Blueroom minipod tweeters

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Huey2014

Re: Blueroom minipod tweeters

Bericht door Huey2014 »

Heb van Scandyna zelf de bevestiging dat beide niet passen op de B&W's.
Helaas geeft B&W aan dat er voor de B&W's geen spares meer voorradig zijn.
Ga toch nog bij B&W Amerika checken... Volgens mij worden de tweeters ook in andere modellen gebruikt. Daar zal dan toch op z'n minst alternatieven voor te vinden moeten zijn?

Ook maar even verder pluizen of de huidige op te kalefateren zijn... Ga ze demonteren en zal wat foto's plaatsen. Hopelijk kan iemand helpen met evt alternatieven en als het idd ferrofluids zijn wat er dan mee te doen valt?
Zag al wat blogjes over ferrofluid reparaties, maar krijg het idee dat er dan iets gevuld moet worden?
Hier zat de dome los, dus dan loopt de olie er toch uit? -> zal me ook eerst wat verder in proberen te lezen...
Huey2014

Bericht door Huey2014 »

Vast tweeter foto's in een ander forum gevonden... Dit zijn als het goed is NIET de scandyna tweeter, want die passen dus niet.
Bijlagen
IMAG0400.jpg
IMAG0401.jpg
markbakk

Bericht door markbakk »

Dat wordt niet heel eenvoudig. Maar je zou kunnen proberen er een SEAS H1396 of een Dayton ND25FN in te monteren. Beide hebben natuurlijk noch de weergavekarakteristiek noch het impedantieverloop van de originele units (maar ze zijn misschien wel beter) en je zou dus vermoedelijk het filter moeten aanpassen. Originelen bestellen uit de States kan in de papieren gaan lopen.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Eventueel heb ik wel Audax domes die in Mission High End boxen zaten, dit type:
http://www.tsto.com/Mission_Speakers_HF ... p/3398.htm

Laat maar weten, best een goede dome tweeter!
Huey2014

Bericht door Huey2014 »

markbakk schreef:
Dat wordt niet heel eenvoudig. Maar je zou kunnen proberen er een SEAS H1396 of een Dayton ND25FN in te monteren. Beide hebben natuurlijk noch de weergavekarakteristiek noch het impedantieverloop van de originele units (maar ze zijn misschien wel beter) en je zou dus vermoedelijk het filter moeten aanpassen. Originelen bestellen uit de States kan in de papieren gaan lopen.
Zal er eens naar kijken, maar filters aanpassen gaat me denk ik nog boven de pet... 8-[
wouter schreef:
Eventueel heb ik wel Audax domes die in Mission High End boxen zaten, dit type:
http://www.tsto.com/Mission_Speakers_HF ... p/3398.htm

Laat maar weten, best een goede dome tweeter!
Dank voor het aanbod, maar als ik ze zo bekijk denk ik niet dat die zullen passen...
Dan

Bericht door Dan »

Die vervangende tweeters die niet passen, kunnen die niet passend gemaakt worden met een dremel? Misschien moet jet even wat maten opgeven, misschien valt er een mouw aan te passen.
Huey2014

Bericht door Huey2014 »

markbakk schreef:
Foto's en afmetingen?
Heb het gedemonteerd en hier nog wat extra foto's (moeilijk te herkennen maar foto tweeter 2 met de magneet ernaast, laat de binnenzijde van de dome zien) en de afmetingen:
(Zie ook de B&W assembly plaat)

Diameters:
3,9 cm pole piece en magnet, tweeter cup en label aan elkaar
4,1 cm diaphragm en 2,6 cm voor de dome zelf, welke samen met coil assembly en surround aan elkaar vast lijken te zitten

2,8 cm opening kast buiten
Bijlagen
Photo tweeter1.jpg
Photo tweeter2.jpg
Photo tweeter3.jpg
Photo kast buiten.jpg
Photo kast binnen.jpg
foto veer.JPG
Huey2014

Bericht door Huey2014 »

markbakk schreef:
De Dayton lijkt qua maat wel ok...
Huey2014

Bericht door Huey2014 »

Dan schreef:
Dan is de oorzaak misschien toch de magnetische olie.
Als ik wat verschillende sites begrijp zit de olie tussen de rand van de magneet en de cup. Wordt het zeker door het magnetische veld op z'n plek gehouden, en loopt er daarom niet uit?
Dus eerst maar schoon proberen te maken met wat papier en alcohol...

Heb ook gezien dat je nieuwe ferro fluid olie kunt kopen. Vraag me alleen af hoeveel er dan in moet, en of het nog een specifieke variant moet zijn. Kan daar (nog) niets over vinden.
Kun je er ook teveel in doen, waardoor het geluid juist weer doffer wordt?

Las ook iemand die het juist helemaal weghaalt en weglaat om een beter geluid te krijgen. Maar waarom is het er dan eerst tussen gestopt?
bartsegers

Bericht door bartsegers »

Huey2014

Bericht door Huey2014 »

Bedankt. Inderdaad best wel wat over te vinden. Ga het nu eerst proberen goed schoon te maken. Dan kijken hoe het klinkt. Het zijn iets van aluminium (?) tweeters, en ik lees dat "vermeende" verbetering van geluid zónder ferrofluid, dan misschien niet opgaat...
Ben al op zoek naar ferrofluid om het evt alsnog weer toe te voegen. Blijkbaar per tweeter 100ul nodig... Neem aan dat er geen kwaliteits verschil tussen ferrotec kits en de ferrofluid zit, die je op de supermagnete.nl site kunt kopen...
Huey2014

Bericht door Huey2014 »

Aardig eindje op weg met schoonmaken. nog best een rot klus. Visite kaartjes lijken me goed en stevig karton om de smurrie tussen de lucht spleet uit te halen. Verbaasd me echter hoeveel ijzergruis er ook tussen lijkt te zitten. Probeer dat nu als hoopjes tegen het papier te krijgen en dan van de magneet af te vegen. Dat is best lastig omdat het magnetisch gruis zich dan weer verspreid...

Iemand misschien nog tips hoe dit het beste te doen?

Andere vraag: van mijn ene woofer is het rubber wat vervormd. Geloof niet dat het geluid ernstig wordt benadeeld. Is er iets om dat weer in shape te krijgen? (En niet door vervanging...)
Bijlagen
Photo dents.jpg
SARK

Bericht door SARK »

Het is wel een beetje een rampenplan dit zeg :shock: Om deze rolrand goed te krijgen moet je denk ik gaan refoamen (en dan meteen beide woofers) maar ik weet niet of je daar op zit te wachten. Je krijgt dit niet meer goed namelijk.
Hoe is deze vervorming eigenlijk gekomen :?:
Huey2014

Bericht door Huey2014 »

Nou ja... ze zijn wel oud? Jaar of 15? En alleen 1 van de twee heeft het. Waarschijnlijk door zon of zo? Aparte is dat het op de punten is waar de schroeven achter een rubberrand zitten... Misschien toch extra hitte daardoor?
Refoamen... ik ga eens kijken wat dat inhoud...
Huey2014

Bericht door Huey2014 »

Huey2014 schreef:
Het zijn iets van aluminium (?) tweeters, en ik lees dat "vermeende" verbetering van geluid zónder ferrofluid, dan misschien niet opgaat...
Aardig wat rommel verwijderd. ook het ijzervijlsel is vrijwel allemaal weg
Maar er zal toch ferrofluid tussen moeten (óf ik moet iets raars gedaan hebben). De tweeters kraken/resoneren nu een beetje.
Ga maar eens ferrofluid bestellen...
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Bericht door Olaf Analogue »

Huey2014 schreef:
Aardig wat rommel verwijderd. ook het ijzervijlsel is vrijwel allemaal weg
AL het ijzervijlsel moet weg, als er een miniem snippertje achterblijft dan gaat dat liggen krassen tussen spreekspoel en magneet waardoor de tweeters inderdaad gaan kraken en krassen. dit is inderdaad deels te verbloemen met ferrofluid maar da is uiteraard niet de oplossing.
Huey2014

Bericht door Huey2014 »

Hm ok. Dank voor die aanwijzing. Ga ik nog wat verder met schoonmaken!

Bedenk me overigens dat de luidsprekers met 15 jaar eigenlijk helemaal niet zo oud zijn. Heb Triangle boekenplank luidsprekers van 30 jaar en die klinken nog opperbest. Alleen de frontjes hoeven vervangen. Jammer genoeg hebben die niet zo'n mooie diepe bas als de B&W/Blueroom Minipods.

Maar dat maakt de Minipods toch eigenlijk wel een minder goed product die ik idd niet iemand meer zou aanbevelen...

Edit: de Minipods zijn van 1996.
Huey2014

Bericht door Huey2014 »

Tweeters vrijwel helemaal schoon gekregen. Met ducktape voorzichtig alle vijzels en wat mogelijk weggehaald. Heb de tweeters teruggezet, en inderdaad geen enkele kraak of rare resonantie meer. Maar nog steeds niet overtuigd of het nu is zoals het ooit eens is geweest...

Twijfel nu vooral erg of ik er wel of niet Ferrofluid tussen moet gaan doen. Heb nog niet duidelijk of het ook beter geluid op gaat leveren, of dat het slechts voor een hogere belastbaarheid zorgt...
Als het geluid niet beter wordt, heb ik de neiging het eruit te laten: voorkomt dat het op termijn wéér uitdroogt en een enorme rommel achterlaat.

Kan iemand hierover van advies dienen?
markbakk

Bericht door markbakk »

Als er ferrofluid is toegepast kun je dat niet straffeloos achterwege laten. Het wisselfilter van de speaker is erop afgestemd en zonder meetmogelijkheden kom je niet weg.
Huey2014

Bericht door Huey2014 »

Je hebt helemaal gelijk: heb in VS ferro fluid besteld (vertrouwde toch het magneto spul niet voldoende, geen zin over een jaar hetzelfde scenario te moeten doen qua schoonmaken).
Pas binnen gekregen en vanavond aangebracht. Ik vind het resultaat verbluffend. Moet het nog achter mijn "goede" versterkers hangen, maar het doffe is weg, goede bas en heldere tonen...

Dus mocht iemand twijfelen: ja stop er weer ferro fluid tussen! Het aanbrengen gaat heel makkelijk: tuitje open knippen, tussen de luchtspleet houden en zachtjes knijpen. Het fluid verspreidt zich zelf.
FR_Aad

Bericht door FR_Aad »

:mrgreen:
De echte doe-het-zelver maakt het zelf

http://makezine.com/2014/10/07/diy-ferrofluid/
Huey2014

Bericht door Huey2014 »

FR_Aad schreef:

Ja, dit had ik wel gezien. Maar ik weet vrij zeker dat dit iig al direct voor een hoop rommel in huis zorgt! :hide:
richard

Bericht door richard »

FR_Aad schreef:

Ik zou dan wel een niet polymeriserende olie kiezen. Voor je het weet zit de luchtspleet anders weer vol aangekoekte troep.
De consistentie van de fluid is ook van belang. In automatische versnellingsbakken en schokbrekers gaat vast ander spul dan in een luchtspleet.
Plaats reactie