Compacte buizenversterker 2.1
Moderator: Beheerdersteam
Re: Compacte buizenversterker 2.1
Zie http://kvdijke.radiocollection.net/nl/a ... eling.html.
Zonder t.k. hoor je de "pure" buizenklank in combinatie met je luidsprekers, met t.k. zal ie neutraler klinken, je moet het maar proberen.
Zonder t.k. hoor je de "pure" buizenklank in combinatie met je luidsprekers, met t.k. zal ie neutraler klinken, je moet het maar proberen.
Re: Compacte buizenversterker 2.1
Aan de ingang van de amp plaats ik een volumeregelaar.
Is 100k/log voldoende of kan ik beter 1M/log nemen om de ingangsimpedantie niet te erg te beïnvloeden?
(sorry als ik "domme" vragen stel, maar mijn buizenkennis is nog niet op peil vrees ik, ik hoop dat met dit ontwerp te verbeteren)
Is 100k/log voldoende of kan ik beter 1M/log nemen om de ingangsimpedantie niet te erg te beïnvloeden?
Mag ik besluiten dat wanneer de balanstrimmer P1 ongeveer in het midden staat, de 2 buizen +/- matchen?mtb schreef:Je kan de "match" controleren met de stand van de instelpots, of gebruiken om buizen te matchen.
(sorry als ik "domme" vragen stel, maar mijn buizenkennis is nog niet op peil vrees ik, ik hoop dat met dit ontwerp te verbeteren)
Re: Compacte buizenversterker 2.1
Even tussendoor
Ik volg het hier regelmatig en moet zeggen, harstikke saai
Niks bij te dragen, niks te mopperen .Voel me zooo overbodig
Anne
Ik volg het hier regelmatig en moet zeggen, harstikke saai
Niks bij te dragen, niks te mopperen .Voel me zooo overbodig
Anne
Re: Compacte buizenversterker 2.1
Hoi Anne
Ja niks te mekkeren hier
Kennelijk zijn Willy en ik beiden niet gewoon met al die gebruikte specifieke dingen van audio versterkers
het is ongetwijfeld wel ergens te vinden op dat w.w. Web
Maar misschien wil/kan je uit leggen
1 wat die potmeter voor terugkoppeling doet
2 buizen Matched
Daar zie ik wel eens de stroom opstaan
Mijn gedachte is dat de Rustroom waarbij je de buizen moet op instellen ?
3 Is dat tevens dan een garantie dat de 2 buizen een zelfde steilheid of ug/ia Kromme hebben ?
zoja waar wordt dat dan door bepaald ?
Alvast bedankt Anne
ps
Nog geen vuurwerk hier
Re: Compacte buizenversterker 2.1
De terugkoppeling is een tegenkoppeling,werkt het inkomend signaal tegen.Daardoor is er meer nodig,ingangs-gevoeligheid neemt af en vervorming ook.Er is geen potmeter voor ,enkel wel tegenkoppeling of geen= prikker FB erin.Bert61 schreef:![]()
Hoi Anne
Ja niks te mekkeren hier
Kennelijk zijn Willy en ik beiden niet gewoon met al die gebruikte specifieke dingen van audio versterkers
het is ongetwijfeld wel ergens te vinden op dat w.w. Web
Maar misschien wil/kan je uit leggen
1 wat die potmeter voor terugkoppeling doet
Meestal wordt er in een werkpunt (zou erbij moeten staan Va=? , -Vg=? )de anodestroom opgegeven.Als er bij twee buizen eenzelfde waarde uit de bus komt gaan ze er van uit dat de rest ook wel ongeveer gelijk zal zijn (klopt ook meestal wel).2 buizen Matched
Daar zie ik wel eens de stroom opstaan
Mijn gedachte is dat de Rustroom waarbij je de buizen moet op instellen ?
De ruststroom is afhankelijk van het versterker-ontwerp.Omdat buizen meestal niet echt gelijk zijn is vaak een instelmogelijkheid per buis.
Eigenlijk al beantwoord,redelijke kans dat het verschil klein is.Verschillen van buis tot buis komt door ouderdom (emissie ,vacuum minder en lek tussen elektroden groter) maar ook toleranties bij produktie en verschillende fabrikanten.3 Is dat tevens dan een garantie dat de 2 buizen een zelfde steilheid of ug/ia Kromme hebben ?
zoja waar wordt dat dan door bepaald ?
Anne
Re: Compacte buizenversterker 2.1
Bedankt Anne voor je uitleg.
Vraagje nog, wanneer in CTA 2.1 de balansregeling (P1) mooi in het midden staat bij een symmetrisch uitgangssignaal, mag ik dan min of meer concluderen dat de gebruikte buizen voldoende matchen?
Vraagje nog, wanneer in CTA 2.1 de balansregeling (P1) mooi in het midden staat bij een symmetrisch uitgangssignaal, mag ik dan min of meer concluderen dat de gebruikte buizen voldoende matchen?
Re: Compacte buizenversterker 2.1
P1 regelt niet het signaal ,enkel om het verschil in ruststroom van de eindbuizen op te vangen.Tussen het middelste pennetje van "BIAS" en elk van de twee anderen moet dezelfde spanning staan.P1 een kant draaien gaat rechts pennetje hoger ,links lager.De andere kant uit rechts lager ,links hoger.Willy_61 schreef:Bedankt Anne voor je uitleg.
Vraagje nog, wanneer in CTA 2.1 de balansregeling (P1) mooi in het midden staat bij een symmetrisch uitgangssignaal, mag ik dan min of meer concluderen dat de gebruikte buizen voldoende matchen?
Als de twee kanten gelijk zijn met P1 in 't midden ,zijn de buizen blijkbaar (in dat opzicht) gelijk.
Anne
Re: Compacte buizenversterker 2.1
Bedankt Anne, dat wou ik weten.
Morgen het onder-chassis knippen, boren en plooien.
Maandag D-day, samenstelling en bekabeling, testen en afregelen
Vanaf dan kan ik misschien meepraten
Morgen het onder-chassis knippen, boren en plooien.
Maandag D-day, samenstelling en bekabeling, testen en afregelen
Vanaf dan kan ik misschien meepraten
Re: Compacte buizenversterker 2.1
Bedankt Anne
Jij gaat hard vooruit Willy
Ik zit tot mijn ellebogen nog in die HF10
Bijna alles is kapot verlopen of het breekt af als ik er aan trek
Jij gaat hard vooruit Willy
Ik zit tot mijn ellebogen nog in die HF10
Bijna alles is kapot verlopen of het breekt af als ik er aan trek
Re: Compacte buizenversterker 2.1
De versterker is gemonteerd en 1 kanaal wordt getest (printen even verticaal gemonteerd tbv de testen).
Op dit ogenblik is het resultaat goed maar nog niet waaw. Het laag begint door te komen en van het hoog weten we dat we niet te veel mogen verlangen (ivm UGT). Eerst was het laag ook afwezig, maar na het verwijderen van de gloeilamp in serie met de netspanning ging dat al een heel stuk beter
.
De ruststroom is moeilijk af te regelen: wanneer ik boven de 250mV (25mA) kom blijft de ruststroom stijgen (en daalt Va+ onder de 300V) en is de balans ook niet meer regelbaar. Ik zit nu op ongeveer 130 mV (13mA), daar blijft ie +/- stabiel en kan ik ook de andere kant in balance krijgen met P1.
Va+ blijft rond de 315V zitten ook met de volumeregelaar half.
Puur op het gehoor is er geen vervorming en niet de miste ruis of brom. De tegenkoppeling heb ik even uitgeschakeld, dit geeft wel meer bas maar de vervorming komt sneller op.. De UGT ELA 100V zit als volgt aangesloten:
ingang: Va+ op 2,5W * a(V1) op 0,625W * a(V2) op 0W
uitgang: 0 ohm op de 0V (aarde) en LS(-) * 8 of 16 ohm (via switch) op LS(+) 4 of 8 ohm Kunnen jullie me doorgeven wat jullie beste ervaring is:
- beste instelling voor de ruststroom: hoeveel mA ? (Ik vind geen datasheet die overeenstemt met deze buis, wel van Philips anno 1968 maar daar gaat de Va tot max 250V - limiet 300V)
- instelling P3 is die puur op het gehoor af te regelen of met de scoop of ...?
Op dit ogenblik is het resultaat goed maar nog niet waaw. Het laag begint door te komen en van het hoog weten we dat we niet te veel mogen verlangen (ivm UGT). Eerst was het laag ook afwezig, maar na het verwijderen van de gloeilamp in serie met de netspanning ging dat al een heel stuk beter
De ruststroom is moeilijk af te regelen: wanneer ik boven de 250mV (25mA) kom blijft de ruststroom stijgen (en daalt Va+ onder de 300V) en is de balans ook niet meer regelbaar. Ik zit nu op ongeveer 130 mV (13mA), daar blijft ie +/- stabiel en kan ik ook de andere kant in balance krijgen met P1.
Va+ blijft rond de 315V zitten ook met de volumeregelaar half.
Puur op het gehoor is er geen vervorming en niet de miste ruis of brom. De tegenkoppeling heb ik even uitgeschakeld, dit geeft wel meer bas maar de vervorming komt sneller op.. De UGT ELA 100V zit als volgt aangesloten:
ingang: Va+ op 2,5W * a(V1) op 0,625W * a(V2) op 0W
uitgang: 0 ohm op de 0V (aarde) en LS(-) * 8 of 16 ohm (via switch) op LS(+) 4 of 8 ohm Kunnen jullie me doorgeven wat jullie beste ervaring is:
- beste instelling voor de ruststroom: hoeveel mA ? (Ik vind geen datasheet die overeenstemt met deze buis, wel van Philips anno 1968 maar daar gaat de Va tot max 250V - limiet 300V)
- instelling P3 is die puur op het gehoor af te regelen of met de scoop of ...?
Re: Compacte buizenversterker 2.1
P3 afregelen zodat er op de pinnen 9 allebei ong.150V staat.
Is de gloeispanning wel in orde ? Tussen pin 4 en 5 zou 13,3V moeten ,mag wel 5% afwijken.
Anne
Is de gloeispanning wel in orde ? Tussen pin 4 en 5 zou 13,3V moeten ,mag wel 5% afwijken.
Anne
Re: Compacte buizenversterker 2.1
Op de pinnen 9 staat 161 resp. 165V tov aarde. Dit is de min. waarde: P3 is nu volledig uitgeregeld (0 ohm), ik kom wel van 200V daarvoor.
Misschien te maken met de te hoge Va+ ? Deze is 330V bij opstart en zakt dan naar ca. 315V. Waarschijnlijk betert dat wel wanneer ik beide kanalen aanhang, nu is maar 1 in bedrijf.
De gloeispanning is op de één buis 13,75 en de andere 12,70 dus binnen 5% tol..
Nog ter info:
Ik kom een beetje in tijdsnood om de versterker tijdig "beluister-klaar" te krijgen. Zaterdag hebben we een feestje hier thuis met alle kinderen en ik had mijn jongste zoon warm gemaakt voor deze versterker, de lof gezwaaid over buizenversterkers enz...
Daarom (nog teveel voorbereidingen tegen zaterdag, anders ... met mijn vrouw
) dat ik zelf nog niet veel opzoekwerk heb kunnen verrichten en me richt tot diegenen die allemaal deze versterker reeds hebben gebouwd. Vanaf volgende week heb ik weer tijd genoeg en ga ik zelf ook wel op de experimenteertoer (gesteund door de "vakliteratuur" en het forum).
Misschien te maken met de te hoge Va+ ? Deze is 330V bij opstart en zakt dan naar ca. 315V. Waarschijnlijk betert dat wel wanneer ik beide kanalen aanhang, nu is maar 1 in bedrijf.
De gloeispanning is op de één buis 13,75 en de andere 12,70 dus binnen 5% tol..
Nog ter info:
Ik kom een beetje in tijdsnood om de versterker tijdig "beluister-klaar" te krijgen. Zaterdag hebben we een feestje hier thuis met alle kinderen en ik had mijn jongste zoon warm gemaakt voor deze versterker, de lof gezwaaid over buizenversterkers enz...
Daarom (nog teveel voorbereidingen tegen zaterdag, anders ... met mijn vrouw
Re: Compacte buizenversterker 2.1
Die spanningen zitten mooi genoeg.
Maar de eindbuizen boven 25mA de balans niet meer regelbaar betekend dat de twee uiteinden op hetzelfde potentiaal als het midden zitten dwz massa. Anders zou er stroom door R23 lopen en geeft balans wel iets.
En dan is ook -Vg1=0V (tenzij er stroom door de lekweerstanden loopt, R4,R17) en toch maar 25mA ,raar.
Anne
Maar de eindbuizen boven 25mA de balans niet meer regelbaar betekend dat de twee uiteinden op hetzelfde potentiaal als het midden zitten dwz massa. Anders zou er stroom door R23 lopen en geeft balans wel iets.
En dan is ook -Vg1=0V (tenzij er stroom door de lekweerstanden loopt, R4,R17) en toch maar 25mA ,raar.
Anne
Re: Compacte buizenversterker 2.1
Ik test morgen eerst het andere kanaal, het zou moeten lukken dat daar het zelfde probleem opduikt.
Heb je een idee in welke ordegrootte de ruststroom moet ingesteld worden?
Heb je een idee in welke ordegrootte de ruststroom moet ingesteld worden?
Re: Compacte buizenversterker 2.1
30mA is een veilige waarde ,bij 300V is dat 9W opstoken.Voor de anode is dat 't max. maar g2 neemt daar z'n deel van.Willy_61 schreef:Ik test morgen eerst het andere kanaal, het zou moeten lukken dat daar het zelfde probleem opduikt.
Heb je een idee in welke ordegrootte de ruststroom moet ingesteld worden?
Zo staat ie in klasseA , met kleinere stroom wordt 't klasse AB.Wat vervorming betreft denk k dat de eerste optie beter is.
We horen niks van mtb
Anne
Re: Compacte buizenversterker 2.1
2de kanaal (dus ook met een ander stel buizen) identiek, anodes op pin 9 krijg ik niet lager dan 205V (P3 volledig uitgeregeld). Het valt me op dat hoe lager deze spanning is des te beter de bas, maar het regelbereik voor de pentodes wordt dan bijzonder krap, om niet te zeggen niet meer instelbaar
Als ik de triode-anodes op 220V regel kan ik de eindtrap regelen op een 25mA, in balans. Als ik hoger ga krijg ik het niet meer in balans en is de ruststroom onstabiel.
Het enige verschil met het schema van mtb is R22 die bij mij een 2K-1% waarde heeft gekregen omdat ik enkel nog 2K2-1/4W in voorraad had. Verder ligt de loper van P2 bij mij aan R20 ipv C6 wat uiteraard geen verschil maakt.
Mag ik de UGT zonder LS laten?
Ik zou nl. het 1ste kanaal, zonder LS (anders moet ik er nog een andere box bij sleuren) terug willen aansluiten zodat de voedingspanning daalt.
Die zou toch max. 280V mogen zijn
Laatst gewijzigd door Willy_61 op do 28 aug 2014, 10:46, 1 keer totaal gewijzigd.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15173
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Compacte buizenversterker 2.1
Nooit zonder LS werken, of een dikke 8 Ohm weerstand. Bij opstarten kan de spanning in je UGT onbelast door zelfinductie opslingeren en vonkoverslag veroorzaken, met als gevolg einde UGT.
Re: Compacte buizenversterker 2.1
ok, ik hang er een 10 watter aan, of beter nog: extra box.
Ik post straks een reeks spanningsmetingen op de pinnen vd buizen.
Ik post straks een reeks spanningsmetingen op de pinnen vd buizen.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15173
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Compacte buizenversterker 2.1
Kan allebei uiteraard. Wel kun je op den duur (ik spreek uit ervaring) knettergek worden van het geratel of gebrom als je daarmee bezig bent .. een dummy load is dan wat comfortabeler.
Re: Compacte buizenversterker 2.1
maakt het dan geen verschil uit of je een ohmse belasting of impedantie aan je UGT hangen hebt wanneer je intern AMP spanningsmetingen moet doen?
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15173
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Compacte buizenversterker 2.1
Nee, niet echt. Luidspreker of een weerstand bedoel je toch?
Re: Compacte buizenversterker 2.1
Bij een PP kan het geen kwaad als er geen LS aanhangt,er is altijd één eindbuis in geleiding.Om metingen te doen beter wel belasten, zonder neemt de (spannings)versterking van de eindtrap toe ,klopt 't niet meer.
Dat de spanning op pin 9 niet lager wil ,zit er soms een BF245A in ipv BF245B ? Als je R10 kortsluit kun je verder regelen,gaat niks stuk.
De ruststroom zou niets van de instelling van P3 moeten merken, anders is er iets mis.En 2k ipv 2k2 is eigenlijk wel zo goed,geeft wat meer ruimte voor de gevolgen van stroomverschillen bij instellen P2 en P3.
Anne
Dat de spanning op pin 9 niet lager wil ,zit er soms een BF245A in ipv BF245B ? Als je R10 kortsluit kun je verder regelen,gaat niks stuk.
De ruststroom zou niets van de instelling van P3 moeten merken, anders is er iets mis.En 2k ipv 2k2 is eigenlijk wel zo goed,geeft wat meer ruimte voor de gevolgen van stroomverschillen bij instellen P2 en P3.
Anne
Re: Compacte buizenversterker 2.1
Ik ben bang dat je de voeding verkeerd hebt aangesloten, kijk nog eens goed naar http://forum.zelfbouwaudio.nl/download/ ... &mode=view.
De gelijkgerichte 24Vac (ca. 34Vdc) wordt van de gelijkgerichte 230Vac (ca. 325Vdc) afgetrokken, zodat je ca. 290Vdc (280Vdc belast) voor Va overhoudt, want de PCL86 mag maar 300V hebben!
Verder is alles al beantwoord, dacht ik, veel succes, het ziet er netjes uit.
De gelijkgerichte 24Vac (ca. 34Vdc) wordt van de gelijkgerichte 230Vac (ca. 325Vdc) afgetrokken, zodat je ca. 290Vdc (280Vdc belast) voor Va overhoudt, want de PCL86 mag maar 300V hebben!
Verder is alles al beantwoord, dacht ik, veel succes, het ziet er netjes uit.
