3-weg actief in ultra compact design

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Dan

Re: 3-weg actief in ultra compact design

Bericht door Dan »

Als je een drieweg systeem maakt, waarom gebruik je dan een tweeweg monitorversterker?
Filter je hoog en mid passief? Of ook wil je die ook actief filteren?

Als ik jou was zou ik een DCLP aanschaffen en daarna gaan kijken welke versterking het meest geschikt is/ binnen je budget past.

Wat je anders kunt doen is de AS 2.100 gebruiken. Dan heb je honderd watt ter beschikking voor mid en hoog en kun je je laag aanvullen met een apart aan te schaffen 400W UCD versterker.
De AS2.100 heeft een echte volumeregeling, dus die kun je direct digitaal aansturen. Laatstgenoemde optie is een stukje voordeliger dan de DCLP oplossing. Maar is is ook nog een verschil in kwaliteit. De DCLP is een High End produkt.

[edit] het geheel nog even nagelezen. Ik zou in jouw geval het advies van Gerrit volgen [/edit]
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Exact, de AS2.100 blijkt toch de beste oplossing.

De Wavecor kan max 100Watt hebben om op Xmax te komen in 6,7 liter. Bij de Nescio en Alpair 7.3 & Seas L ROY ging het ook goed. We kunnen wanneer blijkt dat er niet voldoende vermogen is altijd een SMPS en een UCD180 bij plaatsen. Kan het passieve filter er ook uit. Vooral dat de AS2.100 in standby kan en volume regeling met AB heeft maakt dat we hier voor gaan.

Echter, 2x digi, of 1x digi en voor de slave zonder (scheelt weer wat knaken) of geheel zonder digi?

Het zou mooi zijn als de AV versterkt kan worden, TV en DVD/Bluray en via bijvoorbeeld een streamer de speakers signaal krijgen. Met een i-padje op schoot. Zelf heb ik nog wel een voorversterker maar als het zonder kan is dat ook leuk.

Dus, AS2.100 met of zonder 'D' en zo ja, dan perse allebei of hoeft dat niet? Moet je sowieso een mini jack kabel tussen beide speakers hebben of kun je ook gewoon juice links en juice rechts geven?
When 2 AS2.100 modules are used only one control panel is needed, cause the trigger communication between master and slave.

DLCP is geen optie, dat is een extern apparaat. De optel som met versterkers en voeding gaat al snel over de 1000,- euro heen. Er mag wat te wensen over blijven :wink:

Speakerland - Nescio
De gebruikte aktieve Hypex module is verkrijgbaar met (+ € 60,- meerprijs) en zonder S/PDIF ingang. Het voordeel van z'n ingang is dat zo de beide luidsprekers aangesloten kunnen worden op een digitale bron en er zo min mogelijk verliezen door A/D en D/A omzettingen zijn. Wel moet er dan een bedieningspaneel aangeschaft worden á € 45,- om het volume te regelen en power on/off te schakelen. Dat kan dan overigens ook met een IR afstandsbediening met Philips codes worden gedaan.
Ehm... kan de AS2.100 zonder digi dan meer? Of kun je beide op een voorversterker aansluiten en de AS2.100 D ook rechtstreeks digitaal waarbij je dan het volume kan regelen bij aanschaf van het bedieningspaneel en afstandsbediening?
Gerrit
Contacteer:

Bericht door Gerrit »

wouter schreef:
....Dus, AS2.100 met of zonder 'D' en zo ja, dan perse allebei of hoeft dat niet? Moet je sowieso een mini jack kabel tussen beide speakers hebben of kun je ook gewoon juice links en juice rechts geven?...
Als D dan allebeide, de master geeft via de S/PDIF het andere kanaal aan de slave door. Als je alle bronnen via S/PDIF of, nog handiger, USB kunt aanleveren dan heeft de digital optie zin en ben je ook meteen helemaal klaar.
Volgens mij kun je in de options aangeven of de AS2.110 meteen 'aan' gaat als je de spanning er op zet, dat kun je zien in de software.

Gerrit
Gerrit
Contacteer:

Bericht door Gerrit »

Citaat:
De gebruikte aktieve Hypex module is verkrijgbaar met (+ € 60,- meerprijs) en zonder S/PDIF ingang. Het voordeel van z'n ingang is dat zo de beide luidsprekers aangesloten kunnen worden op een digitale bron en er zo min mogelijk verliezen door A/D en D/A omzettingen zijn. Wel moet er dan een bedieningspaneel aangeschaft worden á € 45,- om het volume te regelen en power on/off te schakelen. Dat kan dan overigens ook met een IR afstandsbediening met Philips codes worden gedaan.

Ehm... kan de AS2.100 zonder digi dan meer? Of kun je beide op een voorversterker aansluiten en de AS2.100 D ook rechtstreeks digitaal waarbij je dan het volume kan regelen bij aanschaf van het bedieningspaneel en afstandsbediening?
Nee, het staat wat ongelukkig geformuleerd. Ook bij de standaard As2.100 zit al een bedieningspaneel, maar dat is wat lastiger inbouwen. Er is ook een apart verkrijgbaar touch panel wat ook luchtdicht is en dat is natuurlijk een stuk makkelijker in een box te bouwen. Beide AS2.100 varianten kunnen op afstand bediend worden.

Gerrit
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Top, nou dan wordt het 2x de AS2.100 om mee te beginnen. In het bedieningspaneel zit een IR oogje, die wordt verlengt en aan de voorkant ergens verstopt.

We zullen met een extra stereo eindversterker het subkanaal van de AS2.100 ook gebruiken. Zo kunnen we de boel compleet actief per DSP inregelen en finetunen. Pas wanneer het uitgekristalliseerd is wordt er over gestapt op de 2 kanaals opzet met 1 kanaal voor de 'sideloaded 'subwoofer en 1 kanaal voor de 'frontjes'. Het wordt dan een kwestie van reversed engineren, het passieve filter maken zoals het actieve werkte. Mocht het allemaal niet meer op het niveau komen van de volledig actieve 3-weg opzet dan kan er altijd nog een SMPS voeding en UcD180 worden ingebouwd om er een totaal actief 3-weg systeem van te maken.

Ncore, PCS2.400, DLCP en UcD400 Watt is een overkill gebleken die de de prijs enorm opdrijven en het concept niet meer met elkaar in balans houdt. De Trio 8 was met 125,- euro een heel geschikte kandidaat geweest maar de Wavecor 8" gaat het in een kleinere behuizing makkelijker af. Het idee is dat dit systeem (re)produceerbaar is en de opzet is alsvolgt:

Laag: 1x Wavecor SW223BD02 (4 Ohm)
Midden: 2x Wavecor FR120BD04 (8 Ohm, 2 stuks parallel)
Hoog: 1x Fountek NeoCD3.0

Hybride actieve/passieve filtering:
Actief: Hypex AS2.100
Filtering laag: Hoogdoorlaat + "Linkwitz Transform" + laagdoorlaat op ca. 100-150Hz
Filtering mid/hoog: hoogdoorlaat op ca 100-200 Hz, bafflestepcompensatie, correcties op totaalcurve van de passieve mid-hoogsectie
Passief: ca 2,5kHz overgangsfrequentie middentoners naar tweeters + indiviuele correcties van driverresonanties in de stopband/het overgangsgebied.

Afmetingen ca. (HxBxD) 32x15x28
Laag: 6-8 liter gesloten, twaron gedempt??
Midden: 2x 0,5 liter gesloten

Kostenraming:
Drivers: 235+160+75
AS2.100: 270
Passief filter en kleinmateriaal: 30
Totaal 770,-
hex 16.png
SPL curves van woofer en beide 4" papieren midwoofers en uitslingergedrag en SPL max bij Xmax op Pmax

Die OVTR1 zullen we wel in een aantal dingen evenaren hopelijk. In ieder geval is het kastontwerp erg fraai en helemaal van deze tijd... \:D/
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Ha Wouter,

Begrijp ik nu dat je van het eerste concept afstapt en het onderste octaaf laat vallen? Overigens is 100W wel wat weinig voor het laag als je ook nog wilt gaan boosten. Je hebt dan behoorlijk wat headroom nodig. Komt nog bij dat de AS2.100 maar een relatief klein trafo'tje heeft waardoor de voedingsspanning behoorlijk inzakt bij een flinke laagbelasting. Dan ga je die 100W al niet meer halen. I.i.g. werd het met de Mivoc niks met de AS2.100, die wilde minstens een UcD180 bij een boost van 9 - 10 dB.
Dan

Bericht door Dan »

Misschien toch meteen een UCD180 of een UCD 400 aansluiten op je AS2.100? Voor mid en hoog is die 100W wel genoeg.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Pjotr schreef:
Ha Wouter,

Begrijp ik nu dat je van het eerste concept afstapt en het onderste octaaf laat vallen? Overigens is 100W wel wat weinig voor het laag als je ook nog wilt gaan boosten. Je hebt dan behoorlijk wat headroom nodig. Komt nog bij dat de AS2.100 maar een relatief klein trafo'tje heeft waardoor de voedingsspanning behoorlijk inzakt bij een flinke laagbelasting. Dan ga je die 100W al niet meer halen. I.i.g. werd het met de Mivoc niks met de AS2.100, die wilde minstens een UcD180 bij een boost van 9 - 10 dB.
Dat is niet de bedoeling :think:

Ik dacht dat 100 Watt genoeg was om de woofer op de Max te krijgen. Dat er meer vermogen nodig is... het zat er niet in. Bij de PSC2.400 kozen we voor de zware 400Watt versie omdat het kon. Maar de AS2.100 is veel praktischer, en leek met 100Watt krap aan krachtig genoeg. We zullen ca 8 dB gaan boosten denk ik.

Het voorstel van Dan is waar ik nu ook aan denk. Maar dat zijn forse meerprijzen...
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Dan schreef:
Misschien toch meteen een UCD180 of een UCD 400 aansluiten op je AS2.100? Voor mid en hoog is die 100W wel genoeg.
Ja, zo heb ik het ook aangesloten en lijkt mij het meest optimaal. Je moet echt noet gaan tobben met te weinig vermogen met boosten, dat wordt een teleurslling. Punt is wel dat je met een extra UcD180 of UcD400 ook gelijk een extra voeding er bij nodig hebt. Dan is die PSC2.400 weer voordeliger. Eigenlijk is die niet eens zoveel duurder dan de AS2.100. Zelf gebruik ik de volumeregeling niet van de AS2.100. Vind ik eigenlijk niet zo lekker werken (stapjes zijn grof) en onhandig naast de volume regeling op mijn VV. Maar ik stuur hem dan ook analoog aan.

Beetje lastige puzzel. Mede omdat Wouter de amp geïntegreerd wil hebben. M.i. is hier de optimale oplossing: 1x DLCP + 1x UcD180 voor mid/hoog +2x UcD180 gebridged voor het laag en dat alles op een SMPS400A180 (voor de UcD180). Maar dat wordt dan wel zelf een plate amp knutselen. Voor het laag kun je dan ook nog kiezen om iedere woofer een eigen UcD te geven, moeten die wel 4 ohm zijn.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Heb even zitten denken....

Bij het gebruik van 2 stuks AS2.100 moet er een slave zijn die via de master zijn signaal krijgt, o.a. voor volume ofzo. Als er dan toch een kabel van box naar box moet dan kan het ook een 4 aderige speakon worden:

1 actieve linker box met een AS2.100 (stereo links en rechts) met aanvulling van sublaag op het 3e kanaal naar een UcD400 (mono).
Vanuit de actieve box gaat er het linker midhoog signaal intern naar z'n passieve 2-weg 'fronts' en het rechter midhoog signaal 'uit' naar de rechter box 'in fronts', via het passieve filter dat ook in die box zit.
En de UcD stuurt Mono uit, naar de interne woofer links en een uitgang naar de rechterbox met een 'woofer in' die exact hetzelfde mono signaal krijgt.

Op deze manier heb ik dan:

2 kanaals stereo met filtering rond 200 Hz en EQ instellingen voor dat signaal
Mono elke woofer zijn krachtige signaal van een UcD. Als de woofers elk een UcD180 willen hebben moeten er 2 UcD's in de actieve box, dit kan op 1 SMPS 400. Wat wellicht ook kan is de (4 Ohm) woofers in serie zetten en met 1 zware UcD aansturen. Hopelijk is dan 400 Watt voldoende aan 8 Ohm voor 2 woofers.

Andere optie is per box een AS2.100 en een extra versterker en powersupply voor het laag - volledig 3-weg. Is wel duurder.

Als je een voorversterker hebt zul je de volumeregeling liever niet gebruiken bij te grove stappen, dat geloof ik. We willen alleen de noodzaak van een voorversterker wegnemen. Je kunt 3 bronnen aansluiten en het volume regelen bij de digitale versie. De PSC2.400 is niet heel veel duurder maar die heeft een aantal handige dingen niet. Zo staat hij altijd aan en is het volume niet te regelen.

Misschien is dit eenvoudig op een andere manier op te lossen en doen we er toch goed aan om voor de PSC2.400 te gaan.

Dachten we bijna dat we er al waren... #-o
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Heb even wat opties uitgetekend i.c.m. met de Hypex AS2.100, oplopend in prijs (al zal een volledig passieve 3-weg zoals in variant A ook kostbaar worden)
hex 19.png
B is krachtiger dan C en kost minder. Alleen moet er een 4 aderige kabel van de linker naar de rechter speaker. Dat kan zoiets zijn, 7 mm dik:
solid-core-210-05-mm2-biwire.jpg
solid-core-210-05-mm2-biwire.jpg (4.64 KiB) 821 keer bekeken
http://www.rumoh.eu/nl/cable/2130-solid ... iwire.html

Situatie C hadden we gister bedacht. Dan moet er ook een kabel van links naar rechts, t.b.v. Master - Slave.
In de Nescio en de Alpair 7.3 + Seas LROY was een AS2.100 krachtig genoeg, maar blijkbaar in onze opzet niet? :( :think:
Heeft dat te maken met het kleine luchtvolume?
Pjotr schreef:
Bij mijn 8L subs kan ik de Mivoc niet tot aan zijn X_max uitsturen, nog voor zijn opgegeven lineaire X_max gaat hij toch echt ongenietbaar veel vervormen (nog afgezien van het extra kabaal t.g.v. van de faseplug dan). De TRIO-8 kan ik wel probleemloos tegen zijn X_max sturen. Dat is toch het verschil in motor constructie. Stuur ik de TRIO-8 over zijn lineaire X_max dan gaat het ook mis maar wel gradueler dan bij de Mivoc. Bij een ruime kast is dit veel minder kritisch.

Dan houden we optie B en D over, als we werken met de AS2.100

Andere opties zijn ook mogelijk. De PSC 2.400 heeft een aantal nadelen, daar zit geen afstandsbediening met volumeregeling en imput selector bij. Wellicht heeft iemand een tip hoe we dat handig kunnen fixen, dan staat die optie ook open.

Edit: kostenplaatje...
270,- Hypex AS2.100
181,- Hypex UcD180 + SMPS400
211,- Hypex UcD400 + SMPS400
354,- Hypex UcD700 + SMPS700

Kosten per stereo paar (ex kosten passieve filter)
Optie A: 270,- *
Optie B: 481,- ** (400Watt) 624,- (700 Watt)
Optie C: 540,- ***
Optie D: 902,- **** (minus kosten passief filter ca 52,- totaal,  850,-)

* te weinig vermogen en kosten passieve 3-weg lopen hoog op.

**
Slechts 220 Watt aan 8 Ohm voor 2 stuks 4 Ohm woofers in serie, dus 110 Watt per woofer (of maak ik een (reken)fout)
8 Ohm woofers, parallel: dan 400 Watt voor 2x 8Ohm parallel (=4 Ohm) en 200 Watt per woofer.
Of 700Watt modules (360 Watt @ 8 Ohm) 4 Ohm woofers in serie, 180 Watt per woofer (+143,-)

*** Volgens advies te weinig vermogen om in het laag te boosten. Hoeveel te weinig? Wat gaat nog wel? Uitproberen?

**** Erg kostbare optie en even veel vermogen als optie B met UcD700 en kost +278,-
Dan liever echt veel vermogen voor de woofers met een UcD400, totaal +60 = 962,-

Ik ben er niet in thuis maar met 2 Woofers van 4 Ohm in serie aan een 400Watt versterker... hou je weinig over want het is 220Watt bij 8 Ohm. Dat is 110 Watt per woofer (of niet?) en daarmee vrijwel geen vooruitgang t.o.v. optie C met 2x AS2.100 van 100 Watt per kanaal.
Nu schreef Pjotr is over stroom bij 4 Ohm en spanning als je de woofers serieel schakelt, en dat je dat liever hebt bij boosten. Volgens mijn beperkte inzicht in de getallen zal ik naar 700 Watt UcD moeten om serieel nog een meerwaarde te bereiken. Dan heb ik 360 Watt aan 8 Ohm voor 2 woofers (elk 180 Watt??). Dat kan toch niet, het lijkt net of er wat verdwijnt. En als we kiezen voor de 8 Ohm woofer van Wavecor, hebben we dan ineens genoeg aan een 400Watt UcD omdat de woofers parallel een 4 Ohm belasting vormen??? :think:
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Iemand die me kan uitleggen waar de 100 watt blijft en de andere bovenstaande vragen? ;-)
Laatst gewijzigd door wouter op za 06 sep 2014, 16:52, 1 keer totaal gewijzigd.
John P

Bericht door John P »

Even terzijde voor deze wat oudere computergebruiker, ik heb wel geleerd wat algol is maar wat is  ?
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Optie B valt af, beneden de 200hz in mono???
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Ja, daar heb je gelijk in. Vanaf ca 100Hz wordt dat echt een mindere oplossing denk ik. Moeten we ook niet willen.

Ik hoop echt nog wel feedback te krijgen op wat ik hiervoor geschreven en gevraagd heb.

Anders zal ik gewoon moeten ervaren wat er gebeurd met een setje AS2.100. Ik begrijp namelijk niet hoe het bij 2 projecten met meer potente woofers wel goed kon gaan. Misschien leveren we iets aan boost in en winnen we dat wel weer ergens anders, een hogere SPL max of zo. Ik begrijp het in ieder geval niet.

Ik moet de Behringer DSP maar nodig aan de praat gaan krijgen. Dan kunnen we beoordelen wat het geheel kan doen aan diverse eindversterkers die voorhanden zijn. Mijn NAD C270 levert 2x 120 Watt en gebrugd 300 Watt. Kijken wat het laag nou echt nodig heeft.
Helaas doet de DSP raar en krijg ik geen signaal binnen. Direct naar de juiste oplossing is wel prettig, maar als alleen Optie D geschikt is begint het allemaal wat buitensporig te worden. Dan zou een actief laag met een vast filter en variabele level het dichtst in de buurt komen van wat het systeem kan, gelijk de opzet van de OVTR - met alleen de subwoofer actief.

We zijn erg benieuwd naar beantwoording van de vragen :goeie:
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Ha wouter,

Het is mij eigenlijk niet meer duidelijk welke speakers je er nu in gaat stoppen. Het laatste wat ik begrepen heb is dat je er twee 4" woofertjes per speaker voor gaat gebruiken. Daar ga je geen substantieel sublaag onder de zeg 50 a 60 Hz uit halen. Komt overeen met ongeveer een 6" woofer. Niet veel meer dus dan een gewone monitor.

De versterkers moet je uiteindelijk bemeten op de te gebruiken woofers in een bepaalde behuizing en wat je daaruit wilt halen. Wil je dat echt goed doen dan zou je de momentane spanning en stroom moeten simuleren bij zeg de X_max van de speaker. Het is de spanning en stroom die je nodig hebt wat de grootte van de versterker bepaalt. Daarbovenop heb je ook nog een zekere headroom nodig. Simulaties gaan uit van 1 frequentie regelijk, muziek bevat er meerdere tegelijk die je er ook tegelijk onvervormd uit wilt krijgen.
Laatst gewijzigd door Pjotr op zo 07 sep 2014, 0:22, 1 keer totaal gewijzigd.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Pjotr schreef:
Ha wouter,

Het is mij eigenlijk niet meer duidelijk welke speakers je er nu in gaat stoppen. Het laatste wat ik begrepen heb is dat je er twee 4" woofertjes per speaker voor gaat gebruiken. Daar ga je geen substantieel sublaag onder de zeg 50 a 60 Hz uit halen. Komt overeen met ongeveer een 6" woofer. Niet veel meer dus dan een gewone monitor.
wouter schreef:
BerichtGeplaatst: do 04 sep 2014 20:50 Berichttitel: Re: 3-weg actief in ultra compact design

Top, nou dan wordt het 2x de AS2.100 om mee te beginnen. In het bedieningspaneel zit een IR oogje, die wordt verlengt en aan de voorkant ergens verstopt.

We zullen met een extra stereo eindversterker het subkanaal van de AS2.100 ook gebruiken. Zo kunnen we de boel compleet actief per DSP inregelen en finetunen. Pas wanneer het uitgekristalliseerd is wordt er over gestapt op de 2 kanaals opzet met 1 kanaal voor de 'sideloaded 'subwoofer en 1 kanaal voor de 'frontjes'. Het wordt dan een kwestie van reversed engineren, het passieve filter maken zoals het actieve werkte. Mocht het allemaal niet meer op het niveau komen van de volledig actieve 3-weg opzet dan kan er altijd nog een SMPS voeding en UcD180 worden ingebouwd om er een totaal actief 3-weg systeem van te maken.

Ncore, PCS2.400, DLCP en UcD400 Watt is een overkill gebleken die de de prijs enorm opdrijven en het concept niet meer met elkaar in balans houdt. De Trio 8 was met 125,- euro een heel geschikte kandidaat geweest maar de Wavecor 8" gaat het in een kleinere behuizing makkelijker af. Het idee is dat dit systeem (re)produceerbaar is en de opzet is alsvolgt:

Laag: 1x Wavecor SW223BD02 (4 Ohm)
Midden: 2x Wavecor FR120BD04 (8 Ohm, 2 stuks parallel)
Hoog: 1x Fountek NeoCD3.0

Hybride actieve/passieve filtering:
Actief: Hypex AS2.100
Filtering laag: Hoogdoorlaat + "Linkwitz Transform" + laagdoorlaat op ca. 100-150Hz
Filtering mid/hoog: hoogdoorlaat op ca 100-200 Hz, bafflestepcompensatie, correcties op totaalcurve van de passieve mid-hoogsectie
Passief: ca 2,5kHz overgangsfrequentie middentoners naar tweeters + indiviuele correcties van driverresonanties in de stopband/het overgangsgebied.

Afmetingen ca. (HxBxD) 32x15x28
Laag: 6-8 liter gesloten, twaron gedempt??
Midden: 2x 0,5 liter gesloten

Kostenraming:
Drivers: 235+160+75
AS2.100: 270
Passief filter en kleinmateriaal: 30
Totaal 770,-
hex 16.png
SPL curves van woofer en beide 4" papieren midwoofers en uitslingergedrag en SPL max bij Xmax op Pmax

Die OVTR1 zullen we wel in een aantal dingen evenaren hopelijk. In ieder geval is het kastontwerp erg fraai en helemaal van deze tijd... \:D/
Dit was het plan. Gewoon een soort OVTR1 maar dan niet alleen het laag actief maar de rest ook. Alleen komt het middenhoog van 1 signaal (>200Hz) en wordt dit passief rond 2,5 kHz gescheiden.

De zorgen en vraagtekens zijn gekomen doordat nu gesteld wordt dat een AS2.100 met 100W/ch niet genoeg 'headroom' heeft om de Wavecor aan te sturen, terwijl deze maximaal 100Watt kan hebben rond Xmax bij ca 45 Hz. Luider dan Xmax zal toch niet gaan, dus waarom de AS2.100 dan niet zou werken begrijp ik niet.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Zie mijn aanvulling op de vorige post :D

O.k. dus niet meer impuls gecompenseerd? Die Wavecor SW223BD02 is vergelijkbaar met de Trio8. Ik kan je i.i.g. wel vertellen (en dat had ik al eerder gedaan) dat die Trio8 helemaal niks werd op de AS-2.100, op 1 UcD180 ging het iets beter maar er kwam beslist niet uit wat er in zat. Nu is die wel ca. 7 ohm, dus het maximaal vermogen is de helft van wat die versterkers leveren kunnen: 50W met de AS2.100 en ca. 100W met de UcD180. Pas met 2x UcD180 gebridged op een SMPS400A180 ging het lekker met dat ding, dus een kleine 400W in 7 ohm.

P.s. Vergeet even niet dat 10dB boost 10x zoveel versterker vermogen vraagt en dat de thermische belastbaarheid het gemiddelde vemogen betreft maar niets zegt over he momentane vermogen wat de speaker kan hebben.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Bedankt Peter, dit geeft in ieder geval duidelijk aan dat theoretisch en praktisch dit niet gaat werken met 100Watt. Ondanks dat de woofer bij 100Watt Xmax bereikt volgens de simulatie. Waarom dat dan zo is :hide: ik moet het maar van je aannemen.

Is het dat dit bij de Nescio geen probleem vormde, omdat die in een relatief groot volume zit en daar vrijwel geen boost nodig was? Of haalt dat systeem er ook niet uit wat erin zit met de Trio 8?

We gaan denk ik eerst maar even met wat materiaal stoeien wat voorhanden is. Ik heb o.a. een 6 kanaals NAD 916 eindversterker en ook nog een NAD C270 stereo eindversterker die mooi op de woofer(s) kan om het allemaal eens uit te proberen.
Die versterker heeft de volgende specificaties:
NAD C270

Continuous (0,03% THD) 2x 120 Watt / 8 Ohm (1x 300 Watt bridged)
Clipping power 2x140 Watt
IHF Dynamic Headroom 8 Ohm: 2,8 dB (2,2 bridged)
IHF Dynamic Power
8 Ohm: 2x 210 Watt (1x 600 Watt bridged)
4 Ohm: 2x 340 Watt (1x 800 Watt bridged)
2 Ohm: 2x 450 Watt
Dat moet wel lukken denk ik. En anders kunnen we 1 exemplaar gebrugd van 800 Watt voorzien \:D/

Wat ik heel graag zou willen begrijpen is wat er nu gebeurd als we 2 woofers van 8 Ohm parallel zetten en wat als we kiezen voor de 4 Ohm woofer (al in huis) en die serieel zetten. Het lijkt er op dat we bij die 2 stuks 4 Ohm Wavecor veel krachtigere versterkers nodig hebben. Bij parallelschakeling, dus 2 Ohm, gaat het fout? :-k Het is me een raadsel waarom we dan nog met 8 Ohm werken, als dat zoveel vermogen doet verdwijnen. Dat doet het natuurlijk niet maar in de vragen in de laatste paar posts is blijkbaar niet duidelijk geworden dat ik het niet snap. Pjotr had iets gezegd over liever spanning dan stroom. :-s

Anders gezegd: Hoe kan het dat een Wavecor 4 Ohm behoorlijk richting de max kan draaien op een UcD 180 en dezelfde Wavecor in 8 Ohm een UcD 400 nodig heeft om even luid te kunnen spelen? Heeft 4 Ohm hier alleen maar voordelen?

Edit: Als we toch voor 2x de PSC2.400 gaan hebben we geen afstandsbediening en volumeregeling. Is daarvoor een soort klein kastje of USB achtige module voor te krijgen?
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

In ieder geval is duidelijk dat de AS2.100 niet krachtig genoeg is. Daar zit een ringkern trafo op en een UcD bij plaatsen moet dan ook met een SMPS schakelende voeding. Al met al voelt het dan een beetje als een bij elkaar geraapt geheel met componenten die niet dubbel zouden zijn geweest als het door iemand met verstand van versterkers geselecteerd was :-k denk ik.
Edit: Als we toch voor 2x de PSC2.400 gaan hebben we geen afstandsbediening en volumeregeling. Is daarvoor een soort klein kastje of USB achtige module voor te krijgen?
Is er een mooie oplossing in de vorm van een (pre amp met) volume control met afstandsbediening, imput selector voor o.a. streaming audio en cinch ingangen? ](*,) Waarschijnlijk zit je dan gewoon weer op een normale pre-amp...

Andere oplossing kan zijn om gewoon heel dicht bij de OVTR1 te blijven en een passief gedeelte te maken vanaf 150Hz en de woofer actief met een volumeregeling en (vaste) overgangsfrequentie en LT (en HP) met en UcD 400 en SMPS 400. Met wat hulp is zo'n linelevel schakeling vast wel te maken. Van high power input naar line level, kan dat met een L-pad? Dat meen ik in de Hobby Hifi gezien te hebben...

De optie:
2x PSC 2.400 (sowieso voorversterker nodig)
2x AS2.100 + UcD 400 (kostbaar)
1x AS2.100 + UcD 700 (mono laag (dus 4" al vanaf 100 Hz?) speaker met versterkers en speaker zonder, via bi-wire speakon)
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

DLCP??????
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Dat wordt helaas te kostbaar, die kost 324,- euro voor alleen de print. En dan is het definitief alles in 1 kast. Dat is vrij krap en lieven hebben we elke box hetzelfde. Ik weet niet wat er allemaal nog bij komt maar in ieder geval 2 stuks UcD 400 en 2-4 stuks UcD 180 (N-core wordt echt te duur) en minimaal 2(?) SMPS400. En dan hebben we nog geen remote input en volume control.

Helaas is de AS2.100 te zwak. Aanvullen met een UdC400 is een kostbare optie maar bied dan ook werkelijk alle mogelijkheden die we zoeken.

Het laag mono en de fronts samen met 1 AS2.100 is een flink goedkopere oplossing. Echter, de 4" zullen rond 100 Hz ingezet wel veel meer gaan vervormen vrees ik. Laag mono tot 100Hz gaat niet opvallen denk ik :hide:

En met de PSC2.400 heb je gewoon nog een voorversterker nodig. Daarvoor zie ik geen andere oplossing.

En dan is het maar een klein stapje naar een Hybride zoals de OVTR met enkel een actief laag. Zodat een gewone geïntegreerde versterker en ook elke multichannel HDMI achtig apparaat deze speakers kan aansturen. Als we bijvoorbeeld een Monacor SMA300D uit elkaar trekken hebben we een 350Watt aan 4Ohm UcD versterker met high level in, variabele crossover, volume en fase regelaar en dit alles voor 143,-
Output power rms 4Ω 300W RMS
Output power rms 8Ω 150W RMS
Music output power 4Ω 420W MAX
Music output power 8Ω 210W MAX
THD at rms power < 0,1%
(die verdubbelt netjes :) )

http://www.loudmagnet.com/html/module2.htm
Deze optie kost het minste en het grote verschil met de Hypex opties is dat je dan geen hp filtering voor de mids meer hebt rond 150Hz en geen DSP EQ voor de woonkamer. En je zult nooit zonder losse versterker kunnen werken, zoals de muziek rechtstreeks naar je actieve speakers streamen.

Wat we eigenlijk wilden is iets zoals dit:
http://www.philips.nl/c-p/PS1_12/fideli ... designline

Deze actieve (hypex) luidsprekers hebben deze connectiviteit:
Aansluitingen aan de achterkant
HDMI 1.4-uitgang (ARC)
HDMI-ingang 1
HDMI-ingang 2
Audio-ingang (RCA)
Draadloze verbindingen Bluetooth APT-X en AAC
Lastig dit. 143,- euro voor een OVTR1 achtige optie. Die 300Watt aan 4 Ohm zal genoeg zijn denk ik...
Of ca. 300,- extra om naar volledig actief te gaan...

Edit: och, bedenk me dat we met een SAM300D natuurlijk niet zomaar een LT en HP kunnen inregelen. Valt dat te modificeren? Deze meting heb ik van de SAM300D gevonden, zonder HP maar zou qua filtering nog best eens mooi (gespiegeld) passen bij de Wavecor in ca. 7 liter...
sam300D heimwerkertest.jpg
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

De kogel is door de kerk, we gaan voor 2x AS2.100 + 400 Watt UcD per kant!

(nog even en ik begin weer over 2 shallow woofers :yeah: )

We zitten in ieder geval weer op '3-weg actief' want het passieve filter tussen mid en hoog komt te vervallen met 3 DSP kanalen en 3 versterkers per box. De middentoners komen parallel en vormen zo een 4 Ohm belasting.
hexagon d.gif
Het is dus optie D geworden. (voor wie het dan kwijt is) Per luidsprekerbox:

Speakerchassis:
Tweeter: Fountek Neo CD 3.0 (ribbon/band tweeter)
Laagmidden: 2x Wavecor WF120BD04 (4" papieren laagmidden 8 Ohm)
Subwoofer: Wavecor SW223BD02 (8" alu cone subwoofer, 4 Ohm)

Versterking: Hypex AS2.100D + UcD400
AS2.100 100Watt t.b.v. tweeter + 100 Watt t.b.v. 2x 4"laagmidden + linelevel filter naar UcD400
UcD 400 (gefilterd door DPS van de AS2.100) naar de subwoofer

Hypex boodschappenlijstje:
2x AS2.100D
2x UcD400
2x SMPS400
1x afstandsbediening
+ ?
Kabeltjes o.i.d.?

Geen touchpad denk ik, we verlengen het IR oogje van het originele bordje.

En wellicht weet iemand welk product we zouden kunnen inbouwen zodat we ook kunnen streamen naar de box. Een ontvanger dus. Mini DSP heeft de miniSTREAMER, maar er zijn vast meer opties. En dat Mini DSP bordje is bedoeld om samen te werken andere mini DPS producten:
de miniSTREAMER is een 24bit/96kHz USB naar SPDIF & I2S interface, voor gebruik met de MiniDIGI/miniDSP combo.
Ik ben niet thuis in de actieve speakers, mini DSP en hypex legpuzzels en hoor dus graag of ik iets vergeet...

Edit: "D" achter de AS2.100 gezet, was voor ons vanzelfsprekend maar uiteraard niet handig aangezien ik niet de AS2.100 maar de AS2.100 bedoelde :oops: Dank je Gerrit :goedzo:
Laatst gewijzigd door wouter op di 09 sep 2014, 15:14, 3 keer totaal gewijzigd.
Gerrit
Contacteer:

Bericht door Gerrit »

En wellicht weet iemand welk product we zouden kunnen inbouwen zodat we ook kunnen streamen naar de box. Een ontvanger dus. Mini DSP heeft de miniSTREAMER, maar er zijn vast meer opties. En dat Mini DSP bordje is bedoeld om samen te werken andere mini DPS producten:
Zover ik kan zien is de MiniStreamer alleen een USB <> S/PDIF converter, als je dat wilt dan moet je de AS2.100 met de digitale optie nemen daar zit dat al ingebouwd. Met de afstandsbediening kun je dan schakelen tussen analoog in, USB in of S/PDIF in.

Gerrit
Pjotr

Bericht door Pjotr »

wouter schreef:
Is het dat dit bij de Nescio geen probleem vormde, omdat die in een relatief groot volume zit en daar vrijwel geen boost nodig was? Of haalt dat systeem er ook niet uit wat erin zit met de Trio 8?
Ik weet niet hoeveel liter inhoud de Nescio heeft maar dat scheelt i.d.d. veel. 7L is erg weinig en vormt een vrij stevige luchtveer waar de versterker de speakerconus maar tegenin moet zien te duwen.

In het veer-gecontroleerde gebied (waar je zit met boosten in het sub-laag) heb je bij een dubbel volume nog maar de helft van de kracht nodig voor eenzelfde uitslag. Dus ook de helft van de stroom en spanning --> naar vermogen omgerekend is dat een kwart, dat gaat kwadratisch (dit even grofweg, het gaat ven om het idee).

In jouw geval is het lastig. Eigenlijk kun je er pas echt wat van zeggen als je het geprobeerd hebt en de diverse opties met elkaar vergeleken hebt. Op voorhand een compleet systeem samenstellen en dan verwachten dat dat het gaat worden gaat gewoon niet werken. En voor de bas correctie ontkom je niet aan een DSP.

In mijn ogen zou ik de remote control toeters en bellen laten varen v.w.b. de speakers zelf voor een PSC2.400 gaan per box. Houdt het overzichtelijk en je komt dan niet te kort. Je hebt dan i.i.g. een DSP met 5 presets. Op e.o.a. manier blijf ik de AS2.100 route een beetje houtje-touwtje vinden in dit concept.

Overigens al aan gedacht de zijkanten boller te maken en zo volume te vergroten? Vind ik persoonlijk ook wat beter ogen. Het is nu meer een "Pizzadoos" op zijn kant en ik blijf ernstige twijfels houden of dat echt wat gaat worden op die manier zonder impuls compensatie.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”