hopen dat ik dit op de juiste plek plaats.
Laatst gewijzigd door Wilem op do 25 sep 2014, 20:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: speaker units overzetten Dali speakers
Van harte welkom, bij deze. Wouter.
Je weet zeker dat het probleem niet aan je versterker ligt ?
Je weet zeker dat het probleem niet aan je versterker ligt ?
Re: speaker units overzetten Dali speakers
Hallo Ray,
Nee, ik heb de units al voor even omgezet en geven hetzelfde probleem.
Groet,
Wouter
Nee, ik heb de units al voor even omgezet en geven hetzelfde probleem.
Groet,
Wouter
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33820
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: speaker units overzetten Dali speakers
hallo Wouter, welkom hier!
ik zou zeggen: schroef de units er eens uit, hopelijk staat er achterop een typenr.
ik zou zeggen: schroef de units er eens uit, hopelijk staat er achterop een typenr.
Re: speaker units overzetten Dali speakers
Klinkt alsof de boel toch echt overbelast is. Wat je hoort kan een losliggende spreekspoel zijn (oververhitting) of een spreekspoeldrager die is vervormd door een forse aanraking met de poolplaat (mechanisch overbelast). Wattage zegt niet zo veel, ik kan met een 10Watt-versterker speakers van '100 Watt' kapot krijgen...Wilem schreef:Er komt nog wel geluid uit maar ze kraken aan alle kanten. Qua wattage zou het geen probleem mogen zijn dacht ik.
Re: speaker units overzetten Dali speakers
Hallo,
Bedankt voor de reacties. Er staat niks achterop de speakers. De speakers passen verder gewoon in de box hoor. De afmetingen zijn hetzelfde. Alleen zwaarder uitgevoerd. Weet alleen niet of het filter dan volstaat. Hoe kom ik daar achter?
Groet,
Wouter
Bedankt voor de reacties. Er staat niks achterop de speakers. De speakers passen verder gewoon in de box hoor. De afmetingen zijn hetzelfde. Alleen zwaarder uitgevoerd. Weet alleen niet of het filter dan volstaat. Hoe kom ik daar achter?
Groet,
Wouter
Re: speaker units overzetten Dali speakers
Wanneer je de units door andere vervangt klopt het filter niet meer.
Re: speaker units overzetten Dali speakers
Hallo,
Dank voor je duidelijke antwoord. Wat kan er gebeuren als ik toch zo eigenwijs zou zijn om het toch te doen. Nieuw betaal ik nl. 125,- per unit. Dit leek me een goedkope oplossing...
Groet,
Wouter
Dank voor je duidelijke antwoord. Wat kan er gebeuren als ik toch zo eigenwijs zou zijn om het toch te doen. Nieuw betaal ik nl. 125,- per unit. Dit leek me een goedkope oplossing...
Groet,
Wouter
Re: speaker units overzetten Dali speakers
Ik denk dat een paar foto's van de diverse units het een en ander verduidelijkt.

Re: speaker units overzetten Dali speakers
De speakers hebben dezelfde diameter. Alleen de één is dieper dan de andere. Dat kan natuurlijk komen omdat de hogere uit de center komt en magnetisch is afgeschermd. Specificaties zijn dus wel anders. Zie mijn eerste bericht.
Re: speaker units overzetten Dali speakers
De speakers hebben dezelfde diameter. Alleen de één is dieper dan de andere. Dat kan natuurlijk komen omdat de hogere uit de center komt en magnetisch is afgeschermd. Specificaties zijn dus wel anders. Zie mijn eerste bericht.
Laatst gewijzigd door Wilem op za 27 sep 2014, 18:21, 1 keer totaal gewijzigd.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4778
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: speaker units overzetten Dali speakers
Het ziet er inderdaad naar uit dat het enige verschil de magnetische afscherming is.
Je kunt ze er toch gewoon in zetten, heb je je vertrouwde sound terug dan is het goed. Klinken ze niet meer zoals vanouds dan heb je pech maar wel een antwoord.
Je kunt ze er toch gewoon in zetten, heb je je vertrouwde sound terug dan is het goed. Klinken ze niet meer zoals vanouds dan heb je pech maar wel een antwoord.
Re: speaker units overzetten Dali speakers
Ik weet het niet. De afscherming kan ook een grotere magneet herbergen. Dan klopt waarschijnlijk de afstemming van het laag niet meer. Maar ik kan niet beoordelen of je daarvan last gaat hebben, luisteren is het devies.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: speaker units overzetten Dali speakers
Als de rear speaker nou de grotere magneet had zou ik het daar mee eens zijn maar die heeft een kleine. En omdat het een rear is maakt het volgens mij weinig uit. De gevoeligheid van versie met grotere of afgeschermde magneet ligt soms fractioneel hoger en de afstemming in het laag is minder diep en in een kleinere box. Nou, zo spannend is het denk ik allemaal niet. Ik zeg, goede optie. En 250,- uitgeven is een heel erg niet slimme optie voor rearspeakers 
Re: speaker units overzetten Dali speakers
Allemaal bedankt voor het meedenken. Ik ga het gewoon proberen. Ik ben weer wat wijzer.
Scheelt toch weer een hoop centen.
Groet,
Wouter
Scheelt toch weer een hoop centen.
Groet,
Wouter
