br poort

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
fritzie
Berichten: 255
Lid geworden op: wo 26 nov 2008, 21:06
Locatie: Sint-Willebrord

br poort

Bericht door fritzie »

hoi ik heb een simpele vraag
als je de br poort langer maakt wordt dan de afstemming lager ?

mvg bert
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12412
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: br poort

Bericht door pappaleo »

fritzie schreef:
hoi ik heb een simpele vraag
als je de br poort langer maakt wordt dan de afstemming lager ?

mvg bert
Ja.
Gebruikersavatar
nxs77
Berichten: 1073
Lid geworden op: za 06 mar 2010, 1:47
Locatie: Berlikum
Contacteer:

Re: br poort

Bericht door nxs77 »

Kort maar krachtig \:D/

Probeer WinISD maar eens.
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: br poort

Bericht door bas focal m180 »

De afstemming en de gevoeligheid wordt lager.

Dat ook de gevoeligheid lager wordt hoeft geen probleem te zijn in het laag heb je ook te maken met roomgain.

Nog een bijkomend voordeel kan zijn dat de afstemming zo laag wordt dat het merendeel van je muziek niet op de poort afstemming komt waardoor je bassreflex geen last heeft het lang naklinken op de poort.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: br poort

Bericht door markbakk »

bas focal m180 schreef:
Nog een bijkomend voordeel kan zijn dat de afstemming zo laag wordt dat het merendeel van je muziek niet op de poort afstemming komt waardoor je bassreflex geen last heeft het lang naklinken op de poort.
Mijn idee? Hou je maar gewoon aan de klassieke afstemmingen (zoals die ook in WinISD worden berekend). Lager afstemmen betekent verminderde belastbaarheid boven de afstemfrequentie en de eigenresonantie van de poort daalt ook wat, wat vrijwel altijd ongunstig is.
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: br poort

Bericht door bartsegers »

Ander praktisch puntje, een langere poort kan lastiger in een kast te monteren zijn.

Andersom, te klein, heeft ook nadelen overigens.
Gebruikersavatar
nxs77
Berichten: 1073
Lid geworden op: za 06 mar 2010, 1:47
Locatie: Berlikum
Contacteer:

Re: br poort

Bericht door nxs77 »

Winisd vond ik een handige tool om mijn sub oa af te stemmen. Kost ook alleen een beetje tijd.
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: br poort

Bericht door bas focal m180 »

markbakk schreef:
bas focal m180 schreef:
Nog een bijkomend voordeel kan zijn dat de afstemming zo laag wordt dat het merendeel van je muziek niet op de poort afstemming komt waardoor je bassreflex geen last heeft het lang naklinken op de poort.
Mijn idee? Hou je maar gewoon aan de klassieke afstemmingen (zoals die ook in WinISD worden berekend). Lager afstemmen betekent verminderde belastbaarheid boven de afstemfrequentie en de eigenresonantie van de poort daalt ook wat, wat vrijwel altijd ongunstig is.
Onze beide antwoorden kloppen Mark.

Voor een 2/3 weg speaker of voor een subwoofer gelden er andere mogelijkheden ''regels''.

De poort eigenresonantie is voor een meerweg speaker van belang om rekening mee te houden, voor een subwoofer kan je de poort wel 70cm maken voor je er eventueel last van krijgt.

Voor een meerweg speaker raad ik aan netjes de WinISD over te nemen.
Maar voor een subwoofer waarbij je kan boosten en subsonic kan toepassen raad ik je aan om er mee te spelen.(poortlengte)
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”