Project Bartone, 15w8530k00,R3004/602010, Peerless XLS10

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Project Bartone, 15w8530k00, SB29RDCN-C000-4, Peerless X

Bericht door SARK »

Ziet er zeer mooi uit .... ik moest bij de topfoto meteen denken aan het dek van een Riva Aquarama denken, ook vanwege de metalen rand :idea:
Bijlagen
plaatje.jpg
Gebruikersavatar
Dan
Berichten: 1509
Lid geworden op: zo 17 jul 2011, 12:08
Locatie: Den Helder

Re: Project Bartone, 15w8530k00, SB29RDCN-C000-4, Peerless X

Bericht door Dan »

Aan een Riva heb ik niet meteen gedacht, hoewel het Italiaanse design me over het algemeen wel aanspreekt (behoudens de Fiat Multipla dan :rofl: ) Maar met jouw plaatje erbij; inderdaad. Ik heb zelf lopen spelen met de gedachte om er net als bij een teakdek van die zwarte rubberen randjes in te maken. Maar goed, het heeft ook wel even geborreld bij me voordat ik wist wat ik wil.
Gebruikersavatar
Dan
Berichten: 1509
Lid geworden op: zo 17 jul 2011, 12:08
Locatie: Den Helder

Re: Project Bartone, 15w8530k00, SB29RDCN-C000-4, Peerless X

Bericht door Dan »

Ik heb deze week de het bovendeel op de subwooferkast gezet en er eens even een tijdje naar gekeken. Op de één of andere manier vind ik het niet bij elkaar passen. Bovenkant is te frivool naar mijn idee.
Da's toch even slikken want er zitten toch de nodige uurtjes werk in. Soms baal ik ervan dat ik niet overweg kan met 3d tekenprogramma's ](*,)


Maar goed, ik wil graag ook jullie mening hierover hebben en dan het liefst ook een beetje hoe het wél zou moeten.
Zelf voel ik er wel voor om van het 2 1/2 weg principe af te stappen en gewoon een 2 weg te gaan toepassen
De 15W/8530K00 wil ik graag handhaven
De denk de SB29RDCN-C000-4 tweeters te gaan gaan vervangen voor de R3004/602010

De bedoeling is dat de topkastjes visueel beter gaan aansluiten bij de subkasten.
Inhoud: niet meer dan tien liter
Ik denk zelf aan vertikaal verlijmd berkentriplex
Dat betekent ronde vormen en ook een aluminium randje
De nu nog houten zijpanelen worden créme-wit van kleur
Het berkentriplex blijft zichtbaar.

Maar als iemand denkt dat het echt heel anders kan/ moet dan hoor ik dat graag

Hieronder een foto van hoe het nu is
20140729_185130kl.jpg
Gebruikersavatar
Dan
Berichten: 1509
Lid geworden op: zo 17 jul 2011, 12:08
Locatie: Den Helder

Re: Project Bartone, 15w8530k00, SB29RDCN-C000-4, Peerless X

Bericht door Dan »

Hmmm, moet ik dus alles zelf weer bedenken..... :wink:

Nou ja, niet stil gezeten en alvast weer een paar onderdelen gemaakt.
Hierna moet ik dus freeswerk 2.0 gaan uitvoeren. Besloten daar een hulpmiddel voor te maken.

Even een paar fotootjes.

De mal:
20140812_164018.jpg
Close up:
20140812_164044.jpg
Tot nu toe (+ eentje voor de breek):
Bijlagen
20140814_200545.jpg
Gebruikersavatar
hrscharft
Berichten: 1507
Lid geworden op: wo 14 okt 2009, 1:17
Locatie: Delfzijl

Re: Project Bartone, 15w8530k00,R3004/602010, Peerless XLS10

Bericht door hrscharft »

Hey Dan,

ik denk trouwens dat die topkasten helemaal nog zo gek niet zijn er bij hoor maar om het geheel wat aan te laten sluiten zou je er voor kunnen kiezen om ze met de tweeter op de laagkast te zetten.
Dat je dus 1 midbehuizing er nog van af haalt. als je dan alles vervolgens in een bij elkaar passende kleur zet denk ik dat het best een mooi geheel zou zijn.

Voor wat betreft de 3d tekensoftware... Download gewoon sketchup van google. Dat is echt een heel makkelijk instap programma. Nadat je 1 of twee tutorials hebt gekeken over hoe dat nou ongeveer werkt en wat de principes zijn ben je er in no time vrij bedreven in. Al je dan op een gegeven moment vind dat het niet helemaal meer aan je eisen voldoet is de stap naar solidworks vrij goed te doen moet ik zeggen.

Dan als laatste, carbon.... ik zou het stiekum juist wel doen. En dan geen folie maar the real deal. Bijgevoegd een plaatje van wat ik zelf van plan ben kwa uiterlijk met mijn kasten.
Een combinatie van Teak en eiken fineer afgemaakt met een carbon baffle.
Bijlagen
1-5-1.jpg
Gebruikersavatar
Gerrit
Berichten: 1005
Lid geworden op: ma 25 feb 2008, 9:40
Locatie: Schin op Geul
Contacteer:

Re: Project Bartone, 15w8530k00,R3004/602010, Peerless XLS10

Bericht door Gerrit »

Wellicht ken je dit adres al: Easycomposites, maar daar hebben ze alles wat je nodig hebt om serieus met carbon aan de slag te gaan. Er staan ook de nodige tutorials, bijvoorbeeld over vacuüm infusie.

Gerrit
Gebruikersavatar
Dan
Berichten: 1509
Lid geworden op: zo 17 jul 2011, 12:08
Locatie: Den Helder

Re: Project Bartone, 15w8530k00,R3004/602010, Peerless XLS10

Bericht door Dan »

Hoi, bedankt voor je reactie :D
In eerste instantie dacht ik er aan om een midwoofer te laten vervallen. Ik ben daar op teruggekomen omdat er met dit ontwerp een bafflestep is rond de 700 a 800 Hz is de ondersteuning van het tweede midwoofer hard nodig om het gat goed op te vullen.
Het idee is dus nu om het berken multiplex aan de boven, onder en achterkant zichtbaar te maken. En dan ook het middenstuk (waar de tweeter zit) in berken triplex.
De zijkanten en de ringen waar de midwoofers in komen worden cremewit hoogglans. Net als de zijkanten van de baskasten. Alle overgangen zijn met een aluminium gepolijste bies.
De reden dat ik geen carbon toepas is dat mijn vriendin een lichte kleurstelling wil, WAF dus :mrgreen:
Ik heb dus nog twee meter carbon en twee meter zwarte glasweefsel over voor een volgend project.

Ik zal Sketchup er weer eens opzetten en de tutorials kijken. Simpele vormen waren geen probleem dacht ik me te herinneren. Maar zoiets als een banaan is me nog niet gelukt.

Jouw kasten zien er echt wel gelikt uit zeg :goeie:
Gebruikersavatar
Dan
Berichten: 1509
Lid geworden op: zo 17 jul 2011, 12:08
Locatie: Den Helder

Re: Project Bartone, 15w8530k00,R3004/602010, Peerless XLS10

Bericht door Dan »

Gerrit schreef:
Wellicht ken je dit adres al: Easycomposites, maar daar hebben ze alles wat je nodig hebt om serieus met carbon aan de slag te gaan. Er staan ook de nodige tutorials, bijvoorbeeld over vacuüm infusie.

Gerrit
Dank je voor de link. Ik heb een poosje geleden een tutorial gelezen over het maken van een carbon benzinetank. Nadeel van carbon is dat het slecht hars opneemt. Zoals je in de vorige post ziet laat ik het carbonverhaal even voor wat het is.
Gebruikersavatar
PAD
Berichten: 218
Lid geworden op: vr 02 mei 2014, 10:08

Re: Project Bartone, 15w8530k00, SB29RDCN-C000-4, Peerless X

Bericht door PAD »

Dan schreef:
Ik heb deze week de het bovendeel op de subwooferkast gezet en er eens even een tijdje naar gekeken. Op de één of andere manier vind ik het niet bij elkaar passen. Bovenkant is te frivool naar mijn idee.
Da's toch even slikken want er zitten toch de nodige uurtjes werk in. Soms baal ik ervan dat ik niet overweg kan met 3d tekenprogramma's ](*,)


Maar goed, ik wil graag ook jullie mening hierover hebben en dan het liefst ook een beetje hoe het wél zou moeten.
Zelf voel ik er wel voor om van het 2 1/2 weg principe af te stappen en gewoon een 2 weg te gaan toepassen
De 15W/8530K00 wil ik graag handhaven
De denk de SB29RDCN-C000-4 tweeters te gaan gaan vervangen voor de R3004/602010

De bedoeling is dat de topkastjes visueel beter gaan aansluiten bij de subkasten.
Inhoud: niet meer dan tien liter
Ik denk zelf aan vertikaal verlijmd berkentriplex
Dat betekent ronde vormen en ook een aluminium randje
De nu nog houten zijpanelen worden créme-wit van kleur
Het berkentriplex blijft zichtbaar.

Maar als iemand denkt dat het echt heel anders kan/ moet dan hoor ik dat graag

Hieronder een foto van hoe het nu is
20140729_185130kl.jpg

Ik zie dit project voor het eerst en m'n mond valt open.....

Zie niet helemaal voor me wat en hoe je het nu wilt veranderen, maar inderdaad de combinatie zoals je nu toont oogt vooral topzwaar.
Het komt misschien ook door de vertekening van de foto waardoor de topkast wellicht wat groter uitpakt.
En dan natuurlijk het materiaal/kleurcontrast, maar dat had je al gezien.
Je vraagt of iemand een idee heeft van hoe nu verder.
Tja...........

Heb ik het nu goed als ik begrijp dat je de top d'appolitokast wil laten vervallen?
Dat zou toch zonde zijn, tenzij je deze in een ander project gaat gebruiken.
Het is wel zo- en dat heb je nu zelf ontdekt- dat het schier onmogelijk is om bij deze bovenkast een passende subwoofer-onderkast te maken.
Dan zou ik er toch een standaard bij bedenken waar dan misschien wel de versterker kan, maar niet de subwoofer.
Een eventuele subwoofer zou dan een heel andere kast moeten worden.


Sjonge, je hebt je wel wat op de hals gehaald..!

Mocht me iets invallen zal ik het je laten weten.
Heel veel succes ermee!
Maar niettemin, ik vind het een reuze inspirerend project.
Gebruikersavatar
hrscharft
Berichten: 1507
Lid geworden op: wo 14 okt 2009, 1:17
Locatie: Delfzijl

Re: Project Bartone, 15w8530k00,R3004/602010, Peerless XLS10

Bericht door hrscharft »

die carbon wil ik je eventueel ook wel van af helpen ;) tegen de tijd dat ik het er aan toe heb. Ik ben nu eerst nog even met een ander project bezig waar nogal wat tijd in gaat zitten (zie het topic onder het jouwe in het houtbewerkings gedeelte)

Al dat klaar ik ga ik weer met mijn speakers verder. Momenteel staan ze in de hoek van de kamer opgestapeld, 1 kast nog enkel een frame en de andere met 1 laag 4mm mdf er op. Voordat ik het aan de baffles toe heb kan dus nog wel even duren :P

Gr,

Harm.
Laatst gewijzigd door hrscharft op ma 18 aug 2014, 22:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Dan
Berichten: 1509
Lid geworden op: zo 17 jul 2011, 12:08
Locatie: Den Helder

Re: Project Bartone, 15w8530k00, SB29RDCN-C000-4, Peerless X

Bericht door Dan »

PAD schreef:

Ik zie dit project voor het eerst en m'n mond valt open.....

Zie niet helemaal voor me wat en hoe je het nu wilt veranderen, maar inderdaad de combinatie zoals je nu toont oogt vooral topzwaar.
Het komt misschien ook door de vertekening van de foto waardoor de topkast wellicht wat groter uitpakt.
En dan natuurlijk het materiaal/kleurcontrast, maar dat had je al gezien.
Je vraagt of iemand een idee heeft van hoe nu verder.
Tja...........

Heb ik het nu goed als ik begrijp dat je de top d'appolitokast wil laten vervallen?
Dat zou toch zonde zijn, tenzij je deze in een ander project gaat gebruiken.
Het is wel zo- en dat heb je nu zelf ontdekt- dat het schier onmogelijk is om bij deze bovenkast een passende subwoofer-onderkast te maken.
Dan zou ik er toch een standaard bij bedenken waar dan misschien wel de versterker kan, maar niet de subwoofer.
Een eventuele subwoofer zou dan een heel andere kast moeten worden.


Sjonge, je hebt je wel wat op de hals gehaald..!

Mocht me iets invallen zal ik het je laten weten.
Heel veel succes ermee!
Maar niettemin, ik vind het een reuze inspirerend project.
Hoi PAD,

De D'appolito kastjes zoals ze nú zijn komen idd te vervallen, maar beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald (geloof ik :mrgreen: ) Zoals ik al zei, het was een hoop werk maar het is het nét niet. We hebben er van geleerd zullen we maar zeggen.

Het is moeilijk te omschrijven wat nu de bedoeling is
Ik heb even in Photoshop zitten rommelen en het dekt zeker niet de lading. Wel heb ik het vreemde perspectief een beetje verbeterd.
En het moet natuurlijk hoogglans worden en het hout wordt wat dieper van kleur.
Nu misschien wat rozig maar moet gebroken wit worden.
Als het er beter moet ben ik een week aan het prutsen ben al lang niet meer met photoshop bezig geweest.... :oops:
Naamloos-1.jpg
Gebruikersavatar
Dan
Berichten: 1509
Lid geworden op: zo 17 jul 2011, 12:08
Locatie: Den Helder

Re: Project Bartone, 15w8530k00,R3004/602010, Peerless XLS10

Bericht door Dan »

hrscharft schreef:
die carbon wil ik je eventueel ook wel van af helpen ;) tegen de tijd dat ik het er aan toe heb. Ik ben nu eerst nog even met een ander project bezig waar nogal wat tijd in gaat zitten (zie het topic onder het jouwe in het houtbewerkings gedeelte)

Al dat klaar ik ga ik weer met mijn speakers verder. Momenteel staan ze in de hoek van de kamer opgestapeld, 1 kast nog enkel een frame en de andere met 1 laag 4mm mdf er op. Voordat ik het aan de baffles toe heb kan dus nog wel even duren :P

Gr,

Harm.

Ps mocht je ooit wat ingewikkeld freeswerk nodig hebben stuur gerust een pbtje, mijn machine staat tot uw dienst tegen enige vorm van wederdienst. Dat kan zijn in de vorm van goederen, diensten of gewoon harde euro's ;)
Haha, voor het carbon komt wel weer eens een project. Ik wil nog iets met zelfbouw draaitafels en daar zit toevallig een carbon armpje bij.
Je gitaarproject wordt heel erg mooi zo! CNC heeft zo zijn voordelen, maar voorlopig probeer ik het met ouderwets handwerk. Hoewel ik straks nog wel een frontje en acherpaneeltje nodig heb voor de DSP en de versterkers. Dat ga ik zekr niet met de hand uitvijlen haha.
Gebruikersavatar
Dan
Berichten: 1509
Lid geworden op: zo 17 jul 2011, 12:08
Locatie: Den Helder

Re: Project Bartone, 15w8530k00,R3004/602010, Peerless XLS10

Bericht door Dan »

Vandaag weer aan het knutselen geweest.
De bedoeling is dat deze vormen in het multiplex gefreesd worden. Dat kan natuurlijk met een CNC machine maar da's lastig als je geen CNC machine tot je beschikking hebt.
Vandaar maar weer een tooltje gemeubeld:
20140907_170709.jpg
20140907_170719.jpg
20140907_171522.jpg
20140907_205549.jpg
20140907_205701.jpg
DKM
Berichten: 438
Lid geworden op: zo 27 mar 2011, 16:27
Locatie: Rhoon

Re: Project Bartone, 15w8530k00,R3004/602010, Peerless XLS10

Bericht door DKM »

:goeie: =D>

Geezzz sprakeloos man!
Gebruikersavatar
Dan
Berichten: 1509
Lid geworden op: zo 17 jul 2011, 12:08
Locatie: Den Helder

Re: Project Bartone, 15w8530k00,R3004/602010, Peerless XLS10

Bericht door Dan »

:goedzo:

Ik zit me net te bedenken, het is een soort kotterbankje. Met dit ding kan ik ook waveguides en hoorns maken in een stuk massief :yeah:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Project Bartone, 15w8530k00,R3004/602010, Peerless XLS10

Bericht door Henkjan »

:goeie: kan je eens een filmpje maken hoe dat ding nou werkt?
DKM
Berichten: 438
Lid geworden op: zo 27 mar 2011, 16:27
Locatie: Rhoon

Re: Project Bartone, 15w8530k00,R3004/602010, Peerless XLS10

Bericht door DKM »

Ehh die hap heb je er toch niet mee uitgehaald?
Gebruikersavatar
Dan
Berichten: 1509
Lid geworden op: zo 17 jul 2011, 12:08
Locatie: Den Helder

Re: Project Bartone, 15w8530k00,R3004/602010, Peerless XLS10

Bericht door Dan »

Henkjan schreef:
:goeie: kan je eens een filmpje maken hoe dat ding nou werkt?
Ik zal eens kijken Henkjan. Feitelijk is het een cirkelmal voor een freesmachine. Alleen bij deze kan je diameter, hoek en hoogte/diepte instellen.
Hij is nog niet perfect want ik heb nog behoorlijk moeten pielen om alle hoeken te kunnen instellen. Maar ik ben wel van plan om hem te optimaliseren en helemaal van Aluminium te maken. Misschien wel leuk om hem dan mee te nemen naar een luisterdag. Met een paar voorbeelden er bij van een bol en een waveguide. Bouwtekeningetje er bij en hopseflops. Weer een DIY tool erbij :mrgreen:

Die hap heb ik er niet mee uitgehaald. Dat zou wel kunnen maar dat werd me voor het maken van de mal te complex.
Ik heb hem vrij grof uitgezaagd en ingesmeerd met polyesterplamuur. Toen de bruine ring omkleed met keukenfolie en zo in de natte plamuur gedrukt.
Straks gaat dit plankje in de kopieerfrees om vervolgens het kops verlijmd berken multiplex uit te frezen. Dat moet in één keer goed, vandaar dat ik mal maak. Dat wordt al een apart klusje. Maar het is een leuke uitdaging.
Wordt weer vervolgd!
Gebruikersavatar
Dan
Berichten: 1509
Lid geworden op: zo 17 jul 2011, 12:08
Locatie: Den Helder

Re: Project Bartone, 15w8530k00,R3004/602010, Peerless XLS10

Bericht door Dan »

Ben de afgelopen weken weer lekker bezig geweest.
Tijd voorrrrrr foto's :yeah:
1.jpg
2.jpg
3.jpg
4.jpg
5.jpg
6.jpg
7.jpg
8.jpg
9.jpg
10.jpg
11.jpg
Gebruikersavatar
Jag
Berichten: 998
Lid geworden op: wo 01 mar 2006, 15:43
Locatie: Utrecht

Re: Project Bartone, 15w8530k00,R3004/602010, Peerless XLS10

Bericht door Jag »

Wow :) !


Nog een vraag over je eerdere versie: het multiplex van de subs, die grijze tint, waar had je dat mee afgewerkt?
Joland
Berichten: 170
Lid geworden op: wo 08 sep 2010, 13:46

Re: Project Bartone, 15w8530k00,R3004/602010, Peerless XLS10

Bericht door Joland »

Jag schreef:
Wow :) !
Inderdaad!
Gebruikersavatar
Dan
Berichten: 1509
Lid geworden op: zo 17 jul 2011, 12:08
Locatie: Den Helder

Re: Project Bartone, 15w8530k00,R3004/602010, Peerless XLS10

Bericht door Dan »

Jag schreef:
Wow :) !


Nog een vraag over je eerdere versie: het multiplex van de subs, die grijze tint, waar had je dat mee afgewerkt?
Langs het multiplex komt een bies van gepolijst aluminium. Ik heb er een strip van 8 x 20 koud omheen gesmeed en rondgefreesd. Het afwerken doe ik als allerlaatste
de subwoofer zelf wordt bevestigd in een 8mm dikke alu plaat.
Ook langs de topkasten komt en 8mm dikke aluminium bies.
Gebruikersavatar
Jag
Berichten: 998
Lid geworden op: wo 01 mar 2006, 15:43
Locatie: Utrecht

Re: Project Bartone, 15w8530k00,R3004/602010, Peerless XLS10

Bericht door Jag »

Ja nice. Maar ik bedoelde eigenlijk meer wat je op het multiplex gesmeerd hebt :). Die grijze tint van de bovenkant van de subs vind ik nl erg mooi. Probeer inspiratie op te doen voor mijn eigen project en daar helpen dit soort topics enorm bij :).
Gebruikersavatar
Dan
Berichten: 1509
Lid geworden op: zo 17 jul 2011, 12:08
Locatie: Den Helder

Re: Project Bartone, 15w8530k00,R3004/602010, Peerless XLS10

Bericht door Dan »

Oke... Dat is waarschijnlijk aluminiumoxide van het schuren.
Gebruikersavatar
Jag
Berichten: 998
Lid geworden op: wo 01 mar 2006, 15:43
Locatie: Utrecht

Re: Project Bartone, 15w8530k00,R3004/602010, Peerless XLS10

Bericht door Jag »

Ok het is gewoon kaal multiplex :mrgreen: ? Ziet er wel mooi uit op de foto :)
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”