Solo 103 met Tangband W4-1337SDF
Moderator: Beheerdersteam
Solo 103 met Tangband W4-1337SDF
Hallo forummers,
Na een tijdje afwezig te zijn geweest heb ik toch weer de stoute schoenen aangetrokken en ben begonnen met een klein DIY projectje. Inspiratie was de Needle totdat ik de Solo-103 tegenkwam van Tony Gee.
Ik ga deze een beetje naar eigen idee configureren en met kleine aanpassing bouwen. De basis blijft gelijk qua maten alleen in het interne ga ik in het midden één enkel plankje gebruiken welke tegen de achterzijde en beide zijkanten gelijmd wordt en in het midden van dit plankje wordt uitgezaagd met een doorsnee van 10 cm. Dan de te gebruiken unit, dit is de Tangband W4-1337SDF, deze is op basis van specs en looks uitgezocht. De binnenzijde zal nog worden bekleed met Hama isolatiemateriaal en de buitenzijde zal met Danish Oil worden afgewerkt.
Tot zover de aftrap van dit leuke nieuwe project.
Leuke bijkomstigheid is dat een vriend van mij dezelfde kast wil gaan bouwen alleen met een andere driver namelijk de Markaudio CHR-70, ben benieuwd naar de onderlinge verschillen als deze gereed zijn.
Groeten,
Marcel
Na een tijdje afwezig te zijn geweest heb ik toch weer de stoute schoenen aangetrokken en ben begonnen met een klein DIY projectje. Inspiratie was de Needle totdat ik de Solo-103 tegenkwam van Tony Gee.
Ik ga deze een beetje naar eigen idee configureren en met kleine aanpassing bouwen. De basis blijft gelijk qua maten alleen in het interne ga ik in het midden één enkel plankje gebruiken welke tegen de achterzijde en beide zijkanten gelijmd wordt en in het midden van dit plankje wordt uitgezaagd met een doorsnee van 10 cm. Dan de te gebruiken unit, dit is de Tangband W4-1337SDF, deze is op basis van specs en looks uitgezocht. De binnenzijde zal nog worden bekleed met Hama isolatiemateriaal en de buitenzijde zal met Danish Oil worden afgewerkt.
Tot zover de aftrap van dit leuke nieuwe project.
Leuke bijkomstigheid is dat een vriend van mij dezelfde kast wil gaan bouwen alleen met een andere driver namelijk de Markaudio CHR-70, ben benieuwd naar de onderlinge verschillen als deze gereed zijn.
Groeten,
Marcel
Laatst gewijzigd door Marcel op wo 03 sep 2014, 7:09, 7 keer totaal gewijzigd.
Re: Solo 103 met Tangband W4-1337SDF
Even een update na gister, ik ben begonnen met de voorplaat (baffle) te lijmen maar dat had nog wat voeten in de aarde. Ik had er op gerekend en getekend dat de reflex opening aan beide kanten op 10 mm zou uitkomen.
Om dit geheel precies op die 10mm te centreren heb ik een duimstok gesloopt omdat de breedte hiervan precies 10mm is.
Nu kwam ik aan één kant heel goed weg, maar aan de andere kant was dit toch niet geheel 10mm maar 9mm dus de duimstok maar met 2 delen er strak tussen gestoken. Twee delen op elkaar is net iets smaller dan de 10mm breedte.
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan. Op naar het volgende hobby moment.
Groeten,
Marcel
Om dit geheel precies op die 10mm te centreren heb ik een duimstok gesloopt omdat de breedte hiervan precies 10mm is.
Nu kwam ik aan één kant heel goed weg, maar aan de andere kant was dit toch niet geheel 10mm maar 9mm dus de duimstok maar met 2 delen er strak tussen gestoken. Twee delen op elkaar is net iets smaller dan de 10mm breedte.
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan. Op naar het volgende hobby moment.
Groeten,
Marcel
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
Re: Solo 103 met Tangband W4-1337SDF
|Erg mooie materialen gebruikt.
Ben heel benieuwd hoe potig dit setje wordt.
Wat is dat Hama isolatie voor materiaal?
Ben heel benieuwd hoe potig dit setje wordt.
Wat is dat Hama isolatie voor materiaal?
Re: Solo 103 met Tangband W4-1337SDF
Op de site van Conrad staat het volgende;
Hama isolatiemattenset
Vermindering van mechanische trillingen
Zelfklevend
Voor demping en het verbeteren van de akoestiek
Bitumen wolviltpulp
Isolatiematten voor gebruik in bijv. autodeuren.
Uitvoering
Vermindering van mechanische trillingen
Zelfklevend door hoogwaardige acrylaatkleefstof
Vervaardigd van een met bitumen geïmpregneerde wolviltpulp
Temperatuurbestendig van -35 °C tot +80 °C
Brandgedrag: FM VSS 302/DIN 75200.
En nog een beetje op een duitse site;
Reduzierung des niederfrequenten Körperschalls und von Resonanzen · Beste Dämmung (ca. 2,0 kg/m²) · Selbstklebend durch hochwertigen Acrylhaftkleber · Gefertigt aus einer Bitumen imprägnierten Wollfilzpappe · Temperaturbeständig von -35 °C - +80 °C · Brandverhalten: FM VSS 302 / DIN 75200.
Groeten,
Marcel
Hama isolatiemattenset
Vermindering van mechanische trillingen
Zelfklevend
Voor demping en het verbeteren van de akoestiek
Bitumen wolviltpulp
Isolatiematten voor gebruik in bijv. autodeuren.
Uitvoering
Vermindering van mechanische trillingen
Zelfklevend door hoogwaardige acrylaatkleefstof
Vervaardigd van een met bitumen geïmpregneerde wolviltpulp
Temperatuurbestendig van -35 °C tot +80 °C
Brandgedrag: FM VSS 302/DIN 75200.
En nog een beetje op een duitse site;
Reduzierung des niederfrequenten Körperschalls und von Resonanzen · Beste Dämmung (ca. 2,0 kg/m²) · Selbstklebend durch hochwertigen Acrylhaftkleber · Gefertigt aus einer Bitumen imprägnierten Wollfilzpappe · Temperaturbeständig von -35 °C - +80 °C · Brandverhalten: FM VSS 302 / DIN 75200.
Groeten,
Marcel
Re: Solo 103 met Tangband W4-1337SDF
Weer een weekend verder en een kleine update m.b.t. de vordering in de werkzaamheden.
Vrijdagavond de binnenkant beplakt met bitumen en de eerste kast de zijkant dicht gelijmd. Zaterdag eerste kast uit de klemmen gehaald en tweede gelijmd. En hier heeft de kast zijn eerste schuurbeurt gehad. Vanavond de tweede kast uit de lijmtangen halen en de eerste schuurbeurt geven.
Voor het vervolg ben ik nog in afwachting van de unit's, deze zijn vorige week bij Rumoh besteld maar tot op heden nog niets vernomen. Hoop dat dit niet al te lang op zich laat wachten want dan kan ik beginnen met het frezen van de opening in de baffle.
Wordt vervolgd.
Groeten,
Marcel
Vrijdagavond de binnenkant beplakt met bitumen en de eerste kast de zijkant dicht gelijmd. Zaterdag eerste kast uit de klemmen gehaald en tweede gelijmd. En hier heeft de kast zijn eerste schuurbeurt gehad. Vanavond de tweede kast uit de lijmtangen halen en de eerste schuurbeurt geven.
Voor het vervolg ben ik nog in afwachting van de unit's, deze zijn vorige week bij Rumoh besteld maar tot op heden nog niets vernomen. Hoop dat dit niet al te lang op zich laat wachten want dan kan ik beginnen met het frezen van de opening in de baffle.
Wordt vervolgd.
Groeten,
Marcel
Re: Solo 103 met Tangband W4-1337SDF
Hallo forummers,
Hier weer een kleine update. Beide kasten zijn (als kast) klaar. Gister de bovenfrees gepakt en de kanten afgerond met, zoals de foto's laten zien, kleine problemen. In de zool van de frees heeft op de rand van een schroefdraad een klein braampje gezeten en dat is door mij helaas te laat gezien tijdens het frezen.
Ik ben al doende om het e.e.a. weg te schuren maar het zit toch behoorlijk diep dus moet ik nog even afwachten hoe zich dit uit als de eerste laag Danish Oil er op zit. Veel kan ik er niet afschuren want dan zit ik snel door de eerse laag multiplex heen.
Op onderstaande foto is aan de achterste kast bovenop de rand nog een beetje te zien dat er ook een "luchtbel" in de multiplex plaat zit, ik ga proberen om dit met schuurstof en Danish Oil op te vullen. Ik ga dan met het schuurstof en Oil een dik papje maken en proberen om dat op een nette manier in de opening te laten vloeien. Natuurlijk is het balen maar we proberen de schade zo beperkt mogelijk te houden.
Het overall resultaat mag er toch wel zijn, mooi afgerond en nu al super glad met schuurpapier 400 en nog niet behandeld.
Wordt wederom vervolgd.
Groeten,
Marcel
Hier weer een kleine update. Beide kasten zijn (als kast) klaar. Gister de bovenfrees gepakt en de kanten afgerond met, zoals de foto's laten zien, kleine problemen. In de zool van de frees heeft op de rand van een schroefdraad een klein braampje gezeten en dat is door mij helaas te laat gezien tijdens het frezen.
Ik ben al doende om het e.e.a. weg te schuren maar het zit toch behoorlijk diep dus moet ik nog even afwachten hoe zich dit uit als de eerste laag Danish Oil er op zit. Veel kan ik er niet afschuren want dan zit ik snel door de eerse laag multiplex heen.
Op onderstaande foto is aan de achterste kast bovenop de rand nog een beetje te zien dat er ook een "luchtbel" in de multiplex plaat zit, ik ga proberen om dit met schuurstof en Danish Oil op te vullen. Ik ga dan met het schuurstof en Oil een dik papje maken en proberen om dat op een nette manier in de opening te laten vloeien. Natuurlijk is het balen maar we proberen de schade zo beperkt mogelijk te houden.
Het overall resultaat mag er toch wel zijn, mooi afgerond en nu al super glad met schuurpapier 400 en nog niet behandeld.
Wordt wederom vervolgd.
Groeten,
Marcel
Re: Solo 103 met Tangband W4-1337SDF
Dit ziet er al erg aangenaam uit hoor
Balen idd van de verdwaalde braam maar als je voor de vlakke kanten een fijne korrel op de schuurmasjien plaatst dan krijg je dit toch wel weg
Als je hier een paar avonden voor uittrekt (ja dit gaat een hoog Wax on, Wax off gehalte krijgen) dan gaat dit wel lukken zonder dat je door de laag heen schuurt .... de kopse kanten lekker met de hand doen met van die schuur sponsjes.
Re: Solo 103 met Tangband W4-1337SDF
Inderdaad balen van de braam, echter is dit beter dan een keer flink uitschieten met de bovenfrees.
Ik zou het ergste proberen weg te schuren met de hand, en ik gok dat de rest van de kras wel weg vloeit bij het afwerken van de kast met de olie.
Ik zou het ergste proberen weg te schuren met de hand, en ik gok dat de rest van de kras wel weg vloeit bij het afwerken van de kast met de olie.
Re: Solo 103 met Tangband W4-1337SDF
Hallo forummers,
Gister aan het "schade" herstellen gegaan. De opening welke is ontstaan na het zagen, heb ik getracht dicht te maken met een mengsel van schuurstof samen met Danisch Oil. Ik moest dus eerst nog wat schuurstof opvangen en ben dus maar los gegaan op de krassen welke er ook nog in zaten. Ik moet zeggen dat ik deze aardig weg heb gekregen en toch ook nog een beetje stof heb kunnen opvangen. Dit in combinatie met Danish Oil en houtplamuur tot een pasta gemaakt en daar de opening mee te lijf gegaan. Voorzichtig de eerste pasta in de opening aangebracht en langzaam opgebouwd. Nu kan het lekker ruim een week drogen uitharden (ga op vakantie) en als ik terug ben zal ik de kast eenst voorzichtig te lijf gaan met heel fijn schuurpapier.
Dan hoop ik ook dat mijn bestelde Tangband units binnen zijn want deze staan nu in Backorder bij Rumoh Dat is nu nog niet zo erg, maar als ik na de vakantie zover ben om de opening in de kast te frezen, heb ik toch de units nodig.
Zo, voorlopig hebben jullie even geen last van mij, eerst een weekje op vakantie en daarna een weekje een kapschuur bouwen in de achtertuin. Ja, ook dat doe ik zelf.
Groeten,
Marcel
Gister aan het "schade" herstellen gegaan. De opening welke is ontstaan na het zagen, heb ik getracht dicht te maken met een mengsel van schuurstof samen met Danisch Oil. Ik moest dus eerst nog wat schuurstof opvangen en ben dus maar los gegaan op de krassen welke er ook nog in zaten. Ik moet zeggen dat ik deze aardig weg heb gekregen en toch ook nog een beetje stof heb kunnen opvangen. Dit in combinatie met Danish Oil en houtplamuur tot een pasta gemaakt en daar de opening mee te lijf gegaan. Voorzichtig de eerste pasta in de opening aangebracht en langzaam opgebouwd. Nu kan het lekker ruim een week drogen uitharden (ga op vakantie) en als ik terug ben zal ik de kast eenst voorzichtig te lijf gaan met heel fijn schuurpapier.
Dan hoop ik ook dat mijn bestelde Tangband units binnen zijn want deze staan nu in Backorder bij Rumoh Dat is nu nog niet zo erg, maar als ik na de vakantie zover ben om de opening in de kast te frezen, heb ik toch de units nodig.
Zo, voorlopig hebben jullie even geen last van mij, eerst een weekje op vakantie en daarna een weekje een kapschuur bouwen in de achtertuin. Ja, ook dat doe ik zelf.
Groeten,
Marcel
Re: Solo 103 met Tangband W4-1337SDF
Hallo forummers,
In navolging van de bouw van mijn Solo-103 project ben ik mij nu aan het oriënteren om een woofer zuil als luidsprekerstand te maken welke aan de zelfde breedte en diepte maten voldoet maar in hoogte ca. 60 tot 70 cm zal uitkomen. Die hoogte is natuurlijk afhankelijk van welke woofer er in komt qua inhoud specs.
Daarom richt ik mij tot jullie om mee te denken en ideeën aan te dragen om tot de bouw van een leuke subkast te komen. Vast gegeven blijft in ieder geval (buitenmaat) 16 cm breed en 26 cm diep met een hout keus van 18 mm dik. De opzet wil ik zo simpel mogelijk gefilterd hebben. En natuurlijk de keus van een betaalbare woofer voor dit project welke zonder problemen zijwaarts gemonteerd kan worden.
Dus ik hoor graag van jullie!!
Momenteel staan de Solo’s in de Danish Oil en zijn zo goed als gereed. Ik twijfel nog of deze afgefilterd dienen te worden, moet eerst nog proefdraaien met BAF vulling in de kast om te horen wat dat voor een effect heeft.
Foto’s van de actuele stand van zaken m.b.t. de Solo-103 volgen z.s.m.
Groeten,
Marcel
In navolging van de bouw van mijn Solo-103 project ben ik mij nu aan het oriënteren om een woofer zuil als luidsprekerstand te maken welke aan de zelfde breedte en diepte maten voldoet maar in hoogte ca. 60 tot 70 cm zal uitkomen. Die hoogte is natuurlijk afhankelijk van welke woofer er in komt qua inhoud specs.
Daarom richt ik mij tot jullie om mee te denken en ideeën aan te dragen om tot de bouw van een leuke subkast te komen. Vast gegeven blijft in ieder geval (buitenmaat) 16 cm breed en 26 cm diep met een hout keus van 18 mm dik. De opzet wil ik zo simpel mogelijk gefilterd hebben. En natuurlijk de keus van een betaalbare woofer voor dit project welke zonder problemen zijwaarts gemonteerd kan worden.
Dus ik hoor graag van jullie!!
Momenteel staan de Solo’s in de Danish Oil en zijn zo goed als gereed. Ik twijfel nog of deze afgefilterd dienen te worden, moet eerst nog proefdraaien met BAF vulling in de kast om te horen wat dat voor een effect heeft.
Foto’s van de actuele stand van zaken m.b.t. de Solo-103 volgen z.s.m.
Groeten,
Marcel
Re: Solo 103 met Tangband W4-1337SDF
Mooi werk hoor. Heb je fotos van het berken multiplex in de danish oil?
Wat betreft de sub. Ik zou in ieder geval overwegen om een woofer aan de zijkant te overwegen. Tangband heeft zelf ook wel woofers die zich thuis voelen in een klein volume.
Wat betreft de sub. Ik zou in ieder geval overwegen om een woofer aan de zijkant te overwegen. Tangband heeft zelf ook wel woofers die zich thuis voelen in een klein volume.
Re: Solo 103 met Tangband W4-1337SDF
Ik heb nog wel een paar foto's van een werkende Solo, maar nog niet in de olie.
De plaatsing van de Solo luistert heel nauw, maar als deze dan ook goed staat t.o.v. de luisterpositie, dan krijg je wel een geweldig "podium" voorgeschoteld. Natuurlijk komt het te kort in het laag maar dat is nog wel respectabel aanwezig.
Deze week even foto's maken van de Solo als deze in de olie staan en gereed zijn voor gebruik. Zoals reeds aangegeven, ben ik mij ook aan het oriënteren om in dezelfde bouwstijl een wooferkast te maken welke meteen als stand dienst kan gaan doen.
Groeten,
Marcel
Deze week even foto's maken van de Solo als deze in de olie staan en gereed zijn voor gebruik. Zoals reeds aangegeven, ben ik mij ook aan het oriënteren om in dezelfde bouwstijl een wooferkast te maken welke meteen als stand dienst kan gaan doen.
Groeten,
Marcel
Re: Solo 103 met Tangband W4-1337SDF
Gister nog even lekker bezig geweest met het afronden van het bouwproces van de Solo-103.
En zoals beloofd ook nog wat foto's van de laatste fase beginnend bij een lege kast maar al wel in de Danish Oil en dan steeds verder opgebouwd tot het eindresultaat.
Momenteel ben ik bezig met Rudy (Rumoh) om tot een juiste filtering te komen om te kijken of er toch nog wat finetuning kan.
Ik hoor de volgende vraag al opkomen "is dat nodig dan?". Dat weet ik niet, maar het schijnt dat bepaalde filtering toch ervoor zorgt dat dingen meer in balans raken.
Dat is combinatie met het voornemen om een bijpassende stand/subwoofer erbij te ontwerpen, moet dit toch maken tot een compleet luistergenot.
Groeten,
Marcel
En zoals beloofd ook nog wat foto's van de laatste fase beginnend bij een lege kast maar al wel in de Danish Oil en dan steeds verder opgebouwd tot het eindresultaat.
Momenteel ben ik bezig met Rudy (Rumoh) om tot een juiste filtering te komen om te kijken of er toch nog wat finetuning kan.
Ik hoor de volgende vraag al opkomen "is dat nodig dan?". Dat weet ik niet, maar het schijnt dat bepaalde filtering toch ervoor zorgt dat dingen meer in balans raken.
Dat is combinatie met het voornemen om een bijpassende stand/subwoofer erbij te ontwerpen, moet dit toch maken tot een compleet luistergenot.
Groeten,
Marcel
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
Re: Solo 103 met Tangband W4-1337SDF
Erg netjes inderdaad!
Eenvoud is troef zullen we dan maar zeggen. Mooi puur.
Eenvoud is troef zullen we dan maar zeggen. Mooi puur.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Solo 103 met Tangband W4-1337SDF
Heel goed, niets zo jammer als een fullrange unit die niet in balans klinkt - weg alle voordelen en welkom alle vooroordelen. Het is de moeite waard en ook een leuke bezigheid. Meestal ligt de balans tussen neutraal/vlak gefilterd en ongefilterd. Met 1 of 2 LCR kringen moet het al snel heel aardig gaan worden. Met of zonder subwoofer heeft invloed op de mate van bafflestepcompensatie: het in balans brengen van het midden-hoog met het laag. Misschien dat je hier 2 'standen' voor kunt ontwerpen in het filter; met en zonder sub.Marcel schreef:Momenteel ben ik bezig met Rudy (Rumoh) om tot een juiste filtering te komen om te kijken of er toch nog wat finetuning kan.
Ik hoor de volgende vraag al opkomen "is dat nodig dan?". Dat weet ik niet, maar het schijnt dat bepaalde filtering toch ervoor zorgt dat dingen meer in balans raken.
Re: Solo 103 met Tangband W4-1337SDF
De baffle step zal waarscijinlijk toch wel hoger liggen dan de x-over met een sub?
Re: Solo 103 met Tangband W4-1337SDF
Ho jongens, niet te technisch want bij mij gaat het licht al uit. Let wel een beetje op mijn onderschrift.
Groeten,
Marcel
Groeten,
Marcel
Re: Solo 103 met Tangband W4-1337SDF
Speakers zijn mooi geworden, persoonlijk zou ik alleen andere (plattere) schroeven gebruiken voor de speakers.
Voor de rest ziet het er zeer goed uit en is het ook leuk om dit topic te volgen.
Veel plezier met de speakers.
Voor de rest ziet het er zeer goed uit en is het ook leuk om dit topic te volgen.
Veel plezier met de speakers.
-
bramwilbrink
- Berichten: 59
- Lid geworden op: ma 07 jul 2014, 13:12
Re: Solo 103 met Tangband W4-1337SDF
ik vindt de schroeven ook wel mooi , maar ik hou iets meer van het zwarte, ookal vindt ik dit wel meer bij elkaar passen!
Re: Solo 103 met Tangband W4-1337SDF
Hallo forummers,
Hartelijk dank voor jullie reacties. V.w.b. de boutjes, dit zijn RVS inbus boutjes en passen (als je ze in het echt ziet) heel goed bij de titanium gekleurde korf van de unit.
Deze speakers hebben het voordeel dat zij wat praktischer te plaatsen zijn, ik bedoel hiermee bijvoorbeeld op de kast (zie foto) en dat valt helemaal niet tegen. Ze staan op Hepta rubber pads met messing ring er tussen.
Deze positie zet mij weer aan het denken m.b.t. de plannen voor een te bouwen subwoofer want dat gaat hem niet worden in deze opstelling. Nu wordt er gedacht aan één losse actieve sub voor zijdelings van het meubel, liefst in de kleur wit (hoogglans).
Groeten,
Marcel
Hartelijk dank voor jullie reacties. V.w.b. de boutjes, dit zijn RVS inbus boutjes en passen (als je ze in het echt ziet) heel goed bij de titanium gekleurde korf van de unit.
Deze speakers hebben het voordeel dat zij wat praktischer te plaatsen zijn, ik bedoel hiermee bijvoorbeeld op de kast (zie foto) en dat valt helemaal niet tegen. Ze staan op Hepta rubber pads met messing ring er tussen.
Deze positie zet mij weer aan het denken m.b.t. de plannen voor een te bouwen subwoofer want dat gaat hem niet worden in deze opstelling. Nu wordt er gedacht aan één losse actieve sub voor zijdelings van het meubel, liefst in de kleur wit (hoogglans).
Groeten,
Marcel
Re: Solo 103 met Tangband W4-1337SDF
Zou er geen lang gerekte subwoofer onder het meubel kunnen? Bijvoorbeeld met een ovale woofer zoals:
http://www.tb-speaker.com/detail/1230_04/w57-1781.htm
http://www.tb-speaker.com/detail/1230_04/w57-1781.htm
Re: Solo 103 met Tangband W4-1337SDF
Dat zou wel kunnen, maar dan moet ik wel het juiste kastontwerp erbij hebben. Dus als er al iemand is die hier meer van weet? Ik houd mij aanbevolen.
En die mag dan ook niet hoger zijn dan zeg maar 15/16 cm.
Groeten,
Marcel
En die mag dan ook niet hoger zijn dan zeg maar 15/16 cm.
Groeten,
Marcel
-
bramwilbrink
- Berichten: 59
- Lid geworden op: ma 07 jul 2014, 13:12
Re: Solo 103 met Tangband W4-1337SDF
ik weet niet hoeveel ruimte je overhebt, maar misschien de tangband w6-1139, is alleen 17,6 cm breed
maar misschien een bandpass ontwerp en dat je hem erin schuin plaatst?
maar misschien een bandpass ontwerp en dat je hem erin schuin plaatst?
