Om te beginnen even een klein uitstapje met een foto van twee tuimelschakelaars: Als ze gemonteerd zijn zie je van buiten geen verschil, op beide staat 250V AC. Alleen de linker schakelaar is daadwerkelijk bedoeld als netschakelaar voor kleinverbruikers, daar passen dan ook Faston connectors op.
Nu we de spanning netjes geschakeld hebben kunnen we kijken wat er tegenwoordig voor een sinus doorgaat. Daarvoor heb ik de volgende meetopstelling op een plankje: De Audyn cap doet dienst als DC ontkoppeling voor de Clio (buiten beeld). De Fluke en de Clio zijn het op 0,01V eens over de wisselspanning. Met de belastingsweerstand van 39Ω loopt er ongeveer 400mA, het voor de DLCP opgegeven maximum. Het echte hoogfrequent werk kunnen we met de Clio natuurlijk niet zien, maar daarvoor is de gevoeligheid van de Clio in de audioband en daar net boven veel groter dan bij een scoop. Tijdens de metingen was de laptop niet aan het net gekoppeld en kreeg de Clio zijn spanning uit de laptop.
De signaal op de belastingsweerstand ziet er zo uit: De schaal is in dBV, dus 20dBV is 10V, 0dBV is 1V en -20dBV is 0.1V. De sinus is behoorlijk afgetopt en in plaats van één enkele piek bij 50Hz zien we bakken met oneven harmonischen.
Eens kijken wat er gebeurd als we er een brugcel en een elco aan knopen, de brugcel bestaat uit vier HexFrets die ik nog had liggen. Als elco eerst een Frako 10000µF/63V, de rimpelspanning is rond 100mV, het spectrum ziet er zo uit: Nu hebben we er ook nog de even harmonischen bij
Vervolgens heb ik een 10µF elco en een 10nF filmcondensator als bypass over de Frako gezet: Met bypass is in blauw, het verschil is bepaald niet schokkend.
Vervolgens een Jensen 4pole 10000µF/63V: Dat maakt toch wel uit, in de directe vergelijking is het verschil nog duidelijker: Het verhaal van de Jensen 4pole is in ieder geval geen onzin, moeten we dan overal van die dure Jensens in stoppen?
Nee, er is ook nog een andere manier om van rotzooi in de voeding af te komen; het CRC filter
Een condensator, een kleine weerstand en weer een condensator. In dit geval heb ik een Rifa 6800µF/63V, twee 1Ω weerstanden en de Frako gebruikt: Dat hakt er in
Een peperduur CRC filter met een 6800µF Jensen en een 10000µF Jensen is nauwelijks beter: Ik heb ze nu toch liggen dus ik ga de Jensens in de voeding gebruiken, maar ik denk dat je van dat geld beter een goeie whisky kunt kopen of zoiets.
Gerrit