Raspberry Pi
Moderator: Beheerdersteam
Re: Raspberry Pi
IK weet niet hoeveel haast je hebt, maar de nieuwe + versie heeft net een iets andere boot versie, en dat kan met sommige dingen een probleem zijn voor wat minder geoefende gebruikers.
Ik weet niet met welke software je wilt gaan werken, maar de muziek is nog niet echt lekker met Squeezeplug en PicorePlayer, weet ik nog niet.
Eens even kijken dus.
Edit:
https://sites.google.com/site/picoreplayer/home/news
Ik weet niet met welke software je wilt gaan werken, maar de muziek is nog niet echt lekker met Squeezeplug en PicorePlayer, weet ik nog niet.
Eens even kijken dus.
Edit:
https://sites.google.com/site/picoreplayer/home/news
Re: Raspberry Pi
Ik heb hier een B+ draaien met piCorePlayer 1.17 en werkt zonder problemen.
En daar achter een paar USB luidsprekertjes van de lidl en het werkt ook nog allemaal via WiFi.
Zag dat er al weer een update is die staat er nu op
En daar achter een paar USB luidsprekertjes van de lidl en het werkt ook nog allemaal via WiFi.
Zag dat er al weer een update is die staat er nu op
Re: Raspberry Pi
Bij de Squeezeplug zit er nog wel een probleempje.
http://www.raspberrypi.org/forums/viewt ... 66&t=81947
http://www.raspberrypi.org/forums/viewt ... 51#p613351
http://www.raspberrypi.org/forums/viewt ... 66&t=81947
http://www.raspberrypi.org/forums/viewt ... 51#p613351
Re: Raspberry Pi
De DAC+ met RCA versie heeft toch zijn eigen DAC?Zweitse schreef:Dat ligt er een beetje aan of je wel of geen externe dac wil gebruiken.
Mijn collega heeft pas een kit gekoch tRaspberry Pi model B+ (B plus) en draait XBMC zonder enig probleem.
Ik zou pimusicbox willen gebruiken en ook XBMC.
Re: Raspberry Pi
Naar mijn weten gebruik je bij RCA de dac van de Pi, bij S/PDIF maak je gebruik van de dac chip van je externe dac. Als ik je vraag lees zou ik gebruik maken van de dac op de Pi, en niet die van je versterker.
Re: Raspberry Pi
Na update werkt die bij mij niet meer, heb nog niet geprobeerd aan een kabel, en anders weer terug naar 1.17hannesie schreef:Bij de Squeezeplug zit er nog wel een probleempje.![]()
http://www.raspberrypi.org/forums/viewt ... 66&t=81947
http://www.raspberrypi.org/forums/viewt ... 51#p613351
Re: Raspberry Pi
Beste heren/experts, ik ben nu al een aantal zaterdagen bezig met het draaiend krijgen van Squeezeplug 7.07 op mijn Raspberry B+, maar kom nu bijna op t punt dat ik langzaam gek begin te worden...
Wat is me wel gelukt:
Perfect draaiend gekregen met LMS (Logitech Media Server) op mijn Windows 8.1. laptopje en PicorePlayer op de Raspberry. Via HDMI op de reciever, werkt als een trein!
Nu wil ik dus ook de LMS EN de player draaien op de Raspberry pi.
Zoals in de post hier eerder staat dat Squeezeplug 7.07 na mounten op een SD kaart er geen connectie met internet kan worden gemaakt door de raspberry. Vervolgens deze stappen doorlopen van iemand op het raspberrypi.org forum;
Heb ook al gekeken in de config file van squeezelite alleen heb ik geen idee wat ik moet aanpassen om het signaal te forceren naar de HDMI uitgang.
Heeft iemand hier dat al een geprobeerd of al voor elkaar gekregen? Ik ben nog een newbie dus misschien dat ik iets heel simpels over het hoofd heb gezien? Bij Audio Settings kies ik: HDMI (werkt niet) en Headphones werkt wel.
Alvast bedankt voor de hulp!!!!
Hier 2 screens met wat iktegen kwam bij het installeren van squeezelite:
Wat is me wel gelukt:
Perfect draaiend gekregen met LMS (Logitech Media Server) op mijn Windows 8.1. laptopje en PicorePlayer op de Raspberry. Via HDMI op de reciever, werkt als een trein!
Nu wil ik dus ook de LMS EN de player draaien op de Raspberry pi.
Zoals in de post hier eerder staat dat Squeezeplug 7.07 na mounten op een SD kaart er geen connectie met internet kan worden gemaakt door de raspberry. Vervolgens deze stappen doorlopen van iemand op het raspberrypi.org forum;
Opgevolgd en ja hoor! Werkend gekregen in de zin van: LMS is bereikbaar, Squeezelite player is zichtbaar en spotify premium account is ook zichtbaar. Alleen krijg ik er geluid uit via de 3,5 mm jack aansluiting. Van de HDMi aansluiting krijg ik er helemaal 0 geluid uit.by heatvent » Sat Sep 20, 2014 2:42 am
Sorry didn't see the posts. My process was:
1. Create 7.07 SD card.
2. Copy github files copying over the ones with the same name on the SD card but leaving the rest. This at least got the Pi B+ to boot.
3. Used SSH to get to the pi and logged in with pi and nosoup4u.
4. I ran "setup" at the command line and then updated to SP 7.09.
5. I exited to the command line and ran "apt-get update" this updates the repository list of packages.
6. Then at command line rat "apt-get upgrade" this installed 100+ packages.
7. Ran setup at the command line and proceeded to install Samba, LMS and SqueezeLite.
This got me up and running.
Heb ook al gekeken in de config file van squeezelite alleen heb ik geen idee wat ik moet aanpassen om het signaal te forceren naar de HDMI uitgang.
Heeft iemand hier dat al een geprobeerd of al voor elkaar gekregen? Ik ben nog een newbie dus misschien dat ik iets heel simpels over het hoofd heb gezien? Bij Audio Settings kies ik: HDMI (werkt niet) en Headphones werkt wel.
Alvast bedankt voor de hulp!!!!
Hier 2 screens met wat iktegen kwam bij het installeren van squeezelite:
Re: Raspberry Pi
En welke uitgang wil je dan gebruiken?
HDMI ............?
Hoeveel Muziek (Gb) heb je op de NAS of Server staan?
Of gaat dat via de USB (externe schijf)?
HDMI ............?
Hoeveel Muziek (Gb) heb je op de NAS of Server staan?
Of gaat dat via de USB (externe schijf)?
Re: Raspberry Pi
En inmiddels is de driver voor de HifiBerry AMP in de kernel opgenomen.
Dat houd dus in dat er een makkelijk methode om dit toe te passen, en in te stellen, in het zicht is.
http://www.hifiberry.com/news/
Dat word leuk voor een klein netwerkspelertje/versterkertje.
Dat houd dus in dat er een makkelijk methode om dit toe te passen, en in te stellen, in het zicht is.
http://www.hifiberry.com/news/
Dat word leuk voor een klein netwerkspelertje/versterkertje.
Re: Raspberry Pi
Ja wil graag de HDMI gebruiken. Ik begrijp dat de PiCorePlayer dezelfde programmatuur gebruikt als Squeezelite, dus het moet gewoon mogelijk zijn lijkt me?hannesie schreef:En welke uitgang wil je dan gebruiken?
HDMI ............?
Hoeveel Muziek (Gb) heb je op de NAS of Server staan?
Of gaat dat via de USB (externe schijf)?
Ik heb op t moment alleen muziek op een externe schijf staan, dit heb ik nog niet aangesloten wilde eerst kijken of Spotify goed werkt en de Squeezebox app. Moet zeggen dat het echt veel beter is als de PiMusicbox. LMS is zoveel sneller en gebruiksvriendelijker. Goede tip van jou!
Re: Raspberry Pi
Als je via een SSH of Putty dan kunt inloggen, of direct op de RPI, geef dan eens het commando
Dan moet het wel de default speler duiden, en dan kan het mogelijk zijn dat je dan de 2 kanaals uitgang moet kiezen met de devices en subdevices.
Bij mij zou dat dan card 0 subdevices 1/1 moeten zijn.
CODE: Selecteer alles
aplay -lBij mij zou dat dan card 0 subdevices 1/1 moeten zijn.
Re: Raspberry Pi
Het commando aplay -l heb ik inderdaad al vaker voorbij zien komen ook de squeezelite -l erbij gedaan. Mij zegt het niet zoveel. Er wordt wel een HDMI device gezien als zijnde device 1. Maar klopt het wat ik nu te zien krijg? En hoe krijg ik dit in de instellingen van Squeezelite?
Re: Raspberry Pi
Ik zit hier net naar te kijken, maar als ik het goed zie met de squeezeplug de mogelijkheid om squeezelite te gebruiken en/of squeezeslave, en in dat menu heb je de mogelijkheid om ook je audiosettings te controleren.
Naar ik weet werkt dat goed, en anders even deinstalleren en eens wat met squeezeslave proberen, wel wat vreemd, hij maakt normaal de juiste configuratie file aan.
Ik kan het nu niet echt controleren, nu alleen The Piper er aan op het netwerk, en de Raspberry zijn zaterdag op de linux/opensource club gebruikt/geshowt
, en nu nog niet er bij in het netwerk en dus niet echt goed te controleren.
Ik kan het nu niet echt controleren, nu alleen The Piper er aan op het netwerk, en de Raspberry zijn zaterdag op de linux/opensource club gebruikt/geshowt
Re: Raspberry Pi
SqueezeSlave geprobeerd, deze deed het ook niet. Squuezelite nu meerdere keren gedeinstalleerd en weer geinstalleerd, zonder resultaat. Krijg gewoon alleen maar muziek via de 3,5 mm jack.
Ook bij Audiosettings zoals je hierboven vermeld krijg ik dus alleen een test 1+2 geluid te horen als ik de instelling op headphones zet. Bij HDMI en bij Auto niks...
Begin echt radeloos te raken..... Heb ook bijna spijt dat ik het nieuwe B+ model heb gekocht.
Vreemde eraan vind ik, als ik het SD kaartje eruit haal en een 2GB kaartje erin stop met PiCorePlayer 1.17a, dan werkt de HDMI vlekkeloos.......
Ook bij Audiosettings zoals je hierboven vermeld krijg ik dus alleen een test 1+2 geluid te horen als ik de instelling op headphones zet. Bij HDMI en bij Auto niks...
Begin echt radeloos te raken..... Heb ook bijna spijt dat ik het nieuwe B+ model heb gekocht.
Vreemde eraan vind ik, als ik het SD kaartje eruit haal en een 2GB kaartje erin stop met PiCorePlayer 1.17a, dan werkt de HDMI vlekkeloos.......
Re: Raspberry Pi
En heb je dan de LMS ook al actief?
Probeer het eerst eens met de alleen de speler en een LMS op een andere PC, mogelijk dat de oplossing daar kan zitten.
Ik begrijp dat je deze grap hebt uitgehaald.
Als er dan nog geen goede reactie komt met, tja
, leg dan je probleem eens op het Raspberry forum uit, wie weet?
Probeer het eerst eens met de alleen de speler en een LMS op een andere PC, mogelijk dat de oplossing daar kan zitten.
Ik begrijp dat je deze grap hebt uitgehaald.
Installeer hem (SquzeezeLite) dan eerst eens zonder de LMS en Samba.Sorry didn't see the posts. My process was:
1. Create 7.07 SD card.
2. Copy github files copying over the ones with the same name on the SD card but leaving the rest. This at least got the Pi B+ to boot.
3. Used SSH to get to the pi and logged in with pi and nosoup4u.
4. I ran "setup" at the command line and then updated to SP 7.09.
5. I exited to the command line and ran "apt-get update" this updates the repository list of packages.
6. Then at command line rat "apt-get upgrade" this installed 100+ packages.
7. Ran setup at the command line and proceeded to install Samba, LMS and SqueezeLite.
This got me up and running.
Als er dan nog geen goede reactie komt met
CODE: Selecteer alles
aplay -lRe: Raspberry Pi
Vanavond nog weer een poging gedaan. Alle stappen weer doorlopen en nu alleen de squeezelite player geïnstalleerd. Krijg weer hetzelfde resultaat als eerder als ik aplay -l ingeef en weer geen geluid iver hdmi. Ter test weer even de picoreplayer SD kaart erin gedaan en deze werkt echt perfect over de Hdmi. Zo frustrerend..... Kan me toch niet voorstellen dat ik de enige ben met het model B+ die dit heeft.
Re: Raspberry Pi
Kijk anders eens even of alsamixer is geïnstalleerd met het het gelijke commando, en anders kun je hem waarschijnlijk makkelijk installeren met dan is het ook te zien met de F5 of F6 als ik het uit mijn hoofd zo doe, welke uitgang je kunt gebruiken.
Edit: Hier nog een optie.
http://blog.scphillips.com/2013/01/soun ... with-alsa/
CODE: Selecteer alles
alsamixerCODE: Selecteer alles
sudo apt-get install alsamixerEdit: Hier nog een optie.
http://blog.scphillips.com/2013/01/soun ... with-alsa/
Re: Raspberry Pi
YESS!
Is gelukt! Het zat hem in de instellingen van de config.txt. 2 instellingen op HDMI geforceerd aangezet en daarna in de instellingen van Squeezeplug ook geforceerd op HDMI gezet en werkte toen meteen! OOk weer de LMS draaiend vanaf de pi samen met Squeezelite.
Dank je voor de hulp! Ik ben blij dat ik nu kan genieten van een standalone Audioplayer draaiend op LMS. Nu nadenken voor een toepassing (uitbreiding) in de keuken....
Is gelukt! Het zat hem in de instellingen van de config.txt. 2 instellingen op HDMI geforceerd aangezet en daarna in de instellingen van Squeezeplug ook geforceerd op HDMI gezet en werkte toen meteen! OOk weer de LMS draaiend vanaf de pi samen met Squeezelite.
Dank je voor de hulp! Ik ben blij dat ik nu kan genieten van een standalone Audioplayer draaiend op LMS. Nu nadenken voor een toepassing (uitbreiding) in de keuken....
Re: Raspberry Pi
Mooi zo, een prima resultaat dus.
Gisteren ook bij iemand eens even zitten spelen met Spotify, en dat liep ook lekker binnen Squeezebox, ik gebruik het zelf niet maar gezien de mogelijkheden zo het zomaar kunnen zijn dat mijn vrouw het juist wel leuk vindt.
Gisteren ook bij iemand eens even zitten spelen met Spotify, en dat liep ook lekker binnen Squeezebox, ik gebruik het zelf niet maar gezien de mogelijkheden zo het zomaar kunnen zijn dat mijn vrouw het juist wel leuk vindt.
-
mijkie
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 222
- Lid geworden op: vr 22 aug 2008, 18:51
- Locatie: uithoorn
Re: Raspberry Pi
ik heb dit topic doorgelezen en wat ik niet tegenkom en wel een wens van mij is, I2S over HDMI, ik wil de Pink Faun module bestellen voor in mijn Lyngdorf en die ondersteunt I2S over HDMI, iemand daar al mee bezig geweest ?
Re: Raspberry Pi
Naar ik weet is dat wat Bart nu net heeft gedaan hetzelfde wat jij wilt.
HDMI is dus een combinatie van beeld en geluid in de digitale vorm zover mij bekend is.
Je zou dat dan voor de zekerheid aan Matthijs (TripleM) kunnen vragen.
Of het de slimste manier is om met een Pink Faun module te werken i.c.m. de Raspberry ?
Het komt mij over als een 8 cylinder in een............ ?
HDMI is dus een combinatie van beeld en geluid in de digitale vorm zover mij bekend is.
Je zou dat dan voor de zekerheid aan Matthijs (TripleM) kunnen vragen.
Of het de slimste manier is om met een Pink Faun module te werken i.c.m. de Raspberry ?
Het komt mij over als een 8 cylinder in een............ ?
Re: Raspberry Pi
Yeehaa!! Gisteravond mijn hifiberry digi+ aan de praat gekregen met Volumio. Via SPDIF naar de minidigi en dan direct naar de versterkers. Dat klinkt zo op het eerste gezicht gehoor prima! In ieder geval geen last meer van allerlei Raspberry pi bijgeluiden 
Re: Raspberry Pi
Hier iets moeizamer...
De Rpi B+ werkt zonder meer met de standaard NOOBS.
Met de XBMC kwam ik de Qobuz player tegen, direct mijn account aangemeld en speelde klaar over de HDMI en 3.5mm uitgang.
Zelfs de 3.5mm geeft reeds goeie klank! Ik zou eerst XBMC proberen omdat dat volgens mij de gemakkelijkere leercurve is voor een beginner.
Dan de DAC+ opgeplugd. Via http://www.hifiberry.com/guides/hifiberry-raspbmc/ gezien dat je een aantal files moet aanpassen.
"vi" editer is uit een ver verleden, niet echt makkelijk dus, maar heb dat vroeger veel gebruikt. Vergeet sudo niet, dat geeft je ROOT schrijfrecht!
In deze beschrijving staat de DAC+ er niet bij. Ook wordt daar niet vermeld dat je lijnen moet deleten uit de blacklist.
Wel vind ik dat via http://www.hifiberry.com/guides/hifiber ... iguration/
=>Ik vergeet echter de file Configure ALSA aan te maken...
Create /etc/asound.conf with the following content:
pcm.!default {
type hw card 0
}
ctl.!default {
type hw card 0
}
Ik test met pi@raspbmc:~$ aplay -l en krijg toch de gewenste output.
In XBMC selecteer ik "Enable External Soundcards"
Dan gebeurt het, het systeem crasht en start terug op met de mededeling dat ik moet afsluiten met de voorzien knop
Het sluit mijn muis en toetsenbord echter af, ik kan niets meer doen dan alleen de stekker uittrekken.
XBMC is vanaf hier corrupt.
Dus terug installeren, 15-25" wachten.
Nu hoop ik dat dit probleem kwam door het ontbreken van de file /etc/asound.conf
Het was toen reeds zeer laat, hopelijk kom ik in het WE wat verder?
Ik heb wel al de groene led op de DAC+ zien branden
De Rpi B+ werkt zonder meer met de standaard NOOBS.
Met de XBMC kwam ik de Qobuz player tegen, direct mijn account aangemeld en speelde klaar over de HDMI en 3.5mm uitgang.
Zelfs de 3.5mm geeft reeds goeie klank! Ik zou eerst XBMC proberen omdat dat volgens mij de gemakkelijkere leercurve is voor een beginner.
Dan de DAC+ opgeplugd. Via http://www.hifiberry.com/guides/hifiberry-raspbmc/ gezien dat je een aantal files moet aanpassen.
"vi" editer is uit een ver verleden, niet echt makkelijk dus, maar heb dat vroeger veel gebruikt. Vergeet sudo niet, dat geeft je ROOT schrijfrecht!
In deze beschrijving staat de DAC+ er niet bij. Ook wordt daar niet vermeld dat je lijnen moet deleten uit de blacklist.
Wel vind ik dat via http://www.hifiberry.com/guides/hifiber ... iguration/
=>Ik vergeet echter de file Configure ALSA aan te maken...
Create /etc/asound.conf with the following content:
pcm.!default {
type hw card 0
}
ctl.!default {
type hw card 0
}
Ik test met pi@raspbmc:~$ aplay -l en krijg toch de gewenste output.
In XBMC selecteer ik "Enable External Soundcards"
Dan gebeurt het, het systeem crasht en start terug op met de mededeling dat ik moet afsluiten met de voorzien knop
Het sluit mijn muis en toetsenbord echter af, ik kan niets meer doen dan alleen de stekker uittrekken.
XBMC is vanaf hier corrupt.
Dus terug installeren, 15-25" wachten.
Nu hoop ik dat dit probleem kwam door het ontbreken van de file /etc/asound.conf
Het was toen reeds zeer laat, hopelijk kom ik in het WE wat verder?
Ik heb wel al de groene led op de DAC+ zien branden
