Dit gaat de meesten van jullie aan, hoor ! Maar het mooiste is : het is poepsimpel op te lossen...
Letterlijk iedereen hier die meet, kan dit supersimpel checken. Maak een meting van je gefilterde tweeter, en een van je gefilterde woofer. Tel die twee op in een simulatiepakket naar jouw smaak. Klopt niet helemaal met wat je ziet als de gehele box meet, toch ? Of met een beetje pech misschien zelfs : helemaal niet zelfs ?
(Mijn eigen kasten, met getrapte baffle en ver vooruitstekende tweeter ? Vergeet het maar in single channel.Dat gaat echt niet. Nu pas begrijp ik, gelukkig, waarom.)
Ik ben echt een beetje teleurgesteld, dat niemand in het jip-en-jannekeverhaal meldt, waar :
- ...de bruine M&M verstopt zit. Echt niet moeilijk te vinden !
- ...die 'onbestaande' 4,3cm faseverschuiving vandaan komt. Hij bestaat namelijk wel degelijk, maar het is niet wat je dacht. Het antwoord op deze vraag, verklaart waarom je altijd dacht een onderlinge afstand/delay te meten.
Kom op jongens, doe eens wat beter je best !
Als je liever hebt dat ik het gewoon post : ook prima. Gewoon even zeggen; ik probeer je een beetje uit te dagen om na te denken over wat er gebeurt.
Heb al een manier bedacht hoe ik dat zichtbaar kan maken, maar die moet nog uitgewerkt, zo simpel mogelijk gemaakt en 'even' uitgevoerd worden.
Hint 1 : Elke driver kun je beschouwen als een banddoorlaatfilter.
Hint 2 : Ik heb al op diverse plaatsen geschreven, dat de ogenschijnlijke delay/faseverschuiving, enkel afhangt van de steilheid in de start van de impuls. Da's eigenlijk stiekem dezelfde hint, als hint 1...
De oplettende lezer ziet : ineens verandert die gek tweemaal het woordje 'delay', in 'faseverschuiving'. Dat is niet voor niets
Ik moet overigens een klein beetje rectificeren : het wegknippen van de delay zoals eerder geschreven, is zeker niet altijd een goed idee. Heb me onterecht laten verleiden tot die gedachte.