Preamp Voyager

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Re: Preamp Voyager

Bericht door Barry2001 »

Bedankt mannen! Ik vind het zelfs op de foto er niet zo uitkomen, irl ziet het er beter uit. Je moet de nixies natuurlijk ook als gimmick zien in de sfeer van de versterker, wat ik zelf mooier vind dan een superduper display, maar dat moet een ieder zelf weten natuurlijk :D En laat het vooral niet afleiden van het feit dat dit ding gemaakt is om te versterken. En ik vind het wel leuk om iets origineels te doen, ingangskeuze wel maar volume weergave heb ik nog niet eerder gezien op deze manier.

Uiteraard staan de nixies exact naast elkaar gepositioneerd. Nixies hebben de 0 - 9 als kathode draad uitgevoerd, met de anode gaasvormig ertussen:
DSC01010.jpg
De uiterste kathodes 0 en 9 zitten 13mm uit elkaar bij een IN-4 wat best veel is, dat zie je terug natuurlijk. Een nadeel is daardoor dat je er redelijk recht voor moet zitten om ze uit te lezen, bij een IN-16 bv is dit beter. Daarnaast is bij een IN-4 opvallend de '5', die de russen als een omgekeerde '2' neerzetten. Er zit gas in de buis met een kleine hoeveelheid kwik, en als er (gelijk)spanning op de anode en 1 van de kathodes wordt gezet zie je het betreffende digit oplichten. Een 'gewone' buis heeft een gloeidraad waar na opwarming een electronenstroom op gang komt, een nixie heeft geen gloeidraad en wordt ook nauwelijks warm, bij uitstek geschikt om zoals hier in een houten frame in te bouwen.
maikbike

Bericht door maikbike »

De kijkhoek valt best mee imho, (zon)licht is veel hinderlijker bij mijn nixieklok :(
Echt een mooi apparaat Barry :D
Dalojan
In memoriam †
Contacteer:

Bericht door Dalojan »

Barry2001 schreef:
Bedankt mannen! Ik vind het zelfs op de foto er niet zo uitkomen, irl ziet het er beter uit. Je moet de nixies natuurlijk ook als gimmick zien in de sfeer van de versterker, wat ik zelf mooier vind dan een superduper display, maar dat moet een ieder zelf weten natuurlijk :D En laat het vooral niet afleiden van het feit dat dit ding gemaakt is om te versterken. En ik vind het wel leuk om iets origineels te doen, ingangskeuze wel maar volume weergave heb ik nog niet eerder gezien op deze manier.

Uiteraard staan de nixies exact naast elkaar gepositioneerd. Nixies hebben de 0 - 9 als kathode draad uitgevoerd, met de anode gaasvormig ertussen:
DSC01010.jpg
De uiterste kathodes 0 en 9 zitten 13mm uit elkaar bij een IN-4 wat best veel is, dat zie je terug natuurlijk. Een nadeel is daardoor dat je er redelijk recht voor moet zitten om ze uit te lezen, bij een IN-16 bv is dit beter. Daarnaast is bij een IN-4 opvallend de '5', die de russen als een omgekeerde '2' neerzetten. Er zit gas in de buis met een kleine hoeveelheid kwik, en als er (gelijk)spanning op de anode en 1 van de kathodes wordt gezet zie je het betreffende digit oplichten. Een 'gewone' buis heeft een gloeidraad waar na opwarming een electronenstroom op gang komt, een nixie heeft geen gloeidraad en wordt ook nauwelijks warm, bij uitstek geschikt om zoals hier in een houten frame in te bouwen.
Hoi Barry,

Vraagje : zijn de voeten ook nog redelijk verkrijgbaar of moet je een virtuele wereldreis ondernemen om die te vinden?

Groeten,
Jan
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

@maikbike: klopt ja, ik heb ook een nixie klokje in de kamer staan, op een plek waar soms de zon te zien is: er is vervolgens niet veel meer van te zien inderdaad.

@dalojan: Ha Jan, de reis valt mee maar je moet wel de portemonnee trekken, ze zijn zeldzaam en dus duur. Dan zijn er wel aanbieders op eBay die iets zelf geknutseld aanbieden, vond daar niets interessants bij zitten. Ik wilde niet solderen aan de pinnen (vooropgesteld dat dit zou kunnen) om ook de nixies te kunnen vervangen, heb het als volgt gedaan.
In KiCad heb ik een footprint gemaakt, wat mooi gaat in KiCad omdat je je grid polair kunt zetten.
IN4_nixie.jpg
Hierna heb ik de printen getekend, dit is de volume weergave:
DSC00766.jpg
Ik had hier nog een zak d-connectoren (female, print) liggen waarvan ik er een aantal gesloopt heb. De receptacles blijken precies de goede diameter te hebben, met een tangetje trek je die zo uit de connector. Op de print solderen, krimpkousje eromheen en je hebt een voetje. Die receptacles hebben een iets uitstaand flensje waardoor de pinnen van de nixie zelf hun weg zoeken en je ze er zo in drukt. Met afstandbusjes aan de voorkant, nixiezijde, zijn de printen in de kast geschroeft. Die busjes heb ik precies op maat gemaakt zodat de printen ver genoeg van het frame afzitten, en de nixies precies ver genoeg voor uit het frame steken.
DSC00803.jpg
DSC00804.jpg
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

Jan zijn vraag is wel een beetje discutabel als je tenminste zijn onderschrift leest. :lol:
jan2.JPG
Maar ik vind het totale concept van een groot BUIS gehalte, een heel consequent :sure: :goeie: .
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Dit is ook een leuke: als ik de tijdbasis van de scoop wat sneller zette zag ik een eigenaardig fiebeltje op de audio uitgang. 50ns, 20MHz. Heel zacht, maar ik zag 'm wel. Komt dat nou weer vandaan.. als ik de nixie controllerprint uitzette was het weg. Wordt natuurlijk wat gedeeld / geprocessed daar, staat blijkbaar gewoon te baggeren. Deze print zit precies onder het plaatje waar de elco's / serieweerstanden opzitten voor de voeding van de voorversterkers, blijkt in te koppelen op de voeding. Niet zo handig achteraf, niet echt bij stil gestaan. Vrij hardnekkig, heb het uiteindelijk weg kunnen krijgen door met 100nF te ontkoppelen op zowel de voedingsprint als waar dit het bakje van de voorversterker binnen komt.
DSC01012.jpg
Ik zie nu op de uitgang niet meer iets dat ik kan meten met mijn relatief eenvoudige scoop, dus als er nog prut staat is dit minder dan 1mV :D

Wat me nogmaals echt verbaasd is de geringe invloed van het strooiveld van de trafo's, dit had ik echt erger verwacht omdat de voorversterker er direkt naast staat, maar dit blijkt gewoon hard mee te vallen. Er zit zelfs nog geen dekseltje op het doosje waar de voorversterker in zit, geen afscherming op de buizen.

Dit gaat met de phonovoorversterker dan zeker goed goedkomen, die staat er nog een eindje verder vandaan. En daar ga ik nu aan beginnen..
Dalojan
In memoriam †
Contacteer:

Bericht door Dalojan »

Hoi Barry,

Wie verwacht nu zulke stoor invloeden, ik ieder geval niet maar een check moet je altijd doen. De phon pre is dat een Phonodude van Dik? Ik heb die gebouwd in ongeveer schoenendoos formaat en en niet eens in ee metalen behuizing en het ding is zo stil als je maar kunt voorstellen, goede ontkoppeling van de voeding is heel belangrijk. Verder een heel fijne phono pre waar je enorm veel plezier van kan hebben. Ik kan je wel aanraden de RIAA curve te meten en eventueel kleine correcties in de C's aan te brengen, C's zijn geen componenten met nauwe toleranties. Als er wat te halen is dan is het daar.

Groet,
Jan
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Hoi Jan,

Je maakt de vreemdste dingen mee wat dat betreft he :D maar hij is stil nou. Phonotrap wordt de Phonodude inderdaad. Ik ben inderdaad van plan de RIAA curve te gaan meten straks. Ik ga uit van de waarden in het schema in eerste instantie, en daarna tunen. Er zal ook nog wel wat tolerantie in de buizen zitten.

Groeten, Barry
Dalojan
In memoriam †
Contacteer:

Bericht door Dalojan »

Barry2001 schreef:
Hoi Jan,

Je maakt de vreemdste dingen mee wat dat betreft he :D maar hij is stil nou. Phonotrap wordt de Phonodude inderdaad. Ik ben inderdaad van plan de RIAA curve te gaan meten straks. Ik ga uit van de waarden in het schema in eerste instantie, en daarna tunen. Er zal ook nog wel wat tolerantie in de buizen zitten.

Groeten, Barry
Hoi Barry,

In mijn geval maakte het op sommige plaatsen ongeveer 0.5dB uit. Dat is niet veel maar was makkelijk te tunen met parallel C'tjes en weerstanden. Beschik je over een spectrum analyser die je daarvoor gebruiken kan? De lage ingangs spanning van enkele mV ging makkelijk met een weerstand spanningsdeler, de ellende was de verrekening naar de RIAA curve tijdens de meting. Met mijn oude Clio 3 was dat geen probleem maar de nieuwe versie heeft helaas niet meer de mogelijkheid voor verrekening van de frequentie curve als het geen microfoon signaal (dBSPL, of Pascal) is. Ik vind dat een aardige misser.

Groeten,
Jan
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Nee, ik heb geen spectrum analyzer helaas Jan. Wat een mogelijkheid is, is een meetkastje bouwen met een inverse RIAA, samen met Arta. George is hier eens mee bezig geweest: http://www.audiozelfbouw.nl/forum/viewt ... 00fb84a3ba. Er zitten wat haken en ogen aan, ik heb me er nog niet in verdiept verder. Ik zou ook best graag een spectrum analyzer willen hebben, ook daar moet ik me nog in verdiepen, wat de mogelijkheden/kosten zijn.
molekuul

Bericht door molekuul »

Hoi Barry,

Voor een spectrum analyzer zou je op zoek kunnen naar een pc scope, in combinatie met een pc functiegenerator. Velleman heeft deze bijvoorbeeld. Ze zitten samen in een behuizing, en worden door dezelfde software aangestuurd. Buiten de functie van scope kun je ook frequentie analyze uitvoeren. Het nadeel is slechts een 8 bit resolutie.
Dalojan
In memoriam †
Contacteer:

Bericht door Dalojan »

molekuul schreef:
Hoi Barry,

Voor een spectrum analyzer zou je op zoek kunnen naar een pc scope, in combinatie met een pc functiegenerator. Velleman heeft deze bijvoorbeeld. Ze zitten samen in een behuizing, en worden door dezelfde software aangestuurd. Buiten de functie van scope kun je ook frequentie analyze uitvoeren. Het nadeel is slechts een 8 bit resolutie.
Hoi molekuul,

Maar met een goede geluidkaart en ARTA kom je ook een heel eind als het audio betreft en met een hogere resolutie dan 8 bit alleen niet de bandbreedte van een PC scoop.

Groeten,
Jan
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

Barry heeft als het goed is nog een print liggen met daarop de inverse riaa.
Die gebruik ik hier ook om te meten en dat werkt prima.

Hier onder even een plaatje van een riaa die ik van een vriend ter beoordeling heb liggen.
Die halve db versterking in het hoog vind ik overigens geen enkel probleem, als deze maar op beide kanalen gelijk is.
hfabceab.png
En ook nog even de vervorming.
ficbbbhi.png
De 50Hz zit in mijn meet opstelling deze phono zelf draait op batterijen.
Dalojan
In memoriam †
Contacteer:

Bericht door Dalojan »

Kappa7 schreef:
Barry heeft als het goed is nog een print liggen met daarop de inverse riaa.
Die gebruik ik hier ook om te meten en dat werkt prima.

Hier onder even een plaatje van een riaa die ik van een vriend ter beoordeling heb liggen.
Die halve db versterking in het hoog vind ik overigens geen enkel probleem, als deze maar op beide kanalen gelijk is.
hfabceab.png
En ook nog even de vervorming.
ficbbbhi.png
De 50Hz zit in mijn meet opstelling deze phono zelf draait op batterijen.
Hoi Kappa7,

Enige probleem met een inversie RIAA circuit is dat je eerste vraag is hoe veel de afwijking daarvan is en wat de belasting en de signaal bron daar voor invloed op hebben. Dat zijn dingen die je mee meet in de curve en de zaak aardig kunnen beinvloeden zeker als het om tiendes van dB's gaat. Dan is lineair aansturen en de RIAA curve in meet resultaat terug rekenen een nauwkeurigere methode.

Groeten,
Jan
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

Klopt Jan peter heeft dat in het draadje wat Barry net aanhaalde aardig uitgelegd en ook verteld hoe je de afwijking van de inv Riaa kan controleren en corrigeren. Dat moet ik nog eens doen hier maar ik geloof het eigenlijk wel.
Een andere optie is overigens om in arta een riaa correctie file te zetten waar je normaal de microfoon correctie file zet. Deze kan je vinden op de site van arta (nog bedankt Peter). Met een simpele spanningsdeler kan je dan de ingang van de riaa in en zie je ook wat de afwijking van de curve is. Werkt ook prima.
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

@Joris: Is een mogelijkheid, houd ik nog even in gedachten. Heb wat gekeken op ebay, marktplaats e.d, maar dat gaat 'm niet worden, nog te prijzig. Voor een labtafel apparaat bedoe ik dan.

@George: Klopt, die print heb ik hier nog liggen :D Dit is eigenlijk wel een mogelijkheid om 'm eens te gaan gebruiken. Ik zal in ieder geval het bewuste topic eens goed gaan doorlezen.

@Jan: Komt het Arta interface kastje goed van pas nu :D Als ik je goed begrijp zitten er 2 versterkers in die wat zei je, 10V dacht ik kunnen leveren met stappen verzwakker. Vervolgens zou ik in Arta (als dat mogelijk is) een geinverteerd RIAA spectrum moeten toevoegen, waar een rechte lijn uit moet komen. Of ik gebruik de print van George.
Dalojan
In memoriam †
Contacteer:

Bericht door Dalojan »

Barry2001 schreef:
@Joris: Is een mogelijkheid, houd ik nog even in gedachten. Heb wat gekeken op ebay, marktplaats e.d, maar dat gaat 'm niet worden, nog te prijzig. Voor een labtafel apparaat bedoe ik dan.

@George: Klopt, die print heb ik hier nog liggen :D Dit is eigenlijk wel een mogelijkheid om 'm eens te gaan gebruiken. Ik zal in ieder geval het bewuste topic eens goed gaan doorlezen.

@Jan: Komt het Arta interface kastje goed van pas nu :D Als ik je goed begrijp zitten er 2 versterkers in die wat zei je, 10V dacht ik kunnen leveren met stappen verzwakker. Vervolgens zou ik in Arta (als dat mogelijk is) een geinverteerd RIAA spectrum moeten toevoegen, waar een rechte lijn uit moet komen. Of ik gebruik de print van George.
Hoi Barry,
Ik zou kiezen voor een geinverteerd spectrum , dat kan je met veel kleinere onzekerheden maken als met hardware. Het kastje heeft een uitgangs versterker met stappen verzwakker en een ingangs versterker met stappen verzwakker. de ingangen zijn met BNC uitgevoerd zodat je er een scope probe op kan aansluiten, daar is het ook voor gemaakt. Verzwakkers worden geschakeld met reed relais.

Groeten,
Jan
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

Gut dat klinkt als het printje dat je hebt liggen.
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

En de Phonodude in elkaar gezet. Bij 5mV in zie ik aan de uitgang van de hele versterkertrein 5.5V, lijkt me prima. Uit de CIII voorversterker komt 7V als ik er 1V in stop, versterking van 7x. Komt erop neer dat de PD iets van 150x doet. In eerste instantie had ik te weinig versterking, foutje in het opbouwen gemaakt. Misschien dat het allemaal zelfs wel wat te hard gaat om in de monoblokken te stoppen, maar daar is zo wat aan gedaan natuurlijk.

Hoe zit het met de brom, ik heb het idee dat het niet verkeerd is, heb alleen nog maar op de scoop gekeken. Het is allemaal zo gevoelig, het maakt al enorm uit als ik de buisschermpjes monteer heb ik gezien. Ik moet nu even een opsteling hier in m'n hobbyhok gaan maken zodat ik de DT er eens aan kan hangen om het goed te testen. Arta staat op verlanglijstje om ook de RIAA te kunnen meten en eventueel te kunnen tunen. So far so good in elk geval :D

Ploaties:
Afbeelding 013.jpg
Voeding:
Afbeelding 014.jpg
Ik heb toch nav jullie tips toch voor de zekerheid de spanningsdeler gebruikt na de smoorspoel om het gnd niveau van de gloei wat op te tillen. Ik heb ook de serieweerstanden wat aangepast om de voedingsspanningen van CIII en PD iets op te krikken. Zal even een nieuw schemaatje tekenen van het hoe nu zit, komt later.

Buisschermpjes:
Afbeelding 015.jpg
Heb 2 setjes uitgangs c's liggen, Robert en Jan hartelijk dank. Ben eigenlijk wel benieuwd of het verschil te horen is, ga ik proberen, ik geloof het nog niet zo eigenlijk :D Op dit moment zitten er Auricaps in net als de andere koppel c's, heb nu ook nog een setje Xicon liggen. Phonodude:
Afbeelding 016.jpg
CIII:
Afbeelding 017.jpg
De hele versterker trein, met wat gaatjes in de deksels geboord (ook bovenkant doosjes) om wat luchtstroom te maken:
Afbeelding 019.jpg
Afbeelding 018.jpg
Denk dat de boel nu eens moet worden aangesloten, eens luisteren hoe het klinkt, hoe het met de brom zit, etc. Kan nu ook de bovenplaat gaan maken, spuiten. Geen favouriete bezigheid maar hoort er ook bij.

Wordt weer vervolgd..
Dalojan
In memoriam †
Contacteer:

Bericht door Dalojan »

Barry2001 schreef:
En de Phonodude in elkaar gezet. Bij 5mV in zie ik aan de uitgang van de hele versterkertrein 5.5V, lijkt me prima. Uit de CIII voorversterker komt 7V als ik er 1V in stop, versterking van 7x. Komt erop neer dat de PD iets van 150x doet. In eerste instantie had ik te weinig versterking, foutje in het opbouwen gemaakt. Misschien dat het allemaal zelfs wel wat te hard gaat om in de monoblokken te stoppen, maar daar is zo wat aan gedaan natuurlijk.

Hoe zit het met de brom, ik heb het idee dat het niet verkeerd is, heb alleen nog maar op de scoop gekeken. Het is allemaal zo gevoelig, het maakt al enorm uit als ik de buisschermpjes monteer heb ik gezien. Ik moet nu even een opsteling hier in m'n hobbyhok gaan maken zodat ik de DT er eens aan kan hangen om het goed te testen. Arta staat op verlanglijstje om ook de RIAA te kunnen meten en eventueel te kunnen tunen. So far so good in elk geval :D

Ploaties:
Afbeelding 013.jpg
Voeding:
Afbeelding 014.jpg
Ik heb toch nav jullie tips toch voor de zekerheid de spanningsdeler gebruikt na de smoorspoel om het gnd niveau van de gloei wat op te tillen. Ik heb ook de serieweerstanden wat aangepast om de voedingsspanningen van CIII en PD iets op te krikken. Zal even een nieuw schemaatje tekenen van het hoe nu zit, komt later.

Buisschermpjes:
Afbeelding 015.jpg
Heb 2 setjes uitgangs c's liggen, Robert en Jan hartelijk dank. Ben eigenlijk wel benieuwd of het verschil te horen is, ga ik proberen, ik geloof het nog niet zo eigenlijk :D Op dit moment zitten er Auricaps in net als de andere koppel c's, heb nu ook nog een setje Xicon liggen. Phonodude:
Afbeelding 016.jpg
CIII:
Afbeelding 017.jpg
De hele versterker trein, met wat gaatjes in de deksels geboord (ook bovenkant doosjes) om wat luchtstroom te maken:
Afbeelding 019.jpg
Afbeelding 018.jpg
Denk dat de boel nu eens moet worden aangesloten, eens luisteren hoe het klinkt, hoe het met de brom zit, etc. Kan nu ook de bovenplaat gaan maken, spuiten. Geen favouriete bezigheid maar hoort er ook bij.

Wordt weer vervolgd..
Hoi Barry,

Ga je de verschillen tussen Auricap en Xicon nog proberen? Ik ben wel heeeeel benieuwd naar jouw ervaring op dat gebied.

Groetsz,
Jan
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Ga ik doen Jan, ben ook wel benieuwd..
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Dit wordt de bovenplaat, Schaeffer. Ik wilde dit eerst zelf gaan doen, maar ik heb de juiste trekponsen niet voor de wat afwijkende maat, door de buisschermpjes wil ik deze uitsparing eigenlijk wat groter hebben. De juiste trekponsen aanschaffen kost ongeveer hetzelfde als deze plaat, vooruit maar :mrgreen: Nog een keer goed nameten voor de zekerheid en dan kan ik op de 'order' knop drukken. Ik ga 'm wel zelf spuiten, om de bovenkant gelijk te hebben met de eindblokken (Hammerite gespoten).

Ik zie dat het programma een pdf kan uitpoepen, ik zou 'm een keer kunnen printen op papier om de maat te controleren. Eens zien of ik ergens op een A3 printer dit kan doen, die heb ik hier niet thuis.
Bijlagen
DSC01018.jpg
ray5150

Bericht door ray5150 »

Er is ook een truukje voor om dit op twee vellen A4 te kunnen printen, Ik ga even zoeken.
ray5150

Bericht door ray5150 »

Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Dat moet íe kunnen zo te zien:
Knipsel.JPG
Ga ik proberen, dank voor de tip!
Plaats reactie