Raspberry Pi

Mediaservers, (mobiele cliënt)-spelers, HTPC's, internetradio's, software en al wat hiermee verband houdt.
  • (daarom niet noodzakelijkerwijs zelfbouw)

Moderator: Beheerdersteam

Bart1826
Berichten: 88
Lid geworden op: do 25 okt 2012, 23:56
Locatie: De Goorn

Re: Raspberry Pi

Bericht door Bart1826 »

John P schreef:
Jouw raspberry heeft wel een leuk huisje, komt daar ook nog een dak op?
Dankje, even een uurtje klooien met wat LEGO en een aardig resultaat zo. Het gaat mij erom dat er geen vuil en narigheid op de Pi kan komen en dat hij enigszins beschermd is. Ik neem aan dat je met dak een dac bedoeld?

Ja wil er zeker wel een DAC op, alleen nu maar even wachten totdat er 1 leverbaar is die ook goed werkt icm MusicBox. Kwestie van tijd.
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Raspberry Pi

Bericht door knuisje »

De raspberry B+ heeft geen P5 header meer. Toch kan hij worden gebruikt voor uitgifte van i2s: http://www.tjaekel.com/T-DAC/raspi_Bplus.html
Gebruikersavatar
Rade
Berichten: 223
Lid geworden op: ma 20 sep 2004, 20:36
Locatie: Omgeving Doetinchem

Re: Raspberry Pi

Bericht door Rade »

De hifiberry werkt prima met Musicbox. Ik gebruik m al een hele tijd icm Raspberry pi. De verbetering in kwaliteit tov standaard uitgang is echt aanzienlijk. Ook simpel in te stellen in settings menu van music box. Je hoeft alleen maar i2s te selecteren en hij herkent m meteen. Enige probleem waar ik nog tegenaan loop is dat nummers in de eerste seconden vaak 1 of 2 keer hikken maar dit heeft volgens mij niets met hifiBerry te maken.
Bart1826
Berichten: 88
Lid geworden op: do 25 okt 2012, 23:56
Locatie: De Goorn

Re: Raspberry Pi

Bericht door Bart1826 »

Nu ik de Raspberry B+ gebruik met Musicbox over de HDMI kabel vraag ik mij eigenlijk af wat de meerwaarde zal zijn van een aparte DAC? Ten opzichte van de 'normale' 3,5mm jack uitgang is het duidelijk een verbetering, maar wat is het ten opzichte van de HDMI?

Het signaal uit de Raspberry blijft natuurlijk nu digitaal (door HDMI kabel naar mijn Reciever) en wordt in mijn reciever 'analoog' gemaakt door de onboard DAC. Ik twijfel of ik nu een +/- €30,- zal besteden voor een DAC en dan moet hopen of het een verbetering zal zijn.... Daarnaast moet ik dan even 2 interlinks maken/kopen.

Iemand hier ervaring die overgestapt is van HDMI naar een seperate DAC?
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Raspberry Pi

Bericht door hannesie »

Ik heb geen idee, maar dat je het verschil wilt weten of het dan beter is met een extra dac is dan ook wel sterk afhankelijk van de receiver/kwaliteit die je nu gebruikt.

En hoe wil je hem gebruiken, voor film of muziek?

Zit in die huidige receiver b.v. een ESS32 9018 die de omzetting doet of is het niet bekend?
De verbetering is dan altijd vanaf de situatie zoals je die nu hebt, en dat kan heel verschillend zijn.
Wat ik wel weet is dat de versie met XBMC en de Hifiberry al wel werkt.

http://www.hifiberry.com/guides/hifiberry-raspbmc/
Bart1826
Berichten: 88
Lid geworden op: do 25 okt 2012, 23:56
Locatie: De Goorn

Re: Raspberry Pi

Bericht door Bart1826 »

Ja, goed punt heb een Marantz SR6004 staan. Wat ik daarover kan vinden is dat er een 192kHz/24-Bit TI Aureus 32-Bit DAC/processor in zit. Maar wat voor exact type weet ik zo niet.

Het is uitsluitend voor muziek i.c.m. de Musicbox software. Gebruik op de receiver de 'pure direct' modus die alle geluidsverbeteringen omzeilt en onnodige elektronica uitzet, dus geen beeld over de HDMI en het display van de receiver zijn uit.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Raspberry Pi

Bericht door hannesie »

Ik weet het niet zeker, maar als ik zo de technische spec's bekijk, kan het zomaar zijn dat het er wel op vooruit gaat.
Garantie geef ik uiteraard niet, maar voor een dergelijk bedrag zou ik de gok wel aandurven. :sure:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Raspberry Pi

Bericht door hannesie »

hannesie schreef:
De bijlage RaspberryPowerrrrrr.jpg is niet meer beschikbaar
Als Beta tester al in het bezit gekomen van een HifiBerry Amp 0,9
Class D, 2 x 25 Watt, ik heb hem inmiddels aan de praat.
Weer een hoop geleerd. :sure:
van I2S direct naar PWM, als ik het goed heb/zeg. :oops:

Op basis van de tas5713 chip
http://www.ti.com/product/tas5713

Met vallen en opstaan e.d. (autodidact) maar nu dus op een setje surround speakertjes, binnenkort eens zien hoe dat eventueel klinkt aan de grote jongens. :lol: :lol:

Het klinkt zeker al leuk en veel belovend, en dus een echte set luidsprekers waard.
De boel al leuk aan de praat. :rofl:
set2.jpg
en dan de proef op de som, een vergelijk met de Hypex 180 HXR met SMPS.
set3.jpg
Onder de Hypex 180 Mono en boven de HifiBerry AMP.
set1.jpg
En ik zal je vertellen , het valt echt niet tegen.
Uiteraard is er een behoorlijk verschil, want de subs doen nu niet mee, maar klankmatig is het echt niet verkeerd.
Ik speel nu dus met de SqueezeLite die met Squeezeplug meekomt en de volumeknop zit dan op het tablet en de aan/uit knop ook via het grafische interface.
Eerst wat problemen gehad met verschil van niveau tussen L/R, of recht deed eerst helemaal niets, nu vlekkeloos ook 24 bits en dan tot 48 kHz.

Zonet Diana Krall concert Live in Montreal afgespeeld.
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Raspberry Pi

Bericht door FR_Aad »

Dus die Hypexen kunnen in de uitverkoop? :mrgreen:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Raspberry Pi

Bericht door hannesie »

Dus niet :mrgreen: , het was meer hoe een "mogelijk dynamisch gedrag" er van kon worden verwacht, en dat viel zeker niet tegen.
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Raspberry Pi

Bericht door FR_Aad »

:mrgreen:
Bart1826
Berichten: 88
Lid geworden op: do 25 okt 2012, 23:56
Locatie: De Goorn

Re: Raspberry Pi

Bericht door Bart1826 »

Tjee, dat zie er zeker goed uit hannesie! Dit zou (voor mij) een ideale oplossing zijn om bijvoorbeeld nog in de keuken/schuur/badkamer/tuin etc op een simplere manier muziek te krijgen..... De voeding gaat nu direct in de HifiberryAmp, wat voor voeding heb je gebruikt? Ga je toevallig ook nog testen of de Hifiberry AMP ook werkt op andere software bv: piMusicBox, Volumio etc.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Raspberry Pi

Bericht door hannesie »

Voor de voeding gebruik ik een standaard muurwrat van Conrad.

http://www.conrad.nl/nl/hn-power-hnp36e ... 06339.html

Met andere software ben ik wel bezig geweest met de standaard Linux versie, maar ik heb zelf wat mindere ervaringen nu met Volumio en RuneAudio tot nog toe gehad.

Het niet correct kunnen afsluiten e.d. om vervolgens een beschadigd SD card er aan over te houden, ik heb de laatste versie nog niet geprobeerd.
Het kan best zijn dat het nu dan beter gaat. Ze gaan nu al wel met UPNP \ DLNA aan de slag.
Er zijn al wel mensen die de Amp i.c.m. Volumio hebben draaien. zie het forum van HifiBerry.
http://www.hifiberry.com/forums/forum/hifiberry-amp/
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Raspberry Pi

Bericht door FR_Aad »

Bij mij starte Volumio niet meer op na een keer de spanning van de Raspberry te hebben gehaald.
Bart1826
Berichten: 88
Lid geworden op: do 25 okt 2012, 23:56
Locatie: De Goorn

Re: Raspberry Pi

Bericht door Bart1826 »

Mocht je ook ervaringen opdoen met de piMusicBox dan ben ik daar wel benieuwd naar... Vooralsnog het enige waar ik nu ervaring mee heb. Werkt gewoon heel goed met het streamen vanaf de Spotify account. Ik heb zelf namelijk helemaal geen digitale muziek op een NAS/pc oid.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Raspberry Pi

Bericht door hannesie »

Wat i8k zo zie op die site van Musicbox is dat niet al te moeilijk met de Raspian en de eventuele MPD versie.
Ik zal zo eens kijken, lijkt mij wel leuk. :mrgreen:
Gebruikersavatar
m_cruiser
Berichten: 265
Lid geworden op: wo 23 apr 2014, 7:31
Locatie: Zuiderkempen Belgie ;-)

Re: Raspberry Pi

Bericht door m_cruiser »

Dom vraagske... ik heb juist de basis instellingen gedaan met Noobs, maar heb XBMC niet aangevinkt.
Moet ik dan terug van scratch beginnen wanneer ik iets bijkomend wol installeren of kan je dat tocch later activeren?

Ik zou nu piMusicBox willen proberen, dezelfde vraag, kan ik verder vanuit mijn huidige standaard installatie of moet ik met de image terug vanaf nul beginnen?

Heb je dus voor verschillende APP's verschillende SD kaarten nodig?
Bart1826
Berichten: 88
Lid geworden op: do 25 okt 2012, 23:56
Locatie: De Goorn

Re: Raspberry Pi

Bericht door Bart1826 »

M-cruiser, is denk ik geen domme vraag hoor. Ik was in de veronderstelling dat dit ook zo werkte. Maar het komt er wel op neer dat je per sotwareprogramma een image 'brand' op de SD kaart. En je kan dus maar 1 image kwijt op 1 SD kaart. Voor de PiMusicBox werkt dit ook zo. Dus zal je meerdere SD kaarten nodig hebben per te draaien softwareprogramma... Als je de manual leest op de site van piMusicBox dan staat het in detail uitgelegd.

*Ik werk er nog veel te kort mee dus als ik het fout heb neem het me niet kwalijk*
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Raspberry Pi

Bericht door FR_Aad »

Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Raspberry Pi

Bericht door hannesie »

Ik ben dus eens even aan het stoeien geweest, maar de complexere opzet maakt het wel meer tricky.
Het is duidelijk op een andere leest geschoeid, en daardoor onnodig complex, verder doen ze niets vernieuwend, behalve mogelijk de indruk wekken dat het dan beter is?

Als ik dan specifiek Spotify wil draaien of anders Qobuz, dan doen we dat maar liever via de netwerkverbinding en instelling van SqueezeCenter.
Je maakt hier een account aan, en met piCoreplayer of Squeezeplug loopt het ook en duidelijk stabieler op een reeds lang uitgetest en betrouwbaar geheel.
Dit werkt ook voor de andere software, je hoeft dus geen Squeezebox te hebben.

http://www.mysqueezebox.com/index/Home

Door de vele configuratie en instellingsmogelijkheden geeft het een moeilijk te beheren geheel.
Hier dan ook het 1 en ander bekeken,

https://github.com/woutervanwijk/Pi-MusicBox/issues/100
Gebruikersavatar
m_cruiser
Berichten: 265
Lid geworden op: wo 23 apr 2014, 7:31
Locatie: Zuiderkempen Belgie ;-)

Re: Raspberry Pi

Bericht door m_cruiser »

Welke APP gebruiken jullie met pimusicbox en Android smartphone?
Ik heb gisteren MPDroid geprobeerd, dat werkt wel, maar ik heb de indruk dat dat lagere kwaliteit geeft dan vanaf PC?
Kan dat?
Ik ga met de gewone RPi nu over HDMI via TV digitaal S/PDIF out naar mijn versterker.
Prachtig gewoon, simpel en helemaal niet duur. Mijn Duet gaat gelijk in de verkoop.

Voor de rest moet ik nu nog uitmaken welke HiFi Berry ik ga kopen :think:

BTW is een gewone cinch kabel dodelijk als je die voor S/PDIF gebruikt?
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Raspberry Pi

Bericht door hannesie »

Ik heb gisteren MPDroid geprobeerd, dat werkt wel, maar ik heb de indruk dat dat lagere kwaliteit geeft dan vanaf PC?
MPDroid is een app die dus de Musicplayer deamon de opdracht geeft om het gevraagde af te spelen, en die kan dat alleen met de ingestelde muziek uitgang.
MPDroid bepaald de kwaliteit niet, hooguit het bedienings gemak.

Dus heb je dan de USB uitgang van de RPI, dan kan dat wel wat schelen, gezien de chip, die de muziek uitgang stuurt, meerdere taken heeft.
Dan is inderdaad de I2S uitgang met de koppeling naar S/PDIF of DAC een "zuiverder/schonere" weg.
Als je muziek wilt spelen kan je dat prima doen met je huidige, en wil je het "lekkerder", dan zou een DAC mogelijk een uitkomst bieden.

Een voldoende fatsoenlijke kabel, afgeschermd en/of stevig zal in veel gevallen beter zijn dan een standaard dropveter.
Ik maak ze dan wel zelf. :mrgreen:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Raspberry Pi

Bericht door hannesie »

Nu nog maar eens verder gezocht met de versie van Mopidy, die heb ik nu wel draaiend.
mopidy.JPG
Nu nog maar eens zoeken naar een optie die een beetje als de Musicbox gaat.
Ik kan al wel de internetstreaming ( Spotify) instellen. :mrgreen:
Gebruikersavatar
m_cruiser
Berichten: 265
Lid geworden op: wo 23 apr 2014, 7:31
Locatie: Zuiderkempen Belgie ;-)

Re: Raspberry Pi

Bericht door m_cruiser »

Ben toch nog even het bos in...
Ik moet de RPi ook aankopen een B+ dus, mijn AMP is max 24b/96K.
Wat kies ik dan best voor best mogelijke kwaliteit, de DAC+ RCA of de DIGI+ via S/PDif met output transformer?
Bijlagen
LP919.jpg
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Raspberry Pi

Bericht door Zweitse »

Dat ligt er een beetje aan of je wel of geen externe dac wil gebruiken.
Plaats reactie

Terug naar “Streaming Media/Apparatuur”