Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]

Bericht door mischa72 »

Om verdere vervuiling van het topic van Knuisje te voorkomen heb ik toch maar alvast een topic geopend.

Dat is hier te vinden.

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
Dan
Berichten: 1509
Lid geworden op: zo 17 jul 2011, 12:08
Locatie: Den Helder

Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]

Bericht door Dan »

Ik heb een vraag en vergeef me als dit een niet al te snuggere vraag is: Is het mogelijk om de volumeregeling van 2 of meerdere dacs te koppelen in een master/ slave configuratie? Mijn idee is namelijk om een 5.1 set te maken maar hoe ga ik va n het geheel netjes en vrouwvriendelijk het volume regelen?
Mr Tube
Berichten: 1473
Lid geworden op: ma 13 feb 2006, 21:27
Locatie: IJmuiden

Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]

Bericht door Mr Tube »

waarom de AFDAC niet in de multichannel modus laten werken? Je zou bij 5.1 eventueel nog de twee frontkanalen dubbel uit kunnen voeren waardoor je profiteert van de parallel schakeling, je hebt immers maar 6 kanalen nodig terwijl er 8 beschikbaar zijn.

meerdere Dacs vanuit een enkele controller besturen kan alleen in dual mono, in dat geval krijgen de chips ieder een ander I2C adres.
als meerdere chips met hetzelfde adres op een I2C bus werken dan gaat het volgens mij niet goed.....
Gebruikersavatar
Dan
Berichten: 1509
Lid geworden op: zo 17 jul 2011, 12:08
Locatie: Den Helder

Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]

Bericht door Dan »

Ah, oke. Dubbel mono is misschien ook een optie. Waar het om gaat is dat ik twee hoofdluidsprekers met DSP vierkanaals wil aansturen om zodoende van absolute Hi-Fi (of My-Fi) te kunnen genieten. Vervolgens op zaterdagavond lekker een filmpje over hetzelfde systeem te kunnen gooien. Op zich heb ik er vrede mee om dan analoog de DSP in te gaan maar ik dacht dat het mooi zou zijn om alles tot aan de dac ingangen digitaal te houden.
Mr Tube
Berichten: 1473
Lid geworden op: ma 13 feb 2006, 21:27
Locatie: IJmuiden

Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]

Bericht door Mr Tube »

In dual mono kun je ook maar twee dacs dus twee kanalen adresseren dus dat lijkt me geen optie.

Ik zie dan de 8 kanaals mode van de AFDAC als enige optie, Je zet dan de DSP dan op kanaal 1 t/m 4 en de rest voor de achter/center en sub kanalen.

Het enige wat je dan moet doen is de sp dif ingang van de DSP omschakelen van de multichannel bron naar de tweekanaals bron.
Gebruikersavatar
Dan
Berichten: 1509
Lid geworden op: zo 17 jul 2011, 12:08
Locatie: Den Helder

Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]

Bericht door Dan »

Ik ga maar eens wat prutsen met een flowchart. Misschien maakt dat de zaak wat inzichtelijker...
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]

Bericht door ray5150 »

Dan schreef:
hoe ga ik van het geheel netjes en vrouwvriendelijk het volume regelen?
mmm. het volume van je vrouw regelen. klinkt al een heel interessante optie... :-k :mrgreen:
Gebruikersavatar
Dan
Berichten: 1509
Lid geworden op: zo 17 jul 2011, 12:08
Locatie: Den Helder

Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]

Bericht door Dan »

ray5150 schreef:
Dan schreef:
hoe ga ik van het geheel netjes en vrouwvriendelijk het volume regelen?
mmm. het volume van je vrouw regelen. klinkt al een heel interessante optie... :-k :mrgreen:
Oh, daar hebbik wat voor. http://www.elacin.com/nl/nl/product/76/ ... Music-ER15v :mrgreen:
bert003
Berichten: 84
Lid geworden op: di 12 okt 2010, 0:22

Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]

Bericht door bert003 »

Ik wil dit topic nog even leven inblazen.

Ik heb mijn DAC (eindelijk) op een haar na afgebouwd. Hij speelt al een jaar maar de kast duurde even.

Alles werkt, maar als ik via het menu kies voor de stand "fixed volume" en ik loop door de inputs heen dan krijg ik daarna geen geluid meer uit de dac.
De enige manier om weer geluid uit de dac te krijgen is door hem op standby te zetten en daarna weer aan.
Als ik de volume regeling wel gebruik is er geen probleem.

Is er wellicht nog een gelukkige bezitter van de fameuze AFDAC die voor me wil testen? Misschien ben ik de enige die fixed volume gebruikt.
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]

Bericht door knuisje »

Dat is waarschijnlijk nog een bug. Bij het wisselen van ingang wordt het geluid eerst gemute en dan unmute. Maar als de dac al op mute staat gaat het kennelijk mis. Ik zal er naar kijken.
bert003
Berichten: 84
Lid geworden op: di 12 okt 2010, 0:22

Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]

Bericht door bert003 »

Dat zou fijn zijn Peter. Ik zie verder ook af en toe iets van 44/24 of 96/24 in het display ipv 44 Khz. resp 96 Khz.
Ik dacht eerst dat die 24 op 24 bit sloeg maar het lijkt een vast getal van 24, los van of het signaal nu 16 24 of 32 bit is. Hoe het daar af en toe komt weet ik niet maar op een gegeven moment is het ook weer weg en staat er netjes de freq.

Wat ik me ook afvraag is de IR functies, dat werkt op zich prima, maar bij het leren wordt voor de directe input keuze niet gevraagd om een ir signaal aan te bieden. Die lijken vast ingesteld te staan op numerieke toetsen van een tv.
Aangezien ik een Philips tv heb schakelt die vrolijk mee :-)

Ik zal nog een paar foto's plaatsen in het bouwtopic zodra het frontglas klaar is. Het ziet er erg mooi uit al zeg ik het zelf. Dankzij Kees (Audiomaniacs) dan. En ik wacht even tot de rook in het bouwtopic opgetrokken is over de trafo discussie. Ben wel nieuwsgierig naar hoe dat dan weer klinkt eigenlijk :-)

Ik weet wel dat deze dac een enorme sprong vooruit is in openheid, directheid en detaillering van het geluidsbeeld.
Of je een vitrage opentrekt...
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]

Bericht door knuisje »

Het getal is de bitdiepte. 24 staat voor 24 bits, 16 voor 16 bits enz. Deze wordt uitgelezen uit de spdif status bits aangeleverd door de bron. Alleen loopwerken (cd/dvd/bluray) zetten dit in de spdif status bits, pc's en streamers doen dit niet. In dit laatste geval staat er dan kHz ipv. de bitdiepte.

Als de remote conflicteerd met andere apparaten kun je indien mogelijk een andere systeemcode gebruiken. In jouw geval zou je hem bijv. op cd kunnen zetten. Als je de remote niet kunt instellen op een andere systeemcode zul je een ander type moeten nemen.
bert003
Berichten: 84
Lid geworden op: di 12 okt 2010, 0:22

Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]

Bericht door bert003 »

knuisje schreef:
Het getal is de bitdiepte. 24 staat voor 24 bits, 16 voor 16 bits enz. Deze wordt uitgelezen uit de spdif status bits aangeleverd door de bron. Alleen loopwerken (cd/dvd/bluray) zetten dit in de spdif status bits, pc's en streamers doen dit niet. In dit laatste geval staat er dan kHz ipv. de bitdiepte.
Ok, ik heb alleen de toslink en coax uitgangen van een Philips streamertje geprobeerd en de dac geeft dan altijd 24bit aan. Kennelijk converteert die alles naar 24 bit De samp. freq gaat wel keurig mee bij de verschillende soorten muziek. Ik zal eens met een andere bron proberen
knuisje schreef:
Als de remote conflicteerd met andere apparaten kun je indien mogelijk een andere systeemcode gebruiken. In jouw geval zou je hem bijv. op cd kunnen zetten. Als je de remote niet kunt instellen op een andere systeemcode zul je een ander type moeten nemen.
Zeg je nu dat zodra ik begin met aanleren vanaf een cd remote o.i.d., dat de numerieke toetsen dan ook vanzelf overgaan in de cd numerieke toetsen? Het klopt dat ik een oud tv a.b.-tje heb gebruikt en dan de toetsen die niets doen op mijn tv. Ik heb nog een Philips Pronto a.b. dus een RC5 set van een ander apparaat is zo geladen.
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]

Bericht door knuisje »

De RC5 code bestaat uit een apparaatcode, de eigenlijke toetscode en een togglebit. Als je een toets indrukt worden altijd deze drie codes ontvangen.
Bij het aanleren wordt de apparaatcode van de eerste ingedrukte toets opgeslagen. Er wordt van uitgegaan dat de andere toetsen dezelfde apparaatcode hebben dus daarvan wordt alleen de toetscode opgeslagen.
Zodra een valide RC5 code wordt eerst bekeken of de apparaatcode klopt. Zo ja, wordt gekeken of de toetscode voorkomt in de aangeleerde lijst en wordt de functie uitgevoerd.

Bovenstaande geldt ook voor de numerieke toetsen. Deze hoeven niet aangeleerd te worden omdat de toetscodes altijd hetzelfde zijn.
bert003
Berichten: 84
Lid geworden op: di 12 okt 2010, 0:22

Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]

Bericht door bert003 »

Dank voor de heldere uitleg.
De afstandsbediening werkt inmiddels zonder de tv te beinvloeden.

Ik heb wat testjes gedaan met verschillende bronnen en het is (uiteraard) precies zoals je beschreef. Soms de bitdiepte, soms niet.

Nou, ik wacht een firmware update met spanning af voor het bugje en dan gaan we voor, ik hoop jarenlang luisterplezier! Tenzij je iets nog veel mooiers bedenkt :-)
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]

Bericht door knuisje »

Het bugje is verholpen. Stuur mij maar een pb-tje voor het nieuwe hex-bestand (v2.3) of zend de Atmega naar mij toe om hem te laten flashen. :D
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]

Bericht door Henkjan »

een vraag over de analoge uitgang (en sorry als die al voorbij gekomen is, ik had ff geen zin om alle 27 pagina's weer door te lezen): kan ik zonder probleem die "splitsen" in 2 stuks en dan op elk een versterker/filter te zetten zodat ik ook een sub kan aansluiten? Of kan ik dan beter alleen een actief filter op de uitgang van de DAC zetten die dan naar de sub en sats toe gaat?
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]

Bericht door knuisje »

Lijkt mij het laatste.
Plaats reactie