Dan kan je inderdaad niet zomaar een 0,1mH pakken en met een ander C'tje spelen, omdat je dan ook meteen een andere lowpass maakt...
Niemand zegt dat het anders moet, he
Moderator: Beheerdersteam
zolang als j emaar goed opschrijft hoeveel cm je van wat voor spoeltje afhaalt, dan kan iedereen t gewoon reproduceren toch? ook in de HH hebben ze wel eens afgewikkelde spoelen in hun filters gebruikt, en als er voor iemand nabouwbaarheid belangrijk is is t wel BTMarcoSQ schreef:Voor de nabouwbaarheid is zo'n specifiek spoeltje natuurlijk niet heel handig....
BT ?Henkjan schreef:zolang als j emaar goed opschrijft hoeveel cm je van wat voor spoeltje afhaalt, dan kan iedereen t gewoon reproduceren toch? ook in de HH hebben ze wel eens afgewikkelde spoelen in hun filters gebruikt, en als er voor iemand nabouwbaarheid belangrijk is is t wel BTMarcoSQ schreef:Voor de nabouwbaarheid is zo'n specifiek spoeltje natuurlijk niet heel handig....
Oh, doet die zijn naam geen eer aan dan?wouter schreef:Ome Berdt Timmermannsch, Das author von Hobby Hifi
Vind ik ook. Die zuigkring 15μF/1,2mH/8R2 heb ik er alleen maar voor de lol bij verzonnen omdat ik hier gejend word met een piekje diep onder zeeniveau. Ik wilde alleen maar zien of het kon. Met mijn eerste experimenten bleek dat een 3de orde filter voor de tweeter het mooist de resonantiepiek onderdrukte. Eigenlijk zou je dan al klaar moeten zijn, maar ik had nog een fikse symmetrische hobbel tussen 10 en 20kHz met de top vlak voor de 15kHz. Die heb ik wat getemd door de serie weerstand te vervangen door een serieschakeling van een weerstand en een RLC netwerkje. Voor hetzelfde geld kan dat weg omdat die hobbel off-axis niks voorstelt.b_force schreef:Ik vind het persoonlijk een behoorlijk uitgebreid filter voor de tweeter.
Meestal gebruik ik niet meer dan een 3e orde filter (in de meeste gevallen om de fase netjes te krijgen) en een L-Pad.
Als je daarmee slim schuift qua waardes, kom je eigenlijk altijd wel uit.
Of dit een goed filter is, vind ik moeilijk te zeggen.
Ja, ik ben in het boek begonnen.b_force schreef:Naar welke as kijk ik nu bijvoorbeeld? Is dit enkel on-axis?
Je hebt nu dat boek van Floyd Toole, lees daar eens in zou ik zeggen![]()
Je zult zien dat de directivity veel belangrijker is
(of wel de power reponse)
Om die reden zou ik dus niet al die resonanties aanpakken, off-axis verdwijnen of veranderen die vaak.
Ik wil zien hoe dat in werkelijkheid uitpakt. Kan ik aanpakken in stap 2.b_force schreef:Daarnaast lijkt het erop dat de woofer toch nog wel een bult heeft rond de 500-1000Hz.
Maar ook hier is het lastig te zien, zonder de rest van de assen de laten zien.
Mijn ervaring is dat je die ook meestal wel weg moet halen met een notch filter.
Nee, dat heb ik niet gezegd. Ik heb alleen gezegd dat de prijslijst van RumoH leidend is, wat natuurlijk logisch is, anders zou ik in het voordeel zijn als ik alle spoelen voor 10ct bij de buurman kon krijgen. Ik ben er daarbij (ietwat voorbarig) wel vanuit gegaan dat het op de RumoH prijslijst moet voorkomen. Maar je kan in mijn geval natuurlijk gewoon de prijs van de eerstvolgende hogere waarde aanhouden.b_force schreef:BTW, volgens de regels, staat er nergens dat je perse bij Rumoh moet bestellen.
(Ik meen me te herinneren dat je dat gezegd hebt)
+1pappaleo schreef:Ik neem je opmerkingen heel serieus hoor, maar ik wil toch een eerste opzetje eens werkelijk maken, gewoon om ook te ervaren hoe het klinkt. Dan ga ik mezelf in de loop van de tijd ergeren aan iets waarvan ik met metingen vast kan stellen wat het is en dat vervolgens verbeteren. Ik wil niet eeuwig blijven theoretiseren en de ontwikkeling bestaat toch uit meerdere stappen.
Vond ik ook een beetje vreemd.ds23man schreef:Hee grappig, een orgel heeft geen boventonen!![]()
Klopt, maar dan weet je niet wat de nieuwe waarde is. Die telt dan niet meer mooi 1+1 = 2 op.wouter schreef:Spoelen kunnen zelfs op elkaar als ze de functie hebben van 1 spoel. Hoe zou anders een normale spoel werken met windingen boven elkaar
Naar mijn weten bestaan die enkel bij snaarinstrumenten.ds23man schreef:Je bedoeldt een flageolettoon Bart
Ik ken het grondtonen overzicht. Ik speel zelf redelijk keyboard en enkele andere instrumenten een beetje.
Ik heb de overlays al gebruikt in de metingen van de coax. Dat je kon middelen wist ik niet.Chris_T schreef:In Arta kun je de off-axis metingen met overlays onder elkaar zetten.
Je kan ze zelfs middelen om zo een idee te krijgen van de powerrespons!
Mocht dat niet lukken, dan kan je ook de 30 graden respons als uitgangspunt nemen.
Mijn ervaring is dat het ook een aardige indicatie geeft.
Ik houd de spoelen ook altijd zoveel mogelijk bij elkaar uit de buurt en dan zo gepositioneerd dat de lijnen van de magnetische velden niet door de kern/het centrum van een andere spoel lopen. Maar in dit geval (heb ik ook nog nooit gedaan) gaat het om 2 parallel geschakelde spoelen; ze hebben zelfs dezelfde waarde, de magnetische velden zijn dus identiek. Ze worden alleen parallel geschakeld om de inductie te halveren. De formules daarvan zijn bekend, alleen vroeg ik me af als de magnetische velden versterkt worden als ze direct naast elkaar liggen of die formule nog wel opgaat omdat beide spoelen 'meegenieten'van het magnetisch veld van de andere.Chris_T schreef:Ik las ook dat je je afvroeg hoe spoelen elkaar beïnvloeden, daar is ook een kaartje van:
Wanneer je 1 waarde wilt maken, gewoon nummer 7 gebruiken.
De beïnvloeding is dan minimaal.
Mocht je je afvragen hoe erg de overspraak is, pak een koptelefoon (is immers ook een spoel) en luister eens naast zo'n spoel met de filter in actie
Pardon?ds23man schreef:Hee grappig, een orgel heeft geen boventonen!![]()
Saai klinken?pappaleo schreef:Dan zou zo'n ding saai klinken. Waaruit verklaar je de verschillen in klank tussen de diverse orgels dan?
Weet ik ook wel, viel me gewoon op van dat orgel.b_force schreef:Naar mijn weten bestaan die enkel bij snaarinstrumenten.ds23man schreef:Je bedoeldt een flageolettoon Bart
Maar die orgelpijpen is middelbareschoolstof, dus veel google plezier, dat ga ik niet herkauwen![]()
Gelukkig maar, ik dacht even dat je een college vergeten wasds23man schreef:Weet ik ook wel, viel me gewoon op van dat orgel.b_force schreef:Naar mijn weten bestaan die enkel bij snaarinstrumenten.ds23man schreef:Je bedoeldt een flageolettoon Bart
Maar die orgelpijpen is middelbareschoolstof, dus veel google plezier, dat ga ik niet herkauwen![]()