Actief 2-weg scheidings filter - custom made.

Actieve filters, DSP, MFB / servo controlled.

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.

Bericht door ray5150 »

Dat lijkt me dan deze : http://www.eoo-bv.nl/index.php?_a=viewP ... uctId=1736
Die is van epoxy, dus oerdegelijk, niet onbelangrijk omdat je ook bevestigingsgaten er zal moeten boren op de hoeken.
Nadeel is wel dat je een goede figuurzaag of zaagbeugel moet hebben om een stukje uit te zagen. met een decoupeer en een metaalblad gaat het ook.

Het kan welliswaar goedkoper :
http://www.eoo-bv.nl/index.php?_a=viewP ... ductId=427 maar dat raad ik in jouw geval af omdat dat veel brosser en dus breekbaarder is tijdens het bewerken.

Wat heb je nog meer nodig :

- http://www.eoo-bv.nl/index.php?_a=viewP ... uctId=2340 Een paar printkroonstenen.
- http://www.eoo-bv.nl/index.php?_a=viewCat&catId=120 Montage materiaal. boutjes, moertjes, ringetjes, kunststof afstandsbussen, dat werk.

Zekering hoeft niet, omdat er bij de netentree al een hoofdzekering zit.
Gelijk even een waarschuwing, zorg ervoor dat je genoeg ruimte houdt tussen onderkant print en de bodemplaat. ga uit van minimaal een millimeter of 8. zelf doe ik ook altijd bij trafo's en netspannings PCB 's een plaatje doorzichtig plastic ertussen ter isolatie. (van dat dikke en doorzichtige kunststof wat veel in winkel op zo'n blister verpakking zit.)
Gebruikersavatar
MickRS
Berichten: 991
Lid geworden op: vr 06 sep 2013, 20:55
Locatie: Medemblik

Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.

Bericht door MickRS »

Super! Morgen maar even een bestellinkje doen... :)
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.

Bericht door ray5150 »

En je kan het ook afhalen, achter de Telegraaf zitten ze, bij de Coentunnel. scheelt weer portokosten. :wink:
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.

Bericht door jeroen_d »

ray5150 schreef:
Gelijk even een waarschuwing, zorg ervoor dat je genoeg ruimte houdt tussen onderkant print en de bodemplaat. ga uit van minimaal een millimeter of 8. zelf doe ik ook altijd bij trafo's en netspannings PCB 's een plaatje doorzichtig plastic ertussen ter isolatie. (van dat dikke en doorzichtige kunststof wat veel in winkel op zo'n blister verpakking zit.)
Met de millimeter of 8 en 2 mm soldeerpunten hou je mooi de afstand van 6 mm aan vereist voor dubbelgeisoleerd. Een plaatje is dan niet per se nodig bij een stevige behuizing. Let wel, het gaat hier niet om doorslag maar om het feit dat de behuizing behoorlijk vervormd moet worden wil er gevaar ontstaan. Een extra stukje plastic heeft dan niet zoveel zin, tenzij het zo stevig is dat een soldeerverbinding er niet zomaar doorheen prikt. Ikzelf gebruik daar bij kortere afstanden dan 6 mm het liefst een PVC plaatje van 1mm voor.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.

Bericht door ray5150 »

Niet noodzakelijk, nee. maar just for sure. :wink:
Gebruikersavatar
MickRS
Berichten: 991
Lid geworden op: vr 06 sep 2013, 20:55
Locatie: Medemblik

Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.

Bericht door MickRS »

Van de week ook de rc unit binnen van de Chinees. Na wat passen en meten toch maar besloten om het hele filter in een andere behuizing te plaatsen. Het zou wel passen, maar echt mooi wordt het dan niet. Als ik een wat diepere behuizing heb kan ik de voedingen en de geluidscomponenten goed gescheiden houden. Op zoek dus naar een wat diepere behuizing....

Dus mocht iemand van jullie nog een oude, defecte versterker, videorecorder van 44x25/30x7 oid hebben staan, dan hou ik mij aanbevolen :mrgreen:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.

Bericht door ray5150 »

En anders de kringloopwinkel :!: :mrgreen:
Gebruikersavatar
MickRS
Berichten: 991
Lid geworden op: vr 06 sep 2013, 20:55
Locatie: Medemblik

Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.

Bericht door MickRS »

Yep! Was gisteren net te laat voor een gratis af te halen amp op mp... :|
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.

Bericht door ray5150 »

Maar Mick, waarom bouw je de zaak niet in zo'n soort kast ?
http://www.eltim.eu/index.php?item=&act ... 27&lang=en

Aan de voorzijde hoef je alleen enkele gaten in diverse diameters te boren,
dus met relatief weinig gereedschap uit te voeren, ziet er hartstikke mooi uit en ik denk dat het heel goed staat in jouw design interieur.
Als je nou de trafo van het filter ook vervangt voor een platte ringkern kun je heel goed met een model van 40 mm hoog uit de voeten.
Gebruikersavatar
MickRS
Berichten: 991
Lid geworden op: vr 06 sep 2013, 20:55
Locatie: Medemblik

Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.

Bericht door MickRS »

Die zijn idd mooi!

Ik heb inmiddels voor een tiende van de prijs een oude cd speler op de kop getikt. Ook al leeggehaald en begonnen met overzetten. Het filter komt in de kast te staan, dus hoeft het niet de allermooiste behuizing die er s te worden. Wat niet wil zeggen dat ik denk dat ik deze best mooi krijg.

Maar ja, :foto:

Dus zal ik snel weer wat fotos plaatsen. Waarom lukt mij dat niet vanaf de ipad?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.

Bericht door ray5150 »

Geen idee, ik kan die rotzooi niet betalen, dus ook geen ervaring mee.
Is die kast wel wat groter qua afmetingen ? CD spelers zijn meestal ook vrij plat.
Gebruikersavatar
MickRS
Berichten: 991
Lid geworden op: vr 06 sep 2013, 20:55
Locatie: Medemblik

Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.

Bericht door MickRS »

Het was een eind jaren 80 versterker. Weet je nog hoe groot de telefoons toen waren? Kun je nagaan hoe groot een cd speler toen was :mrgreen:

Een Pioneer PD 4100, genoeg ruimte. Maakt het nog uit hoe voeding en filter tov elkaar liggen?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.

Bericht door ray5150 »

Wat het meeste van belang is dat je de wisselspanningen zover mogelijk van het filter weghoud.
Je zou het in principe een op een kunnen overnemen. trafo links, voeding in het midden, filter rechts.
Of 180 graden gedraaid kan natuurlijk ook. trafo's rechts, filter links, voeding weer in het midden.
Gebruikersavatar
MickRS
Berichten: 991
Lid geworden op: vr 06 sep 2013, 20:55
Locatie: Medemblik

Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.

Bericht door MickRS »

eindelijk rotweer... nu kan ik verder met het filter. Sorry Ray, maar de oude behuizing is verdwenen.
De status:
voeding is ingebouwd, samen met een losse voeding voor volume en bronkeuze. Nog wel eea aansluiten, maar dat lukt wel...
WP_20141105_002.jpg
WP_20141105_003.jpg
Nu dan de volgende stap. Plaats van het filter, de volumecontrol print en de bronkeuze. En daarna nog aansluiten. :think:
Ik wil het filter op zo'n plek dat ik niet alle uitgangsbedrading moet verlengen en dus moet ie behoorlijk ver naar achteren. Dat betekent dat de ruimte tussen voeding en filter gebruikt moet wordn voor de bronkeuze. Volume komt helemaal vooraan.
WP_20141105_004.jpg
Is dit een beetje een nette indeling? Of moet het echt anders?

Dan tot slot het aansluiten van de bronkeuze. Mij is niet duidelijk hoe. jullie wel?
WP_20141105_005.jpg
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.

Bericht door ray5150 »

Ik zou zelf de voeding een kwart slag draaien, meer naar de voorkant en de zwarte trafo meer naar de linker zijkant zetten.
Heb je ook een goede foto van de koperzijde van dat relais printje ?

Voor de bedrading van de chassisdelen zou je eens kunnen vragen bij een zaak als Rotor of Muco.
Kijk eens of ze blauwe Prefer hebben, mooie kabel voor een redelijke prijs.
http://www.okaphone.com/artikel.asp?id=439346

Ik meen dat ik toen gewoon standard zwart merkloos heb gebruikt.
Gebruikersavatar
MickRS
Berichten: 991
Lid geworden op: vr 06 sep 2013, 20:55
Locatie: Medemblik

Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.

Bericht door MickRS »

Thanx!

Grappige is dat ik de voeding iid eerst een kwart slag gedraaid had... Dus de gaatjes zitten er al! :mrgreen:

Zal straks nog even proberen duidelijke foto's te maken. Ik ben uiteraard nog weer dieper in dat schema gedoken en heb nu wel een idee hoe de boel aan te sluiten. Behalve dan het relais printje.
Voor wat betreft de motorpot; nu worden in de signaalweg stekkertjes en die computersnoertjes gebruikt. Volgens mij moet het mogelijk zijn om deze te by-passen en daar goed kabel rechtstreeks op de potmeter te solderen. Beter?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.

Bericht door ray5150 »

Voor de schakelsignalen van de relais is dat geen probleem.
Maar voor de audio voerende lijkt het me inderdaad verstandiger om die pinnen inderdaad te verwijderen, en de bedrading direct op de print te solderen.
Er zijn ook hoogwaardige pennen en busjes met een vergulde toplaag, maar ik ga er gemakshalve vanuit dat die hier niet gebruikt zijn...
Gebruikersavatar
MickRS
Berichten: 991
Lid geworden op: vr 06 sep 2013, 20:55
Locatie: Medemblik

Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.

Bericht door MickRS »

Zo, de voeding is een kwart slag gedraaid. Trafo verplaatst en spulletjes aangeschaft. Wat voor een leek als ik nog best wel lastig is. Zo had ik eerst chassisdelen gekocht voor 15 euro per setje :shock: 's avonds nog maar even gegoogled en de volgende dag de chassisdelen weer teruggebracht. Vervolgens naar een andere winkel alwaar ik ze voor 3,40 per setje kon aanschaffen... :? En zo verlies je dus veel tijd.

Maar goed, de aanhouder wint, zullen we maar zeggen :D Vanochtend nog een mooi frontje gescoord en weer verder gegaan met het filter aanpassen. Inmiddels op het punt aangekomen dat nu toch echt de volumecontrol en het switchboard er in moet. Vandaar nog wat plaatjes. Die eerst maar eens:
WP_20141120_001.jpg
WP_20141120_002.jpg
WP_20141120_003.jpg
WP_20141120_004.jpg
WP_20141120_005.jpg
Dit is dus het schakelbord. Volgens mij moeten de vier ingaande kanalen aan de vier meest linkse relais gesoldeerd worden. Vervolgens het uitgaande signaal naar de volume potmeter op R, L en grnd. Dit ook weer bij de uitgang van de potmeter naar de ingang van het filter.

tot slot nog het schema
mv-02sch.pdf
(515.1 KiB) 116 keer gedownload
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.

Bericht door ray5150 »

'ns even kijken. de relais print, vanaf de componentenzijde gezien :

- Gebruik de 4 linker relais, de twee rechtse zijn bedoeld voor symmetrische signalen. je hebt ze in jouw geval niet nodig.
- Rechter connector, SGND is de massa (pin 1), L en R zijn de uitgangen naar de volumepot (pin 2 en 3), de rest gebruik je niet.
- Linker connector, Pin 1 is de relais-massa, 2, 3, 4, en 5 zijn de schakel lijnen voor de relais, pin 6 gebruik je niet.
- ingangen aansluiten volgens opdruk bij relais.

Volume potmeter print, componentenzijde gezien :

- Connector BN2 is de ingang, BN7 is de uitgang.
- De L- en R- gebruik je niet. dit geldt voor beide connectoren.
- het nut van de jumper naast de potmeter is deze is mij niet helemaal duidelijk.
ik heb gezocht naar een datasheet van de 919T maar niet kunnen vinden.

(edit : ik ziet het al in het schema, de jumper is een aftakking voor een loudness schakeling.)

Duidelijk zo ?
Gebruikersavatar
wdd
Berichten: 103
Lid geworden op: za 19 jun 2010, 18:35
Locatie: Rotselaar (B)

Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.

Bericht door wdd »

Kijk anders even bij Audiophonics. Scroll maar naar bijna onderaan de pagina.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.

Bericht door ray5150 »

4764_LITE_CONTROLEUR-VOLUME-4CH_SCHEMA.jpg
Gebruikersavatar
MickRS
Berichten: 991
Lid geworden op: vr 06 sep 2013, 20:55
Locatie: Medemblik

Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.

Bericht door MickRS »

Veel duidelijker dan dit wordt het niet... :D

Dank mannen! :goeie:
Gebruikersavatar
MickRS
Berichten: 991
Lid geworden op: vr 06 sep 2013, 20:55
Locatie: Medemblik

Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.

Bericht door MickRS »

Omdat ik het signaal op maximale sterkte het filter in wil laten gaan, heb ik een quad/dubbele motorpot nodig om na het filter te plaatsen. Nu kan ik alleen een blue alps vinden van 10k en 50k. Het lijkt er op dat de 100k niet meer gemaakt wordt. Mijn buizenversterker heeft een 100k pot.

Weet iemand een goede quad motorpot te vinden?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.

Bericht door Ah!buis »

De 100k bij een buizenversterker ingang komt niet zo nauw.Is wat schipperen tussen hoogohmig = meer bromgevoelig en laagohmig = meer belasting van de voorversterker (+ evt dikkere koppel-C).
Als de voorversterker er mee overweg kan is er niks tegen een 50k pot.
Anne
Gebruikersavatar
MickRS
Berichten: 991
Lid geworden op: vr 06 sep 2013, 20:55
Locatie: Medemblik

Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.

Bericht door MickRS »

De buizenversterker is eigenlijk een power amp met gainknop van 100k, tenminste dat heb jij mij verteld :D Ik ben ook van plan om de potmeter op de buizenversterker eruit te halen. Het filter voorziet in de afstelling van het laag. De versterker voor het laag is een oude Yamaha ax570, die kun je, en zal ik, puur als eindversterker inzetten. Dat is een fabrieksoptie met twee van die bruggetjes/beugeltjes achterop.
Plaats reactie

Terug naar “Actieve Luidsprekerelektronica”