Eerst ff rectificeren : jij gebruikt geen zelfgemaakte individuele drivermetingen, maar de 'ingebouwde' van BoxSim.
Daarom moet je mijn uitleg bij 'puntje 2' even negeren. Die uitleg kan niet kloppen bij jou. Is misschien ook te zoeken in de virtuele meetafstand.
(En als dat zo is, moet een simulatiepakket dat WEL op 1m simuleert, je idd op weg kunnen helpen. Voor de duidelijkheid : zowel boxsim als SPW gebruik ik gewoonlijk niet, dus de allerfijnste kneepjes ken ik er niet van).
Hoe je dat plaatje doet ? Gebruik ik een uiterst geavanceerd programma voor. Het heet Microsoft Paint
De horizontale/verticale schalen een beetje in elkaar drukken tot het ' klopt' met elkaar , en dan transparant over elkaar plakken.
Je trekt m.i. niet de goeie conclusie wat betreft die 1,5kHz bult in je sim. Te weinig niveau van 1 of beide drivers is daar niet het 'probleem', dus extra gas geven is niet de (beste) oplossing.
Je optelling is gewoon niet netjes in fase op je 'echte meetafstand'. De fases lopen niet mooi over elkaar, zeggen ze hier vaak.
Kijk maar beter naar de meting in het plaatje :
- Bij 1400Hz is de som lager, dan de wooferoutput zelf
- Bij 2000Hz telt het weer redelijk efficient op, met 5dB, maar niet perfect.
- Daarna gaat het wel weer redelijk goed
Kijk er eens kritisch naar. Ik denk dat je tot dezelfde conclusie gaat komen...
EDIT. Anders geformuleerd.